Η μερική επιστροφή του Ιράν στις διεθνείς αγορές πετρελαίου, μέσω νόμιμων συναλλαγών που πραγματοποιούνται σε δολάρια, προκαλεί ισχυρούς τριγμούς στο οικοσύστημα των crypto, την ώρα που το Bitcoin βρίσκεται ήδη υπό ασφυκτική πίεση από μαζικές εκροές κεφαλαίων (έχει κατρακυλήσει στα 59.000 δολ.).
Η πρόσφατη αδυναμία του μεγαλύτερου βάσει κεφαλαιοποίησης κρυπτονομίσματος δεν οφείλεται αποκλειστικά στις εκροές από τα ETFs ή στην επιβράδυνση της επενδυτικής ζήτησης.
Πίσω από την εικόνα των αγορών διαμορφώνεται μια βαθύτερη γεωπολιτική ανατροπή, η οποία μέχρι σήμερα δεν έχει αποτιμηθεί πλήρως από τους επενδυτές.
Για χρόνια, ένα από τα ισχυρότερα επιχειρήματα υπέρ των ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων ήταν ότι αποτελούν το ιδανικό εργαλείο για χώρες που βρίσκονται εκτός του δολαριακού χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Το Bitcoin, τα stablecoins και τα εναλλακτικά δίκτυα πληρωμών θεωρήθηκαν το «σωσίβιο» κρατών που ασφυκτιούσαν κάτω από οικονομικές κυρώσεις.
Ωστόσο, η πραγματικότητα φαίνεται να αλλάζει με ταχύτητα.
Στις 22 Ιουνίου 2026, το OFAC του αμερικανικού Υπουργείου Οικονομικών εξέδωσε τη Γενική Άδεια Iran X, επιτρέποντας –έστω προσωρινά– την παραγωγή, παράδοση και πώληση ιρανικού αργού πετρελαίου, πετροχημικών και λοιπών πετρελαϊκών προϊόντων έως τις 21 Αυγούστου 2026.
Το ακόμη πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι οι σχετικές συναλλαγές μπορούν να πραγματοποιούνται μέσω τραπεζικών ιδρυμάτων, ασφαλιστικών εταιρειών και ναυτιλιακών υπηρεσιών, με πληρωμές σε δολάρια ΗΠΑ.
Το δολάριο επιστρέφει και τα crypto χάνουν τον λόγο ύπαρξής τους
Η συγκεκριμένη άδεια δεν συνιστά οριστική άρση των κυρώσεων κατά του Ιράν.
Πρόκειται για ένα περιορισμένο και προσωρινό παράθυρο, το οποίο συνδέεται άμεσα με τις διαπραγματεύσεις μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης.
Ωστόσο, για τις αγορές αυτό αρκεί.
Διότι όταν μια χώρα μπορεί να πραγματοποιεί νόμιμα συναλλαγές μέσω του δολαρίου, μειώνεται αυτόματα η ανάγκη χρήσης εναλλακτικών δικτύων πληρωμών που βασίζονται στα crypto.
Και αυτή ακριβώς η μεταβολή αποτελεί τεράστιο πλήγμα για το επενδυτικό αφήγημα των ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων.
Η σημασία του Ιράν στην παγκόσμια αγορά ενέργειας μόνο αμελητέα δεν είναι.
Η EIA εκτιμά ότι οι ιρανικές εξαγωγές ανέρχονται σε περίπου 1,576 εκατ. βαρέλια ημερησίως, αποφέροντας έσοδα που προσεγγίζουν τα 48 δισ. δολάρια.
Μέχρι σήμερα, σημαντικό μέρος αυτών των ροών πραγματοποιούνταν μέσα από ένα εξαιρετικά αδιαφανές δίκτυο μεταφορών: δεξαμενόπλοια με απενεργοποιημένα συστήματα εντοπισμού, μεταφορτώσεις στη μέση της θάλασσας και αλλαγές προέλευσης φορτίων.
Σε αυτό ακριβώς το περιβάλλον άνθησαν τα stablecoins και τα εναλλακτικά ψηφιακά συστήματα πληρωμών.
Το αμερικανικό Υπουργείο Οικονομικών είχε επιβάλει κυρώσεις στη Nobitex, τη μεγαλύτερη πλατφόρμα ψηφιακών assets του Ιράν, υποστηρίζοντας ότι διαχειριζόταν πάνω από το 50% των εισροών της χώρας και παρείχε πρόσβαση σε stablecoins.
Παράλληλα, στο μικροσκόπιο είχαν βρεθεί και οι πλατφόρμες Wallex, Bitpin και Ramzinex, ως τμήμα ενός ευρύτερου δικτύου μεταφοράς κεφαλαίων υπό καθεστώς κυρώσεων.
Η ουσία όμως δεν βρίσκεται στο αν το Ιράν αγόραζε ή πουλούσε πετρέλαιο χρησιμοποιώντας Bitcoin.
Βρίσκεται στο γεγονός ότι ολόκληρο το οικοσύστημα των crypto λειτουργούσε ως εναλλακτικός μηχανισμός διεθνών πληρωμών.
Εάν αυτή η ανάγκη περιορίζεται, περιορίζεται ταυτόχρονα και η γεωπολιτική χρησιμότητα των ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων.
Μαζικές εκροές και κλίμα πανικού
Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, τα Bitcoin ETFs καταγράφουν δεκατρείς συνεχόμενες ημέρες εκροών.
Σύμφωνα με στοιχεία των Galaxy Research, CoinDesk και The Defiant, οι συνολικές εκροές φτάνουν τα 4,4 δισ. δολάρια ή περίπου 59.351 Bitcoin.
Η αγορά δέχεται πλέον αλλεπάλληλα πλήγματα.
Η επενδυτική ζήτηση αποδυναμώνεται, η δυναμική συσσώρευσης εξασθενεί και ταυτόχρονα αρχίζει να ξεθωριάζει μία από τις σημαντικότερες αφηγήσεις που στήριξαν την άνοδο των crypto τα τελευταία χρόνια.
Την ίδια στιγμή, στοιχεία της IEA δείχνουν ότι οι ροές πετρελαίου μέσω των Στενών του Hormuz αυξήθηκαν από 9,6 σε 12 εκατ. βαρέλια ημερησίως μετά την προσωρινή συμφωνία ΗΠΑ–Ιράν.
Όσο σταθεροποιούνται οι ενεργειακές ροές και αποκαθίστανται οι παραδοσιακοί μηχανισμοί πληρωμών, τόσο περιορίζεται η ανάγκη χρήσης εναλλακτικών ψηφιακών δικτύων.
Το Bitcoin δεν καταρρέει αποκλειστικά λόγω του Ιράν.
Η εξέλιξη αυτή, όμως, προστίθεται σε μια σειρά δομικών πιέσεων που αναγκάζουν τους επενδυτές να επαναξιολογήσουν τις προοπτικές ολόκληρης της αγοράς.
Για χρόνια, οι κυρώσεις θεωρούνταν ο βασικός καταλύτης που θα επιτάχυνε την υιοθέτηση των crypto.
Η περίπτωση του Ιράν δείχνει ότι ακόμη και η μερική αποκατάσταση της πρόσβασης στο δολαριακό σύστημα αρκεί για να περιορίσει δραστικά την ανάγκη χρήσης ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων.
Και αυτό είναι ίσως το πιο ανησυχητικό μήνυμα για όσους εξακολουθούν να πιστεύουν ότι η γεωπολιτική θα αποτελεί μόνιμο στήριγμα της αγοράς των κρυπτονομισμάτων.
Ο παράγοντας Strategy
Στο μεταξύ, η Strategy (MSTR) καταγράφει μία από τις μεγαλύτερες μη πραγματοποιηθείσες ζημίες στην εταιρική ιστορία, μεγαλύτερη ακόμη και από την κεφαλαιοποίηση ορισμένων από τα πιο γνωστά projects του χώρου των κρυπτονομισμάτων.
Η εταιρεία λογισμικού, η οποία έχει πλέον μετατραπεί ουσιαστικά σε ένα «Bitcoin treasury», κατέχει περίπου 844.000 BTC, τα οποία απέκτησε με μέση τιμή αγοράς περίπου 75.600 δολάρια, σύμφωνα με τα στοιχεία της BitcoinTreasuries.net.
Με το Bitcoin να διαπραγματεύεται κοντά στα 60.000 δολάρια κατά τον χρόνο συγγραφής του κειμένου, η αποτίμηση των διαθεσίμων της σε τρέχουσες τιμές συνεπάγεται μη πραγματοποιηθείσα ζημία που υπερβαίνει τα 13 δισ. δολάρια.
Σύμφωνα με τους κανόνες λογιστικής εύλογης αξίας (fair value accounting), η ζημία αυτή καταχωρίζεται απευθείας στην κατάσταση αποτελεσμάτων, οδηγώντας σε εντυπωσιακές λογιστικές απώλειες σε τριμηνιαία βάση.
Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της ζημίας, αρκεί να σημειωθεί ότι πλέον υπερβαίνει τη συνολική κεφαλαιοποίηση του Dogecoin, η οποία κυμαίνεται μεταξύ 11,5 και 12,7 δισ. δολαρίων, ενώ υπολείπεται μόνο του HYPE, του token του Hyperliquid, με αποτίμηση περίπου 18 δισ. δολαρίων.
Το HYPE αποτελεί σήμερα το ένατο μεγαλύτερο ψηφιακό περιουσιακό στοιχείο παγκοσμίως και συγκαταλέγεται στις κορυφαίες επιλογές πολλών αναλυτών και επενδυτικών κεφαλαίων.
Η μη πραγματοποιηθείσα ζημία της Strategy είναι επίσης μεγαλύτερη από την κεφαλαιοποίηση πολλών γνωστών έργων των κατηγοριών DeFi, privacy και oracle, όπως τα Monero, Cardano, Chainlink, Bitcoin Cash, Litecoin, BlackRock BUIDL, Uniswap, Near Protocol, Aster και άλλα.
Με άλλα λόγια, το ιδιαίτερα μοχλευμένο στοίχημα μιας και μόνο εταιρείας στο Bitcoin έχει δημιουργήσει, σε λογιστικούς όρους, απώλειες μεγαλύτερες από τη συνολική αξία αρκετών ολόκληρων οικοσυστημάτων κρυπτονομισμάτων.
Η τεράστια κλίμακα αυτής της θέσης αναδεικνύει το πόσο η επιθετική συσσώρευση Bitcoin από τη Strategy έχει οδηγήσει σε μια κατάσταση που έρχεται σε αντίθεση με την αρχική φιλοσοφία του χώρου των κρυπτονομισμάτων.
Το Bitcoin και γενικότερα το οικοσύστημα των crypto δημιουργήθηκαν πάνω στις αρχές της αποκέντρωσης και της δημοκρατικοποίησης του χρηματοπιστωτικού συστήματος, με στόχο τη μεταφορά της οικονομικής ισχύος από τους μεγάλους, «too big to fail» θεσμούς προς τα άτομα.
Σήμερα, όμως, μια εισηγμένη εταιρεία έχει συγκεντρώσει τόσο μεγάλο αριθμό Bitcoin, ώστε οι λογιστικές διακυμάνσεις της να είναι συγκρίσιμες με την αξία δεκάδων ολόκληρων crypto οικοσυστημάτων.
Από το 2020, η Strategy, υπό την ηγεσία του εκτελεστικού προέδρου Michael Saylor, αντλεί επιθετικά κεφάλαια μέσω εκδόσεων μετοχών και ομολόγων προκειμένου να αυξάνει διαρκώς τα αποθέματα Bitcoin, μετατρέποντας ουσιαστικά την εταιρεία σε ένα μοχλευμένο επενδυτικό όχημα με αποκλειστική έκθεση στο συγκεκριμένο περιουσιακό στοιχείο.
Οι υποστηρικτές της στρατηγικής αυτής θεωρούν τις σημερινές ζημίες ως προσωρινή συνέπεια της μεταβλητότητας της αγοράς και εντάσσουν το φαινόμενο στο μακροπρόθεσμο αφήγημα του «ψηφιακού χρυσού».
Υποστηρίζουν ότι οι σημερινές λογιστικές απώλειες θα μετατραπούν σε σημαντικά κέρδη όταν το Bitcoin ολοκληρώσει τον καθοδικό κύκλο του και εισέλθει σε νέα ανοδική φάση.
Ωστόσο, το γεγονός ότι η μη πραγματοποιηθείσα ζημία μιας εισηγμένης εταιρείας σε Bitcoin έχει φτάσει να υπερβαίνει την κεφαλαιοποίηση πολλών κορυφαίων crypto projects αποτελεί μια ισχυρή υπενθύμιση των κινδύνων που συνεπάγεται η υπερβολική συγκέντρωση κεφαλαίων σε ένα εξαιρετικά ευμετάβλητο περιουσιακό στοιχείο.
Παράλληλα, αναδεικνύει και το κόστος ευκαιρίας αυτής της επιλογής, δηλαδή τη δέσμευση τεράστιων κεφαλαίων σε μία μόνο επένδυση αντί της αξιοποίησής τους σε παραγωγικές επιχειρηματικές δραστηριότητες ή σε ένα περισσότερο διαφοροποιημένο επενδυτικό χαρτοφυλάκιο.
Από ό,τι φαίνεται λοιπόν, τα πράγματα είναι δύσκολα.












































