H Coca Cola «χορηγεί» για να εκμαυλίζει

473
λογοκρισίας

Η Coca Cola λυμαίνεται το δημόσιο χώρο ανεξέλεγκτα. Η Coca Cola παρανομεί συστηματικά. Η Coca Cola εργαλειοποιεί παντοιοτρόπως  την  εκτελεστική,  πολιτική και δικαστική εξουσία. H Coca Cola ποινικοποιεί οποιαδήποτε δημόσια αντίρρηση στις ανήθικες πρακτικές  της. Η Coca Cola συμπεριφέρεται απέναντι στη χώρα μας ωσάν να πρόκειται για αποικία κατανάλωσης και στην ελληνική δημοκρατία ωσάν να πρόκειται για μπανανία.

Όλα αυτά άρχισαν να γίνονται ολοφάνερα όταν ξέσπασε  το  πρώτο απεργιακό κύμα για το κλείσιμο του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης και το σχηματισμό του Κινήματος  «Ούτε γουλιά Coca Cola μέχρι να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο».  Τα ίδια στοιχεία στις πρακτικές της αναδύονται αυτές τις ημέρες με φωτοαντιγραφικό τρόπο και στην περίπτωση της δημόσιας διαμάχης της με τις ελληνικές εταιρίες αναψυκτικών  «ΛΟΥΞ», «ΒΙΚΟΣ» και «ΕΨΑ». Οι τελευταίες κατηγορούν και όχι άδικα την αμερικανική πολυεθνική για αθέμιτο ανταγωνισμό μέσω του σφετερισμού της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας.

Είχα γράψει και στο παρελθόν σειρά άρθρων για την εκμετάλλευση της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς από την αμερικανική εταιρία και την υπεργολαβική της Coca Cola Hellenic Bottling Company. [Βλ. σχετικά τα άρθρα στο Διαδίκτυο: Όμηρος Ταχμαζίδης, Η Coca Cola καπηλεύεται την αρχαιότητα στοχεύοντας στην αγορά της Κρήτης].

Ο σφετερισμός της πολιτιστικής κληρονομιάς στην Θεσσαλονίκη έχει ξεκινήσει ήδη πριν από τρία χρόνια, όταν η Coca Cola είχε ξεκινήσει μια παράνομη διαφημιστική εκστρατεία χρησιμοποιώντας ως διαφημιστικό υλικό εικόνες του Λευκού Πύργου, της Ροτόντας κ.α.  Μετά ακολούθησε η εμφάνιση των λεγόμενων «γραμμικών σχεδίων» με τα ίδια κτίρια και σύμβολα της πόλης, χωρίς να υπάρξει καμία αντίδραση. Αντίθετα η διοίκηση του κ. Μπουτάρη και οι αντιδημαρχίες της ήταν οι μεγάλοι «κερδισμένοι» από τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων και του κινήματος «Ούτε γουλιά Κόκα Κόλα» εφόσον αυτές  εισέπρατταν τις «χορηγίες» της αμερικανικής πολυεθνικής. Χορηγίες που μοναδικός στόχο είχαν να διασφαλίζουν την «ουδετερότητα» ή την «εύνοια» της διοίκησης του δήμου. Και το πέτυχαν σε μεγάλο βαθμό και ας παρανομούσε και παρανομεί η Coca Cola διαρκώς στην Θεσσαλονίκη.

Πιο τρανταχτό παράδειγμα είναι οι πλαστικοί μουσαμάδες που κρέμονται γύρω γύρω από τα περίπτερα σε περιοχές μεγάλης κυκλοφορίας και σε κεντρικές αρτηρίες της πόλης, όπως η οδός Τσιμισκή, η Εθνικής Αμύνης, αλλά και στην περίμετρο αρχαιολογικών χώρων, όπως η περιοχή της πλατείας Ναβαρίνου με τα αρχαία της.

Οι πλαστικοί μουσαμάδες που αναρτώνται γύρω από τα ψυγεία λειτουργούν ως διαφημιστικές επιφάνειες για τις οποίες ωστόσο δεν καταβάλλεται κάποιο αντίτιμο, «μπουκώνουν» το αστικό περιβάλλουν με πλαστικό, ρυπαίνουν οπτικά και υποβαθμίζουν από καλαισθητικής απόψεως σημαντικά σημεία της πόλης.  Δυστυχώς και η σημερινή δημοτική αρχή συνεχίζει να σφυρίζει αδιάφορα, όπως και η προηγούμενη. Και οι αθλιότητες της Κόκα Κόλα έχουν φτάσει και στο χώρο του δημαρχιακού μεγάρου της Θεσσαλονίκης.

Έτσι η Coca Cola δεν κρέμασε απλώς φέτος καλοκαίρι έναν πλαστικό μουσαμά  στο κτίριο του δημαρχιακού μεγάρου, αλλά έχει επιβάλλει και στον εξωτερικό χώρο του μια σειρά διαφημιστικά τραπέζια και σκαμπό με τα σφετερισμένα σχέδια της πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης. Φυσικά φέτος η αμερικανική πολυεθνική δεν προχώρησε στη γελοία διαφημιστική καμπάνια της με τις δήθεν ανακαινίσεις σχολείων και το «παιδομάζωμα» που επιχειρούσε τα προηγούμενα χρόνια, λόγω της κατακραυγής των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων.

Τώρα έχει άλλες προτεραιότητες. Την δικαστική τρομοκρατία κατά των απεργών και κατά των ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου των χυμών και των αναψυκτικών. Η Κόκα Κόλα απειλεί τώρα και Έλληνες επιχειρηματίες με την προσφυγή στη δικαιοσύνη κατά την πάγια τακτική της να εξουθενώνει τους αντιπάλους της με μακρούς δικαστικούς αγώνες. Την πρακτική αυτή ακολούθησε και συνεχίζει να ακολουθεί κατά των εργαζομένων.

Και αυτό διότι η  κάθε μια περίπτωση -Έλληνες επιχειρηματίες και Έλληνες εργαζόμενοι- για ξεχωριστούς λόγους γίνεται «ανυπόφορη» για την αμερικανική εταιρία, η οποία είδε τα τελευταία χρόνια να συρρικνώνονται τα μερίδια της στην ελληνική αγορά. Έτσι «αγοράζει τζίρο» με διάφορους τρόπους για να μην φαίνεται η σημαντική πτώση των πωλήσεών της στους ισολογισμούς και στις σχετικές στατιστικές.

Το νέο δημοτικό συμβούλιο του δήμου Θεσσαλονίκης θα πρέπει να αποστασιοποιηθεί άμεσα από την Κόκα Κόλα και τις ύποπτες από κάθε άποψη χορηγίες της, να ζητήσει άμεση απόσυρση από το δημόσιο χώρο της πόλης όλων των διαφημιστικών που σφετερίζονται την πολιτιστική κληρονομιά της Θεσσαλονίκης και ασχημαίνουν, όπως οι πλαστικοί διαφημιστικοί μουσαμάδες στα περίπτερα, την εικόνα της πόλης.

 

*Ο Όμηρος Ταχμαζίδης είναι μέλος του Ε.Γ. της «Σοσιαλιστικής Προοπτικής»

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας