BYD: Κινέζικη η πρώτη σε παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων βιομηχανία

2087

Η TESLA τρώει τη σκόνη της!

Όταν, το 2011, δημοσιογράφος του Bloomberg ρώτησε τον Ίλον Μασκ τη γνώμη του για την κινέζικη αυτοκινητοβιομηχανία BYD, εκείνος έβαλε τα γέλια. Όταν η δημοσιογράφος τον ρώτησε γιατί γελάει, τη ρώτησε με τη σειρά του: «έχετε δει το αυτοκίνητό της;», συνεχίζοντας: «Δε νομίζω ότι έχουν σπουδαίο προϊόν. Δε νομίζω ότι είναι ιδιαίτερα ελκυστικό, η τεχνολογία του δεν είναι ιδιαίτερα δυνατή… Πιστεύω ότι το σημείο που εστιάζουν – και σωστά – είναι να εξασφαλίσουν ότι δε θα πεθάνουν στην Κίνα» . Στην επόμενη ερώτησή της για το πότε θα γίνει κερδοφόρα η TESLA, η απάντησή του ήταν «πιστεύουμε το 2013».

Ο καιρός έχει γυρίσματα. Σήμερα, 13 χρόνια μετά, ο ίδιος Ίλον Μασκ, επικεφαλής της ιδιαίτερα κερδοφόρας πλέον TESLA, δεύτερος – όπως λέγεται – πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο και πολύ περισσότερο έμπειρος, δε γελάει πια με τη BYD. Αντίθετα, δείχνει να είναι μάλλον τρομοκρατημένος.

Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της TESLA και της BYD για το τελευταίο τρίμηνο του 2023, τα οποία έδειξαν ότι πλέον η Κινέζικη Εταιρεία κατέχει τα πρωτεία στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με πωλήσεις 526,409 αυτοκινήτων έναντι 484,507 της Tesla, ο λαλίστατος επιχειρηματίας δήλωσε – χωρίς γέλια αυτή τη φορά – ότι «Ειλικρινά, εάν δεν τεθούν εμπορικοί φραγμοί, θα κατεδαφίσουν λίγο πολύ τις περισσότερες άλλες εταιρείες αυτοκινήτων στον κόσμο».

Εμπορικοί φραγμοί βέβαια υπάρχουν ήδη. Στις ΗΠΑ, τα εισαγόμενα αυτοκίνητα γενικά επιβαρύνονται με δασμούς 2.5%, τα δε Κινέζικα ειδικά με επιπλέον 25%. Αυτό όμως δε φαίνεται αρκετό για να εμποδίσει την επέλαση του Κινέζικου δράκου. Σαν αποτέλεσμα, ο Αμερικάνος γερουσιαστής Τζος Χόουλι κατέβασε πρόσφατα νομοσχέδιο που – αν περάσει – θα ανεβάσει τους δασμούς στα Κινέζικα αυτοκίνητα από το 27.5% στο 125%. Ο Αμερικάνος καταναλωτής δηλαδή, θα πληρώνει το προνόμιο να οδηγεί ένα αυτοκίνητο της BYD σε τιμή παραπάνω από τη διπλάσια απ’ ότι ένας Κινέζος. Στη δήλωσή του για το νομοσχέδιο, ο γερουσιαστής παραδέχτηκε ότι η Κίνα αποτελεί «υπαρξιακό κίνδυνο» για την Αμερικάνικη αυτοκινητοβιομηχανία.

Εν τω μεταξύ η BYD επιβεβαίωσε ότι σχεδιάζει να φτιάξει εργοστάσιο στο Μεξικό. Αν αυτό γίνει, με το μέχρι τώρα νομοθετικό πλαίσιο τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται εκεί θα πρέπει να εισάγονται αδασμολόγητα στις ΗΠΑ. Το νομοσχέδιο του Χόουλι προβλέπει ότι οι επιπλέον δασμοί του θα αφορούν όλα τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται από «εταιρείες Κινέζικης προέλευσης». Το αν αυτό θα μπορέσει να εφαρμοστεί όμως (καθώς αντίκειται στη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου) είναι ένα ερώτημα.

Την ανησυχία του Μασκ για την απειλή της BYD συμμερίζεται ο Κάρλος Ταβάρες, επικεφαλής της Stellantis στην οποία ανήκουν, μεταξύ άλλων, οι μάρκες Citroen, Alfa-Romeo, Fiat, Peugeot, Lancia, Jeep, Chrysler, Maserati και άλλες.

«Η κινεζική επίθεση είναι ίσως ο μεγαλύτερος κίνδυνος που αντιμετωπίζουν αυτή τη στιγμή εταιρείες όπως η Tesla και εμείς. Πρέπει να δουλέψουμε πολύ, πολύ σκληρά για να διασφαλίσουμε ότι θα προσφέρουμε στους καταναλωτές καλύτερες προσφορές από τους Κινέζους.»

Η BYD ξεκίνησε σαν εταιρεία κατασκευής μπαταριών το 1995. Το 2003 εξαγόρασε μια μικρή αυτοκινητοβιομηχανία την οποία έστρεψε στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων (αν και μέχρι πρόσφατα έφτιαχνε και συμβατικά). Ακολουθώντας πορεία αντίθετη από αυτή των δυτικών βιομηχανιών, που όλο και περισσότερο «ξεφορτώνουν» κομμάτια της παραγωγής τους σε τρίτες εταιρείες, η BYD έχει πλήρως καθετοποιημένη παραγωγή, με δικά της ορυχεία Λιθίου (στοιχείο που χρησιμοποιείται στις μπαταρίες αυτοκινήτων) και μονάδες κατασκευής μπαταριών, κινητήρων, ακόμη και ημιαγωγών, ενώ – σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της εταιρείας – όλα τα ξαρτήματα των αυτοκινήτων της κατασκευάζονται από την ίδια, με εξαίρεση τα ελαστικά και τα παράθυρα.

Πλέον εκτός από τα αυτοκίνητα που πουλάει με τη μάρκα «BYD», χρησιμοποιεί και τρεις άλλες μάρκες, για τα αυτοκίνητα πολυτελείας που παράγει: Denza, Yangwang και Fangchengbao. Έχει εργοστάσια σε μία σειρά χώρες (Ουγγαρία, Γαλλία, Καναδάς, Ινδία, ΗΠΑ, Βραζιλία κ.α.) και παράγει κάθε είδους ηλεκτρικά αυτοκίνητα, από επιβατηγά μέχρι SUV και λεωφορεία.

Αυτό το μήνα ξεκίνησε να πωλείται το supercar της BYD, Yangwang U9, με ηλεκτροκινητήρα 960 ίππων, τελική ταχύτητα 309 χλμ/ώρα, αυτονομία 450 χλμ και επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα στα 2.36 δεύτερα. Ενσωματώνει διάφορες τεχνολογίες αιχμής που έχει αναπτύξει η ίδια η BYD όπως αυτόνομη κίνηση στους 4 τροχούς και ενεργή ανάρτηση που επιτρέπει μεταξύ άλλων στο αυτοκίνητο να κάνει και … πηδηματάκια.

Η πορεία της BYD σε σχέση με την πρωτοπόρο της ηλεκτροκίνησης στη Δύση, TESLA, είναι χαρακτηριστική της οικονομικής παρακμής της Δύσης σε αντίθεση με τις τεράστιες προόδους – τεχνολογικές, οικονομικές, παραγωγικές – των ανερχόμενων οικονομιών και ειδικά της Κίνας. Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι απλά ένα ακόμη κάστρο της Δύσης που έπεσε. Ελάχιστα μένουν πια: Η αεροπορική βιομηχανία φαίνεται ότι δε θα αργήσει και αυτή (Η Κίνα παράγει και εξάγει πλέον δικά της επιβατηγά αεροσκάφη, ενώ η Boeing πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο με το ένα αεροπλάνο της μετά το άλλο να διαλύεται… εν πτήσει). Ο τελευταίος μάλλον τομέας που η Κίνα ακόμη – για πόσο; – είναι πίσω είναι αυτός των ημιαγωγών (επεξεργαστές τελευταίας γενιάς, επεξεργαστές γραφικών και τεχνητής νοημοσύνης κλπ). Με τα τεράστια διαθέσιμα κεφάλαια από τη μία μεριά και τη στήριξη της κρατικά σχεδιασμένης οικονομίας από την άλλη, είναι θέμα χρόνου να πέσει και αυτός.

Αναγνωρίζοντας έμμεσα ότι η πορεία αυτή είναι χωρίς επιστροφή, οι δυτικοί που μέχρι πριν λίγα χρόνια εκόπτοντο για την ελευθερία του εμπορίου, σήμερα καταφεύγουν στα δασμολογικά τείχη για να περισώσουν ότι μπορούν.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας