Τα 15 νέα προαπαιτούμενα της σκληρής 2ετούς εποπτείας

1689
προαπαιτούμενα

Τα 15 προαπαιτούμενα που θεωρούνται τα κυρίαρχα για τη μεταμνημονιακή εποχή έχουν ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες, καταγράψει οι δανειστές, διαμορφώνοντας ένα πλαίσιο ενισχυμένης εποπτείας 18-24 μηνών.

Τα προαπαιτούμενα περιλαμβάνουν -μεταξύ άλλων- την αποπληρωμή των κρατικών οφειλών προς ιδιώτες που πλέον μεταφέρεται για “μετά” το μνημόνιο με προφανείς επιπτώσεις για την αγορά και τη ρευστότητα. Στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται επίσης η ολοκλήρωση της στελέχωσης του δημοσίου (που επίσης αναβάλλεται για μετά), νέες παρεμβάσεις στα επιδόματα, αλλά και κρίσιμες ιδιωτικοποιήσεις και παρεμβάσεις στις τράπεζες με την πώληση των συμμετοχών του ΤΧΣ, στην αγορά ενέργειας, στις ΔΕΚΟ και στα κρατικά ακίνητα:

1. Ολοκλήρωση στελέχωσης και  χρηματοδότηση της ΑΑΔΕ

2. Πλήρης ενσωμάτωση των συνταξιοδοτικών ταμείων στον ΕΦΚΑ

3. Πλήρης εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων του συστήματος επιδομάτων αναπηρίας, στέγασης και μεταφορικών

4. Πλήρης αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών αλλά και διασφάλιση ότι δεν θα δημιουργούνται νέες, ιδίως στον τομέα της υγείας

5. Διαρκής απομείωση των NPLs

6. Ολοκλήρωση των αλλαγών στη διακυβέρνηση των τραπεζών

7. Πλήρης εξάλειψη των ελέγχων κεφαλαίου

8.  Διάθεση των συμμετοχών του ΤΧΣ στις συστημικές τράπεζες

9. Πλήρης εφαρμογή μεταρρυθμίσεων που εκκρεμούν (όπως η ολοκλήρωση του κτηματολογίου έως το 2021)

10. Εφαρμογή του νόμου για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού το 2019

11. Πλήρης εφαρμογή  των μεταρρυθμίσεων στην αγορά ενέργειας (το “μοντέλο Στόχος” να γίνει εντός του 2019)

12. Ολοκλήρωση βασικών ιδιωτικοποιήσεων (πχ Ελληνικό, ΔΕΠΑ), ενώ το Υπερταμείο θα πρέπει να ολοκληρώσει τις παρεμβάσεις στις ΔΕΚΟ και  στα ακίνητα

13. Πλήρης εφαρμογή της στελέχωσης του Δημοσίου

14. Υιοθέτηση νόμου για την ανεξαρτησία των Αρχών

15. Εφαρμογή σχεδίου δράσης για τον εκσυγχρονισμό του δικαστικού συστήματος

Η “ενισχυμένη εποπτεία” έως τον Αύγουστο του 2020

Η ενισχυμένη επιτήρηση σχεδιάζεται να γίνει βάσει του Κανονισμού 472/2013 ο οποίος θα εφαρμοσθεί για πρώτη φορά και θα εξειδικευθεί μετά από Απόφαση της Επιτροπής (και μετά από διαβούλευση με την Ελλάδα). Το μνημόνιο θα αντικατασταθεί από το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο (διαδικασία παρακολούθησης για όλα τα κράτη – μέλη).

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που διαμορφώνεται στις Βρυξέλλες, θα τεθεί σε εφαρμογή με Απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πριν την 20η Αυγούστου, θα επανεξεταστεί μετά τους 18—24 μήνες αναλόγως με την τότε κατάσταση της ελληνικής οικονομίας.

Η βασική σύλληψη, είναι μεν “θεσμική”, αλλά εισάγονται ρήτρες αποφάσεων από το Eurogroup, το ΔΝΤ και σύνδεσης με το χρέος και τη διανομή των κερδών ομολόγων που μένει να φανεί πόσο αυστηρές και δεσμευτικές θα είναι για την Ελλάδα.

Δηλαδή έως τον Αύγουστο του 2020, θα εξεταστεί αν θα μπορεί η Ελλάδα στη συνέχεια να έχει την ίδια παρακολούθηση που ισχύει σήμερα στα άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ που πέρασαν από τα μνημόνια ή αν το ειδικό καθεστώς αυτό θα συνεχιστεί.

Η βασική σύλληψη, είναι μεν “θεσμική”, αλλά εισάγονται ρήτρες αποφάσεων από το Eurogroup, το ΔΝΤ και σύνδεσης με το χρέος και τη διανομή των κερδών ομολόγων που μένει να φανεί πόσο αυστηρές και δεσμευτικές θα είναι για την Ελλάδα.

Η ενισχυμένη αυτή εποπτεία προβλέπει έλεγχο ανά τρίμηνο αντί για εξάμηνο που ισχύει στα άλλα κράτη μέλη για τον οποίο θα ενημερώνεται το Eurogroup. Αν υπάρχει απόκλιση από τους στόχους, τότε μπορεί ακόμα και να αναστέλλεται η εφαρμογή μέρους των παρεμβάσεων στο χρέος, να ζητούνται διορθωτικά μέτρα, ενώ υπάρχει παράθυρο στο σχετικό Κανονισμό της ΕΕ ακόμα και για νέο πρόγραμμα.

Ο έλεγχος θα γίνεται από τους 4 δανειστές (δηλαδή και από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο) και η Ελλάδα θα μπορεί από την άλλη πλευρά να καλύπτεται έναντι των αγορών από ένα μαξιλάρι διαθέσιμων το οποίο θα φτάνει στα περίπου 20 δισ. ευρώ και το οποίο θεωρητικά καλύπτει τις ανάγκες της έως και το τέλος του 2019 χωρίς καμία έξοδο στις αγορές. Ωστόσο, σύμφωνα με τη θέση που έχουν οι Βρυξέλλες στόχος της κυβέρνησης θα πρέπει να είναι να μην το εξαντλήσει αλλά να επιχειρήσει στο μεσοδιάστημα να υλοποιήσει νέες απόπειρες δανεισμού από τις αγορές, ανάλογα και με τις συνθήκες.

Ουσιαστικά το πλαίσιο που διαμορφώνεται αποτελεί, σύμφωνα με τις Βρυξέλλες, τόσο χρηματοδοτικά όσο και από πλευράς παρακολούθησης μία εναλλακτική πλευρά της προληπτικής πιστοληπτικής γραμμής για την οποία δεν επιθυμεί να υποβάλει αίτημα η ελληνική κυβέρνηση και (υπό αυτό το πρίσμα) δεν συνιστά αυτή τη στιγμή επιλογή στον σχεδιασμό που γίνεται αναφορικά με το ελληνικό ζήτημα.

Το επόμενο crash test αναμένεται αύριο, Πέμπτη 14 Ιουνίου όταν θα συνεδριάσει ο ESM για την υποδόση, ​αλλά και όταν οι δανειστές θα περιμένουν να πάρουν στα χέρια τους τα αποτελέσματα της υλοποίησης των προαπαιτούμενων της ελληνικής πλευράς.

*Πηγή: Capital.gr, Δήμητρα Καδδά.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας