Από τη Σκύλα της Μνημονιακής εποπτείας, στη Χάρυβδη της εποπτείας της ΟΝΕ
- Σε επιπλέον εποπτεία θα βρίσκεται η Ελλάδα, εφόσον ενεργοποιηθεί η Διαδικασία Μακροοικονομικών Ανισορροπιών
- Ερώτηση Νίκου Χουντή (ΛΑΕ) στον Επίτροπο Μοσκοβισί
Την προοπτική ένταξης της Ελλάδας σε επιπλέον εποπτεία, πέραν του Μετα-Προγραμματικού ελέγχου, σημειώνει ο ευρωβουλευτής της Λαϊκής Ενότητας, Νίκος Χουντής, σε ερώτησή του προς τον Επίτροπο Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων, Πιερ Μοσκοβισί.
Ο Νίκος Χουντής στην ερώτησή του υπογραμμίζει ότι, εκτός από την Μετα-Προγραμματική Εποπτεία που ισχύει στην Ελλάδα λόγω της λήξης του Μνημονίου, οι κανόνες της Οικονομικής Διακυβέρνησης, που εφαρμόζονται σε όλες τις χώρες της ΕΕ/ΟΝΕ, προβλέπουν την εξέταση τυχόν αποκλίσεων σημαντικών διαρθρωτικών οικονομικών δεικτών, μέσω της Διαδικασίας Μακροοικονομικών Ανισορροπιών.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Eurostat για την Ελλάδα, οι οικονομικές μεταβλητές που παρουσιάζουν απόκλιση από τις δεσμευτικές τιμές που ορίζει η Διαδικασία Μακροοικονομικών Ανισορροπιών (ΔΜΑ) της ΟΔ, είναι «το ποσοστό ανεργίας, που βρίσκεται άνω του 10%, το Δημόσιο Χρέος που υπερβαίνει το 60% του ΑΕΠ, ο πενταετής μέσος όρος επιτρεπόμενης μείωσης των Εξαγωγικών Μεριδίων Αγοράς, που ξεπερνά το όριο του 6% και η Καθαρή Επενδυτική Θέση που υπερκαλύπτει το θεσπισμένο όριο του – 35%».
Καταλήγοντας στην ερώτησή του, ο Νίκος Χουντής ζητά από τον Επίτροπο να τον πληροφορήσει εάν «θεωρεί ότι οι παραπάνω αποκλίσεις ενέχουν μακροοικονομικούς κινδύνους που θα μπορούσαν να ενεργοποιήσουν προβλεπόμενες διαδικασίες ‘διορθωτικού χαρακτήρα’», καθώς επίσης, εάν «Θα ζητηθούν συγκεκριμένα μέτρα και πολιτικές, ειδικά στοχευμένα για τις μακροοικονομικές ανισορροπίες, και ποια είναι αυτά».
Ακολουθεί η πλήρης ερώτηση:
Σύμφωνα με τους κανόνες της Οικονομικής Διακυβέρνησης (ΟΔ) όλα τα κράτη της ΕΕ ελέγχονται ως προς τα βασικά οικονομικά μεγέθη, μέσω της διαδικασίας του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου.
Η Ελλάδα, μετά τη λήξη του 3ου Μνημονίου, εντάσσεται πλήρως στην εποπτεία της Οικονομικής Διακυβέρνησης της ΕΕ, καθώς επίσης, επιπρόσθετα, στην διαδικασία της Μετα-Προγραμματικής Εποπτείας, που προβλέπεται στον Κανονισμό 472/2013.
Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Eurostat για την Ελλάδα, οι οικονομικές μεταβλητές που παρουσιάζουν απόκλιση από τις δεσμευτικές τιμές που ορίζει η Διαδικασία Μακροοικονομικών Ανισορροπιών (ΔΜΑ) της ΟΔ, είναι το ποσοστό ανεργίας, που βρίσκεται άνω του 10%, το Δημόσιο Χρέος που υπερβαίνει το 60% του ΑΕΠ, ο πενταετής μέσος όρος επιτρεπόμενης μείωσης των Εξαγωγικών Μεριδίων Αγοράς, που ξεπερνά το όριο του 6% και η Καθαρή Επενδυτική Θέση που υπερκαλύπτει το θεσπισμένο όριο του – 35%.
Με δεδομένο ότι το Νοέμβριο θα δημοσιευτεί η Έκθεση Μηχανισμού Επαγρύπνησης που προβλέπεται από την ΔΜΑ, ερωτάται η Επιτροπή:
Θεωρεί ότι οι παραπάνω αποκλίσεις ενέχουν μακροοικονομικούς κινδύνους που θα μπορούσαν να ενεργοποιήσουν προβλεπόμενες διαδικασίες «διορθωτικού χαρακτήρα»;
Εάν ναι, ποιες είναι αυτές;
Θα ζητηθούν συγκεκριμένα μέτρα και πολιτικές, ειδικά στοχευμένα για τις μακροοικονομικές ανισορροπίες, και ποια είναι αυτά;