Για ένα ανυπότακτο ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο: Κόντρα στις πολιτικές που εμπορευματοποιούν την γνώση, επεξεργαζόμαστε τις εναλλακτικές!

1490
ευρωπαϊκό

Με πρωτοβουλία της βουλευτού της Ανυπότακτης Γαλλίας, Sabine Rubin, οργανώθηκε την Παρασκευή 25 Μαΐου, ημερίδα στο γαλλικό κοινοβούλιο, με τίτλο “Για ένα ανυπότακτο ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο”

Στην ημερίδα έλαβε μέρος με αντιπρόσωπό της και η Λαϊκή Ενότητα

Στόχος της ημερίδας που πραγματοποιήθηκε με την συμμετοχή πολλών αντιπροσώπων από την Ευρώπη και την Νότια Αμερική ήταν να ανοίξει ο διάλογος για την Ευρώπη και τον κόσμο της γνώσης, της επιστήμης, της έρευνας και της δημιουργικότητας, ενάντια στις πολιτικές που εργαλειοποιούν και καθιστούν εμπόρευμα την επιστήμη και την έρευνα.

Αυτή η μέρα, στάθηκε μια ευκαιρία αμφισβήτησης της εφαρμογής της διαδικασίας της Μπολόνια και του πλαισίου που δημιουργούν οι πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην ανώτατη εκπαίδευση και στην έρευνα.

Η δημιουργία του ενιαίου ευρωπαϊκού χώρου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν στοχεύει παρά στην ενίσχυση της επιχειρηματικής λογικής και την σύνδεση του πανεπιστημίου με την αγορά και τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου.

Σήμερα η κατάσταση στα πανεπιστήμια της Ευρώπης, τα “προσαρμοσμένα στις ανάγκες της αγοράς”, γίνεται όλο και πιο προβληματική και η κρίση βαθαίνει, χωρίς τα πανεπιστημιακά ιδρύματα να μπορούν να ανταποκριθούν στα διαρκώς εντεινόμενα προβλήματα που αντιμετωπίζουν (την έλλειψη προσωπικού, τις ελαστικές μορφές απασχόλησης, την έλλειψη υποστήριξης του φοιτητικού κόσμου, τις συνθήκες παραγωγής της νέας γνώσης).

Νέες προοπτικές στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και της έρευνας μπορούν να αναδυθούν μονάχα μέσα από την συνεργασία των εμπλεκόμενων σε αυτές, (διδακτικό προσωπικό, ερευνητές και σπουδαστές) και μονάχα μέσα από την σύνδεση του πανεπιστημίου και της έρευνας με τις ανάγκες της κοινωνίας. Αρκετές προτάσεις ήρθαν στο προσκήνιο κατά την διάρκεια της ημερίδας, όπως: αύξηση της δημόσιας δαπάνης για την εκπαίδευση στην Ευρώπη, υπεράσπιση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, προστασία των εργασιακών σχέσεων, αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών, θέσπιση σπουδαστικού εισοδήματος.

Η ημερίδα περιελάμβανε 2 στρογγυλά τραπέζια και 4 εργαστήρια:

Η συζήτηση στο πρώτο στρογγυλό τραπέζι αναπτύχθηκε γύρω από το θέμα: “Πολιτικές της Ε.Ε. και διαδικασία της Μπολόνια: στην υπηρεσία της αγοράς ή των πολιτών;”

Η Patricia Pol, Γαλλίδα πανεπιστημιακός, στην εισήγησή της ανέφερε ότι η ανάλυση της ευρωπαϊκής πολιτικής των τελευταίων δεκαετιών έχει αποδείξει όλες τις καταστροφικές συνέπειες των διάφορων εφαρμοζόμενων μέτρων (αυτονόμηση και ιδιωτικοποίηση, ελιτισμός και επιλεκτικότητα, “νέου τύπου” διοίκηση επιχειρηματικού χαρακτήρα) που δύσκολα μπορούν να διαχειριστούν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες όπως και οι διδάσκοντες και οι διδάσκουσες.

Η συζήτηση στα δύο εργαστήρια που ακολούθησαν, περιστράφηκε α) γύρω από την ανάγκη να τεθεί ένα τέρμα στην νεοφιλελεύθερη διαχειριστική λογική που έχει επιβληθεί στα πανεπιστήμια και β) γύρω από από τους αγώνες των διδασκόντων και των φοιτητών στην Ευρώπη και τον κόσμο. Μια σειρά πανεπιστημιακών και φοιτητών παρενέβησαν στις συζητήσεις κάνοντας έναν απολογισμό των μέχρι τώρα κινητοποιήσεων και επικρίνοντας τα νέα νεοφιλελεύθερα “πακέτα” που εφαρμόζονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Το απόγευμα, έγινε αποτίμηση του πρωινού κύκλου, και ακολούθησε το δεύτερο στρογγυλό τραπέζι με θέμα τις εναλλακτικές ευρωπαϊκές πολιτικές για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την πρόσβαση στην γνώση, την αναγκαιότητα και την δυνατότητα να καταστεί προσβάσιμη από περισσότερους ανθρώπους και με ποια μέσα.

Στο τραπέζι αυτό τοποθετήθηκαν ομιλητές και ομιλήτριες από την Ιταλία, την Αργεντινή και την Ελλάδα. Στο τραπέζι αυτό ήταν προσκεκλημένη και η Λαϊκή Ενότητα. Οι ομιλητές και οι ομιλήτριες μετέφεραν με λεπτομέρειες την κατάσταση που επικρατεί στα πανεπιστήμια της χώρας τους και εξέφρασαν τις σκέψεις τους για το πως θα μπορούσαν να εφαρμοστούν νέες εναλλακτικές πολιτικές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την έρευνα.

Σε συνέχεια του στρογγυλού τραπεζιού, υλοποιήθηκαν τα 2 απογευματινά εργαστήρια, όπου οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες συζήτησαν α) για τις οικονομικές συνθήκες και την πρόσβαση στην γνώση και β) για την συνεργασία σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο στην διδασκαλία και την έρευνα. Ιδιαίτερα επισημάνθηκαν οι αρνητικές συνέπειες από την ιδιωτικοποίηση και την επιβολή διδάκτρων σε διάφορους τομείς της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Μετά το πέρας των εργαστηρίων, η Charlotte Girard, συνυπεύθυνη για το πρόγραμμα της Ανυπότακτης Γαλλίας, έκανε τον απολογισμό και το κλείσιμο αυτής της πλούσιας, σε απόψεις και ιδέες, ημέρας.

Βάσια Χιώτη

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας