Το καταχρεωμένο δημόσιο «δωρίζει» 307εκατ.ευρώ στη Γερμανική Fraport και στον Δ.Α.Α

915
Το καταχρεωμένο δημόσιο

Η Γερμανική κρατική εταιρεία Fraport αγόρασε κοψοχρονιά και με προίκα τα αεροδρόμια φιλέτα της χώρας. Και ενώ τα κέρδη της στις καλές μέρες έτρεχαν στα ύψη και π πήγαιναν στις τσέπες της, τώρα στη φάση της πανδημίας έρχονται να πληρώσουν ανοιχτόχερα τις όποιες δυσκολίες της το ελληνικό δημόσιο και ο πενόμενος ελληνικός λαός, χωρίς καν να υπάρχει πρόβλεψη επιστροφής των χρημάτων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από τα κέρδη της εταιρείας όταν έρθουν καλύτερες μέρες. Μιλάμε για τσάμπα ανεπίστρεπτο χρήμα, την ώρα που οι μικρές και πολύ μικρές ελληνικές επιχειρήσεις φυτοζωούν και κλείνουν και νέες χιλιάδες πολίτες μένουν άνεργοι στο δρόμο.

Ν.Ζ

Στη συνέχεια προς πληρέστερη ενημέρωση των αναγνωστών μας παραθέτουμε ρεπορτάζ της ιστοσελίδας Capital, το οποίο είναι ενημερωτικό αλλά και εν μέρει δικαιολογητικό της χαριστικής κίνησης του ελληνικού δημοσίου προς την κρατική γερμανική εταιρεία Fraport και τους ιδιώτες ιδιοκτήτες του Δ.Α.Α.

Αποζημίωση 177,9 εκατ. ευρώ δια του συμψηφισμού πληρωτέων αμοιβών προς το ΤΑΙΠΕΔ για τη Fraport Greece και οικονομική ενίσχυση 130 εκατ. ευρώ για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) από το ελληνικό Δημόσιο προβλέπει το σχέδιο οικονομικής αποκατάστασης για τα παραχωρημένα αεροδρόμια της χώρας. Το πλήγμα της πανδημίας ήταν βαρύτατο για τις αερομεταφορές παγκοσμίως και τα περιοριστικά μέτρα που αναγκάστηκαν να λάβουν οι κυβερνήσεις καθήλωσαν αεροσκάφη και επιβάτες, με την Ελλάδα να μην αποτελεί εξαίρεση.

Ως συνέπεια των αυστηρών περιοριστικών μέτρων, τα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια της χώρας που διαχειρίζεται η Fraport Greece απώλεσαν την περασμένη χρονιά το 71,4% της επιβατικής κίνησης σχέση με το 2019, ενώ για το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» η πτώση έφτασε στο 68,4%. Όπως επισημαίνεται στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών για την οικονομική αποκατάσταση των παραχωρησιούχων των αεροδρομίων της χώρας, που κατατέθηκε εχθές το απόγευμα στη Βουλή, τα αεροδρόμια αποτελούν στρατηγικές υποδομές για τη χώρα. Η  εύρυθμη λειτουργία τους είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ομαλή διαβίωση στις περιοχές που εξυπηρετούν, ενώ αποτελούν και «πύλες» για τον ελληνικό τουρισμό.

Συμψηφισμός οφειλών προς το ΤΑΙΠΕΔ τουλάχιστον ως το 2021

Με το πρώτο άρθρο του σχεδίου νόμου «Οικονομική αποκατάσταση παραχωρησιούχων αεροδρομίων λόγω των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού́ COVID-19 για το έτος 2020», κυρώνεται η σύμβαση για την αποζημίωση της Fraport Greece, ύψους 177,9 εκατ. ευρώ. Αποζημίωση που θα εξοφληθεί διά συμψηφισμού με πληρωτέες αμοιβές του παραχωρησιούχου προς το ΤΑΙΠΕΔ.

Όσον αφορά στον υπολογισμό του ποσού, αυτό αντιστοιχεί στη διαφορά κατά την οποία υπολείπονται τα πραγματοποιηθέντα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων για το 2020, σε σχέση με το εφαρμοζόμενο οικονομικό μοντέλο που ορίζεται στη σύμβαση παραχώρησης.

Όπως επισημαίνεται στο κατατεθέν σχέδιο νόμου, λόγω των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας και των συνεπειών τους στην επιβατική κίνηση των 14 περιφερειακών αερολιμένων καθ’ όλο το 2020, το Ελληνικό Δημόσιο κρίνει ότι συντρέχει το προβλεπόμενο στο άρθρο 3.1 των συμβάσεων παραχώρησης «Γεγονός Ευθύνης Δημοσίου».

Ειδικότερα, συμφωνήθηκε ότι η Fraport Greece δεν θα οφείλει και άρα δεν θα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ την ετήσια αμοιβή παραχώρησης για τα έτη 2019 ως και 2021. Μάλιστα, η σύμβαση αποζημίωσης αφήνει παράθυρο για νέο συμψηφισμό και μετά το 2022, εάν η επιβατική κίνηση συνεχίζει να είναι μειωμένη συνεπεία της πανδημίας και των μέτρων περιορισμού που λαμβάνει η ελληνική Κυβέρνηση.

Επιπλέον, εάν η επιβατική κίνηση του έτους 2021 υπολείπεται των 30,8 εκατ. επιβατών, τότε δεν θα οφείλει και δεν θα καταβάλει την ετήσια αμοιβή παραχώρησης και για το 2022. Αυτό πρόκειται να εξεταστεί, όπως ορίζεται, καλόπιστα μετά το πέρας της θερινής περιόδου του 2021.

Συμφωνήθηκε, επίσης, για το 2020 ο συμψηφισμός της αποζημίωσης με τη μεταβλητή αμοιβή παραχώρησης, η οποία θα οφείλεται όμως εκ νέου για το έτος 2022 και μετά. Αντίστοιχα, για το 2021, συμφωνήθηκε υπό προϋποθέσεις το ενδεχόμενο της εκ νέου καταβολής της εν λόγω αμοιβής για το έτος 2023 και μετά.

Όρος της εν λόγω συμφωνίας αποζημίωσης είναι η μη διανομή μερίσματος από τον παραχωρησιούχο στους μετόχους του και η μη αποπληρωμή κεφαλαίου Δευτερογενούς Χρέους μέχρις τις 31.03.2022.

Άμεση επιχορήγηση και συμψηφισμός υποχρεώσεων για τον ΔΑΑ

Όσον αφορά δε στο αεροδρόμιο της Αθήνας, με το δεύτερο άρθρο του νομοσχεδίου, ορίζεται ότι χορηγείται στη Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ΑΕ οικονομική ενίσχυση, ύψους 130 εκατ. ευρώ, για την αποκατάσταση της ζημίας που υπέστη λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Η χορήγησή της διενεργείται ως ακολούθως:

α. Άμεση επιχορήγηση ως του ποσού των 51.575.964 ευρώ,

β. Δια συμψηφισμού υποχρεώσεων καταβολής αμοιβής για τη χορήγηση δικαιωμάτων, σύμφωνα με το Παράρτημα 2 της Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου (ΣΑΑ), συνολικού ύψους ως 78.424.036 ευρώ καταβλητέων κατά την ακόλουθη σειρά:

βα. Ως 48.424.036 ευρώ καταβλητέα το έτος 2020,

ββ. Ως 15.000.000 ευρώ καταβλητέα το 2021 και

βγ. Ως 15.000.000) ευρώ καταβλητέα το 2022.

Όπως προβλέπεται, η χορήγηση της οικονομικής ενίσχυσης προς την ΔΑΑ ΑΕ τελεί υπό την αίρεση της προηγούμενης έκδοσης εγκριτικής απόφασης ή εγκριτικών αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπου θα προσδιορίζονται η χρονική περίοδος επί της οποίας εγκρίνεται η ενίσχυση, καθώς και το ποσό αυτής.

Σύμφωνα με την έκθεση συνεπειών, η σχεδιαζόμενη ενίσχυση έχει ήδη προ-κοινοποιηθεί στην Κομισιόν, καθώς υλοποιείται μέσω της διαδικασίας των εγκρινόμενων κρατικών ενισχύσεων.Η δαπάνη για την οικονομική ενίσχυση θα βαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το 2021.

Πηγή: Capital

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας