Η έλλειψη δημόσιου αερομεταφορέα, μετά πτώχευση της Cobalt, αποκόπτει την Κύπρο!

1467
cobalt

Η πλήρης ιδιωτικοποίηση των αερογραμμών οδηγεί την Κύπρo σε αποκοπή από τον υπόλοιπο κόσμο, μετά την πτώχευση της ιδιωτικής αεροπορικής εταιρείας Cobalt

Το τεράστιο κεφάλαιο της συνδεσιμότητας της Κύπρου με τον υπόλοιπο κόσμο ανοίγει ξανά μετά το κλείσιμο της αεροπορικής εταιρείας Cobalt. Ζήτημα που συζητήθηκε πολύ μετά από το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών, καθώς από εκείνη τη στιγμή τα ταξίδια από και προς την Κύπρο αφέθηκαν ολοκληρωτικά στην ιδιωτική πρωτοβουλία.

Σε μια εποχή, μάλιστα, που γίνεται πολύς λόγος για την μετατροπή του νησιού, λόγω της γεωγραφικής του θέσης, σε συνεδριακό και επιχειρηματικό κέντρο. Αυτό που προβληματίζει επί του προκειμένου είναι το γεγονός ότι με την αναστολή εργασιών της Cobalt αφαιρούνται κι άλλοι προορισμοί από τα δρομολόγια απευθείας πτήσεων, ενώ ένα ταξίδι από και προς την Κύπρο, ακόμα και σε ευρωπαϊκούς προορισμούς, διαρκεί πολύ περισσότερες ώρες, καθώς χρειάζεται να γίνεται μέσω άλλων αεροδρομίων, με σταθμούς, αλλαγές πτήσεων και πολύωρη ταλαιπωρία.

Γεγονός που είναι αποτρεπτικό όταν το ταξίδι βασικά είναι επιχειρηματικό και δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο. Η απουσία απευθείας αεροπορικών συνδέσεων με μεγάλα αστικά κέντρα είναι κάτι που θα πρέπει να απασχολήσει την Κυβέρνηση, αν όντως θέλει να επενδύσει, όπως λέει, στον συνεδριακό επιχειρηματικό τουρισμό.

Μετά και το λουκέτο στην Cobalt φαντάζει ακόμα πιο μακρινό το ταξίδι από Μαδρίτη, Παρίσι και Ιρλανδία, καθώς και Άμπου Ντάμπι. Αν αναλογιστεί κανείς ότι η ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού αποτελεί για χρόνια τώρα έναν από τους σημαντικούς στρατηγικούς στόχους του ΚΟΤ, τότε αναμένουμε από όλους να προβούν σε διεργασίες για να καλυφθεί η ανάγκη της συνδεσιμότητας της Κύπρου με τα κυριότερα κέντρα τουλάχιστον της Ευρώπης.

Άλλωστε, η αμεσότητα που μπορεί να δώσει η απευθείας αεροπορική σύνδεση της Κύπρου με μεγάλα αστικά κέντρα της Ευρώπης θα βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό την αύξηση του συνεδριακού τουριστικού ρεύματος. Ήδη στην Κύπρο διοργανώνονται όλων των ειδών τα συνέδρια, είτε αυτά είναι εταιρικά, είτε ομοσπονδιών, μη κερδοσκοπικών οργανισμών, ακαδημαϊκά, ιατρικά ή ακόμη και επιχειρηματικές συναντήσεις, λανσαρίσματα νέων προϊόντων ή και ταξίδια κινήτρων.

Μπορεί η γεωγραφική θέση της Κύπρου να μην της επιτρέπει τη γρήγορη αεροπορική διασύνδεση με την υπόλοιπη Ευρώπη, πόσο μάλλον με τις πιο απομακρυσμένες ηπείρους, ωστόσο όταν το ταξίδι δεν πιέζεται από τη χρονική διάρκεια είναι γεγονός ότι με μία στάση σε άλλο αεροδρόμιο μπορούμε να βρεθούμε στα πλείστα μέρη του πλανήτη μέσα σε λιγότερο από ένα 24ωρο.

Το Λονδίνο με απευθείας πτήση απέχει 5 ώρες, ενώ η Φρανκφούρτη, όπως και η Ζυρίχη αλλά και η Μόσχα απέχουν 4 ώρες.

Τρεις πτήσεις προς ευρωπαϊκές πόλεις επηρεάστηκαν από το λουκέτο στην Cobalt και θα πρέπει να προβληματίσει κάποιους αφού πλέον φαντάζουν πιο μακρινοί οι προορισμοί για τους επιβάτες που θα πρέπει να κάνουν στάση σε άλλο αεροδρόμιο προτού φθάσουν στον προορισμό τους. Όλοι οι προορισμοί συνδέονται με ενδιάμεση στάση και πλέον το Παρίσι απέχει 7 ώρες, η Μαδρίτη 8 και το Δουβλίνο 9 ώρες, ενώ το Άμπου Ντάμπι απέχει πλέον 6 ώρες. Σημειώνεται ότι με την Cobalt, ο εκτιμώμενος χρόνος του δρομολογίου ήταν 3 ώρες και 30 λεπτά για απευθείας πτήση από Λάρνακα προς Παρίσι, προς Μαδρίτη 4 ώρες και προς Άμπου Ντάμπι 3 ώρες. Για όσους ταξιδεύουν σε πιο μακρινούς προορισμούς μέσα σε 13 ώρες μπορούν να επισκεφθούν το Πεκίνο, σε 14 τη Νέα Υόρκη, το Νέο Δελχί σε 10 ώρες και το Σύδνεϋ σε 21 ώρες.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Βασίλης Σταματάρης, μιλώντας στον «Φ», ανέφερε ότι ακόμα και, μετά την απώλεια των δρομολογίων της Cobalt, με έναν ενδιάμεσο σταθμό οι επιβάτες μπορεί να βρεθούν γρήγορα στο σημείο που επιθυμούν. Τόνισε ότι έχουμε προσβασιμότητα στα υπόλοιπα αεροδρόμια και σε καμία περίπτωση δεν είμαστε αποκλεισμένοι. Το λάθος, είπε, είναι να πιστεύουμε ότι είμαστε το κέντρο της Φης. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει, υπογράμμισε, σημειώνοντας πως αν δεν υπήρχε ο τουρισμός στο νησί δύσκολα θα υπήρχαν οι αεροπορικές συνδέσεις με τις περισσότερες χώρες.

Όσον αφορά την πτώση της Cobalt, ο κ. Σταματάρης ανέφερε ότι αυτό συνέβηκε σε μία περίοδο όπου το επιβατηγό κοινό άρχισε να την εμπιστεύεται για πλείστους προορισμούς.

Σημείωσε ότι οι επιπτώσεις από την απώλεια επιβατών είναι αλυσιδωτές στην οικονομία του τόπου, ξεκαθαρίζοντας όμως ότι άλλες εταιρείες καραδοκούν για υφιστάμενα κερδοφόρα δρομολόγια χαμηλού κόστους ναύλου. Εξήγησε ότι οι τιμές που έδινε η εταιρεία ήταν ανταγωνιστικές και διενεργούσε καθημερινώς πτήσεις. Υπολογίζεται ότι κάθε ημέρα διενεργούσε μέχρι 15 πτήσεις, με τους ημερήσιους επιβάτες να φθάνουν τις 3.000. 

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, φέτος αναμενόταν να πετάξουν 120.000 επιβάτες.

Το κλείσιμο της Cobalt είναι το τρίτο συμβάν που ζει ο τόπος μας και οι τουριστικοί πράκτορες μετρούν τις δικές τους απώλειες.

Ο κ. Σταματάρης ανέφερε ότι αυτή τη φορά τα μέλη θα καταγράψουν την πραγματική ζημιά τους και θα ζητηθεί η προστασία τους. Δεν είναι λογικό είπε η πολιτεία να μη ζητά εξασφαλίσεις από ιδιωτικές εταιρείες. Θα έπρεπε, σημείωσε, να καλούνται από πριν οι εταιρείες να καταβάλλουν εγγυήσεις για τέτοιες περιπτώσεις.

Οι αριθμοί παραπλανούν

Επανάληψη των ενεργειών που είχαμε τον Ιανουάριο του 2015 με το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών έχουμε αυτή τη βδομάδα μετά την αναστολή πτητικού προγράμματος της Cobalt. Μερικές μέρες μετά η Aegean αύξησε σε τέσσερα τα αεροσκάφη της που είχαν ως βάση την Κύπρο και η Blue Air κατά ένα αεροσκάφος. Ακολούθησε η αύξηση και μετά η κάθετη μείωση πτήσεων και προορισμών της Ryanair και μετά η δημιουργία τριών νέων κυπριακών αεροπορικών εταιρειών –σε όλες τις περιπτώσεις με ξένα κεφάλαια, της Cobalt με κινεζικά, της TUS με εβραϊκά και της Charly με την εμπορική επωνυμία Cyprus Airways με ρωσικά. Σε όλες τις περιπτώσεις τα κεφάλαια αυτά εκπροσωπούνται από πρόσωπα με ευρωπαϊκά διαβατήρια τουλάχιστον σε ποσοστό 51%.

Στα τρία χρόνια που πέρασαν, η συνδεσιμότητα της Κύπρου με το εξωτερικό καλύφθηκε σε μεγάλο βαθμό, ενώ από τους προορισμούς των Κυπριακών Αερογραμμών, πέραν των καθιερωμένων και έντονα ανταγωνιστικών αλλά και κερδοφόρων προορισμών (Ελλάδα και Βρετανία) που έσπευσαν όλοι να κερδίσουν μερίδιο της πίτας που εγκατέλειψαν οι Κυπριακές Αερογραμμές, οι πλείστοι προορισμοί του πρώην κρατικού αερομεταφορέα καλύφθηκαν κυρίως από την Cobalt, ακόμα και αυτοί στην Ελβετία. Η Cobalt άνοιξε και νέα απευθείας δρομολόγια που δεν υπήρχαν πριν ή είχαν διακοπεί για χρόνια, όπως τη Μαδρίτη, το Δουβλίνο, τη Φρανφούρτη, το Ντίσελντορφ.

Ακόμα, καλύφθηκαν και τα τρία αεροδρόμια του Λονδίνου για τα οποία υπάρχει μεγάλη ζήτηση από Κύπρο – Χίθροου, Γκάτγουικ και Στάνστετ, αφού η μοναδική απευθείας σύνδεση με το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ευρώπης ήταν αυτή της Aegean, που σταμάτησε προ μηνών, οπότε έμεινε η Cobalt και η British Airways.

Την Παρασκευή, δύο μέρες μετά το κλείσιμο της Cobalt, ο αριθμός των πτήσεων είναι πολύ μεγαλύτερος απ’ ό,τι ήταν όταν έκλειναν οι Κυπριακές Αερογραμμές. Αυτό όμως δεν σημαίνει και ότι αυξήθηκε αισθητά ή ότι ικανοποιεί βασικές ανάγκες των Κυπρίων ή της Κύπρου ως οικονομίας.

Είναι χαρακτηριστικοί οι εξής αριθμοί: Από τις 60 περίπου πτήσεις που ήταν προγραμματισμένες για αναχώρηση από το μεσημέρι μέχρι τα μεσάνυκτα της Παρασκευής από τη Λάρνακα, οι 20 είχαν προορισμούς σε αεροδρόμια της Ρωσίας και Ουκρανίας. Οι οκτώ είχαν προορισμό το Ελευθέριος Βενιζέλος στην Αθήνα, οι δύο τη Θεσσαλονίκη και άλλες οκτώ αεροδρόμια της Βρετανίας.  Δηλαδή η εικόνα των πολλών πτήσεων δεν σημαίνει και διασπορά προορισμών, αφού από τις 60 πτήσεις οι μισές αφορούν τρεις προορισμούς –Ρωσία, Ελλάδα, Βρετανία.  Επίσης τέσσερις πτήσεις αφορούν σε Τελ Αβίβ και Βηρυτό. Από τις υπόλοιπες, περίπου 20 πτήσεις στο προαναφερόμενο χρονικό διάστημα αφορούν ουσιαστικά τουριστικές πτήσεις που δεν είναι στη διαδικασία που γνωρίζει ο Κύπριος για να ταξιδεύει, όπως η Contor, η Thomas Cook.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι από τις περίπου 40 αεροπορικές εταιρείες που πετούν προς την Κύπρο, οι δέκα πραγματοποιούν δρομολόγια από Μ. Βρετανία (British Airways, Blue Air, Ryanair, TUI, Thomas Cook, Wizz, Jet2, easyJet, Norwegian Air).

Η ανάλυση των αριθμών, λοιπόν, δείχνει ότι μπορεί να αυξάνεται και μάλιστα δυναμικά η αεροπορική κίνηση από και προς την Κύπρο, όμως αυτό δεν σημαίνει και αύξηση της συνδεσιμότητας της Κύπρου. Αυξάνονται τα δρομολόγια με υψηλή κερδοφορία, που δεν είναι περισσότερα από 5-6, δηλαδή Αθήνα, Λονδίνο, Θεσσαλονίκη, Βηρυτός, Τελ Αβίβ. Αυτοί, όμως, να αναφέρουμε συγκριτικά ήταν και ακριβώς οι προορισμοί με τους οποίους συνδεόταν η Κύπρος  και το 1960 αν προσθέσουμε και την Άγκυρα.

Οι αριθμοί δείχνουν ακόμα ότι το 30% της επιβατικής κίνησης από και προς την Κύπρο καλύπτεται από τις πτήσεις των Rossiya, easyJet, Wizz Air, Jet2, και British Airways και τους συγκεκριμένους προορισμούς που πετούν. Είναι επίσης ενδεικτικοί αφού δείχνουν και τις δυνατότητες συνδεσιμότητας σε σχέση με τους αριθμούς πτήσεων, τα ρεκόρ επιβατών κ.τ.λ.

Διεύρυνση συνδεσιμότητας αναμένει η Hermes

Η αεροπορική συνδεσιμότητα της Κύπρου με μεγάλα αστικά κέντρα της Ευρώπης είναι κάτι που απασχολεί και τη Hermes Airports που θέτει το ζήτημα αυτό σε συναντήσεις με εκπροσώπους αεροπορικών εταιρειών. Η Hermes, που βλέπει τα τελευταία χρόνια να καταγράφεται αύξηση τουριστικού ρεύματος στην Κύπρο, έχει σοβαρές ενδείξεις για περαιτέρω διεύρυνση των προγραμμάτων και σύνδεση με μεγάλα αεροδρόμια της Ευρώπης.

Πηγές στη Hermes χαρακτήρισαν λυπηρό το κλείσιμο της Cobalt, ωστόσο ανέφεραν ότι με τον ανταγωνισμό που υπάρχει, θεωρείται βέβαιο πως θα καλυφθεί μεγάλος αριθμός των πτήσεων. Μεγάλο στοίχημα παραμένει ο εμπλουτισμός της αεροπορικής συνδεσιμότητας της Κύπρου με νέους προορισμούς.

Σύμφωνα με στοιχεία, οι επιβάτες που επιλέγουν παραδοσιακές αεροπορικές εταιρείες που έχουν συνδεσιμότητα σε διάφορες χώρες του κόσμου, αυτοί που επιλέγουν πτήσεις charter και αυτοί που επιλέγουν τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους μοιράζονται.  Πτήσεις που καθιερώθηκαν από την Cobalt στην ιρλανδική, ισπανική και γαλλική αγορά μένουν πλέον χωρίς απευθείας κάλυψη.

Η Cobalt Air εξυπηρετούσε 23 προορισμούς και 13 διαφορετικές χώρες:

Κύπρος: Λάρνακα και Πάφος, Ελλάδα: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Χανιά και Μύκονος, Ηνωμένο Βασίλειο: Λονδίνο Χίθροου, Γκάτγουικ, Στάνστετ, Μάντσεστερ, Ιρλανδία: Δουβλίνο, Ελβετία: Ζυρίχη και Γενεύη, Δανία: Κοπεγχάγη, Γαλλία: Παρίσι CDG, Ισπανία: Μαδρίτη, Γερμανία: Φρανκφούρτη, Ντίσελντορφ, Ρωσία: Μόσχα, Ισραήλ: Τελ- Αβίβ, Λίβανος: Βηρυτός, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα: Άμπου Ντάμπι. Από αυτές τέσσερις χώρες εξυπηρετούσε αποκλειστικά με απευθείας πτήση η Cobalt από το αεροδρόμιο Λάρνακας, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ιρλανδία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας