Κυβερνητική αυθαιρεσία-Δυσβάσταχτος «φόρος»… πυροπροστασίας για δύο εκατ. ιδιοκτήτες ακινήτων

958

Τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Πολιτικής Προστασίας, έχουν «εγκλωβίσει» σχεδόν 2 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων πλησίον και εντός δασών και δασικών εκτάσεων (και όχι μόνο) με αιφνιδιαστικά δυσβάσταχτου οικονομικού κόστους μέτρα πυροπροστασίας.

Προφανώς αυτοί που έγραψαν το νόμο για την πυροπροστασία κινητών, έχοντας ήδη οι ίδιοι μηνιαίους μισθούς αρκετών χιλιάδων ευρώ δεν μπορούν να κατανοήσουν πως άνθρωποι με μισθούς των 1000 ευρώ δεν μπορούν να εφαρμόσουν μέτρα που απαιτούν πάρα πολλά χρήματα για να υλοποιηθούν.

Με μεγάλα πρόστιμα απειλούνται οι ιδιοκτήτες ακινήτων που βρίσκονται σε δασικές εκτάσεις ή κοντά σε αυτές αν δεν υποβάλλουν τεχνική έκθεση πυροπροστασίας και υλοποίηση των μέτρων που αυτή προβλέπει.

Με βάσει όσα ορίζει ο (παράλογος) νόμος 5090/2024 προβλέπονται αυστηρές ποινές για τους ιδιοκτήτες που εκτείνονται από πρόστιμα δεκάδων ή εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ και ποινικές ευθύνες που τιμωρούνται με φυλάκιση.

Και επειδή ακόμα πολλοί δεν έχουν καταλάβει, ο νόμος κατά 90% αφορά ακίνητα εντός σχεδίου που βρίσκονται κανονικά μέσα σε πόλεις και οικισμούς αλλά απέχουν τρακόσια μέτρα από δασικές, χορτολιβαδικές και περιαστικές εκτάσεις.

Αν κάποιος δει δασικούς χάρτες και υπολογίσει τις αποστάσεις των 300 μέτρων θα εκπλαγεί με το πόσα σπίτια θα δει να περιλαμβάνονται στο νόμο αυτό, ακόμα και στα πολεοδομικά συγκροτήματα των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης!

Επί της ουσίας πρόκειται για έναν «φόρο» πυροπροστασίας ακινήτων που υποτίθεται θα επιβληθεί για το καλό των ιδιοκτητών.

Εάν τους δημευτούν οι περιουσίες επειδή δεν θα μπορούν να πληρώσουν τα παράλογα πρόστιμα ή δεν θα μπορούν να κάνουν τις παράλογες αλλαγές που τους ζητούνται στην ιδιοκτησία τους, αυτό ποσώς ενδιαφέρει την σημερινή κυβέρνηση.

Γι’ αυτό το λόγο άλλωστε φρόντισε και πέρασε αυτό το νόμο διαμέσου της υπηρεσιακής κυβέρνησης δύο μέρες πριν τις εκλογές ώστε να μην τον πάρει χαμπάρι κάνεις και να μην δράσει αναλόγως στην κάλπη.

Ερώτημα όμως προκαλεί και η στάση των κομμάτων της αντιπολίτευσης τα οποία μέχρι και αυτή τη στιγμή δεν έχουν λάβει καμία θέση απέναντι σ’ αυτό τον εκτρωματικό νόμο για την πυροπροστασία που υποχρεώνει εκατομμύρια πολιτών σε οικονομικές επιβαρύνσεις στις οποίες δεν μπορούν να ανταποκριθούν.

-Το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο (ΓΕΩΤΕΕ), με επιστολή του προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Θ. Σκυλακάκη και τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας κ. Βασίλη Κικίλια, επεσήμανε μια σειρά θεμάτων που σχετίζονται με την εφαρμογή του Κανονισμού Πυροπροστασίας Ακινήτων Εντός ή Πλησίον Δασικών Εκτάσεων και επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα αλλά και τη δυνατότητα υλοποίησής του.

Το Επιμελητήριο τονίζει, ανάμεσα στα άλλα, ότι το προβλεπόμενο σήμερα χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και εφαρμογής του Κανονισμού θα δημιουργήσει ανυπέρβλητα προβλήματα τόσο στους ενδιαφερόμενους πολίτες, όσο και στις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, και για το λόγους αυτούς είναι επιβεβλημένη τόσο η άμεση παράταση των σχετικών προθεσμιών όσο και μια γενικότερη επανεξέταση των προβλέψεων του Κανονισμού Πυροπροστασίας, στην κατεύθυνση της μείωσης των επιβαρύνσεων που αυτός θα επιφέρει στους επηρεαζόμενους πολίτες και τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ), σε επιστολή της προς την πολιτική ηγεσία των υπουργείων ΠΕΝ και Πολιτικής Προστασίας κάνει λόγο για ένα ανεφάρμοστο μέτρο με πλήθος προβληματικά σημεία και στη λογική της ατομικής ευθύνης και μάλιστα με επιβαρύνσεις για τους ιδιοκτήτες.

Σημειώνει ότι οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες των Δήμων με την τεράστια υποστελέχωση ειδικά σε τεχνικό και επιστημονικό προσωπικό, επιφορτίζονται με πλήθος υποχρεώσεων που είναι αδύνατο να τις φέρουν εγκαίρως σε πέρας με το παρόν δυναμικό και μέσα και ειδικότερα να καταχωρίζουν τα στοιχεία σε ειδικό μητρώο, να μεριμνούν, στην περίπτωση οικισμών που περικλείονται από δασική ή δασώδη έκταση για την έγκαιρη εκπόνηση Εντύπου Αξιολόγησης Επικινδυνότητας και Τεχνικής Έκθεσης και για τη διαμόρφωση των διαβαθμισμένων περιμετρικών ζωνών προστασίας πέριξ των ορίων του οικισμού σε συνδυασμό με τη λήψη των απαιτούμενων μέτρων, να ενημερώνουν τους πολίτες για τον κανονισμό, να συγκροτούν τις τριμελείς επιτροπές, όπως προβλέπεται από τον Κανονισμό.

Το Πρωταπριλιάτικό ψέμα της ΠΟΜΙΔΑ ήταν ότι ανοιξαν επί τέλους οι προβλεπόμενες ηλεκτρονικές πλατφόρμες για τα μέτρα Πυροπροστασίας ακινήτων σε δασικές περιοχές και δηλώσεις καθαρισμού οικοπέδων αφορά ιδιοκτήτες, επικαρπωτές, μισθωτές ή υπομισθωτές οικοπεδικών και λοιπόν ακάλυπτων χώρων.

Προθεσμίες που έχουν παρέλθει και πλατφόρμα που δεν έχει ανοίξει

Η εφαρμογή του κανονισμού πυροπροστασίας και οι υποχρεώσεις των ιδιοκτητών ακινήτων εντός και πλησίον δασικών εκτάσεων ανακοινώθηκαν με Εγκύκλιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος, που εκδόθηκε μόλις στις 15 Μαρτίου 2024.

Ο δε κανονισμός πυροπροστασίας για τα δασικά ακίνητα εκδόθηκε την τελευταία εργάσιμη ημέρα προ των εκλογών του Μαΐου του 2023, χωρίς να ανακοινωθεί επισήμως, ότι θα ισχύσουν τεχνικές παρεμβάσεις και πρόστιμα για 2 εκατομμύρια δασικά ακίνητα.

Σε κάθε περίπτωση όμως, τα υπουργεία ΠΕΝ και Πολιτικής Προστασίας αιφνιδίασαν τόσο τους ιδιοκτήτες ακινήτων όσο και την Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά και τους μηχανικούς και γεωτεχνικούς και κυρίως τους ιδιοκτήτες των ακινήτων τους οποίους έχουν καλέσει με προθεσμίες που έχουν παρέλθει να ανταποκριθούν έως τις 31 Μαρτίου του 2024 για τη σύνταξη Εντύπου Αξιολόγησης Επικινδυνότητας και Τεχνικής Έκθεσης αρμόδιου τεχνικού επιστήμονα που θα υποβληθεί στους Δήμους και έως τις 30 Απριλίου 2024 να υποβάλουν τη Δήλωση Εφαρμογής των μέτρων πυρασφαλείας στην οποία δηλώνουν την ορθή λήψη των μέτρων που προβλέπονται στην έκθεση του αρμόδιου τεχνικού επιστήμονα αρχικά στο Δήμο και εν συνεχεία στο ηλεκτρονικό «Μητρώο Τήρησης Μέτρων Προληπτικής Πυροπροστασίας Ιδιοκτησιών» που δεν έχει ανοίξει.

Σημειωτέον ότι η Δήλωση αυτή θα πρέπει να επαναλαμβάνεται μέχρι την 30η Απριλίου κάθε επομένου έτους. Σκοπός είναι η εφαρμογή των μέτρων από το τέλος Μαρτίου του 2025 για τα ευάλωτα σε επικινδυνότητα ακίνητα και ένα χρόνο μετά για τα μεσαίου και χαμηλού κινδύνου.

Ο υπουργός ΠΕΝ Θόδωρος Σκυλακάκης έχει μιλήσει για ολιγοήμερη παράταση.

Τι πρέπει να φτιάξουν και να δηλώσουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων

Το μέτρο αφορά όλους όσοι διαμένουν σε ακίνητα που βρίσκονται μέσα σε οικόπεδα ή γήπεδα σε δάση, δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις, σε περιαστικό πράσινο, σε κηρυγμένες δασωτέες ή αναδασωτέες εκτάσεις, καθώς και εντός ακτίνας τριακοσίων (300) μέτρων από αυτές ή βρίσκονται μέσα σε πάρκα και άλση πόλεων και οικιστικών περιοχών.

Οι κατηγορίες επικινδυνότητας είναι η χαμηλή, η μεσαία, η υψηλή και η ιδιαίτερη υψηλή.

Η κατηγοριοποίηση αυτή γίνεται με βάση τα μορφολογικά χαρακτηριστικά της περιοχής αλλά και άλλα χαρακτηριστικά όπως η κλίση του εδάφους, η πυροπληκτότητα της περιοχής, το αν υπάρχουν δίκτυο ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, το είδος της βλάστησης στην περιοχή.

Τα μέτρα προληπτικής πυροπροστασίας αφορούν στην πρόσβαση στο ακίνητο, στη δημιουργία ζωνών προστασίας, στην αποθήκευση υλικών, στον τακτικό καθαρισμό και στην εκπόνηση Σχεδίου Προετοιμασίας Εκκένωσης. Έτσι, στις επόμενες ημέρες, υποχρεούνται να προβούν σε σύνταξη Εντύπου Αξιολόγησης Επικινδυνότητας και Τεχνικής Έκθεσης αρμόδιου τεχνικού επιστήμονα.

Τα πρόστιμα – «φωτιά»

Το ΥΠΕΝ έχει διαμηνύσει ότι θα δώσει παρατάσεις για τις δηλώσεις και τα έργα.

Ωστόσο ο Κανονισμός Πυροπροστασίας για τα ακίνητα εντός και πλησίον δασικών εκτάσεων ισχύει κανονικά και την περίπτωση μη τήρησης του κανονισμού επιβάλλονται πρόστιμα, τα οποία αποτελούν έσοδο του οικείου δήμου και ειδικότερα:

  • Για τη μη υποβολή του εντύπου αξιολόγησης της επικινδυνότητας του ακινήτου και της τεχνικής έκθεσης των απαιτούμενων μέτρων από τεχνικό επιστήμονα το πρόστιμο είναι για τα χαμηλής επικινδυνότητας ακίνητα 0,10 ευρώ για κάθε τ.μ. του ακινήτου.
  • Για τα μεσαίας επικινδυνότητας 0,20 ευρώ ανά τ.μ. για τα υψηλής επικινδυνότητας 0,30 ευρώ ανά τ.μ. και τα ιδιαίτερα υψηλής επικινδυνότητας 0,40 λεπτά ανά τ.μ.
  • Το πρόστιμο δεν μπορεί να είναι μικρότερο των 250 ευρώ και πριν την επιβολή του θα πρέπει να έχει προηγηθεί σύσταση εντός του πρώτου μήνα για την τεχνική έκθεση πυροπροστασίας και εντός του δεύτερου μήνα για τη δήλωση υλοποίησης των μέτρων.
  • Μετά το πέρας της δίμηνης προθεσμίας συμμόρφωσης και εφόσον διαπιστωθεί ότι ο ιδιοκτήτης έχει συμμορφωθεί επιβάλλεται μόνο το πρόστιμο των 250 ευρώ.
  • Αν έχουν υποβληθεί οι προβλεπόμενες δηλώσεις και εκθέσεις αλλά διαπιστωθεί ότι δεν έχουν εφαρμοστεί τα προβλεπόμενα τότε το πρόστιμο είναι το 50% των προστίμων που προβλέπονται ανά τετραγωνικό μέτρο.
  • Αν δεν έχει γίνει καμία ενέργεια συμμόρφωσης στις απαιτήσεις του κανονισμού τότε το πρόστιμο στο 100%.
  • Λάθη που εντοπίζονται κατά την αυτοψία μετά από σύσταση και δίμηνο περιθώριο αν δεν διορθωθούν επιβάλλεται πρόστιμο 250 ευρώ.
  • Αν ωστόσο διαπιστωθεί ότι δεν έχουν εφαρμοστεί τα προβλεπόμενα στην τεχνική έκθεση μέτρα πυροπροστασίας επιβάλλεται για κάθε ενότητα μέτρων πρόστιμο ύψους 500 ευρώ.
  • Η μη υποβολή της ετήσιας δήλωσης ιδιοκτήτη για την εφαρμογή των προβλεπόμενων μέτρων θεωρείται παράλειψη και επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 100 ευρώ.

Η παρέμβαση του ΓΕΩΤΕΕ

Το ΓΕΩΤΕΕ σημειώνει σε ανακοίνωση του ότι: «το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, αποδεχόμενο τις παρατηρήσεις του Επιμελητηρίου σχετικά με ανεπαρκείς προθεσμίες υλοποίησης των ενεργειών που προβλέπονται στον Κανονισμό Πυροπροστασίας, ανακοίνωσε ότι θα δοθεί παράταση τόσο για την προθεσμία εκπόνησης της αξιολόγησης της επικινδυνότητας και της τεχνικής έκθεσης, όσο και για την προθεσμία για τη λήψη μέτρων και την υποβολή της δήλωσης του ιδιοκτήτη του ακινήτου».

Και για την εφαρμογή των νέων μέτρων σε επιστολή του προς το ΥΠΕΝ διατυπώνει τις ακόλουθες παρατηρήσεις:

-«Η πρώτη σημαντική επισήμανση έχει να κάνει με το γεγονός ότι, με τον εν λόγω Κανονισμό, μια σειρά θεμάτων που έχουν να κάνουν με την πυροπροστασία των ακινήτων μεταφέρονται στη σφαίρα της «ατομικής ευθύνης» των ιδιοκτητών, δημιουργώντας γι’ αυτούς πρόσθετες οικονομικές και διοικητικές επιβαρύνσεις. Με την πρόβλεψη, μάλιστα, για κατ’ έτος επανέλεγχο / επικαιροποίηση των θεσμοθετούμενων Εντύπων Αξιολόγησης Επικινδυνότητας και Τεχνικής Έκθεσης αρμόδιου επιστήμονα, η οικονομική επιβάρυνση των ιδιοκτητών ακινήτων θα είναι πάγια και διαρκής, προσθέτοντας ένα ακόμη οικονομικό βάρος, καθόλου ευκαταφρόνητο, στους ιδιοκτήτες των ακινήτων που εμπίπτουν στις διατάξεις του Κανονισμού, πολλώ δε μάλλον εάν σε αυτό συνυπολογιστεί και το κόστος εφαρμογής των απαιτούμενων μέτρων (π.χ. αδειοδότηση επεμβάσεων, εκτέλεση εργασιών κ.λπ.)».

-«Επιπρόσθετα, στις διατάξεις του Κανονισμού δεν έχει γίνει καμία πρόβλεψη για την εξαίρεση ακινήτων που βρίσκονται εντός σχεδίων πόλης ή ορίων οικισμών. Ο Κανονισμός αφορά σε ακίνητα που βρίσκονται μέσα σε οικόπεδα ή γήπεδα σε δάση, δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις, σε περιαστικό πράσινο, σε κηρυγμένες δασωτέες ή αναδασωτέες εκτάσεις, καθώς και εντός ακτίνας τριακοσίων (300) μέτρων από αυτές ή βρίσκονται μέσα σε πάρκα και άλση πόλεων και οικιστικών περιοχών.

Στη Θεσσαλονίκη για παράδειγμα, η ακτίνα των τριακοσίων μέτρων από το περιαστικό δάσος του Σέιχ-Σου φτάνει μέχρι το κέντρο πυκνοκατοικημένων περιοχών όπως η Τριανδρία, η Πυλαία, η Άνω Τούμπα κ.λπ.. Είναι, πιστεύουμε, προφανής η ανάγκη εξαίρεσης των ακινήτων που βρίσκονται στις παραπάνω περιοχές, όπως και σε όλες τις περιοχές που βρίσκονται εντός σχεδίου πόλης ή εντός οικισμών, δεδομένης άλλωστε και της σχετικής πρόβλεψης συνολικής θωράκισής τους (Άρθρο 4 του Κανονισμού: «Μέτρα Πυροπροστασίας για οικισμούς»).

«Πέραν των παραπάνω, θα πρέπει να επισημανθεί ο μεγάλος φόρτος εργασίας που ο Κανονισμός θα επιφέρει στις υπηρεσίες των Δήμων της χώρας, οι οποίες είναι ήδη υποστελεχωμένες και αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα λειτουργίας. Γι’ αυτό και θα πρέπει να προβλεφθεί η άμεση, γενικότερα άλλωστε αναγκαία, ενίσχυση των Δήμων σε Γεωτεχνικούς επιστήμονες, δεδομένης και της σχετικής πρόβλεψης ελέγχου και εφαρμογής των μέτρων του και συνολικά για τους οικισμούς.

Σε κάθε άλλη περίπτωση, ο πρόσθετος όγκος εργασίας που θα επιφέρει η υλοποίηση του Κανονισμού (δημιουργία ειδικού Μητρώου για την καταχώρηση των Τεχνικών Εκθέσεων και των συνοδών εντύπων τους, συγκρότηση τριμελών επιτροπών για τη διενέργεια δειγματοληπτικών ελέγχων και αυτοψιών, ενημέρωση δημοτών για τις προβλέψεις του Κανονισμού και τις συνακόλουθες υποχρεώσεις τους κ.λπ.), χωρίς καμιά πρόβλεψη για ενίσχυση των Δήμων με πρόσθετο προσωπικό και μέσα, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε αδυναμία ουσιαστικής εφαρμογής του Κανονισμού και, άρα, σε ακύρωση της αποτελεσματικότητάς του».

«Επίσης θα πρέπει να επισημάνουμε και ένα επίσης κομβικό ζήτημα για την αποτελεσματικότητα του Κανονισμού που έχει να κάνει με την προθεσμία υλοποίησης των διατάξεών του. Με βάση την, πρόσφατα εκδοθείσα, υπ’ αριθ. ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/28909/848/15-3-2024 εγκύκλιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για τα ακίνητα που εμπίπτουν στις διατάξεις του Κανονισμού είναι υποχρεωτική η σύνταξη Εντύπου Αξιολόγησης Επικινδυνότητας και Τεχνικής Έκθεσης αρμόδιου τεχνικού επιστήμονα μέχρι την 31η/3/2024.

Σε συνέχεια της Τεχνικής Έκθεσης, οι ιδιοκτήτες των ακινήτων υποχρεούνται εντός ενός (1) μηνός από την παραπάνω ημερομηνία και, σε κάθε περίπτωση, μέχρι τις 30/4/2024 να υποβάλουν τη Δήλωση Εφαρμογής των μέτρων πυρασφαλείας στην οποία δηλώνουν την ορθή λήψη των μέτρων που προβλέπονται στην έκθεση του αρμόδιου τεχνικού επιστήμονα βάσει των προβλέψεων του κανονισμού για την προστασία του ακινήτου τους σε περίπτωση συμβάντος πυρκαγιάς. Είναι προφανές ότι τα παραπάνω χρονικά περιθώρια είναι απολύτως ανεπαρκή για την ομαλή υλοποίηση όλων των μελετών και εργασιών που προβλέπει ο Κανονισμός.

Συνυπολογίζοντας δε ότι δεν έχουν ακόμη καθοριστεί και δημοσιοποιηθεί τα πρότυπα για το Έντυπο Αξιολόγησης Επικινδυνότητας και τη Τεχνική Έκθεση που προβλέπονται στον Κανονισμό, απαιτείται μια τουλάχιστον διμηνιαία παράταση στην προθεσμία υποβολής των ως άνω εντύπων, για δε τις περιπτώσεις επιβολής προστίμων κ.λπ. η παράταση των σχετικών προθεσμιών θα πρέπει να είναι τουλάχιστον εξαμηνιαία. Τονίζουμε επίσης εδώ, για άλλη μια φορά, την επισήμανση που έχουμε κάνει από τον σχεδιασμό ακόμη του Κανονισμού Πυροπροστασίας (βλ. έγγραφο Α.Π. ΓΕΩΤ.Ε.Ε. 2646/11-5-2022 κ.ά.), ότι δηλαδή θα πρέπει να υπάρχει ρητή αναφορά στη δυνατότητα εκπόνησης των ως άνω Τεχνικών Εκθέσεων και σύνταξης των συνοδών εντύπων τους από γεωτεχνικούς επιστήμονες».

«Με βάση τα παραπάνω και θεωρώντας δεδομένο ότι το προβλεπόμενο σήμερα χρονοδιάγραμμα θα δημιουργήσει ανυπέρβλητα προβλήματα τόσο στους ενδιαφερόμενους πολίτες, όσο και στις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, θεωρούμε επιβεβλημένη τόσο την άμεση παράταση των σχετικών προθεσμιών όσο και μια γενικότερη επανεξέταση των προβλέψεων του Κανονισμού Πυροπροστασίας, στην κατεύθυνση της μείωσης των επιβαρύνσεων που αυτός θα επιφέρει στους επηρεαζόμενους πολίτες και τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες Πιστεύοντας ότι οι παραπάνω προτάσεις και παρατηρήσεις μας θα συνεισφέρουν σημαντικά στην αποτελεσματικότερη πυροπροστασία των ακινήτων εντός ή πλησίον των δασικών εκτάσεων και παραμένοντας στη διάθεσή σας για κάθε σχετική παραπέρα πληροφορία, διευκρίνηση και συνεργασία, παρακαλούμε για τις δικές σας σχετικές ενέργειες».

Η παρέμβαση της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ

Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ σε επιστολή της προς το ΥΠΕΝ αναφέρει τα ακόλουθα:

Α. Οι αναφερόμενες προθεσμίες είναι ανεφάρμοστες. Τόσο η σύνταξη Εντύπου Αξιολό­γησης Επικινδυνότητας και Τεχνικής Έκθεσης αρμόδιου τεχνικού επιστήμονα μέχρι την 31η/03/2024, όσο και σε συνέχεια της Τεχνικής Έκθεσης, η Δήλωση Εφαρμογής των μέτρων πυ­ρασφαλείας από τους ιδιοκτήτες των ακινήτων υποχρεούνται εντός ενός (1) μηνός από την παραπά­νω ημερομηνία και, σε κάθε περίπτωση, μέχρι τις 30/4/2024. Είναι αδιανόητο με Εγκύκλιο της 15/3 να τίθενται όρια 15 ημερών εκ των οποίων μόνο οι 8 είναι εργάσιμες!!!

Β. Η λογική που διατρέχει την ΚΥΑ ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/55904/2019/19-05-2023 κινείται στην κατεύθυνση της «ατομικής ευθύνης» των ιδιοκτητών ακινήτων, φορτώνοντας τους με πρόσθετες επιβαρύνσεις, οικονομικές και διοικητικές. Αφορά όλα τα οικόπεδα ή γήπεδα στα οποία έχουν ανεγερθεί κτίρια και: «α. βρίσκονται μέσα σε δάση, δασικές εκτάσεις καιχορτολιβαδικές εκτάσεις και ειδικότερα: ] σε δάση ή δασικά οικοσυστήματα ή δασικές εκτάσεις των παρ.1, 2 και 3 του άρθρου 3 του ν.998/79. ] σε χορτολιβαδικές εκτάσεις που βρίσκονται επί ημιορεινών, ορεινών και ανώμαλων εδαφών της παρ. 1 του άρθρου 5 π.δ. 32/2016, είτε είναι δημόσιες, είτε είναι αναγ­νωρισμένες ως ιδιωτικές. ] σε πεδινές χορτολιβαδικές εκτάσεις (μη ορεινές ή ημιορεινές και μη κείμενες επί ανώμαλων εδαφών) της παρ. 3 του του άρθρου 5 π.δ. 32/2016. β. βρίσκονται εν όλω ή εν μέρει εντός ακτίνας τριακοσίων (300) μέτρων από τα όρια των εκτάσεων της ανωτέρω περίπτω­σης α. γ. βρίσκονται μέσα σε περιαστικό πράσινο και σε κηρυγμένες δασωτέες ή αναδασωτέες εκτάσεις, της παρ. 4 του άρθρου 3 του ν.998/79, όπως ισχύει. δ. βρίσκονται εντός ακτίνας τριακοσίων (300) μέτρων από τα όρια των εκτάσεων της ανωτέρω περίπτωσης γ. ε. βρίσκονται μέσα σε πάρκα και άλση πόλεων και οικιστικών περιοχών, της παρ. 4 του άρθρου 3 του ν.998/79.»

Γ. Οι εμπλεκόμενες Υπηρεσίες των Δήμων με την τεράστια υποστελέχωση ειδικά σε τεχνικό και επιστημονικό προσωπικό, επιφορτίζονται με πλήθος υποχρεώσεων που είναι αδύνατο να τις φέρουν εγκαίρως σε πέρας με το παρόν δυναμικό και μέσα.

-Να τα καταχωρίζουν σε Ειδικό Μητρώο, έτσι ώστε να είναι διαθέσιμα στις τριμελείς επιτροπές δειγματοληπτικού ελέγχου και να είναι δυνατή η μεταφορά τους στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, όταν τεθεί σε λειτουργία.

-Να συγκροτήσουν τις τριμελείς επιτροπές, όπως προβλέπεται από τον Κανονισμό (οι οποίες απαρτίζονται από έναν δασολόγο ή γεωπόνο, έναν μηχανικό και έναν υπάλληλο του Τμήματος Πολιτικής προστασίας του δήμου) που θα διενεργήσουν κατά την αντιπυρική περίοδο τις αυτο­ψίες – δειγματοληπτικούς ελέγχους.

-Να ενημερώσουν τους δημότες για την ισχύ του Κανονισμού και τις υποχρεώσεις που απορ­ρέουν από αυτόν. Βάσει των αναρτημένων δασικών χαρτών προτείνεται να εντοπίσουν τις πε­ριοχές χωρικής τους αρμοδιότητας που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού για να δοθούν ειδικότερες οδηγίες στους δημότες που διαμένουν σε κτίρια εντός αυτών.

-Να μεριμνήσουν, στην περίπτωση οικισμών που περικλείονται από δασική ή δασώδη έκταση για την έγκαιρη εκπόνηση Εντύπου Αξιολόγησης Επικινδυνότητας και Τεχνικής Έκθεσης και για τη διαμόρφωση των διαβαθμισμένων περιμετρικών ζωνών προστασίας πέριξ των ορίων του οι­κισμού σε συνδυασμό με τη λήψη των απαιτούμενων μέτρων, σε συνεννόηση και συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες (Τοπική Αυτοδιοίκηση, Δασική Υπηρεσία) και σε εναρμόνιση με τυ­χόν ισχύοντα σχέδια Πολιτικής Προστασίας για την ασφαλή εκκένωση του οικισμού σε περίπ­τωση έκτακτου συμβάντος.

Επειδή τα παραπάνω ήδη προκαλούν μεγάλη αναστάτωση τόσο στις Υπηρεσίες, όσο και στους πολίτες, καλούμε σε επανεξέταση της ΚΥΑ και των προθεσμιών της Εγκυκλίου. Είμαστε στη διάθεση σας, για οποιαδήποτε διευκρίνιση στα παραπάνω και σας καλούμε να ανταποκριθείτε στο αίτημα μας για συνάντηση».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας