Για ποιούς χτυπάει το καμπανάκι στην Ακτοπλοΐα

καμπανάκι στην Ακτοπλοΐα

Στο διάστημα της πανδημίας έχει ξεσηκωθεί ένας τεράστιος κουρνιαχτός γύρω από την κατάσταση, τα προβλήματα και τις συνέπειες που διαμορφώνονται στον κλάδο της Ακτοπλοΐας.

Σε αυτό πρωταγωνιστές είναι οι Ακτοπλοϊκές εταιρίες, η κυβέρνηση μαζί με την Αξιωματική Αντιπολίτευση και μαζί βεβαίως τα φιλικά ΜΜΕ τα οποία αναλαμβάνουν ως παπαγαλάκια να εξειδικεύσουν και να περάσουν τα ανάλογα μηνύματα στην ευρύτερη κοινωνία.

Το μήνυμα που εκπέμπουν είναι ότι η Ακτοπλοΐα βυθίζεται, οι ναυτιλιακές εταιρίες καταρρέουν, το παρόν είναι ζοφερό και το μέλλον ακόμη πιο αβέβαιο.

Δεν μας προκαλεί εντύπωση αφού μέσα στην πανδημία συνολικά το κεφάλαιο και τμήματά του ανεξάρτητα από τον βαθμό που θίγονται από την  οικονομική και υγειονομική κρίση βρήκαν την ευκαιρία να ξεσπαθώσουν και έτσι να φέρουν στο προσκήνιο αιτήματα, στόχους και απαιτήσεις που σε περίοδο κανονικότητας δεν θα τολμούσαν.

Από την άλλη η κυβερνητική πολιτική της Ν.Δ συνεχώς προσφέρει νέες παροχές, νέα πακέτα δις ευρώ και πλήθος φορολογικών και ασφαλιστικών ρυθμίσεων  με στόχο αυτοί να επιβαρυνθούν όσο το δυνατό λιγότερο από αυτή την κρίση.

Την ίδια περίοδο της κρίσης αυτοί που τραβάνε τον πραγματικό γολγοθά είναι οι εργαζόμενοι, οι απόμαχοι της δουλειάς, η νεολαία και τα πλατιά λαϊκά στρώματα και οι συνέπειες σε αυτούς είναι δραματικές.

Ραγδαία αύξηση της ανεργίας, επέκταση των ευέλικτων μορφών εργασίας, τσακισμένοι μισθοί, εργοδοτική αυθαιρεσία, υπονομευμένες ΣΣΕ και συνδικαλιστικά δικαιώματα, γενίκευση των ατομικών συμβάσεων, απολύσεις είναι το εφιαλτικό σκηνικό που έχει στήσει η κυβέρνηση για τα εργατικά δικαιώματα.

Μέτρα που ούτως ή άλλως ήταν στην κοινή ατζέντα κυβέρνησης – κεφαλαίου επισπεύδονται και ως νέος οδοστρωτήρας έρχονται να ολοκληρώσουν την καταστροφή και την ισοπέδωση ότι έχει απομείνει όρθιο στο εργατικό δίκαιο.

Τα νέα μέτρα που προωθούνται στο νομοσχέδιο Βρούτση αυτήν την κατεύθυνση έχουν, τον ίδιο στόχο υπηρετούν, να στηριχθεί η ανταγωνιστικότητα του κεφαλαίου, να φορτώσει τα βάρη της νέας κρίσης στις πλάτες των εργαζομένων.

Τα μέτρα αυτά και η πολιτική τους αποτελούν ένα νέο συντριπτικό χτύπημα στα εργασιακά, στις ΣΣΕ, στο δικαίωμα της απεργίας στο 8ωρο, στα συνδικαλιστικά δικαιώματα.

Η ενίσχυση και η θωράκιση του αντεργατικού οπλοστασίου στοχεύει από την μια να μειώσει τις αντιστάσεις, τις κινητοποιήσεις και τους αγώνες των εργαζομένων, από την άλλη να επιβάλει σιγή νεκροταφείου και με τον τρόπο αυτό η αντιλαϊκή πολιτική να γίνει πράξη και μέσα από τον σχεδιασμό το κεφάλαιο, οι εφοπλιστές, τραπεζίτες, βιομήχανοι και μεγαλοεργοδοσία όχι μόνο να διασωθούν αλλά και από αυτή την κρίση να βγουν ενισχυμένοι.

Στην ίδια ακριβώς στρατηγική κινείται και το εφοπλιστικό κεφάλαιο στην Ναυτιλία.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, εν μέσω πανδημίας υλοποιήθηκε η απαίτηση που αποτελούσε διακαή πόθο της τελευταίας 10ετίας, η κατάργηση της ΣΣΕ στην ποντοπόρο ναυτιλία και έτσι ανοίγεται διάπλατα ο δρόμος αυτή η αντιδημοκρατική – αντεργατική “μεταρρύθμιση” να επεκταθεί σε όλες τις κατηγορίες πλοίων και στις αντίστοιχες ΣΣΕ!!!

Η πολιτική της κυβέρνησης (όπως και αυτή του ΣΥΡΙΖΑ) είναι απόλυτα προσηλωμένη και υπηρετεί πιστά τα συμφέροντα των εφοπλιστών, την γραμμή της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας.

Στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής, περιθώρια για τα Ναυτεργατικά προβλήματα για μια θετική αντιμετώπιση και περισσότερο για επίλυση χρόνιων συσσωρευμένων αλλά και νέων που απορρέουν από την περίοδο της πανδημίας, δεν υπάρχουν.

Αντίθετα μπροστά μας διαγράφεται μια εφιαλτική προοπτική για τα ναυτεργατικά δικαιώματα και το αμέσως επόμενο βήμα θα είναι η επιβατηγός ναυτιλία που το καμπανάκι χτυπάει έντονα για τους Ναυτεργάτες.

Οι Ακτοπλοϊκές εταιρίες αναδεικνύουν το διάστημα αυτό τα μειωμένα έσοδά τους από το Ακτοπλοϊκό μεταφορικό έργο, απειλούν και εκβιάζουν ανοιχτά σε ότι αφορά την εκτέλεση των δρομολογίων και την σύνδεσή τους με όλο το νησιωτικό σύμπλεγμα (ήδη το μεγαλύτερο μέρος του συνόλου τους είναι σε πολύμηνη ακινησία) και μέσα σε αυτό το πλαίσιο έχουν θέσει έναν μακρύ έως ατελείωτο κατάλογο αιτημάτων και αξιώσεων που το μόνο που δεν διαβάσαμε σε αυτόν είναι το κράτος να αναλάβει και να τους παρέχει επίδομα τροφής!!!

Ατελείωτος ο κατάλογος των αξιώσεών τους

Σύμφωνα λοιπόν με τον ΣΕΕΝ οι άμεσες “διεκδικήσεις” τους είναι οι παρακάτω:

– Καθορισμός των απαραίτητων δρομολογίων μέχρι 31/5/2021 με βάση τα δρομολόγια του 2020 και υπογραφή Συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας για την εκτέλεσή τους. Αυτό σημαίνει ότι όλη η Ακτοπλοΐα θα επιδοτείται από το κράτος με ζωντανό δημόσιο χρήμα εκατομμυρίων ευρώ!

– Καθορισμός μισθωμάτων σύμφωνα με τα πραγματικά έξοδα των πλοίων. Αυτό με την σειρά του υπονοεί ότι οι Ναυτιλιακές εταιρίες θέλουν 100% την κάλυψη των δαπανών που με την σειρά του συνεπάγεται αύξηση από το κράτος για την εκτέλεση των δρομολογίων των πλοίων!!

– Παράταση της επιδότησης των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών των απασχολούμενων Ναυτεργατών έως 31/5/2020. Ήδη απαλλάχτηκαν για τους 4 προηγούμενους μήνες από αυτή την ασφαλιστική επιβάρυνση και ζητούν την επέκταση της μηδενικής τους συνεισφοράς προς τα ασφαλιστικά ταμεία των Ναυτεργατών τα οποία με αυτή και άλλες πολιτικές οι κυβερνήσεις τα έχουν οδηγήσει στον γκρεμό!

– Μείωση 50% των λιμενικών εξόδων στα λιμενικά ταμεία και οργανισμούς. Η κυβέρνηση ήδη τους έχει μειώσει την σχετική επιβάρυνση και τώρα πάνω σε αυτή προσθέτουν επιπλέον 50% μείωση!!!

– Εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ και στα εισιτήρια των οχημάτων Ι.Χ. Η κυβέρνηση ως γνωστό τους μείωσε τον ΦΠΑ στα εισιτήρια επιβατών, τώρα ζητούν αυτό να επεκταθεί και στα οχήματα!

– Παράταση ισχύος της δυνατότητας αναστολής των συμβάσεων εργασίας των Ναυτεργατών μέχρι 31/5/2021! Εδώ το θράσος τους είναι απροκάλυπτο και το δηλώνουν με περίσσια προκλητικότητα, για τους Ναυτεργάτες εκείνο που επιφυλάσσουν είναι το φτωχοεπίδομα των 534 ευρώ!!!

– Δημιουργία ειδικού προσωρινού πλαισίου στήριξης με έγκριση της ΕΕ δεκαετούς διάρκειας για την ενίσχυση των εταιριών με τον παρακρατούμενο φόρο των Ναυτεργατών. Εδώ το τερμάτισαν το κοντέρ οι Ακτοπλόοι εφοπλιστές αφού ζητούν την φορολογική επιβάρυνση των Ναυτεργατών να την καρπώνονται οι ίδιοι απευθείας στα δικά τους ταμεία!!!

Στην ίδια ρότα είναι και οι αξιώσεις τους για τα πλοία της Αδριατικής που όμως εκεί δεν υπάρχει το στοιχείο της κοινωνικής συνοχής στην εκτέλεση του Ακτοπλοϊκού δικτύου και τη σύνδεση της ηπειρωτική χώρας με το νησιωτικό σύμπλεγμα… Αυτό όμως ουδόλως τους εμποδίζει να προβάλουν με φαιδρό τρόπο τα ίδια επιχειρήματα και τις ίδιες απαιτήσεις!!

Όμως οι εφοπλιστές δεν σταματούν εδώ, βλέπουν και την μακροπρόθεσμη στρατηγική τους στην βάση πάντα των συμφερόντων τους και στο όνομα βέβαια της εξυπηρέτησης των Ακτοπλοϊκών συγκοινωνιακών αναγκών της χώρας μας!

Έτσι επί σειρά μηνών αναδεικνύουν το υπαρκτό πρόβλημα του γερασμένου Ακτοπλοϊκού στόλου (μεγάλη πλειοψηφία των πλοίων τους) και βέβαια ούτε λόγος να βάλουν οι “φτωχοί” εφοπλιστές χέρι στην τσέπη τους για την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό των πλοίων τους!!!

Η ηλικία των πλοίων της Ακτοπλοΐας αποκαλύπτει και την τριτοκοσμική εικόνα του στόλου με ότι αρνητικό συνεπάγεται αυτό!!

Στο τέλος του 2030 από τα 105 πλοία της Ακτοπλοΐας τα 44  από αυτά δηλαδή το 42% θα είναι πάνω από 40 ετών και τα 18 άνω των 50 ετών!!

Οι “δαιμόνιοι” και ευφάνταστοι εφοπλιστές ποιά λύση “βλέπουν” και θέλουν για το πρόβλημα αυτό;

Οι ίδιοι και οι τράπεζες που τους χρηματοδοτούν υπολογίζουν ότι η ανανέωση του στόλου για τον αριθμό των προαναφερομένων πλοίων θα κοστίσει 4,5 δις ευρώ.

Για τον σκοπό αυτό βρίσκονται (όπως ομολογούν οι ίδιοι) σε προχωρημένες διαβουλεύσεις με τον Υπουργό Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα αλλά και τον εκπρόσωπό τους Γ. Πατέρα Πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας προκειμένου να αντληθούν πόροι για τον εκσυγχρονισμό του Ακτοπλοϊκού στόλου από κοινοτικούς πόρους!!!

Με άλλα λόγια η ανανέωση των πλοίων τους, στο όνομα του εθνικού μεταφορικού – κοινωνικού ακτοπλοϊκού έργου, πρέπει να γίνει με κοινοτικά κονδύλια και αυτοί να φέρονται, να εμφανίζονται ως καλοί διαχειριστές των Ακτοπλοϊκών εταιριών, να έχουν τον πρώτο και τελευταίο λόγο στο Ακτοπλοϊκό δίκτυο στις Ακτοπλοϊκές εταιρίες και συγκοινωνίες και στο χαράτσωμα των επιβατών με τα πανάκριβα εισιτήρια βεβαίως που διαμορφώνουν για τους χρήστες των Ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, δηλαδή την λαϊκή οικογένεια!!!

 Τα Ναυτεργατικά προβλήματα “είναι όλα λυμένα” με τα δικαιώματά τους στην πυρά!!!

 Μέσα από αυτό το άθλιο σκηνικό με την πολιτική που έχουν χαράξει κυβέρνηση και εφοπλιστές και με ένα παραδομένο ν.σ.κ στην συντριπτική του πλειοψηφία να δηλώνει παντού απόν, καθίσταται φανερό ότι τα Ναυτεργατικά προβλήματα οξύνονται πολλαπλασιάζονται και παίρνουν καθημερινά εκρηκτικό χαρακτήρα.

Την ίδια στιγμή που εξελίσσεται η πρωτοφανής αυτή κατάσταση που περιγράψαμε παραπάνω, τα τρία μπλοκ που συγκροτούν την πλειοψηφία στην ΠΝΟ βρίσκονται στον δικό τους κόσμο, κάνουν τους δικούς τους συντεχνιακούς – παραταξιακούς και πολιτικο – συνδικαλιστικούς σχεδιασμούς και με τον τρόπο αυτό εφοπλιστές – κυβέρνηση τρίβουν τα χέρια τους που αυτή ιδιαίτερα την περίοδο οι σχεδιασμοί τους περνούν ο ένας μετά τον άλλο χωρίς κανένα ουσιαστικό εμπόδιο και αντίσταση….

Η ανεργία την χειμερινή περίοδο έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ, χιλιάδες άνεργοι και αυτοί που ανεστάλη  υποχρεωτικά η Σύμβασή τους επιβιώνουν με τα 534, τα 400 ή και τα 350 ευρώ τον μήνα. Μέσα στα καράβια οργιάζει η εφοπλιστική αυθαιρεσία, οι περικοπές είναι στην ημερήσια διάταξη, οι αυθαίρετες μειώσεις των συνθέσεων το ίδιο, οι καθυστερήσεις στην καταβολή των μισθών αυξάνονται και η τρομοκρατία καλά κρατεί.

Η ΠΕΝΕΝ και στην μακρά αυτή περίοδο της πανδημίας στάθηκε όρθια, βρέθηκε κοντά και δίπλα στον κλάδο και στους Ναυτεργάτες, κατήγγειλε τον  ορυμαγδό των προβλημάτων στα πλοία, ανέπτυξε μια πολύ πλούσια και αξιόλογη πολύμορφη δράση με παραστάσεις διαμαρτυρίας, επισχέσεις σε πλοία, στάσεις εργασίας, συγκεντρώσεις και απεργίες και βρέθηκε στην πρώτη γραμμή των αγώνων που αναπτύχθηκαν όλο αυτό το διάστημα.

Και σήμερα το ιστορικό μας σωματείο διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην αντίσταση και στην πάλη για τα ναυτεργατικά και εργατικά προβλήματα.

Στις σημερινές συνθήκες είναι αναγκαίο περισσότερο από ποτέ ο κλάδος μας και οι Ναυτεργάτες να κάνουν ένα νέο αγωνιστικό βήμα μπροστά, να ορθώσουν ακόμη πιο αποφασιστικά το ανάστημά τους, να πιστέψουν στην δύναμή τους, να ξεπεράσουν εμπόδια – αναστολές και ανασφάλεια και να σταθούν στην πρώτη γραμμή του αγώνα βάζοντας μπροστά τα προβλήματα και τα δικαιώματά τους.

Αυτός είναι ο δρόμος της ελπίδας και της προοπτικής, η δική τους αναντικατάστατη αγωνιστική τους δράση μπορεί να βάλει φράγμα στην επίθεση εφοπλιστών – κυβέρνησης και με τον τρόπο αυτό να επιβάλουν την λύση στα οξυμένα προβλήματά τους.

Νταλακογεώργος Αντώνης

Πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας