Η Coca Cola αμύνεται διαρκώς και οπισθοχωρεί με απώλειες

1608
coca

Έχω γράψει δεκάδες άρθρα προς υποστήριξη των απεργών του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης και ενίσχυση του Κινήματος «Ούτε γουλιά Coca Cola».  Κάποια από αυτά ήσαν καλά, άλλα λιγότερο καλά, αλλά  όλα έριχναν και ρίχνουν φώς στις αθέμιτες πρακτικές της αμερικανικής πολυεθνικής στην χώρα μας. Από την πλευρά μου θεωρώ ότι το μποϊκοτάζ συμβάλλει στην ανόρθωση της ελληνικής οικονομίας και στην ενίσχυση του ντόπιου επιχειρείν, κατά επέκταση ανοίγει και δρόμους για την έξοδο της χώρας από την χρόνια οικονομική ύφεση. Δεν είναι πανάκεια, αλλά ένας δρόμος για να ανασάνουμε. Το μποϊκοτάζ φέρνει αποτελέσματα και η Coca Cola αντιμετωπίζει προβλήματα σε όλα τα μέτωπα. Στο σημερινό θέμα μας.

Κτυπώντας την ένδειξη Coca Cola στο google και μετά την ένδειξη «ειδήσεις» μαθαίνεις τα νέα για την αμερικανική πολυεθνική στην Ελλάδα και στον κόσμο. Τους τελευταίους μήνες εμφανίζεται στο google μόνο η πρώτη σελίδα στα ελληνικά. Η δεύτερη σελίδα εμφανίζει ειδήσεις στα αγγλικά από τις «δράσεις» της πολυεθνικής παγκοσμίως. Δεν ήταν πάντοτε έτσι τα πράγματα.

Από την στιγμή που εμφανίστηκε το Κίνημα «Ούτε γουλιά Coca Cola μέχρι να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο» η αμερικανική πολυεθνική δέχθηκε και συνεχίζει να δέχεται μεγάλη «διαδικτυακή» πίεση. Δημοσιεύματα σε ιστοσελίδες, χρήση του face book από τους απεργούς (coca cola apergia) και του twitter. Αυτό δυσκολεύει αφάνταστα την Coca Cola, η οποία ακόμη και τώρα δεν μπορεί να αντιμετωπίσει αυτές τις μορφές επικοινωνιακής σύγκρουσης. Ένας τρόπος για να αντιμετωπίσει και την αρθρογραφία σε διάφορες ιστοσελίδες είναι να αποκλείει, όσο είναι τούτο δυνατόν, την εμφάνιση των άρθρων. Ένας τρόπος είναι η εμφάνιση στις «ειδήσεις» που αφορούν το λήμμα coca cola, μόνο μιας σελίδας στα ελληνικά. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται η εμφάνιση παλαιότερων δημοσιευμάτων που επικρίνουν την Coca Cola και στηλιτεύουν τις πρακτικές της.

Η Coca Cola και ο μηχανισμός της για να επιτύχουν τον αποκλεισμό των αρνητικών ειδήσεων «φορτώνουν» διαρκώς με νέα δημοσιεύματα διάφορες ιστοσελίδες. Στις περιπτώσεις αυτές υπάρχει ένα ζήτημα νομιμότητας, εφόσον τα δημοσιεύματα αυτά που είναι ανακοινώσεις της Coca Cola, παρουσιάζονται ως ρεπορτάζ και έρευνες των ιστοσελίδων και δεν υπάρχει η ένδειξη «ξένη καταχώρηση» ή έστω «δελτίο τύπου» στην αρχή του δημοσιεύματος. Το αναγνωστικό κοινό εξαπατάται και αυτό είναι υπόθεση που πρέπει να διερευνήσει ο αρμόδιος εισαγγελέας. Προσκρούει στο νόμο περί ελευθεροτυπίας κλπ. Τα δημοσιεύματα αυτά που προωθεί η Coca Cola, πως και με ποιο τρόπο, αφορά τα οικονομικά των ιστοσελίδων και την εφορία και δεν είναι το θέμα μας, αφορούν συνήθως «ειδήσεις» για υποτιθέμενες κοινωνικές δράσεις της πολυεθνικής και διάφορα προγράμματα «εταιρικής ευθύνης» και για το χρηματιστήριο, για να καθησυχάζονται οι μέτοχοί της. Μια επιπρόσθετη κατηγορία «ειδήσεων» είναι διάφορες αναρτήσεις «χαζοχαρούμενου τύπου», π.χ. επενδυτικές «γκάφες» της πολυεθνικής, το καθάρισμα της σκουριάς με κόκα κόλα, ακόμη και «ειδήσεις» που φαινομενικά επικρίνουν την αμερικανική πολυεθνική, αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για μορφές «αρνητικής» διαφήμισης, αλλά σε κάθε περίπτωση διαφήμισης.

Συνοψίζω: Δύο είναι οι βασικές κατηγορίες των κατευθυνόμενων πληρωμένων δημοσιευμάτων. Η μία αφορά την ενίσχυση του κοινωνικού προφίλ και της θετικής δημόσιας εικόνας της εταιρίας, η άλλη αφορά τη σταθερότητα στο χρηματιστήριο.

Από τη στιγμή που κήρυξαν οι απεργοί της Θεσσαλονίκης μποϊκοτάζ κατά της Κόκα Κόλα και κατήγγειλαν την εισαγωγή προϊόντων από την Βουλγαρία οι καταναλωτές στράφηκαν στις ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου των χυμών και αναψυκτικών και εμφιαλωμένου νερού (Αγνή – Στερεά Ελλάδα, Βίκος – Ήπειρος, Γεράνι– Κρήτη, Δουμπιά-Μακεδονία, ΕΨΑ-Θεσσαλία, Ζαρός-Κρήτη, Κάμπος –Χίος,  Κλιάφας– Θεσσαλία, Λακωνία-Πελοπόννησος, Λουξ-Πελοπόννησος, Νέκταρ-Μακεδονία, Σουρωτή-Μακεδονία, Τεμένια-Κρήτη, Τενέδιος-Μακεδονία, Φήμη-Κρήτη, Φλώρινα/Δινάκης – Μακεδονία, Agros-Πελοπόννησος, Frutop-Αττική, Green Cola – Θράκη κ.α.)

Από εκείνη τη στιγμή η Κόκα Κόλα άρχισε να δαπανά μεγάλα ποσά για να προκαλεί «δράσεις», τις οποίες μετά περνάει ως «ειδήσεις» στο διαδίκτυο μέσω ιστοσελίδων. Από μεγάλες κεντρικές ιστοσελίδες έως επαρχιακές περιθωριακές, αναλόγως το θέμα και τους σκοπούς της εκάστοτε συγκυρίας. Τα ποσά που έχουν δαπανηθεί από την αρχή του μποϊκοτάζ για προπαγανδιστικούς λόγους πρέπει να αγγίζουν πλέον επταψήφιους, ίσως και οκταψήφιους αριθμούς (χρηματοδοτούμενα πρόσκαιρα «προγράμματα», στην καθομιλουμένη περιγράφονται αυτές οι καταστάσεις ως «λάδωμα», για παπάδες, περιφερειάρχες, δημάρχους, συλλόγους γονέων και κηδεμόνων, κάποιους αγρότες, τώρα κάποια γυράδικα-σουβλατζίδικα κ.α.).

Κοντά σε αυτά θα πρέπει να προσθέσουμε και τον όγκο των χυμών και αναψυκτικών που αναγκάστηκε να δώσει ως επιπλέον «χορηγία» η Κόκα Κόλα για την προώθηση των προϊόντων της. Η ζημία που επέφερε και επιφέρει το μποϊκοτάζ είναι ανυπολόγιστη. Απόδειξη η ισχυροποίηση των ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου των αναψυκτικών και των χυμών, ο οποίος, ως τμήμα του κλάδου των τροφίμων, είναι ο μοναδικός δυναμικός κλάδος στην χώρα μας. Πρόκειται για την πραγματική βαριά βιομηχανία της χώρας, η οποία μπορεί να συμπαρασύρει όλη την εθνική οικονομία. Επ΄ αυτού άλλη φορά…

Υ.Γ. Για να αναζητήσετε από την πληθώρα των άρθρων μου για τον αγώνα των απεργών και το Κίνημα «Ούτε γουλιά Coca Cola» κτυπήστε στο google τα εξής: «όμηρος ταχμαζίδης, ούτε γουλιά», «όμηρος ταχμαζίδης, μποϊκοτάζ», «όμηρος ταχμαζίδης, coca cola»… και καλή ανάγνωση…

*Ο Όμηρος Ταχμαζίδης είναι μέλος του Ε.Γ. της «Σοσιαλιστικής Προοπτικής»

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας