Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ΗΠΑ-Γαλλία ένα-μηδέν. Δικαιούται να ασκεί κριτική ο ΣΥΡΙΖΑ;

775

Την περίοδο αυτή, συζητήθηκε στη Βουλή μια σημαντική ρύθμιση, που αφορά τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Με την ρύθμιση αυτή, για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά που έχουν περάσει ως σήμερα  από πολλά κύματα,  γίνεται ένα νέο ξεκίνημα και με το σημείωμα αυτό παρουσιάζονται ορισμένες σημαντικές πτυχές των εξελίξεων.

Ιστορικό των Ναυπηγείων.

Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν μια μεγάλη ιστορία, αλλά και σημαντικές περιπέτειες με συμβολή στα ελλείμματα και στα χρέη του Δημοσίου.

Για την ιστορία, τα  Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ξεκίνησαν τη δραστηριότητά το 1957) όταν μεταβιβάστηκαν στον όμιλο του Σταύρου Νιάρχου (ΣΝ), που ίδρυσε την εταιρεία και  δημιούργησε  ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγεία στη Μεσόγειο, με αντικείμενο κατασκευές και επισκευές πλοίων. Τα Ναυπηγεία  αυτά,  γνώρισαν σημαντική  ανάπτυξη στη δεκαετία του ’60 και του ’70.

Η πορεία ως το 1980 κρίνεται ικανοποιητική, αλλά από τη δεκαετία του ´80, τα  Nαυπηγεία πήραν την κάτω βόλτα, αφού  η παρατεταμένη ναυτιλιακή κρίση έπληξε τις δραστηριότητές τους.

Το 1985, η λειτουργία τους διακόπηκε και στη συνέχεια πέρασε στον έλεγχο του Δημοσίου μέσω της ΕΤΒΑ.

Ακολούθησε  μια μεγάλη διαχειριστική περιπέτεια, που  κόστισε δισεκατομμύρια ευρώ στους Έλληνες φορολογούμενους ενώ  οδήγησε τα ναυπηγεία  σε παραγωγική παρακμή. Κυβερνητικές παρεμβάσεις, προκλητική κακοδιαχείριση, διαπλοκή και διαφθορά, καθώς και η συντεχνιακή δράση που δεν ήταν αμελητέα, υπήρξαν  βασικές παράμετροι αυτής της παρακμής.

Το 1992, τέθηκαν σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία και στη συνέχεια άρχισαν οι προσπάθειες ιδιωτικοποίησής τους. Μετά από τρεις άκαρπους διαγωνισμούς, αποφασίστηκε το 1995-96, η συμβιβαστική ιδιοκτησιακή φόρμουλα (51% ΕΤΒΑ-49% εργαζόμενοι) στο μετοχικό κεφάλαιο των ναυπηγείων. Ένα πρωτότυπο σχήμα, Ευρωπαϊκό και Παγκόσμιο.

Μετά το 1998 και κυρίως από την Άνοιξη του 1999, ξεκίνησε ένα διαρκές έγκλημα από τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ-ΝΔ, με σημαντική επίδραση των πολυεθνικών  που φλέρταραν  με το ναυπηγείο από το 1997 έως το 2002 αλλά και  έως σήμερα με εναλλασσόμενους ιδιοκτήτες αλλά και τον  αρνητικό ρόλο του  κυβερνητικού συνδικαλισμού στο  ναυπηγείο.

Μετά από αρκετές περιπέτειες και πιέσεις από την Κομισιόν, τα Nαυπηγεία ιδιωτικοποιούνται το 2002 με εξαγορά τους από τον γερμανικό όμιλο ΗDW .

-Στη συνέχεια εξαγοράστηκαν  από τη γερμανική Thyssen-Krupp, η οποία εφεξής, ελέγχει και τις δύο εταιρίες.

Μπορούμε, λοιπόν, να μιλάμε για έγκλημα, που αφορά την εγκατάλειψη και ιδιωτικοποίηση τους

Επί περιόδου ΠΑΣΟΚ, συνεχίζεται η κρίση  αλλά και την περίοδο 2004-2009 , επί  ΝΔ, τα προβλήματα  συνεχίζονται  σα να μην πέρασε ούτε μια μέρα από το 2002.

Μάλιστα, το φθινόπωρο του  2009 σταματούν οι καταβολές πληρωμών προς την Thyssen-Krupp που στη συνέχεια  αποχωρεί από  Ελλάδα  ανοίγοντας το  δρόμο σε νέους επενδυτές, τους αδελφούς Safa

Τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, λοιπόν -μετά το 2010 περνούν από τον  Γερμανικό όμιλο Thyssen Krupp, στην Prininvest των αδερφών Safa, Γάλλων  επιχειρηματιών που  κατάγονται από τον Λίβανο και της Abu Dhabi Mar. της βασιλικής οικογένειας των Αραβικών Εμιράτων

Η  Prininvest απέκτησε τον έλεγχο των ναυπηγείων προσφέροντας τίμημα του ενός ευρώ, υπό την προϋπόθεση ότι θα εκτελεστούν συμβόλαια με το Ελληνικό Δημόσιο ύψους 1 δισ. Ευρώ και ότι η κυβέρνηση θα ολοκληρώσει τη ναυπήγηση του υποβρυχίου «Παπανικολής» –το οποίο παρουσίαζε τεχνικά προβλήματα– και να ενισχύσει το πρόγραμμα κατασκευής των γερμανικών υποβρυχίων που ήταν σε εξέλιξη με πρόσθετη παραγγελία ύψους ενός δισ. ευρώ. Η μεταβίβαση των μετοχών της ΕΝΑΕ ΑΕ, έγιναν σε  θυγατρική συνδεδεμένη με prininvest  με μετοχικό κεφάλαιο 20000€, δηλαδή  ένα αστείο ποσό.!!!

-Για την επιβίωσή των ναυπηγείων, είχε αποφασιστεί  η ναυπήγηση πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού στο ναυπηγείο. Θεωρητικά, αυτή η επιλογή θα  μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη του αμυντικού σκέλους της ναυπηγικής βιομηχανίας. Στην πράξη όμως, εξελίχθηκε σε μέθοδο υπερτιμολόγησης ενώ παρουσιάστηκαν φαινόμενα μεγάλης κλίμακας διαφθοράς.

Λόγω καταγωγής των αδελφών  Safa, η Prininvest  δηλώνει ως έδρα της τη Βηρυτό. Απασχολεί 2.500 άτομα – με πρωταγωνιστική παρουσία στον χώρο των ναυπηγείων σε ευρωπαϊκές χώρες, στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή.

Την περίοδο αυτή, έγινε γνωστό επίσης, το σκάνδαλο  των παραγγελιών για τα πολεμικά υποβρύχια 214 (που με βάση δημοσιεύματα ήταν  ελαττωματικά με συνεχή δημοσιεύματα ότι «γέρνουν») και της παραπομπής της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για παράνομες επιχορηγήσεις, για τις οποίες τελικά καταδικάστηκε με πρόστιμα πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Σε αυτό το δαιδαλώδες όσο και δυσώδες στρατιωτικό-βιομηχανικό σίριαλ, το Δημόσιο στράφηκε με τη σειρά του κατά του Σάφα, διεκδικώντας την ανάκτηση των παράνομων επιδοτήσεων ύψους 523 εκατ. ευρώ, χωρίς ωστόσο αποτέλεσμα, ενώ από το 2018 η Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. (ΕΝΑΕ) έχει τεθεί σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης.

 

Απολογισμός,  μέχρι σήμερα. Συμπεράσματα.

  • Τα ναυπηγεία παρά το τεράστιο δυναμικό τους, απαξιώθηκαν με το πέρασμα του χρόνου. Για παράδειγμα, το λεγόμενο εμπορικό τμήμα που περιλαμβάνει τη δεξαμενή Νο.5, μπορούσε  να υποδεχθεί ακόμη και σούπερ τάνκερ. Για να συμβεί όμως αυτό θα έπρεπε να επενδυθούν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στη συντήρηση και τον εκσυγχρονισμό τους.
  • Άλλη χαρακτηριστική εξέλιξη που συνέβαλε στην παρακμή των ναυπηγείων αναφέρεται το γεγονός, πως, η προβλήτα Νο.4 και ο περιβάλλοντας χώρος χρησιμοποιήθηκε για κάποια περίοδο σαν… κέντρο φιλοξενίας προσφύγων, άρα αναξιοποίητος για τα ναυπηγεία.

Συνοψίζοντας, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά πέρασαν μια συνεχή, ιδιοκτησιακή, διαχειριστική περιπέτεια αλλά σήμερα μετά  από 10ετίες  μεγαλεπήβολων σχεδίων, μεταβολών, και διεργασιών που αφορούσαν  την προοπτική και τύχη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά φαίνεται πως βρισκόμαστε ξανά σε κρίσιμο σταυροδρόμι

Όλο αυτό το διάστημα, εκτυλίχτηκε ένα βαρύ έγκλημα, εις βάρος της Εθνικής Οικονομίας, του ναυπηγείου, της κοινωνίας και των ίδιων των εργαζομένων που έβαλαν κάποιο φρένο το 2008, αφού το 2008  θα αποσχίζονταν και οι επισκευές πλοίων .Με την αντίσταση τους οι εργαζόμενοι στο τροχαίο υλικό,  αποκάλυψαν τα εκτυλισσόμενα σχέδια και με τα δικαστήρια που ξεκίνησαν και πάγωσε προσωρινά ο περαιτέρω τεμαχισμός του ναυπηγείου.  Όμως το φρένο αυτό, όπως αποδεικνύεται εκ των υστέρων, δεν απέτρεψε τις μετέπειτα  εξελίξεις.

Οι κυβερνήσεις, όλα αυτά τα χρόνια δεν στάθηκαν ικανές να διαμορφώσουν και να προωθήσουν μια αναπτυξιακή πορεία του ναυπηγικού κλάδου γενικά και ειδικότερα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

Υπήρξαν απλοί τροχονόμοι, παρακολουθώντας απλά, τα σχέδια όσων  ενδιαφέρθηκαν για τα ναυπηγεία,

Ωστόσο, με άλλη υπεύθυνη στάση   των κυβερνήσεων  θα μπορούσε σήμερα να λειτουργεί ένα δυναμικό Ναυπηγείο, με 3000 σταθερά εργαζόμενους. Κάποια ισχυρά συμφέροντα δεν το ήθελαν, είχαν άλλα σχέδια και τα επέβαλαν.

Εκκρεμότητες/ Αναπτυξιακή προοπτική.

Σήμερα, σχετικά με  τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά παραμένουν αρκετές εκκρεμότητες και μία εξ αυτών είναι το γεγονός πως 160 εργαζόμενοι στο τροχαίο υλικό μένουν 13 χρόνια  απλήρωτοι και οι οποίοι αναμένουν ορισμό νέας δικασίμου  το 2022 στον Άρειο Πάγο μετά την θετική εισήγηση του ΔΕΚ (Δικαστηρίου Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων)

Επίσης, στις 2/12/2022 δικάζεται στο 3μελές Εφετείο κακουργημάτων Αθήνας η πρώην ηγεσία της Thyssen  για  δόλια χρεωκοπία του τροχαίου υλικού.

Υπήρξαν περίοδοι που τα ναυπηγεία παραδόθηκαν σε ξένους ενώ επί σειρά ετών έμειναν αναξιοποίητα. Οι  εργαζόμενοι με τεράστια θλίψη θυμούνται την  στιγμή –σε μια περίοδο  αγώνων τους-  να  περνάνε δίπλα τους νταλίκες με καινούρια κορεάτικα βαγόνια για το Αττικό Μετρό, βαγόνια που έπρεπε να βγουν  από την πύλη του ναυπηγείου, όπως βγήκαν τα 359 βαγόνια την περίοδο 2000-2007.

Συγκεκριμένα με βάση τις προτάσεις που είχαν κατατεθεί;

  • Για την εξασφάλιση της ομαλής μελλοντικής λειτουργίας του ναυπηγείου Σκαραμαγκά έπρεπε να γίνουν αλλαγές στον Ν.3885/10 με τροποποίησή του στην Βουλή, για να κλείσουν όλα τα ανοικτά ζητήματα που δεν «προβλέφθηκαν» και που έχουν προκαλέσει τα υφιστάμενα προβλήματα:
  • Έπρεπε να συμπεριληφθεί το δικαίωμα να ολοκληρωθούν τα έργα με άλλους αναδόχους.
    1. Να ολοκληρωθούν οι εργασίες και να παραδοθούν τα υπόλοιπα 6 υποβρύχια (3+3) στο Πολεμικό Ναυτικό στα ισχύοντα τελευταία χρονοδιαγράμματα.
    2. Να καταβληθούν τα δεδουλευμένα από 1-5-2009 στους εργαζόμενους του Τροχαίου Υλικού, να αναγνωρισθεί η εργασιακή τους σχέση την «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΑΕ» και να συνεχίσουν να δουλεύουν με τα ίδια δικαιώματα όπως όλοι οι υπόλοιποι εργαζόμενοι του ναυπηγείου και να πληρώνονται από τους ίδιους οικονομικούς πόρους.
    3. Να υπάρξει συνεργασία των Ναυπηγείων με ΟΣΕ ώστε να τακτοποιηθούν και να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες με τις προγραμματικές συμφωνίες και τις αξιώσεις του ΟΣΕ με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.  Να  ολοκληρωθεί η ανακατασκευή των υπολοίπων 62 βαγονιών της προγραμματικής συμφωνίας 37α του ΟΣΕ και να δώσει άμεση απασχόληση, που πολλά από αυτά τα βαγόνια σαπίζουν σήμερα μέσα στο ναυπηγείο

Αν δεν κλείσουν αυτές οι εκκρεμότητες θα υφίσταται ένα συνεχές πρόβλημα στην λειτουργία του ναυπηγείου.

Το σημαντικό, λοιπόν  και μονίμως επίκαιρο θέμα, στο οποίο πρέπει να απαντήσουν τόσο η Ελληνική Κυβέρνηση αλλά  και τα υπόλοιπα πολιτικά κόμματα, είναι  αν θεωρούν ως μέγιστο εθνικό θέμα . την τύχη των Ναυπηγείων  Αν συμφωνούν σαν προτεραιότητα την ανάγκη  να αρθούν όλες ανεξαιρέτως οι απαγορεύσεις από την Ε.Ε. για να μπορούν τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά να έχουν πλήρη παραγωγική δραστηριότητα. Να κατασκευάζουν και να επισκευάζουν πλοία – υποβρύχια πολεμικά, πλοία εμπορικά, εγχώρια και ξένα.  Να δουλέψει και η ΝΕΖ με το άνοιγμα των δεξαμενών του Σκαραμαγκά.  Για ένα ναυπηγείο ενιαίο με όλες του τις επιχειρηματικές μονάδες.  Για να παράγει  τρένα, συστήματα αιολικής ενέργειας, βαριές βιομηχανικές μεταλλικές κατασκευές και κάθε άλλο κοινωνικό αγαθό για τις ανάγκες της χώρας μας.

Ο ρόλος των εργαζομένων, αντιδράσεις του συνδικαλιστικού κινήματος

Αν και δεν έλειψαν και οι αρνητικές περίοδοι, δεν πρέπει να μην αναφέρουμε το ρόλο των εργαζομένων που σε διάφορες κρίσιμες στιγμές, οι  εργαζόμενοι  έβαλαν γενικά φραγμό στα σχέδια τεμαχισμού του ναυπηγείου.

Το συνδικαλιστικό κίνημα –πχ σωματείο Τρίαινα – ασκούσε έντονη κριτική στις αποφάσεις και ενέργειες που αφορούσαν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, χωρίς όμως να μπορέσει να τις αποτρέψει

Εάν η αντίσταση δεν ξεκίναγε το Φθινόπωρο του 2007 από τα τρένα με τις γνωστές αγωγές τους, την ίδια τύχη, με το ίδιο κόλπο-γκρόσο θα είχαν και οι επισκευές πλοίων στις αρχές του 2008 κ.ο.κ.;

Το σ.κ προσπάθησε

-να προωθήσει τον συντονισμένο αγώνα όλων των εργαζομένων στη Ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία

-Να εξασφαλίσει δουλειά στο Ναυπηγείο με πλήρη παραγωγική δραστηριοποίηση σε πολλούς τομείς (πχ Να κατασκευάζονται και να επισκευάζονται πλοία – υποβρύχια,  πολεμικά πλοία, εμπορικά, εγχώρια και ξένα.  Να δουλέψει και η ΝΕΖ με το άνοιγμα των δεξαμενών του Σκαραμαγκά

Για ένα ναυπηγείο ενιαίο με όλες του τις επιχειρηματικές μονάδες.  Για να παράγονται τρένα, συστήματα αιολικής ενέργειας, βαριές βιομηχανικές μεταλλικές κατασκευές και κάθε άλλο κοινωνικό αγαθό για τις ανάγκες της χώρας μας)

 

Νέος Ιδιοκτήτης ναυπηγείων Σκαραμαγκά ο Προκοπίου;

Σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη ριζικές  και ενδιαφέρουσες  αλλαγές. Υπήρξε  τον Ιούνιο του 2021 προκήρυξη διαγωνισμού για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά  με     ανάδειξη  του ομίλου Προκοπίου σε πλειοδότη. Έτσι, μπαίνει, σύμφωνα με  την κυβέρνηση  τέλος στη σκοτεινή παράδοση των «σικέ» ιδιωτικοποιήσεων.

Δεν ξέρουμε, αν όντως μπαίνει τέλος η θα υπάρξει κάποια εμπλοκή, γιατί με βάση και δημοσιεύματα, οι αδελφοί Safa δεν έχουν αποδεχτεί την επικύρωση του διαγωνισμού στον Προκοπίου, αλλά   θεωρούν ότι το Ελληνικό Δημόσιο αθέτησε τις συμβατικές του υποχρεώσεις. Επομένως διεκδικούν στο ICSID (διεθνές  Κέντρο Επίλυσης Επενδυτικών Διαφορών), αποζημιώσεις και συνέχιση έργων  που ξεπερνούν το ένα δισ. ευρώ. Από την πλευρά του, το ελληνικό Δημόσιο διεκδικεί την επιστροφή κρατικών επιδοτήσεων που κρίθηκαν παράνομες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ύψους 523 εκατ. ευρώ.

-Σε σχέση με τις τρέχουσες εξελίξεις και την ανάδειξη του Προκοπίου ως νέου ιδιοκτήτη,  να αναφέρουμε πως ο Σαφά επικαλείται την πρόσφατη απόφαση του Αρείου Πάγου που επικυρώνει τελεσίδικα την καταδίκη του Ελληνικού Δημοσίου στο διεθνές διαιτητικό δικαστήριο και την υποχρέωσή του να καταβάλει αποζημιώσεις, συνολικού ύψους 210 εκατ. ευρώ συν τόκους, για αθέτηση συμφωνιών.

 

Ο Σαφά, βεβαίως, παρά τις σημερινές  διεκδικήσεις του, θα όφειλε εξηγήσεις για σειρά προβλημάτων που γνώριζε και άφησε να χρονίζουν χωρίς να τα  αντιμετωπίσει

Χωρίς να αναφερθούμε αναλυτικά, , τέτοια προβλήματα ήταν:

  • Oi αξιώσεις του ΟΣΕ για 350 εκατ.€/
  • H απαγόρευση εκτέλεσης έργων για ξένα πολεμικά ναυτικά.
  • οι αξιώσεις των 160 εργαζομένων στο τροχαίο υλικό, όχι μόνο ήταν πανελλαδικά γνωστές με ήδη πρωτόδικες τότε αποφάσεις, αλλά και ο ίδιος ο ΣΑΦΑ έδωσε 3.000€ σε κάθε έναν από τους εργαζόμενους αυτούς.
  • H φορολογική υποχρέωση της εταιρείας με 10 εκατ.€ που και ένας απλός λογιστής, θα την έβρισκε

Τρέχουσες εξελίξεις, πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις

2021, 2022/14.06.2022

Με τις  πρόσφατες Νομοθετικές  ρυθμίσεις για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, η Κυβερνητική πλευρά καθώς και η πλευρά Προκοπίου ισχυρίζονται πως δίνεται οριστική λύση.

Εξασφαλίζεται  ταχεία  αδειοδότηση αφού εντάσσεται αυτοδίκαια στις ρυθμίσεις του ν. 4864/2021 (Α΄ 237). ,προκειμένου οι αναγκαίες άδειες και εγκρίσεις να εκδίδονται κατά απόλυτη χρονική προτεραιότητα και σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο αυτό».

Παράλληλα, αναφέρεται ότι «στις διατάξεις του παρόντος είναι δυνατή η υπαγωγή και άλλων υφιστάμενων ναυπηγικών εγκαταστάσεων, η σημασία των οποίων κρίνεται αντίστοιχα σημαντική για την εθνική οικονομία, την ανάπτυξη, την εθνική άμυνα και ασφάλεια, το περιβάλλον και την κοινωνική συνοχή.

Πχ , είναι δυνατή η επίσπευση διαδικασιών αναγκαστικής απαλλοτρίωσης υπέρ και με δαπάνες του φορέα υλοποίησης της επένδυσης, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στον ν. 2882/2001 (Α’ 17)».

Στόχος του νομοσχεδίου, ήταν,  όλες οι ρυθμίσεις που έχουν ήδη γίνει για το ναυπηγείο να αποκτήσουν και ισχύ νόμου ενώ παράλληλα θα λύσει προβλήματα και για άλλα ναυπηγεία (Ελευσίνας κ.λ.π.).

Έχει αποφασιστεί διαδικασία FAST TRACK όπως άλλωστε είχε προαναγγείλει  ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας.

Ο κλάδος των ναυπηγείων  κατά την κυβέρνηση

Όπως αναφέρεται από το κυβερνητικό επιτελείο, με βάση το ΝΣΧ αλλά και δηλώσεις στελσχών, ο κλάδος αυτός είναι ένας από τους πλέον δυναμικούς στην ελληνική οικονομία και αποτελεί ένα από τα μεγάλα στοιχήματα της επόμενης ημέρας.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση, το μεγάλο διακύβευμα για τον κλάδο, είναι, σύντομα να έχουν τεθεί  σε πλήρη λειτουργία και οι τρεις μονάδες που υπάρχουν σήμερα στην Ελλάδα,(Νεώριο, Σκαραμαγκάς και Ελευσίνα) Σήμερα, μόνο το Νεώριο από αυτές της εταιρίες είναι σε λειτουργία, ενώ οι άλλες δύο αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, αν και έχουν δρομολογηθεί διαδικασίες, ώστε σύντομα και αυτές να βρεθούν σε κατάσταση που θα επιτρέπει τη λειτουργία τους

 

-Δρομολογημένες εξελίξεις 2021/2022 και το  project του εφοπλιστή Προκοπίου. Επενδυτικά σχέδια.

Αν και όπως αναφέρθηκε έχουν δρομολογηθεί για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά οριστικές ρυθμίσεις, ωστόσο, υπάρχουν πολλά γραφειοκρατικά εμπόδια, ώστε να περάσει ολοκληρωτικά στα χέρια του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου που απέκτησε την επιχείρηση μετά από διεθνή διαγωνισμό. Ο γνωστός αυτός  Έλληνας εφοπλιστής Προκοπίου αναδείχτηκε Πλειοδότης και στους δύο διαγωνισμούς που αφορούν τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Από την πλευρά της, η κυβέρνηση, με τον Προκοπίου ελπίζει σε «προκοπή» σε νέο  ξεκίνημα σε οριστική λύση.

  • Ο όμιλος Προκοπίου πρόσφερε το ποσό των 37,3 εκατ. ευρώ για την περιοχή της 5ης δεξαμενής. Πρόκειται για το εμπορικό τμήμα των ναυπηγείων που ανήκει στην Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Επίσης, ο όμιλος πρόσφερε άλλα 25,2 εκατ. ευρώ για το στρατιωτικό τμήμα των ναυπηγείων. Αυτό περιλαμβάνει τις εγκαταστάσεις κατασκευής υποβρυχίων, την 4η δεξαμενή, τις μηχανολογικές εγκαταστάσεις και τα γραφεία των ναυπηγείων.

-Ο κ. Προκοπίου αναφέρεται στη διαδικασία που ισχύει για το στρατιωτικό τμήμα των ναυπηγείων,  σύμφωνα με την οποία ο ειδικός διαχειριστής αναδεικνύει τον πλειοδότη και καταθέτει τον φάκελο στο Πρωτοδικείο προκειμένου να αποφασίσει αν θα κάνει δεκτή την προσφορά.

Εκτιμάται ότι οι επενδύσεις του ομίλου Προκοπίου στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά μπορεί να φτάσουν σε σημαντικό ύψος ενώ  όπως αναφέρει ο ίδιος στοχεύει σε αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών και τελικά δημιουργία  1.600 θέσεων εργασίας.

Αισιόδοξος εμφανίστηκε και ο πρωθυπουργός, κ. Μητσοτάκης, με τις αναρτήσεις του στο διαδίκτυο για τα οφέλη του Δημοσίου και την προοπτική των ναυπηγείων. Επεσήμανε μάλιστα πως  το τελικό τίμημα είναι τετραπλάσιο του αρχικού και αγγίζει τα 78 εκατ. ευρώ. Όπως ανέφερε:  «τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας ξαναπιάνουν δουλειά και γίνεται ένα ακόμα βήμα για την αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας».

Προηγήθηκε η εξυγίανση των Ναυπηγείων Σύρου και η ανάπτυξη του κύκλου εργασιών τους. Σειρά έχουν τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας, που χρειάζονται κι αυτά ένα νέο επενδυτικό ξεκίνημα. 

Οι πρώτες αντιδράσεις, Κριτική ΣΥΡΙΖΑ

Όπως αναμενόταν,  αντιδράσεις προέκυψαν από μέρους του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος σε σχετική ανακοίνωση τονίζει ότι: «Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός για τα Ναυπηγεία  παρουσιάζει σκοτεινά σημεία και γεννά ερωτήματα, καθώς πρόκειται για επαναληπτική διαδικασία.

Το τίμημα, η τελική προσφορά δεν είναι ικανοποιητική   καθώς η πραγματική αξία των Ναυπηγείων, σύμφωνα με ανεξάρτητους εκτιμητές, ξεπερνά τα 100 εκ. ευρώ».

Από την πλευρά του, το Σωματείο Εργαζομένων Ναυπηγείων Σκαραμαγκά «Η Τρίαινα» κάλεσε  τον ειδικό διαχειριστή να μην αναδείξει πλειοδότη, ενώ υπογραμμίζει ότι «δεν πρόκειται να χαρίσουμε τα 200 εκατ. που μας χρωστάει η εταιρεία, από τα οποία πάνω από 30 εκατ. είναι οι αποζημιώσεις μας, σε κανέναν».

Βεβαίως, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει κανένα δικαίωμα να ασκεί κριτική, αφού αυτός δρομολόγησε την πορεία ιδιωτικοποίησης των Ναυπηγείων

Ο ΣΥΡΙΖΑ μάλιστα, αντί να αντιδρά στην ιδιωτικοποίηση  μιας τέτοιας σημαντικής εταιρίας επικεντρώνει την κριτική του στο επίπεδο των προσφορών αναφέροντας για «Ντροπιαστικές  προσφορές» (07/07/ 22) μιας και το τίμημα  υπολείπεται της  αξίας που υπολογίζουν  ανεξάρτητοι εκτιμητές, όμως το κύριο πολιτικό ζήτημα είναι  αυτή καθαυτή η ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά κυβερνήσεις  ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ

Δεν είναι δυνατό να αγνοηθεί πως για το «έγκλημα» της διαρκούς υποβάθμισης των  Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, έχουν ευθύνη όλες οι κυβερνήσεις. Όμως ήταν καταλυτικός και ο ρόλος της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς το 2018, εφαρμόζοντας σχετικό φιρμάνι της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στο πλαίσιο των σφοδρών ανταγωνισμών για τις υποδομές της χώρας, είχε θέσει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης χωρίς καμία μέριμνα προστασίας των εργαζομένων.

Αυτό δεν το άφησε ασχολίαστο ο υπουργός Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρας που  πρόσφατα, στην Ολομέλεια, , θύμισε στον ΣΥΡΙΖΑ ότι όπως στη ΛΑΡΚΟ έτσι και εδώ, η κυβέρνηση της «πρώτη φορά αριστεράς» είχε αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον τεμαχισμό και την εκποίηση του ναυπηγείου, σημειώνοντας πως στο όνομα της διαγραφής προστίμου από την ΕΕ για κάποιες κρατικές ενισχύσεις του… 1996, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ όχι μόνο έθεσε το ναυπηγείο σε ειδική εκκαθάριση αλλά αποδέχτηκε να μην υπάρχει καμία οικονομική συνέχεια που να αφορά και τις θέσεις εργασίας, ανάμεσα στους νυν και τους νέους ιδιοκτήτες.

Έτσι ήρθε τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ να ολοκληρώσει το «βρώμικο» έργο,  επειδή, όπως εξήγησε ο υπουργός Οικονομικών, δίνοντας τα εύσημα στον ΣΥΡΙΖΑ, «αυτή η χώρα έχει συνέχεια».

 

Γιώργος Προκοπίου: Νέος ιδιοκτήτης Δηλώσεις και σχέδια του. Ο εφοπλιστής που παίρνει ρίσκα (pics) 5 Ιουνίου 2022

Έχοντας κατά νου ότι υφίστανται  σχετικές εκκρεμότητες, νέος ιδιοκτήτης των ναυπηγείων θεωρείται πλέον ο Γ.Προκοπίου. Εφοπλιστής που όπως αναφέρεται  έχει όραμα, σχέδια  και παίρνει ρίσκα. Όπως  τονίζει ο ίδιος: Αν δεν είσαι άνθρωπος που παίρνει ρίσκα, τότε δεν κάνεις για τη ναυτιλία».. Έχουμε ήδη την απόφαση για  επένδυσή του στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τις τελευταίες ημέρες, λόγω της ενεργειακής κρίσης, υπέγραψε τη ναύλωση από τη γερμανική κυβέρνηση δύο Πλωτών Μονάδων Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU), που ανήκουν στην Dynagas.  σταθμούς φυσικού αερίου από τον Γιώργο Προκοπίου.  

Διάφοροι πολιτικοί κύκλοι, αναφέρονται σε εκτίμηση που έχουν οι ΗΠΑ στο πρόσωπό του. Επίσης, τα γερμανικά ΜΜΕ τον αποθεώνουν, και πώς να μην τον αποθεώνουν οι Γερμανοί, αφού τα πλοία του μπορούν να τροφοδοτούν κάθε χρόνο έως και 30 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου το γερμανικό δίκτυο. Αυτό ισοδυναμεί με σχεδόν τα δύο τρίτα της ποσότητας που εισήγαγε πέρυσι η Γερμανία από τη Ρωσία.

Remaining Time-0:00

Fullscreen

Mute

Συνοψίζοντας, έχουμε τη συμφωνία για τη ναύλωση από τη γερμανική κυβέρνηση δύο πλωτών μονάδων Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU), η επένδυση στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ο στόλος των 19 πλοίων μεταφοράς LNG, το μεγάλο πρόγραμμα ναυπηγήσεων και το τεράστιο χαρτοφυλάκιο στο real estate

 

Μπροστάρης σχεδόν παντού, ο Γιώργος Προκοπίου προβάλλει  ένα όραμα. Η Ελλάδα, εκτός από την ποντοπόρο ναυτιλία όπου είναι κυρίαρχη δύναμη παγκοσμίως, να κατακτήσει και άλλες κορυφές όπως της ναυπηγικής βιομηχανίας και του yachting.
Στα 75 του χρόνια συνεχίζει τολμά επιχειρηματικά ρίσκα. To 2021 βρέθηκε στη 12η θέση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία. Μία θέση πιο ψηλά από το 2020. Με τις εταιρείες Dynacom/Dynagas/Seatraders διαχειρίζεται στόλο ο οποίος αποτελείται συνολικά από 120 πλοία.

 

Μελλοντικά σχέδια  και  δηλώσεις Προκοπίου

Όσον αφορά τα σχέδιά του για τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Ανατολικής Μεσογείου, σημειώνει ότι: «Το όνειρό μου για τον Σκαραμαγκά είναι να δημιουργήσω δύο δραστηριότητες: Μία αμυντική καθετοποιημένη, ώστε η χώρα μας να μπορεί να κατασκευάζει όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα που χρειάζονται τα πλοία μας και που τώρα σε δύσκολη στιγμή μας τα βγάζουν από την πρίζα με σκάφη νέας τεχνολογίας με composite materials τεχνολογίας stealth, unmanned, drones, κ.λπ. για το Π.Ν. και το Λιμενικό, καθώς και άλλη μία για συντήρηση, μετασκευή και κατασκευή yachts, mega yachts, που δείξαμε ότι μπορούμε να κατασκευάζουμε».

Την ίδια ώρα, σε πλήρη ανάπτυξη και άνοδο βρίσκεται και η ναυπηγική δραστηριότητα στο Πέραμα, όπου οι ναυπηγικές μονάδες διαθέτουν εμπειρία και τεχνογνωσία πλέον των είκοσι ετών, διασφαλίζοντας έτσι την παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας. Μόνο στον τομέα των δεξαμενών ναυπηγοεπισκευής του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς το 2021 εξυπηρετήθηκαν 141 πλοία έναντι 121 το 2020 (+16,5%).

Μέχρι το τέλος του χρόνου εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι εκκρεμότητες σχετικά με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου. Στόχος του είναι να μετατρέψει τη μονάδα σε κέντρο οικονομικής ανάπτυξης τόσο της ευρύτερης περιοχής όσο και της Ελλάδας γενικότερα. «Με κέρδισε η ιδέα όταν έμαθα για τον διαγωνισμό».

 

Σχετικά με το πρόσφατο Νομοσχέδιο(ΝΣΧ).

Με το πρόσφατο ΝΣΧ νομοσχέδιο, σήμερα Νόμο, το Υπουργείο Οικονομικών προσπάθησε  να ξεπεράσει τους σοβαρούς γραφειοκρατικούς σκοπέλους που έβαζαν εμπόδια επί της ουσίας στο επενδυτικό πλάνο του εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου

Με το ΝΣΧ επιλύεται το κομβικής σημασίας για τη εθνική οικονομία και την εθνική άμυνα ζήτημα της απουσίας ενός ολοκληρωμένου ρυθμιστικού πλαισίου για την αξιοποίηση, ανάπτυξη και προώθηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, εν όψει της ανάγκης για την εκ νέου λειτουργία τους, με όρους που ανταποκρίνονται στα σύγχρονα δεδομένα”.

Στις διατάξεις του νομοσχεδίου μπορούν να υπαχθούν και άλλες υφιστάμενες ναυπηγικές εγκαταστάσεις, η σημασία των οποίων κρίνεται αντίστοιχα σημαντική για την εθνική οικονομία, την ανάπτυξη, την εθνική άμυνα και ασφάλεια, το περιβάλλον και την κοινωνική συνοχή.

Οι νέες χρήσεις γης

Σύμφωνα με το άρθρο 3, που καθορίζει το γενικό πλαίσιο της ολοκληρωμένης αξιοποίησης, όσον αφορά τις χρήσεις  γης περιλαμβάνονται βιοτεχνικές και βιομηχανικές εγκαταστάσεις χαμηλής, μέσης και υψηλής όχλησης, επαγγελματικά εργαστήρια, διοίκηση, περίθαλψη, εμπόριο και παροχή προσωπικών υπηρεσιών, εγκαταστάσεις παραγωγής, αποθήκευσης και μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, ύδρευσης, τηλεπικοινωνιών, και συναφείς εγκαταστάσεις, καθώς και εγκαταστάσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, στρατιωτικές εγκαταστάσεις. κλπ

-Τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά υπάγονται στο καθεστώς στρατηγικής επένδυσης ταχείας αδειοδότησης Καθορίζεται το γενικό πλαίσιο της ολοκληρωμένης αξιοποίησης, μεταξύ των χρήσεων γης

  • Ανάμεσα σε αυτές ξεχωρίζουμε τις εγκαταστάσεις παραγωγής, αποθήκευσης και μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, ύδρευσης, τηλεπικοινωνιών, και συναφείς εγκαταστάσεις, καθώς και εγκαταστάσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, στρατιωτικές εγκαταστάσεις.
  • Remaining Time-0:00
  • Fullscreen
  • Mute

 

  • Στο νομοσχέδιο –νόμο πλέον- προκρίνεται και η εξεύρεση καινοτόμων ενεργειακών λύσεων – ένα ίσως από τα πιο σημαντικά επενδυτικά σχέδια του εφοπλιστή περιλαμβάνοντας εγκαταστάσεις FSRU-, με την παράλληλη χορήγηση της δυνατότητας ανάληψης πρωτοβουλιών, με γνώμονα την ενεργειακή επάρκεια των Ναυπηγείων μέσω βιώσιμων εναλλακτικών μορφών παραγωγής και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.
  • Σημειώνεται ότι ο Γιώργος Προκοπίου έχει προχωρήσει σε συμφωνία ναύλωσης δύο Πλωτών Μονάδων Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU) από τη γερμανική κυβέρνηση. Τα FSRU θα προμηθεύουν με LNG, συνδράμοντας ουσιαστικά στην προσπάθειά της χώρας για απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο.
  • Με το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης που θα εκδοθεί σε Προεδρικό Διάταγμα, θα καθορίζονται επιπλέον και οι ειδικότεροι όροι, περιορισμοί και προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση της επένδυσης, όπως:
  • η υποχρέωση του φορέα υλοποίησης της επένδυσης να δημιουργήσει συγκεκριμένο ελάχιστο αριθμό θέσεων εργασίας, όροι και προϋποθέσεις για την αξιοποίηση των Ναυπηγείων,
  • τα αντισταθμιστικά οφέλη στην τοπική κοινωνία και στο Δημόσιο, πρόγραμμα αποκατάστασης του φυσικού περιβάλλοντος στην ευρύτερη περιοχή και ανάπτυξη προγραμμάτων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης για χρονικό διάστημα τουλάχιστον πέντε (5) ετών από την υλοποίηση της επένδυσης,
  • α. το ελάχιστο ύψος της επένδυσης, οι πηγές και οι κατ’ αρχήν φορείς χρηματοδότησης της νέας επένδυσης
  • ελάχιστο αριθμό θέσεων εργασίας,  ιδίως, σε τομείς ανάπτυξης και καινοτομίας, καθώς και η υποχρέωση διατήρησης των θέσεων αυτών για διάστημα τουλάχιστον πέντε (5) ετών

Το Χαϊδάρι και τα Ναυπηγεία

Υφίστανται εκκρεμότητες που αφορούν το Δήμο και Δημότες Χαϊδαρίου και  Δυτικής Αθήνας, που ζητούν το «δικαίωμα πρόσβασης στον Αιγιαλό» και προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας;

Το αίτημα τους ισχυροποιείται και με την τεκμηρίωση ότι δεν αφαιρείται  λειτουργική, ζωτική έκταση των Ναυπηγείων! Από τα 700 περίπου στρέμματα, χρησιμοποιήθηκαν έως πρόσφατα περί τα 500. Οι δημότες ζητούν πρόσβαση και διέξοδο προς τη θάλασσα στα υπόλοιπα 200 στρέμματα (100 ξηράς και 100 μπαζωμένης θάλασσας). Στηρίζουν τη λειτουργία των Ναυπηγείων με σεβασμό στην υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων, των εγκαταστάσεων και του περιβάλλοντος. Επιδιώκουν ελληνική παραγωγή προς υποκατάσταση εισαγωγών και εξαγωγές για στήριξη της εθνικής οικονομίας και άμυνας, για πρόοδο της κοινωνίας.

Η   εκκρεμότητα αυτή –το δικαίωμα πρόσβασης των δημοτών Χαιδαρίου στην Ακτή Σκαραμαγκά- μπορεί να αντιμετωπιστεί με βούληση και διάλογο, άμεσα. Πρέπει να τεθεί στόχος για συμβίωση κοινωνίας και βιομηχανίας Η έκταση αυτή που διεκδικεί ο Δήμος χρήσης της υπάρχουσας σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 850 μέτρων για τις ανάγκες στατικών και δυναμικών δοκιμών των τρένων που παρήγαγε- η μονάδα παραγωγής τροχαίου υλικού.

 

Remaining Time-0:00

Fullscreen

Mute

Συμπεράσματα – Δεδομένα

Με μια συνολική αποτίμηση, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι σταδιακά απαξιώθηκε η ναυπηγική βιομηχανία όπως και γενικότερα οι παραγωγικές δυνατότητες της χώρας, στο πλαίσιο των σφοδρών επιχειρηματικών ανταγωνισμών και συμφωνιών, για τους οποίους  θυσιάστηκαν εκατοντάδες   εργαζόμενοι. Είναι γεγονός  ότι επί δεκαετίες οι εφοπλιστές κατασκευάζουν τα πλοία τους στα ναυπηγεία Κορέας, Κίνας κ.α. Σήμερα κατά  την κυβέρνηση τα ναυπηγεία εντάσσονται στις λεγόμενες στρατηγικές επενδύσεις κάτι που εξυπηρετεί τους  σχεδιασμούς  της Δύσης και γι’ αυτό διευκολύνονται οι αδειοδοτήσεις και εξασφαλίζονται φορολογικά και επενδυτικά προνόμια.

Η Εμπειρία δεκαετιών οδηγεί στα εξής συμπεράσματα:

  • Διαχρονικά δεν υπήρξε σχεδιασμένη αναπτυξιακή πολιτική του κλάδου των Ναυπηγείων. Οι κυβερνήσεις δεν χάραξαν  μία σοβαρή εθνική βιομηχανική πολιτική με συνέπεια τα ναυπηγεία να έχουν σοβαρό πρόβλημα βιωσιμότητας.
  • Αντίθετα, τουλάχιστον για δυο δεκαετίες τώρα η ναυπηγική βιομηχανία έχει γίνει ένα πεδίο εφαρμογής νέο-φιλελεύθερων πολιτικών.  Συνέπεια αυτής της επιλογής είναι η συρρίκνωση και η απαξίωση του κλάδου.
  • Συγκεκριμένα, τα μεγάλα ναυπηγεία της χώρας πέρασαν στα χέρια ιδιωτικών εγχώριων και ξένων συμφερόντων, τα οποία κερδοσκόπησαν μέσω των εξοπλιστικών προγραμμάτων και παράλληλα συρρίκνωσαν και έκλεισαν εμπορικές δραστηριότητες των ναυπηγείων.  Ακόμη όμως και τα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) που ανέλαβαν, αν και εισέπραξαν τεράστια ποσά, δεν τα ολοκλήρωσαν ποτέ.  Αντιθέτως, οδήγησαν τα ναυπηγεία στην χρεοκοπία και επιπλέον άφησαν οφειλές προς τους εργαζόμενους και στα ασφαλιστικά ταμεία πολλών εκατομμυρίων ευρώ.
  • Οι εργαζόμενοι σε αυτό το αντίξοο περιβάλλον, κράτησαν ζωντανά τα ναυπηγεία.  Αν και απλήρωτοι από τους ιδιώτες ολοκλήρωσαν τα προγράμματα του ΠΝ.  Για αρκετά χρόνια, ιδιαίτερα στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, χάρη στην απευθείας συνεργασία των εργαζομένων του ναυπηγείου με το Πολεμικό Ναυτικό, ολοκληρώθηκαν τα υποβρύχια που αν και είχαν πληρωθεί από το Ελληνικό Δημόσιο οι ιδιώτες που κατείχαν τα ναυπηγεία ποτέ δεν ολοκλήρωσαν. Συντελούνταν εργασίες συντήρησης και επισκευής πλοίων του ΠΝ χωρίς το δημόσιο να σπαταλά τα τεράστια ποσά του παρελθόντος.

 

Αριστερή -Αναπτυξιακή στόχευση και σημερινοί στόχοι

Πλαίσιο θέσεων και προτάσεις για ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Με δεδομένο ότι  :

  • Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος είναι από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως,
  • Ο νησιώτικος χαρακτήρας της χώρας προϋποθέτει  μια διευρυμένη, αξιόπλοη και σύγχρονη ακτοπλοΐα
  • Έχουν επείγοντα χαρακτήρα οι αμυντικές ανάγκες της χώρας μας για συντήρηση, επισκευή και κατασκευή πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό.
  • Είναι αναγκαία μια νέα πορεία για τα  ναυπηγεία που θα λειτουργούν με βάση τις ανάγκες της χωράς προς όφελος των εργαζομένων και της κοινωνίας και όχι με βάση τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές που διέλυσαν την ναυπηγική βιομηχανία.
  • Η χώρα δεν επιτρέπεται να μην έχει τουλάχιστον ένα ναυπηγείο κάτω από δημόσιο έλεγχο ώστε να καλύπτει τις ανάγκες της άμυνας της
  • Επιβάλλεται σήμερα, επανεκκίνηση των ναυπηγείων χωρίς την επανάληψη αποτυχημένων πολιτικών από το παρελθόν, αλλά  λαμβάνοντας υπόψη τις εμπειρίες αυτές
  • Τα ναυπηγεία της χώρας μας πρέπει και μπορούν να διαδραματίσουν κυρίαρχο ρόλο στην βιομηχανική ανάπτυξη της χώρας και γενικότερα στη οικονομική της ανάπτυξη
  • Βασική στόχευση πρέπει να είναι η ικανοποίηση των αναγκών της χώρας και όχι κάποιων ιδιωτικών συμφερόντων.
  • Κυρίαρχα επιπλέον στοιχεία της πολίτικης μας, πρέπει να είναι η

δημιουργία Ενιαίου Δημόσιου Φορέα Ναυπηγο-κατασευαστικής-επισκευαστικής Βιομηχανίας, ο οποίος θα στοχεύει στο σχεδιασμό πολιτικών ανάπτυξης του κλάδου, στη συντήρηση, τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση των υποδομών, καθώς και στην εξυπηρέτηση των αναγκών της ελληνικής ακτοπλοΐας, της ποντοπόρου ναυτιλίας, του πολεμικού ναυτικού και άλλων κλάδων της μεταποίησης που δεν συνδέονται με τη ναυτιλία. Μέσο η   εξαγορά και ο δημόσιος έλεγχο των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ώστε έχοντας τα ναυπηγεία αυτά σαν   βάση στο ναυπηγικό κλάδο  να μπορέσουν να χαράξουν  μία εθνική πολιτική ανασυγκρότησης της Ναυπηγικής βιομηχανίας

  • Διασφάλιση όλων των θέσεων εργασίας, των δικαιωμάτων, αλλά και η αποπληρωμή των οφειλών στους εργαζόμενους που δημιούργησαν οι ιδιώτες όλα αυτά τα χρόνια.
  • Η διάσωση της τεράστιας τεχνογνωσίας και η μετάδοση της στις επόμενες γενιές. Επαναλειτουργία των σχολών που έκλεισαν για την εκπαίδευση νέων εργατοτεχνιτών.
  • Δράση με βάση αναπτυξιακό πρόγραμμα και σχέδιο για τη χώρα, με μία σε  βάθος ανάλυση και κατάληξη σε προτάσεις και όχι με αποκλειστικό κριτήριο τη συγκυρία ή  κατευθύνσεις που αφορούν επιλογές τρίτων όπως πχ σήμερα η επείγουσα προώθηση του `LNG των ΗΠΑ

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας