Ασφαλιστικό σύστημα και προϋπολογισμός 2017

2102
αναφορά

Πριν από λίγες μέρες κατατέθηκε ο Γενικός Κρατικός Προϋπολογισμός και όπως μας πληροφόρησαν πριν κατατεθεί πήρε την έγκριση των δανειστών. Εκεί φτάσαμε.
Μαζί με όλα τα άλλα υπάρχουν και οι αναφορές για τα ασφαλιστικά ταμεία.
Η κυβέρνηση επιχαίρει για τους δύο νόμους που ψήφισε.
Ο πρώτος 4336/2015 ο οποίος σαν οδοστρωτήρας σάρωσε τα χρόνια υπηρεσίας και τα όρια ηλικίας και έφερε ηλικιακή καθυστέρηση για σύνταξη από ένα έως και δεκαπέντε έτη.
Ο δεύτερος 4387/2016 μας έφερε το σύστημα των τριών πυλώνων, που για να μην ξεχνιόμαστε ο ΣΥΡΙΖΑ και τα στελέχη του ξόρκιζαν από τη δεκαετία του ’90 μέχρι και πέρυσι, σακάτεψε τις νέες κύριες συντάξεις (δεν υπάρχει πουθενά και κανένα προηγούμενο ο νεώτερος συνταξιούχος ακόμη και με μία μέρα διαφορά στην αίτηση συνταξιοδότησης από τον σε εισαγωγικά παλαιότερο να δικαιούται μέχρι και 20% μικρότερη σύνταξη ενώ έχει ίδια ηλικία και ίδιο χρόνο ασφάλισης), μείωσε δραστικά τις επικουρικές συντάξεις και ξεκίνησε τη σταδιακή κατάργηση του Επιδόματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης των χαμηλοσυνταξιούχων καταργώντας το για τους πρώτους 150.000.
Βλέποντας τα στοιχεία του προϋπολογισμού θέλουμε να σημειώσουμε τα εξής:

  1. Τα συνολικά έσοδα των φορέων κοινωνικής ασφάλισης για το 2017 προϋπολογίζονται αυξημένα σε σχέση με αυτά του 2016 κατά 6,2 δις € ή κατά 17,3%. Μαγική εικόνα αν ήταν πραγματική. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι μέσα εκεί υπάρχουν φέτος οι προβλέψεις για τη χρηματοδότηση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων στο δημόσιο (εργαζομένου και εργοδότη) λόγω του ότι από 1/1/17 οι εργαζόμενοι και συνταξιούχοι του δημοσίου εντάσσονται στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) ενώ πέρυσι τα αντίστοιχα κονδύλια ήταν γραμμένα αλλού.
  2. Σε συνέχεια του προηγούμενου θα πρέπει να πούμε ότι κάτι ανάλογο συμβαίνει με την αύξησητων ασφαλιστικών εισφορών που προβλέπεται σε σχέση με την αντίστοιχη φετινή (1,56 δις ή 13,28%). Στα προβλεπόμενα κονδύλια υπάρχουν οι εισφορές για τους εργαζομένους στο δημόσιο που πέρυσι δεν υπήρχαν.
  3. Σε ότι αφορά την κρατική επιχορήγηση αυτή εμφανίζεται αυξημένη κατά 4,586 δις ή 45,48%. Σε συνέχεια των προηγούμενων τα μεγέθη δεν είναι συγκρίσιμα γιατί εδώ εμπεριέχονται και τα χρήματα τα οποία αφορούν τις συντάξεις των συνταξιούχων του δημοσίου τα οποία πέρυσι δεν υπήρχαν στους ίδιους κωδικούς.
  4. Σε ότι αφορά τις δαπάνες για τις κύριες συντάξεις αυτές εμφανίζονται αυξημένες κατά 5,75 δις € ή 24,48%. Τα ποσά αυτά αφ’ ενός περιλαμβάνουν και τις συντάξεις του δημοσίου και αφ’ ετέρου για να γίνει πραγματική μια τέτοια αύξηση απαιτείται να διεκπεραιωθούν οι πάνω από εκατό ίσως και διακόσιες χιλιάδες εκκρεμείς αιτήσεις συνταξιοδότησης. Κάτι τέτοιο είναι αμφίβολο έως αδύνατο αν λάβουμε υπ’ όψη μας την έλλειψη προσωπικού και κυρίως τα λειτουργικά και οργανωτικά προβλήματα που έχει φέρει η κατάργηση όλων των ταμείων και η ίδρυση του ΕΦΚΑόπως και ο εκκρεμής επανυπολογισμός όλων των παλαιών κύριων συντάξεων.
  5. Σε ότι αφορά τις δαπάνες για επικουρικές συντάξεις αυτές εμφανίζονται μειωμένες κατά 247 εκατομμύρια € ή 6,72% και πώς να μην είναι μειωμένες μετά το τσεκούρι που έπεσε στις επικουρικές συντάξεις.
  6. Τέλος σε ότι αφορά τον ΕΟΠΥΥ εμφανίζονται μειωμένα και τα συνολικά έσοδα και οι ασφαλιστικές εισφορές και η κρατική επιχορήγηση και οι δαπάνες για παροχές. Τα παραπάνω προοιωνίζουν ότι οι παροχές υγείας του ΕΟΠΥΥ θα συνεχίσουν να συρρικνώνονται. Στο κείμενο του προϋπολογισμού ομολογείται πως τα ασφαλιστικά ταμεία δεν αποδίδουν τις εισφορές που παρακρατούν υπέρ του ΕΟΠΥΥ προφανώς για να καλύψουν δικά τους ελλείμματα. Για το 2016 οι εισφορές που δεν αποδόθηκαν στον ΕΟΠΥΥ ίσως να ξεπερνούν και το 1 δις €.

Τα παραπάνω δείχνουν με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο πως η λεγόμενη ασφαλιστική μεταρρύθμιση έχει κοντά ποδάρια και πως τόσο οι συντάξεις όσο και οι παροχές υγείας θα συνεχίσουν να μειώνονται. Ήδη άλλωστε το ΔΝΤ έχει μιλήσει ανοιχτά για κατάργηση της προσωπικής διαφοράς των παλαιότερων και εναρμόνιση της σύνταξής τους με αυτή των νεώτερων.
Εμείς για άλλη μια φορά θα πούμε ότι τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα και το μέλλον  όλου του ασφαλιστικού συστήματος γενικότερα περνάει μέσα από τη δραστική αύξηση των εσόδων. Αυτό δεν πρόκειται να το δούμε όσο συνεχίζονται οι κεντρικές πολιτικές επιλογές αποτέλεσμα των οποίων είναι η ανεργία να συνεχίζει να βρίσκεται στα ύψη και οι μισθοί να συνεχίζουν να μειώνονται. Οι συζητήσεις που γίνονται αυτές τις ημέρες στη λεγόμενη διαπραγμάτευση για αύξηση του ορίου των απολύσεων, για μερική απασχόληση ακόμη και λίγων ωρών την εβδομάδα, για κάλυψη εργασιακού κόστους από τον ΟΑΕΔ, για ανυπαρξία κλαδικών συμβάσεων και για κατώτερους και υπο-κατώτερους μισθούς και ημερομίσθια μόνο αρνητικά αποτελέσματα μπορούν να έχουν.
Τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα και το μέλλον του ασφαλιστικού συστήματος, περνάνε μέσα από τη μείωση της ανεργίας, την αύξηση των μισθών, την επαναρρύθμιση και όχι την περαιτέρω απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων.
Περνάνε μέσα από την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής και για να μην ξεχνιόμαστε απαιτείται και η ανακεφαλαιοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων από το στραπάτσο του PSI. Διαφορετικά σε λίγο καιρό θα έχουμε μια από τα ίδια με νέα συρρίκνωση των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων και των παροχών υγείας, το ΣΥΡΙΖΑ να δείχνει τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και τους δορυφόρους τους, αυτούς να δείχνουν το ΣΥΡΙΖΑ και τις κοινωνικές παροχές να αποτελούν παρελθόν.
*Ο Γιάννης Δούκας είναι πρώην Υποδιοικητή του ΙΚΑ και μέλος της Π.Γ. της ΛΑ.Ε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας