LNG στον Παγασητικό: «Σε περίπτωση έκρηξης θα πεθάνει το 50% των ανθρώπων σε ακτίνα 1400 μέτρων»

67

Την ώρα που η πόλη του Βόλου και ολόκληρη η Μαγνησία βρίσκεται …στο πόδι, με αφορμή την ενδεχόμενη εγκατάσταση μονάδας υγροποιημένου φυσικού αερίου στον Παγασητικό, το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, συντασσόμενο με τη φωνή της τοπικής κοινωνίας και η επίκουρη καθηγήτρια κ. Βανέσσα Κατσαρδή πραγματοποίησαν ένα ανοιχτό μάθημα- ενημέρωση στις 21 Νοεμβρίου, σχετικά με τις επιπτώσεις του γνωστού πλέον σε όλους LNG.

Το μάθημα ήταν αφιερωμένο σε μια ολοκληρωμένη παρουσίαση των τεχνικών, περιβαλλοντικών και ασφαλιστικών πτυχών των Μονάδων Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης ΥΦΑ (FSRU), με ειδική εστίαση στην προτεινόμενη εγκατάσταση στον Παγασητικό Κόλπο και βασίστηκε στη Διπλωματική Εργασία του Χρήστου Αλέκου αλλά και σε ομιλία του προέδρου του Συλλόγου Προστασίας και Ανάδειξης του Παγασητικού, Ναπολέοντα Κολοβού.

Στις Περιβαλλοντικές Επιπτώσεις περιλαμβάνονται οι εκπομπές μεθανίου και επιπτώσεις στο κλίμα, οι επιπτώσεις στη θερμοκρασία και στη χημική ισορροπία της θάλασσας και οι επιπτώσεις στη θαλάσσια βιοποικιλότητα και την αλιεία. Μάλιστα στην παρουσίαση έγινε λόγος και για την ψύξη του θαλασσινού νερού, με τη μείωση θερμοκρασίας της θάλασσας να φτάνει και τους 7 βαθμούς, ενώ στις επιπτώσεις περιλαμβάνεται η αλλαγή στη συμπεριφορά και μεταβολισμό των ψαριών, η διαταραχή των τροφικών αλυσίδων, αλλά και η επιρροή στην ποιότητα του νερού.

Η περίπτωση του Παγασητικού
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος εξετάστηκε ενδελεχώς και η περίπτωση του Παγασητικού. Όπως σημειώθηκε, εξετάζοντας την περιβαλλοντική κατάσταση του Παγασητικού, οικιακά και βιομηχανικά λύματα κυρίως από την πόλη του Βόλου και τα γεωργικά εισέρχονται από ένα δίκτυο μικρών χειμάρρων, ενώ ο κόλπος έχει υποστεί επιδείνωση μετά και τα πλημμυρικά φαινόμενα από τις καταιγίδες Daniel και Elias τον Σεπτέμβριο του 2023 (αύξηση της περιεκτικότητας ορισμένων δυνητικών τοξικών στοιχείων (PTEs).

Η συνεισφορά του LNG στην ατμοσφαιρική ρύπανση της περιοχής
Στην παρουσίαση τονίστηκε ότι η ευρύτερη περιοχή του Βόλου παρουσιάζει αυξημένα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης (βιομηχανία, λιμάνι του Βόλου, αστικοί ρύποι) και ο εν λόγω σταθμός LNG θα λειτουργεί σε συνεχή βάση με κινητήρες διπλού καυσίμου, (BOG και πετρέλαιο), ενώ η μορφολογία της περιοχής που εγκλωβίζει τους ρύπους πάνω από την πόλη θα εγκλωβίζει και τους ρύπους.

Η χωροθέτηση του FSRU ως προς την πλευρά της ασφάλειας
Στην χωροθέτηση της μονάδας όμως, τίθενται και ζητήματα ασφαλείας, καθώς θα υπάρχει αυξημένη διέλευση πλοίων λόγω του λιμανιού και σχεδιάζεται σε μικρή απόσταση από τις κατοικημένες περιοχές. Ταυτόχρονα, η περιοχή είναι σεισμογενής, καθώς βρίσκεται εντός του ενεργού ρήγματος Αλμυρού – Νέας Αγχιάλου.

Σε ενδεχόμενο έκρηξης πάνω από το 50% των ανθρώπων θα πεθάνουν
Σε μελέτη αξιολόγησης κινδύνου έκρηξης με την χρήση μοντέλου Bleve εξήχθησαν τα ακόλουθα αποτελέσματα μόνο κατά την έκθεση στην ακτινοβολία.

•Σε απόσταση 1400 μέτρων από την έκρηξη, πάνω από το 50% των ανθρώπων θα πεθάνουν
• Σε απόσταση 1600 μέτρων πάνω από το 50% θα υποστούν εγκαύματα δευτέρου βαθμού
• Σε απόσταση 2300 μέτρων πάνω από το 50% θα υποστούν εγκαύματα πρώτου βαθμού

«Γκρίζο» το νομικό πλαίσιο
Όπως τονίστηκε στην παρουσίαση τα κύρια σημεία ανησυχίας είναι πως τα FSRU λειτουργούν σε ένα «γκρίζο νομικό πλαίσιο», με την απουσία ενιαίου πλαισίου να θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια, το περιβάλλον και τις γειτονικές κοινότητες.

Την ίδια στιγμή, ο χωροταξικός σχεδιασμός (απόσταση από κατοικημένες περιοχές) γίνεται πιο δύσκολος και αμφιλεγόμενος.

Σταθμοί FSRU ανά τον κόσμο
Σύμφωνα με την παρουσίαση, οι περισσότεροι σταθμοί FSRU σε κόλπους βρίσκονται σε μεγάλης έκτασης κόλπους, μακριά από κατοικημένες περιοχές, γεγονός που ελαχιστοποιεί την επίδραση στον πληθυσμό και τα οικοσυστήματα.

Οι σταθμοί που βρίσκονται σε λιμάνια της Χάβρης και του Φερόλ είναι τοποθετημένοι σε περιοχές με ήδη υποβαθμισμένα υδάτινα οικοσυστήματα καθώς αποτελούν μεγάλα λιμάνια.

Οι σταθμοί σε ποτάμια στη Γερμανία και την Αργεντινή βρίσκονται κοντά σε εκβολές στον Ατλαντικό Ωκεανό, όπου τα οικοσυστήματα έχουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα και ανανέωση των υδάτων.

Η παρουσίαση καταλήγει πως «Την ευθύνη εφαρμογής μέτρων ασφαλείας και περιβαλλοντικών όρων την αναλαμβάνει ο επενδυτής. Τον έλεγχο της τήρησης των μέτρων ασφαλείας και περιβαλλοντικών όρων θα αναλάβουν τα υπουργεία και οι αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους».

ΠΗΓΗ ANTIMEDIA

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας