Τουλάχιστον οι 1.000, από τις συνολικά 1.388 κάμερες, που θα τοποθετηθούν στους δρόμους της Αθήνας, θα είναι σε θέση να καταγράφουν και τα πρόσωπα των οδηγών των οχημάτων!
Ήδη η κυβέρνηση ετοιμάζει το σχετικό νομικό πλαίσιο.
Οι 388 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής που θα εγκατασταθούν πρώτες στους δρόμους της Αθήνας δεν θα καταγράφουν από μπροστά οδηγό και συνοδηγό, αλλά την πίσω πλευρά του οχήματος.
Όχι γιατί δεν θέλουν στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης να καταγραφούν οδηγό και συνοδηγό αλλά γιατί απλούστατα ο διαγωνισμός για τις κάμερες αυτές που έχει πλέον τελειώσει έλαβε την έγκριση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ), με τη δέσμευση της πλήρους εφαρμογής και σεβασμού των διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας για τα προσωπικά δεδομένα και το GDPR.
Τώρα όμως όλα τα συναρμόδια υπουργεία (με προεξάρχον το υπουργείο ΠΡΟ.ΠΟ), θέλουν στις επόμενες κάμερες που θα είναι περίπου 1.000 αυτό να αλλάξει με τις κατάλληλες νομοθετικές παρεμβάσεις.
Μάλιστα, υποστηρίζουν πηγές από την κυβέρνηση ότι με τις αλλαγές αυτές θα καταγράφεται μόνο το πρόσωπο του οδηγού και όχι του συνοδηγού και των υπολοίπων επιβατών του οχήματος, αν θέλει βέβαια κάποιος να τους πιστέψει, γιατί το σκάνδαλο των υποκλοπών έδειξε ότι η παρακολούθηση των πάντων είναι αυτοσκοπός.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, δήλωσε:
«Θα κάνουμε τα πάντα για να σεβαστούμε το θέμα των προσωπικών δεδομένων.
Όμως δεν είναι προσωπικό δεδομένο όταν δείχνει μόνο το πρόσωπό μου χωρίς να δείχνει αν υπάρχει άλλος άνθρωπος δίπλα μου, όταν τρέχω με υπερβολική ταχύτητα ή περνώ με κόκκινο».
Οι νομικοί πάντως έχουν διαφορετική άποψη και λένε ότι δεν θα συμφωνήσει η ΑΠΔΠΧ στην καταγραφή των προσώπων των οδηγών, γιατί τότε η χρήση των καμερών θα μπορεί να εκφύγει του κύριου σκοπού της.
Με λίγα λόγια λένε αυτό που όλοι σκέφτονται, πως η χρήση των καμερών δεν θα περιορίζεται πλέον στην καταγραφή και τον έλεγχο των τροχαίων παραβάσεων, αλλά θα μπορεί να επεκταθεί γενικότερα στην αυθαίρετη παρακολούθηση των πολιτών.
Αν οι κάμερες καταγράφουν και πρόσωπα, είναι πολύ πιθανό να αρχίσουν να καταστρατηγούνται όλοι οι κανόνες που επιτρέπουν την οπτική παρακολούθηση.
Συν τοις άλλοις κανείς δεν πιστεύει την «δέσμευση» ότι θα καταγράφεται μόνο το πρόσωπο του οδηγού και όχι του συνοδηγού και των άλλων επιβαινόντων.
Επισήμως μπορεί να μην χρησιμοποιηθεί αυτό, σε ένα δικαστήριο, αλλά κανείς δεν εγγυάται πως κάποιος διεφθαρμένος κρατικός λειτουργός δεν θα χρησιμοποιεί τα στοιχεία αυτά για διάφορους κακόβουλους σκοπούς.
Σημειώνεται, ότι οι 388 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής, για τις οποίες ο διαγωνισμός έχει ήδη ολοκληρωθεί, θα είναι οι πρώτες που θα εγκατασταθούν από το ερχόμενο καλοκαίρι σε οδικούς κόμβους που έχει υποδείξει η Τροχαία ως επικίνδυνους.
Πρόκειται για κόμβους στους οποίους σημειώνονται τα περισσότερα ατυχήματα και δυστυχήματα.
Στόχος είναι το καλοκαίρι του 2025 να είναι έτοιμη και η σχετική πλατφόρμα για τις κάμερες.
Πρόκειται για το ενιαίο πληροφοριακό σύστημα που θα στέλνει τις κλήσεις κατευθείαν στο κινητό ή τη θυρίδα του παραβάτη – πολίτη, ενώ θα διευκολύνει και την ψηφιακή εξέταση των ενστάσεων.