Χωρίς δουλειά μένουν από σήμερα, 280 εργαζόμενοι εκ των οποίων οι 60 είναι κυβερνήτες και συγκυβερνήτες, οι 130 αεροσυνοδοί και οι υπόλοιποι 90 εργαζόμενοι σε τεχνικά τμήματα, εμπορικά, υποστήριξης κ.τ.λ. της κυπριακής εταιρείας Cobalt.
Λίγο μετά τις 10 το πρωί στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας θα πραγματοποιηθεί έκτακτη συνάντηση του προσωπικού της Cobalt με την διεύθυνση, ώστε να γίνουν οι τελευταίες διευθετήσεις και ο αποχαιρετισμός.
Χθες αργά το απόγευμα, καταβλήθηκαν στο προσωπικό όλα τα δεδουλευμένα μέχρι τη χθεσινή μέρα, περιλαμβανομένων των αναλογούντων αδειών. Δόθηκε επίσης το προβλεπόμενο διάστημα προειδοποίησης για απόλυση, δηλαδή απολαβές για 21 μέρες. Επίσης καταβλήθηκαν τα οφειλόμενα στα διάφορα ταμεία, όπως κοινωνικές ασφαλίσεις, φόρο εισοδήματος, ταμεία προνοίας.
Αναμένεται να διαφανεί σήμερα αν οι εργαζόμενοι διεκδικούν οποιαδήποτε άλλα ποσά ή δικαιώματα, αφού δεν έχουν λάβει οποιαδήποτε πρόσθετη αποζημίωση.
Στο ιπτάμενο προσωπικό ξεκίνησαν να δίνονται σήμερα βεβαιώσεις για τις ώρες πτήσης κ.τ.λ που χρειάζονται στην περιπέτεια αναζήτηση νέας εργασίας στην οποία εισήλθαν από χθες.
Οι κυριότεροι πιστωτές που μένουν για την ώρα εκτεθειμένοι, είναι οι τρεις προμηθευτές αεροπορικών καυσίμων στην Κύπρο και δύο προμηθευτές καυσίμων στα ξένα αεροδρόμια των 23 προορισμών που πετούσε η Cobalt.
Επίσης εκκρεμούσες οφειλές υπάρχουν προς ένα εκ των ενοικιαστών αεροσκαφών της εταιρείας, προς την εταιρεία παροχής υπηρεσιών εδάφους στο αεροδρόμιο Λάρνακας και προς την Hermes. Σε αυτές τις περιπτώσεις βρίσκονται σε ισχύ εγγυήσεις που σε μεγάλο βαθμό καλύπτουν τις εκκρεμούσες οικονομικές υποχρεώσεις.
Το κυριότερο πρόβλημα, είναι οι επιβάτες των πρώτων ωρών και των αμέσως επόμενων ημερών και οι διευθετήσεις για να μεταβούν στον προορισμό τους. Δεν φαίνεται να προκύπτει πρόβλημα με την εξασφάλιση των αποζημιώσεων για τα εισιτήρια που προπωλήθηκαν, που υπολογίζεται ότι έχουν συνολική αξία €10 εκατ. Αυτό το ποσό είναι δεσμευμένο σε ειδικό τραπεζικό ίδρυμα που διαχειρίζεται και αποδεσμεύει σταδιακά τα ποσά που εισπράττονται από προπωλήσεις εισιτηρίων. Αυτό το ποσό είναι διαθέσιμο για τις επιστροφές εισιτηρίων και καλύπτουν σε κάθε περίπτωση το κόστος αγοράς κάθε εισιτηρίου.
Οπότε, το ζήτημα που προκύπτει είναι η διευθέτηση της διαφοράς που προκύπτει από το κατά κόρο πιο ακριβό εισιτήριο που αναγκάζεται να αγοράσει ο επιβάτης με άλλη αεροπορική εταιρεία για να πραγματοποιήσει το ταξίδι του.
Οδηγίες προς επιβάτες Cobalt – Τηλέφωνα επικοινωνίας
Τηλέφωνα επικοινωνίας για τους εγκλωβισμένους επιβάτες της Cobalt έδωσε στη δημοσιότητα το Υπουργείο Μεταφορών. Ταυτόχρονα, έγινε γνωστό ότι το κράτος θα πληρώσει 1.5 εκατομμύρια ευρώ για 18.000 επιβάτες της εταιρείας. «Όσοι έχασαν τα εισιτήριά τους με πιστωτική κάρτα θα μπορούν να απευθύνονται στις τράπεζές τους», ανέφερε σε νέες δηλώσεις της η υπουργός Μεταφορών, Βασιλική Αναστασιάδου. Σύντομη δήλωση έκανε και η Υπουργός Εργασίας, Ζέτα Αιμιλιανίδου.
Το Υπουργείο Μεταφορών ανακοίνωσε πως τα ταξιδιωτικά γραφεία Top Kinisis(22869999) και Orthodoxou Travel (24841100) βρίσκονται στην υπηρεσία των εγκλωβισμένων επιβατών της Cobalt.
Το κράτος θα καλύψει το κόστος επαναπατρισμού των επιβατών που επρόκειτο να ταξιδέψουν με πτήσεις της Cobalt Air μέχρι και τις 24 Οκτωβρίου, δήλωσε η Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Βασιλική Αναστασιάδου, η οποία προέδρευσε το πρωί σύσκεψης στο Υπουργείο για το θέμα που προέκυψε μετά το κλείσιμο της αεροπορικής εταιρείας Cobalt Air.
«Θα ανακοινώσουμε τηλέφωνα ταξιδιωτικών γραφείων στα οποία μπορούν να απευθύνονται οι επιβάτες που επρόκειτο να ταξιδέψουν εντός της εβδομάδας αυτής, δηλαδή μέχρι και τις 24 Οκτωβρίου, για να επιστρέψουν στον τόπο διαμονής τους», όπου θα μπορούν να βρουν εισιτήρια, είπε η κ. Αναστασιάδου και πρόσθεσε ότι κόστος του εισιτηρίου θα καλύπτει το κράτος μόνο για σκοπούς επαναπατρισμού.
Σημείωσε πως «εμείς ως Υπουργείο και ως κράτος αισθανόμαστε την ανάγκη να βοηθήσουμε τους επιβάτες που εγκλωβίζονται είτε στην Κύπρο, είτε εκτός Κύπρου και που θέλουν να επιστρέψουν στον τόπο διαμονής τους».
Η κ. Αναστασιάδου χαρακτήρισε την κατάσταση λυπηρή, εκφράζοντας την ελπίδα ότι θα ξεπεραστούν όλα τα προβλήματα.
Επιπρόσθετα, είπε πως για την Cobalt διαπιστώθηκαν οικονομικά προβλήματα και κλήθηκε η εταιρεία επανειλημμένα για κατάθεση στοιχείων της οικονομικής κατάστασης.
Σε ό,τι αφορά τους υπόλοιπους επιβάτες, η Υπουργός Μεταφορών είπε πως όσοι έχουν αγοράσει τα εισιτήριά τους με πιστωτική κάρτα θα μπορούν να απευθύνονται στις τράπεζές τους για να τους κατευθύνουν για τον τρόπο αποζημίωσής τους.
Η κ. Αναστασιάδου υπογράμμισε πως «αυτά τα μέτρα που λαμβάνονται δεν απαλλάσσουν την εταιρεία Cobalt Air από οποιεσδήποτε υποχρεώσεις της έναντι των πελατών της».
Απαντώντας σε ερώτηση, η Υπουργός Μεταφορών είπε πως το Υπουργείο παρακολουθεί την οικονομική κατάσταση των εταιρειών που είναι εγγεγραμμένες στην Κύπρο επί συνεχούς βάσεως, τόσο τα επίπεδα ασφάλειας, όσο και την οικονομική τους κατάσταση.
Πρόσθεσε πως διαπιστώθηκε πως η Cobalt είχε οικονομικά προβλήματα το τελευταίο διάστημα και για αυτό κλήθηκε επανειλημμένα ενώπιον της αρμόδιας αρχής αδειοδότησης του Υπουργείου για να καταθέσει στοιχεία και πληροφορίες για την οικονομική της κατάσταση και για τα προγράμματά της και για τους σχεδιασμούς της για χρηματοδότηση των πτητικών της προγραμμάτων.
«Μας ζητήθηκε από την εταιρεία κάποιος χρόνος να εξεύρει χρηματοδότες για να αντιμετωπίσει τα οικονομικά της προβλήματα. Όμως φαίνεται ότι δεν κατόρθωσε να το κάνει και έτσι το αποτέλεσμα ήταν να μας ανακοινώσει την αναστολή των εργασιών της», σημείωσε.
Είπε ακόμη πως «αν δεν την ανακοίνωνε η Cobalt θα το κάναμε εμείς διότι είχαμε δώσει μια διορία για να παρουσιάσει μια οικονομική κατάσταση». Πρόσθεσε πως η εταιρεία θα ερχόταν στις 22 του μήνα με στοιχεία, αλλά όταν είδαμε το πόσο δεινή ήταν η οικονομική κατάσταση ζητήσαμε και ακόμα και νωρίτερα να φέρει στοιχεία.
Ερωτηθείσα αν η εταιρεία είχε ζητήσει οικονομική ενίσχυση από το κράτος απάντησε ότι είχαν απευθυνθεί στο Υπουργείο Οικονομικών, σημειώνοντας πως μια εταιρεία δεν μπορεί να παίρνει κρατική ενίσχυση και αυτό είναι παράνομο με βάση το κοινοτικό κεκτημένο.
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, η κ. Αναστασιάδου είπε πως σε θέμα ασφάλειας η εταιρεία δεν είχε παρουσιάσει προβλήματα.
Ερωτηθείσα αν υπάρχει και άλλη εταιρεία με παρόμοια προβλήματα είπε πως όλες οι εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στην Κύπρο παρακολουθούνται και πως δεν νομίζει να αντιμετωπίζει κάποια εταιρεία αυτού του είδους το πρόβλημα.
Για τις άλλες εταιρείες είπε ακόμη πως «μέχρι στιγμής είναι σε καλή κατάσταση για αυτό και λειτουργούν. Εάν υπάρξει πρόβλημα παρόμοιου τύπου θα επιληφθούμε», υπογράμμισε.
Η κ. Αναστασιάδου είπε ακόμη πως «εμείς ακολουθήσαμε και τη νομοθεσία και τον κοινοτικό κανονισμό που παρέχει ευχέρεια σε μιαν εταιρεία να διορθώσει μιαν κατάσταση και της δώσαμε αυτή την ευκαιρία, σεβόμενοι και τους εργαζόμενους και το επιβατικό κοινό».
«Δεν μπορώ ότι ήταν έκπληξη για εμάς (αυτό που έγινε). Όμως, θα μπορούσε να μας ενημερώσει έγκαιρα η εταιρεία ειδικά χτές», ανέφερε.
Ερωτηθείσα για το μέλλον των εργαζομένων, η Υπουργός Μεταφορών παρέπεμψε στην Υπουργό Εργασίας, σημειώνοντας πως υπάρχει νομοθεσία του κράτους και τα ανεργιακά επιδόματα. Εξέφρασε την προσδοκία ότι θα υπάρχουν άλλες ευκαιρίες για τους εργαζόμενους.
Η επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου Μεταφορών:
Το Υπουργείο Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων σε συνέχεια της χθεσινοβραδινής ανακοίνωσής του αναφορικά με την αναστολή των πτήσεων της αεροπορικής εταιρείας Cobaltair Ltd, επιθυμεί να πληροφορήσει το κοινό τα ακόλουθα:
(α) Οι επιβάτες που θα ταξίδευαν στις 17 ή 18 Οκτωβρίου 2018, με πτήσεις που ακυρώθηκαν, παρακαλούνται όπως εξασφαλίσουν οι ίδιοι εισιτήρια μονής διαδρομής σε οικονομική θέση για τον επαναπατρισμό τους. Οι εν λόγω επιβάτες θα πρέπει να παρουσιάσουν τα αποδεικτικά στοιχεία έκδοσης του εισιτηρίου στο Λογιστήριο του Υπουργείου Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων για την αποζημίωση τους. Για περισσότερες πληροφορίες για τον τρόπο και χρόνο υποβολής της αποζημίωσης θα ακολουθήσει νέα ανακοίνωση. Εναλλακτικά, επιβάτες που δεν πρόλαβαν να εκδώσουν εισιτήρια, μπορούν να επικοινωνήσουν με τα τηλέφωνα που αναφέρονται πιο κάτω για εξασφάλιση εισιτηρίων για τον επαναπατρισμό τους.
(β) Όσοι από τους υπόλοιπους επιβάτες, Κύπριοι ή ξένοι, θα ταξίδευαν με Cobaltair μέχρι και την 24ηΟκτωβρίου 2018 και επιθυμούν να επιστρέψουν στον τόπο διαμονής τους, παρακαλούνται να επικοινωνούν με τα ακόλουθα τηλέφωνα για να εξασφαλίσουν εισιτήριο μονής διαδρομής για τον επαναπατρισμό τους, το κόστος του οποίου θα αναλάβει το κράτος.
Top Kinisis: 22869999
Orthodoxou Travel: 24841100
(γ) Επιβάτες οι οποίοι έχουν αγοράσει εισιτήρια με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες μπορούν να απευθύνονται στις τράπεζές τους για πληροφορίες που αφορούν τυχόν αποζημίωση τους.
Το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων επισημαίνει ότι οι πιο πάνω ρυθμίσεις δεν αποτελούν νομική υποχρέωση του κράτους αλλά γίνονται για διευκόλυνση των επιβατών. Παράλληλα σημειώνεται ότι οι εν λόγω διευθετήσεις δεν απαλλάσσουν την Cobaltair Ltd από οποιεσδήποτε υποχρεώσεις έναντι των πελατών της.
Ζ. Αιμιλιανίδου: Συμπαραστεκόμαστε στους υπαλλήλους της Cobalt
Ως Υπουργός Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων θα ήθελα να δηλώσω ότι συμπαραστεκόμαστε στους υπαλλήλους της Cobalt που έχουν χάσει την εργασία τους και θα σταθούμε δίπλα τους τόσο καθ’ όσον αφορά στα δικαιώματα τους από το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων όπως για παροχή ανεργιακού επιδόματος αλλά επίσης και για να τους στηρίξουμε για εξεύρεση εργασίας με κάθε δυνατό τρόπο.