Στόχος η “διακοπή σύνδεσης” Βρετανίας-Σκωτίας-Ιρλανδίας και Καναδά
Η νορβηγική Πολεμική Αεροπορία ανέπτυξε δύο μαχητικά F-35 για την αναχαίτιση και τη συνοδεία ενός ζεύγους αεροσκαφών ανθυποβρυχιακού πολέμου Tu-142MK του ρωσικού Ναυτικού.
Σύμφωνα με το γερμανικό δημοσίευμα Flug Revue, τα ρωσικά αεροσκάφη, έχοντας απογειωθεί από αεροπορική βάση στη βορειοδυτική Ρωσία, κάλυψαν έως και 10.000 χιλιόμετρα σε 15 ώρες, πετώντας πάνω από τα νερά του Βισκαϊκού Κόλπου και του Βόρειου Ατλαντικού, όπου «συναντήθηκαν» με Νορβηγικά μαχητικά.
Tu-142 σάρωσαν 10.000 χλμ από Βισκαϊκό Κόλπο έως τον Βόρειο Ατλαντικό
Το γερμανικό περιοδικό «Flug Revue» ανέφερε ότι «η ρωσική περιπολία» διήρκεσε 15 ώρες, καλύπτοντας απόσταση 10.000 χιλιομέτρων από τον Βισκαϊκό Κόλπο έως τον Βόρειο Ατλαντικό.
Η «ειδική αποστολή» των δύο αεροσκαφών Tu-142MK ξεκίνησε από το Κίπελοβο και είχε στόχο να δοκιμάσει το πρόσφατα εγκατεστημένο ραντάρ Over-The-Horizon (OTH) στο Nizhny Novgorod της Ρωσίας. Το ραντάρ είναι απαραίτητο για την έγκαιρη ανίχνευση εκτόξευσης πυρηνικών πυραύλων.
Η δοκιμή βαθμονόμησης (calibration) ραντάρ OTH δεν είναι μια αποστολή μάχης αλλά μια πρακτική ή δοκιμαστική αποστολή. Το αεροσκάφος θαλάσσιας περιπολίας Tu-142MK της Ρωσικής Πολεμικής Αεροπορίας παίζει κρίσιμο ρόλο στη δοκιμή βαθμονόμησης του πρόσφατα εγκατεστημένου ραντάρ OTH “Container”.
Τα Tu-142MK είναι εξοπλισμένα με προηγμένους αισθητήρες και ηλεκτρονικά συστήματα που τους επιτρέπουν να ανιχνεύουν και να παρακολουθούν επιφανειακούς και υπόγειους στόχους σε μια ευρεία περιοχή. Ο πρωταρχικός στόχος της δοκιμαστικής πτήσης βαθμονόμησης ραντάρ OTH είναι να διασφαλίσει ότι το ραντάρ λειτουργεί σωστά, παρέχοντας ακριβείς πληροφορίες και δεδομένα στους χειριστές του.
Κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής πτήσης, το αεροσκάφος Tu-142MK πετά με προκαθορισμένα μοτίβα για να καλύψει διάφορες συνθήκες, περιβάλλοντα και υψόμετρα. Όλες οι πληροφορίες και τα δεδομένα που συλλέγονται από το αεροσκάφος μεταδίδονται στους χειριστές ραντάρ, οι οποίοι τα χρησιμοποιούν για να προσαρμόσουν τις παραμέτρους του ραντάρ OTH.
Εκτός από τον ρόλο τους στη δοκιμή βαθμονόμησης του ραντάρ, τα αεροσκάφη Tu-142MK παρέχουν επίσης ευκαιρίες εκπαίδευσης σε χειριστές ραντάρ και αναλυτές. Η θαλάσσια περιπολία Tu-142MK και τα αεροσκάφη ASW είναι εξοπλισμένα με το ραντάρ «Korshun-K» για τον εντοπισμό και την παρακολούθηση στόχων επιφάνειας καθώς και υποθαλάσσιων.
Επιπλέον, διαθέτουν τον ανιχνευτή μαγνητικής ανωμαλίας «Berkut-95» (MAD) για την ανίχνευση μαγνητικών πεδίων που δημιουργούνται από μεγάλα μεταλλικά αντικείμενα όπως τα υποβρύχια. Τα αεροσκάφη Tu-142MK διαθέτουν επίσης σύγχρονα συστήματα σόναρ, συμπεριλαμβανομένων ηχοσημαδούρων που μπορούν να αναπτυχθούν από το αεροσκάφος και εξοπλισμό Ηλεκτρονικών Μέτρων Υποστήριξης (ESM) για την αναχαίτιση και την ανάλυση ηλεκτρονικών σημάτων που παράγονται από τους στόχους τους.
Αυτά τα χαρακτηριστικά επιτρέπουν στο αεροσκάφος να συγκεντρώσει ηλεκτρονικές πληροφορίες και να εντοπίσει την παρουσία εχθρικών υποβρυχίων ή σκαφών επιφανείας με βάση τις ηλεκτρονικές εκπομπές τους. Όσον αφορά το ραντάρ OTH, το Bulgarian Military αναφέρει ότι το ραντάρ «Container» είναι ικανό να ανιχνεύει στόχους σε απόσταση έως και 3.000 km και σε υψόμετρα έως και 100 km. Αναπτύχθηκε από την NPK NIIDAR, την ίδια ρωσική εταιρεία που ανέπτυξε το ραντάρ Voronezh-DM.
Εκτός από τα δύο ανθυποβρυχιακά αεροσκάφη Tu-142MK, ένα βομβαρδιστικό Tu-95 εντοπίστηκε επίσης να πετάει στα ανοιχτά της Αλάσκας.
Σύμφωνα με την NORAD (Βορειοαμερικανική Διοίκηση Αεροδιαστημικής Άμυνας), το βομβαρδιστικό Tu-95 εισήλθε στη Ζώνη Αναγνώρισης Αεράμυνας (ADIZ) και παρέμεινε εκεί για περίπου τέσσερις ώρες. Σε απάντηση, η NORAD ανέπτυξε μαχητικά αεροσκάφη F-22 και F/A-18 για να αναχαιτίσουν και να συνοδέψουν το ρωσικό βομβαρδιστικό έξω από το βορειοαμερικανικό ADIZ.
Ρωσικά υποβρύχια στην Θάλασσα της Ιρλανδίας
Ρωσικά επιθετικά υποβρύχια έχουν πραγματοποιήσει αποστολές γύρω από τη Θάλασσα της Ιρλανδίας δύο φορές από την εισβολή στην Ουκρανία το 2022, είπαν τρία άτομα που γνωρίζουν το θέμα. Πρόκειται για μια άνευ προηγουμένου κίνηση του Κρεμλίνου που ανάγκασε τον βρετανικό στρατό να λάβει μέτρα για την προστασία των βρετανικών και ιρλανδικών υδάτων.
Η πρώτη ανάπτυξη ενός ρωσικού υποβρυχίου κλάσης Kilo κοντά στη Θάλασσα της Ιρλανδίας, που χωρίζει το νησί της Ιρλανδίας από τη Μεγάλη Βρετανία, έγινε πριν από περίπου 18 μήνες, είπαν άνθρωποι, που ζήτησαν να μην κατονομαστούν. Το δεύτερο περιστατικό σημειώθηκε πιο πρόσφατα. Η έκταση των κινήσεων των υποβρυχίων ξεπέρασε αυτό που είχαν δει προηγουμένως οι Βρετανοί αξιωματούχοι, όπως δήλωσαν.
Δύο από τους ανθρώπους είπαν ότι οι Αμερικανοί αξιωματούχοι γνώριζαν τα περιστατικά. Το Υπουργείο Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου είπε ότι δεν «σχολιάζει τις επιχειρήσεις». «Οι ΗΠΑ παρακολουθούν τη ρωσική ναυτική δραστηριότητα», δήλωσε ανώτερος αξιωματούχος της κυβέρνησης Μπάιντεν. Οι εκπρόσωποι του Λευκού Οίκου αρνήθηκαν να σχολιάσουν την τελευταία έκθεση και το υπουργείο Άμυνας της Ρωσίας δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχόλιο.
Το υποβρύχιο κλάσης Kilo είναι ένα ντίζελ-ηλεκτρικό επιθετικό υποβρύχιο της Ρωσίας, ικανό να εκτοξεύει πυραύλους κρουζ Kalibr, καθώς και τορπίλες και ναυτικές νάρκες.
Η ανάπτυξη ρωσικών υποβρυχίων στα ύδατα που περιβάλλουν τη Βρετανία και τη δυτική Ιρλανδία κατά τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία ήταν ήδη γνωστή, αν και δεν έχει αναφερθεί προηγουμένως ότι ταξίδεψαν προς τη Θάλασσα της Ιρλανδίας.
Δείτε στον χάρτη που διείσδυσαν τα ρωσικά υποβρύχια
Το 2023, ιρλανδικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι ένα βρετανικό ελικόπτερο και πολεμικό πλοίο «καταδίωξαν» ένα ρωσικό υποβρύχιο έξω από το Cork Harbour, στα νοτιοδυτικά της Ιρλανδίας. Η επιλογή για την αποστολή ελικοπτέρου και καταδιωκτικού πλοίου έγινε αναγκαστικά, αφού ο ιρλανδικός στρατός δεν είχε τις δυνατότητες να αντιμετωπίσει υποθαλάσσιες απειλές.
Τον περασμένο μήνα, το BBC ανέφερε ότι ένα ρωσικό υποβρύχιο εντοπίστηκε στα ανοικτά των ακτών της Σκωτίας. Ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου Άμυνας της Ιρλανδίας είπε ότι η υπηρεσία δεν σχολιάζει τις επιχειρήσεις των ενόπλων δυνάμεων άλλων χωρών. Χωρίς να το συνδέσει με τις αναφορές για τα ρωσικά υποβρύχια, ο εκπρόσωπος είπε ότι οι αεροπορικές και ναυτικές δυνάμεις πραγματοποιούν «ενισχυμένες θαλάσσιες περιπολίες» κοντά σε υπεράκτια ενεργειακή υποδομή στη Θάλασσα της Ιρλανδίας.
Στόχος το υποθαλάσσιο καλώδιο EXA Atlantic
Το Cork είναι επίσης το landing point για υποθαλάσσιο καλώδιο, το EXA Atlantic, που συνδέεται επίσης με τον Καναδά και το Ηνωμένο Βασίλειο. Ο εκπρόσωπος Άμυνας είπε ότι οι κυβερνητικές υπηρεσίες συνεργάζονται επίσης μεταξύ τους για την προστασία των καλωδίων δεδομένων της χώρας.
Τούτο συνάδει με το αποκλειστικό ρεπορτάζ του War Νews 24/7 την περασμένη Κυριακή, 30 Ιουνίου, σύμφωνα με το οποίο, το ΝΑΤΟ φοβάται ότι η Ρωσία έχει ναρκοθετησει κρίσιμες θαλάσσιες υποδομές, τουλάχιστον, στη Βόρεια Θάλασσα και είχε αναφερθεί επίσης στις μελλοντικές κινήσεις του ΝΑΤΟ να προστατέυσει το σύνολο των θαλάσσιων υποδομών του.
Το Ναυτικό Ινστιτούτο των ΗΠΑ περιγράφει το πρόγραμμα Kilo ως «ένα από τα πιο επιτυχημένα ναυτικά προγράμματα στη σύγχρονη ιστορία». Περισσότερα από 60 υποβρύχια κλάσης Kilo παραμένουν σε υπηρεσία, σύμφωνα με το ινστιτούτο. Έχουν χρησιμοποιηθεί στη Μαύρη Θάλασσα για να επιτεθούν σε στόχους στην Ουκρανία. Τα υποβρύχια κλάσης Kilo έχουν τελική ταχύτητα 17 κόμβων στην επιφάνεια ή 20 κόμβων βυθισμένα, σύμφωνα με ένα ενημερωτικό δελτίο στον ιστότοπο του Ναυτικού Ινστιτούτου των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του National Interest, τα υποβρύχια κλάσης “Kilo”, αποτελούν εφιάλτη δίχως τέλος για το Ναυτικό των ΗΠΑ, καθώς κρύβονται σε ρηχά νερά και μπορούν να βυθίσουν μέχρι και αεροπλανοφόρο.
Τα ντιζελοκίνητα Kilo, φέρνουν μνήμες από το 2004, όταν ένα Σουηδικό ντιζελοκίνητο υποβρύχιο κλάσης “Gotland” κατάφερε να “βυθίσει” αμερικανικό αεροπλανοφόρο, κατά την διάρκεια άσκησης.