Η αντίστροφη μέτρηση για να μπει τέλος στην προσωπική διαφορά για τις συντάξεις, σε πλήθος κοινωνικών επιδομάτων (συμπεριλαμβανομένου του ΕΚΑΣ) και στο αφορολόγητο των 8.636 ευρώ έχει αρχίσει καθώς το βράδυ της Πέμπτης αναμένεται η ψήφιση των 941 σελίδων του πολυνομοσχεδίου από τη Βουλή.
Την ίδια ώρα, όπως πληροφορείται το protothema.gr, η κυβέρνηση φέρεται να δέχεται την παράταση του στόχου για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% ως το 2023, πραγματοποιώντας στροφή 180 μοιρών από την πολιτική μείωσης των πλεονασμάτων.
Με βάση το αποτέλεσμα του 2016 (4,2%) αλλά και τις προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου η ελληνική πλευρά ποντάρει πλέον στα πλεονάσματα στην περιοχή 4% για επτά χρόνια κατά την οκταετία 2016-2023 ώστε να πάρει τη νέα διατύπωση για το χρέος στο ανακοινωθέν του Eurogroup της 22ας Μαΐου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών έχει ουσιαστικά αποδεχτεί την παράταση των υψηλών πλεονασμάτων και πέραν του Μεσοπρόθεσμου (2018-2021) ως το 2023 συναινώντας με τη συμβιβαστική πρόταση της Κομισιόν ώστε να καμφθούν οι αντιστάσεις της Γερμανίας και του ΔΝΤ και να υπάρξει ένας συνολικός συμβιβασμός για το χρέος. Σε κάθε περίπτωση, τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος θα περιγραφούν στο Eurogroup και θα ενεργοποιηθούν μετά τη λήξη του Μνημονίου 3 (Αύγουστος 2018).
Το ίδιο ισχύει και με τα μέτρα ύψους 4,9 δισ. ευρώ ως το 2021 τα οποία θα ισχύσουν στο μεγαλύτερο τους μέρος μετά το τρέχον πρόγραμμα (συντάξεις 2019, αφορολόγητο 2020) παρότι κάποια θα εφαρμοστούν αμέσως και άλλα από το 2018.
Συνοπτικά:
-Από 1.1.2019 μειώνονται οι κύριες και οι επικουρικές συντάξεις ως 18% με παράλληλη πρόβλεψη «παγώματος» των συντάξεων μετά τις περικοπές έως το 2022.
-Από το 2020 το αφορολόγητο υποχωρεί από τα 8.636 ευρώ στην περιοχή των 5.700 ευρώ, κάτι που φέρνει επιβάρυνση 650 ευρώ το χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι θα πληρώνουν φόρο και όσοι αμείβονται με 500 ευρώ το μήνα.
Το 2018 θα ισχύσουν τα εξής μέτρα:
-Συνεχίζεται η μείωση του ΕΚΑΣ καθώς η περικοπή θα φτάσει τα 238 εκατ. ευρώ για τους εναπομείναντες συνταξιούχους.
-Κόβονται παροχές όπως τα επιδόματα ένδειας, απροστάτευτων τέκνων, ανεργίας νεοεισερχομένων από τον ΟΑΕΔ κλπ..
-Καταργούνται φοροαπαλλαγές για την εξοικονόμηση 189 εκατ. ευρώ το 2018. Χαμένοι βγαίνουν όσοι βγάζουν από 720 ευρώ το μήνα.
-Αυξάνονται οι εισφορές. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι έμποροι και οι αγρότες θα πληρώνουν από το 2018 ασφαλιστικές εισφορές επί των καθαρών εισοδημάτων τους χωρίς να αφαιρούνται οι εισφορές που πληρώθηκαν το προηγούμενο έτος.
-Αυξάνεται από το 14% στο 17% ο συντελεστής ασφαλιστικές εισφορές των αγροτών.
-Θα εφαρμοστούν οι νέες μειώσεις στα ειδικά μισθολόγια δικαστικών, γιατρών ΕΣΥ, πανεπιστημιακών.
Άμεσα μετά την ψήφιση του νόμου:
– Επιταχύνονται οι ομαδικές απολύσεις και διευκολύνονται οι απολύσεις συνδικαλιστών.
-Διευρύνονται οι κατασχέσεις και καθιερώνονται ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί. Τα funds μπορούν να διαχειρίζονται ακίνητα των οφειλετών.
-Ανοίγουν καταστήματα τις Κυριακές. Απελευθερώνεται η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων όλες τις Κυριακές – εκτός από μία – την περίοδο από Μάιο μέχρι Οκτώβριο στις εξής περιοχές:
α. Δήμος Αθηναίων
β. Μέρος του ιστορικού κέντρου Θεσσαλονίκης
γ. Μέρος της εμπορικής περιοχής γύρω από το λιμάνι του Πειραιά
δ. Μέρος του παραλιακού μετώπου στον Νότιο Τομέα Αθηνών (επιλεγμένες περιοχές σε Καλλιθέα, Παλαιό Φάληρο, Άλιμο, Ελληνικό, Γλυφάδα).
ε.Μέρος της εμπορικής περιοχής γύρω από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
-Μεταφέρεται περιουσία του Δημοσίου στο Υπερταμείο. Άμεσα μεταφέρεται στο υπερταμείο η συμμετοχή του Δημοσίου σε ΟΑΣΑ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ, ΕΛΤΑ, «Ελ. Βενιζέλος» (το 25% των μετοχών- το 30% ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ), «Ελληνικές Αλυκές», ΕΤΒΑ – ΒΙΠΕ, Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου, Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης, ΔΕΗ (το ποσοστό που δεν κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ), HELEXPO, Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών, ΕΥΑΘ και ΕΥΔΑΠ (τα ποσοστά που δεν κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στις δύο εταιρείες), Κτιριακές Υποδομές ΑΕ, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό και ΔΕΗ.
-Δεύτερο «κύμα» αεροδρομίων περνάει στο ΤΑΙΠΕΔ. Στο παλιό ταμείο ιδιωτικοποιήσεων μεταφέρονται τα δικαιώματα εκμετάλλευσης των μικρότερων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας που δεν έχουν παραχωρηθεί στη γερμανική Fraport.