Οι απειλητικές δηλώσεις Ερντογάν με αφορμή την παρουσία του στην στρατιωτική άσκηση «Εφές 2022» δεν αφήνουν πλέον καμιά αμφιβολία ότι η Τουρκία στήνει σκηνικό εισβολής σε συγκεκριμένα ελληνικά νησιά στο Αιγαίο με πρόσχημα την δήθεν παράνομη στρατικοποίησή τους. Ειδικότερα η Άγκυρα ισχυρίζεται ότι η στρατικοποίηση συγκεκριμένων ελληνικών νησιών στο Β.Α Αιγαίο αλλά και στη Δωδεκάνησο είναι δήθεν παράνομη καθώς δήθεν απαγορεύεται από τη Συνθήκη της Λοζάνης αλλά και από τη Συνθήκη Ειρήνης των Παρισίων του 1947.
Κατ΄ ακολουθίαν συνεχίζει η Άγκυρα τα εν λόγω στρατικοποιημένα νησιά αποτελούν δήθεν «απειλή για την εθνική ασφάλεια της Τουρκίας» (www.dailysabah.com 20/9/2020), με τον Ερντογάν να διαμηνύει από την Έφεσο στις 9/6/2022 ότι «δεν κάνει πλάκα» (www.tanea.gr 9/6/2022) αλλά αντίθετα απαιτεί εδώ και τώρα την αποστρατικοποίηση των νησιών μας αλλιώς θα ενεργήσει με βάση δήθεν τις διεθνείς Συνθήκες (www.dailysabah.com 9/6/2022) και τον Τσελίκ να προαναγγέλλει απροκάλυπτα εισβολή δηλώνοντας ««μπορεί να έρθουμε ξαφνικά ένα βράδυ» (www.cnn.gr 9/62022).
Και όλα αυτά ενώ είναι πλέον πανθομολογούμενο ότι η τουρκική στρατιά του Αιγαίου, το τουρκικό casus belli και οι συνεχείς τουρκικές παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου αποτελούν απειλή για την άμυνα και ασφάλεια των ελληνικών νησιών, γεγονός το οποίο δικαιολογεί την προληπτική τους στρατικοποίηση στο πλαίσιο του δικαιώματος αυτοάμυνας της Ελλάδας το οποίο κατοχυρώνει το άρθρο 51 του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ, όπως τονίζει άλλωστε και το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών (www.mfa.gr 14/6/2018).
Το τουρκικό αφήγημα
Ερμηνεύοντας λοιπόν το απειλητικό κρεσέντο του Ερντογάν και της παρέας του είναι σαφές ότι η Άγκυρα επιχειρεί να δικαιολογήσει τις επόμενες παράνομες επεκτατικές της κινήσεις στη βάση διαφόρων έωλων, ανυπόστατων, αβάσιμων και παράνομων αιτιάσεων. Ότι δηλαδή καθώς η δήθεν παράνομη στρατικοποίηση των ελληνικών νησιών αποτελεί δήθεν απειλή για την άμυνα και ασφάλεια της Τουρκίας, η Άγκυρα πλέον ασκώντας το δήθεν δικαίωμα αυτοάμυνάς της που μάλιστα δήθεν προβλέπεται από το άρθρο 51 του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ έχει δήθεν το δικαίωμα να αμυνθεί και μάλιστα η άμυνα αυτή δήθεν νομιμοποιείται να είναι και προληπτική. Όπερ σημαίνει, σύμφωνα με την τουρκική προπαγάνδα, ότι η Άγκυρα έχει δήθεν το δικαίωμα να εισβάλει στα παραπάνω δήθεν παρανόμως στρατικοποιηθέντα ελληνικά νησιά προκειμένου να τα αφοπλίσει, καταστρέφοντας τις στρατιωτικές τους δυνατότητες και εγκαταστάσεις.
Έτσι λοιπόν η Τουρκία προετοιμάζει το διεθνές κλίμα προκειμένου στο πλαίσιο μιας «δήθεν ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης» να εισβάλει στα παραπάνω ελληνικά νησιά. Όμως οι εν λόγω έωλες, ανυπόστατες, αβάσιμες και παράνομες τουρκικές αιτιάσεις δεν σταματούν εδώ καθώς η Άγκυρα πλέον θεωρεί ότι η στρατικοποίηση των παραπάνω ελληνικών νησιών έχει οδηγήσει στη δήθεν απώλεια της ελληνικής κυριαρχίας επί των εν λόγω νησιών. Ως εκ τούτου, συνεχίζει το νέο υπό διαμόρφωση τουρκικό αφήγημα, η Τουρκία έχει δήθεν δικαίωμα όχι μόνο να εισβάλει στη βάση μιας δήθεν προληπτικής άμυνας δήθεν στη βάση του άρθρου 51 του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ αλλά επιπλέον έχει δήθεν και το δικαίωμα ενσωμάτωσης των εν λόγω ελληνικών νησιών στην Τουρκία αφού δήθεν έχει παύσει η εκεί ελληνική κυριαρχία και ως εκ τούτου τουλάχιστον σε σχέση με τα νησιά που καλύπτονται με δήθεν καθεστώς αποστρατικοποίησης από τη Συνθήκη της Λοζάνης αυτά δήθεν επιστρέφουν στον προγενέστερο κάτοχό τους, δηλαδή στην Τουρκία ως διάδοχη χώρα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Και επειδή ο αντίστοιχος ισχυρισμός της Τουρκίας για τα Δωδεκάνησα σκοντάφτει στο γεγονός ότι αυτά προ της παραχωρήσεως τους στην Ελλάδα ανήκαν στην Ιταλία, ο Ερντογάν βάζει το κερασάκι στην τούρτα ισχυριζόμενος ότι σε Ρόδο και Κω υπάρχει δήθεν τουρκική μειονότητα, η οποία μάλιστα δήθεν καταπιέζεται καθώς δήθεν παραβιάζονται τα ανθρώπινά της δικαιώματα (www.naftemporiki.gr 9/9/2022). Έτσι συμπληρώνει την επιχειρηματολογία του για την εκεί σχεδιαζόμενη εισβολή στη βάση δήθεν της προστασίας της δήθεν εκεί καταπιεζόμενης τουρκικής μειονότητας.
Οι επιστολές της Άγκυρας στον ΟΗΕ
Όλο το παραπάνω σκηνικό έχει προετοιμαστεί από τουρκικής πλευράς στη βάση διαφόρων έωλων, ανυπόστατων, αβάσιμων και παράνομων επιχειρημάτων που εμπεριέχονται και εμμέσως πλην σαφώς υπονοούνται όχι μόνο στις δηλώσεις του Ερντογάν και της παρέας του αλλά και στις σχετικές δύο επιστολές που απέστειλε η Τουρκία τον Ιούλιο και τον Σεπτέμβριο 2021 στον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ, ενώ ετοιμάζεται να στείλει και τρίτη επιστολή (www.tanea.gr 9/6/2022).
Ειδικότερα στην πρώτη τουρκική επιστολή αφού επισημαίνεται ότι η «εγγύτητα» των παραπάνω ελληνικών νησιών δήθεν «έχει αντίκτυπο στην άμυνα και ασφάλεια» της Τουρκίας στη συνέχεια καταλήγει ότι η στρατικοποίηση των νησιών αυτών δήθεν «αποτελεί σοβαρή απειλή για την ασφάλεια της Τουρκίας» (https://documents-dds-ny.un.org 14/7/2021).
Βέβαια οι παραπάνω τουρκικές επιστολές απαντήθηκαν διεξοδικά με στέρεα επιχειρήματα από την Αθήνα με δύο επιστολές της στον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ τον Ιούλιο του 2021 και τον Μάιο του 2022 αντίστοιχα.
Η τουρκική υποκρισία, διγλωσσία και υστεροβουλία αποδεικνύονται επίσης και από τα ίδια τα γεγονότα. Και αυτό γιατί όπως αποκάλυψε το Nordic Monitor η Τουρκία από το 2014 έχει διαμορφώσει το σχέδιο Τσάκα Μπέης το οποίο προβλέπει τουρκική εισβολή στα νησιά του Αιγαίου (www.notismarias.gr 1/7/2020). Επιπλέον πρόσφατα έγινε άσκηση κατάληψης ελληνικού νησιού (www.cnn.gr 25/4/2022), για να ακολουθήσει μετά βαΐων και κλάδων μπροστά στα τηλεοπτικά συνεργεία η τουρκική αποβατική στρατιωτική άσκηση στο πλαίσιο της «Εφές 2022» παρουσία του Ερντογάν με στολή παραλλαγής και με τις τουρκικές εφημερίδες στις 10/6/2022 επί της ουσίας να προαναγγέλλουν με πηχυαίους τίτλους αλλά και φωτογραφίες επικείμενη τουρκική εισβολή σε νησιά του Αιγαίου καθώς όπως δήλωσε ο Ερντογάν «δεν κάνει πλάκα» (www.tanea.gr 9/9/2022) αλλά αντίθετα απαιτεί εδώ και τώρα την αποστρατικοποίηση των νησιών μας αλλιώς θα ενεργήσει με βάση δήθεν το διεθνές δίκαιο.
Ενδεχόμενη προσφυγή της Τουρκίας σε Χάγη και στο ΣΑ του ΟΗΕ
Και επειδή το διεθνές δίκαιο προβλέπει επίλυση των διαφορών με διπλωματικές διαπραγματεύσεις καθώς και δια της δικαστικής ιδού η τουρκική πλευρά σπεύδει να κλείσει και αυτόν τον δρόμο.
Έτσι η Άγκυρα διαμηνύει ότι δήθεν οι οποίες διπλωματικές διαπραγματεύσεις για την αποστρατικοποιηση των νησιών έχουν αποτύχει αφού στο πλαίσιο των διερευνητικών επαφών η ελληνική πλευρά δεν κάνει πίσω. Όσο δε για το ενδεχόμενο παραπομπής του θέματος στη Χάγη εκ μέρους της Άγκυρας η τουρκική πλευρά δια του Υπουργείου της των Εξωτερικών επισημαίνει με νόημα ότι κάτι τέτοιο αν και υποτίθεται ότι το θέλει η Άγκυρα δεν μπορεί να συμβεί γιατί σύμφωνα με την τουρκική πλευρά η Ελλάδα έχει ήδη αποκλείσει τη δικαιοδοσία του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης σε θέματα που άπτονται της στρατικοποίησης των ελληνικών νησιών (https://www.mfa.gov.tr).
Έτσι η Τουρκία επιχειρεί να παρουσιαστεί διεθνώς πλέον ως δήθεν καλόπιστη αλλά και το δήθεν θύμα καθώς η στρατικοποίηση των νησιών μας δήθεν απειλεί την άμυνα της. Και καθώς το θέμα δεν θα μπορεί να λυθεί με ειρηνικό τρόπο η Άγκυρα δήθεν θα αναγκαστεί να προχωρήσει σε προκλητική εφαρμογή του δήθεν δικαιώματός της για αυτοάμυνα δήθεν με βάση το άρθρο 51 του μέσω αιφνιδιαστικής εισβολής, βράδυ μάλιστα όπως μας προειδοποίησε ο ίδιος ο Τσελίκ (www.tanea.gr 9/9/2022).
Στα τουρκικά σχέδια βέβαια θα μπορούσε κανείς να συμπεριλάβει εναλλακτικά και μια ενδεχόμενη προσφυγή της Τουρκίας στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ για το ζήτημα της αποστρατικοποίησης των νησιών καθώς στην παραπάνω πρώτη επιστολή της Άγκυρας στον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ τον Ιούλιο του 2021 επισημαίνεται με νόημα ότι η στρατικοποίηση των παραπάνω Ελληνικών νησιών δήθεν «έχει ευρύτερες συνέπειες όσον αφορά την απειλή για την ειρήνη και την ασφάλεια στην περιοχή» (https://documents-dds-ny.un.org 14/7/2021).
Σενάρια ναυτικού αποκλεισμού ελληνικού νησιού-Το Καστελόριζο ξανά στο στόχαστρο
Επίσης δεν θα πρέπει να αποκλείονται και διάφορα σενάρια ναυτικού αποκλεισμού κάποιου κυρίως μικρού ελληνικού νησιού και δη απομακρυσμένου όπως είναι η περίπτωση του Καστελορίζου, όπως έχουμε ήδη προειδοποιήσει με σχετικό μας άρθρο υπό τον τίτλο «Καμιά αυταπάτη, ο Ερντογάν δεν εγκατέλειψε το σχέδιό του να στραγγαλίσει το Καστελόριζο ακόμη και με ναυτικό αποκλεισμό» που δημοσιεύθηκε ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2020 (www.notismarias.gr 16/9/2020).
Στο άρθρο αυτό επισημαίναμε και τα εξής:
«Ο Ερντογάν λοιπόν δεν εγκατέλειψε το σχέδιό του να εκδώσει νέα NAVTEX περί δήθεν ερευνών του Ορούτς Ρέις σε απόσταση αναπνοής από το Καστελόριζο στα 6 μίλια προκειμένου να στραγγαλίσει το ακριτικό μας νησί. Ταυτόχρονα με βάση διάφορα δημοσιεύματα και ακριτομυθίες Τούρκων αξιωματούχων έχω την εκτίμηση ότι ο Ερντογάν σκοπεύει να ζητήσει την άμεση απόσυρση της ελληνικής φρουράς από το Καστελόριζο ισχυριζόμενος ότι η εν λόγω ελληνική στρατιωτική παρουσία δήθεν απαγορεύεται από τη Συνθήκη Ειρήνης του 1947 και ότι επιπλέον η φρουρά αποτελεί δήθεν κίνδυνο για την άμυνα και ασφάλεια της Τουρκίας. Στη συνέχεια και δεδομένου ότι η Ελλάδα δεν πρόκειται να δεχθεί την αποχώρηση της ελληνικής φρουράς από το Καστελόριζο, η Τουρκία θα επικαλεστεί δήθεν το άρθρο 51 του ΟΗΕ για δήθεν αυτοάμυνα και θα επιχειρήσει να σφίξει τη θηλιά προχωρώντας ακόμη και σε ναυτικό αποκλεισμό (;) του Καστελορίζου, προσφεύγοντας ενδεχόμενα και στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ. Και ας μην ξεχνάμε ότι ο τουρκικός τύπος ήδη προαναγγέλλει εισβολή στο Καστελόριζο!!! Για τον λόγο αυτόν η Ελλάδα οφείλει να επεκτείνει άμεσα τα χωρικά ύδατα στα 12 μίλα στο Καστελόριζο και σε όλη την Ελληνική επικράτεια, προσφεύγοντας ταυτόχρονα στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ για όλες τις παραπάνω παράνομες ενέργειες της Τουρκίας. » (www.notismarias.gr 16/9/2020).
Επομένως η πρότασή μας την οποία διατυπώσαμε από τον Σεπτέμβριο του 2020 για προσφυγή της Ελλάδας στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ για το τουρκικό casus belli (www.notismarias.gr 16/9/2020) καθίσταται πλέον όχι μόνο εξαιρετικά επίκαιρη αλλά και άμεσα επιβεβλημένη γιατί οι καιροί ου μενετοί.
Σε κάθε περίπτωση πάντως μια είναι και θα είναι η απάντησή μας στις τουρκικές προκλήσεις: MΟΛΩΝ ΛΑΒΕ
*Πρόεδρος του Κόμματος ΕΛΛΑΔΑ- Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ, Καθηγητής Θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, πρώην Ευρωβουλευτής,