Ξενοδόχοι Ρόδου-Κω: 150 εκ. το φέσι της Thomas Cook-Πτωχεύσεις-απολύσεις εργαζομένων

1379
Cook

Στα 80 εκατομμύρια ευρώ εκτιμάται ότι ανέρχονται οι οφειλές  του τουριστικού οργανισμού Thomas Cook στη Ρόδο μετά τη χρεοκοπία του, ενώ το αντίστοιχο ποσό για την Κω εκτιμάται ότι ανέρχεται σε περίπου 40 εκατομμύρια ευρώ.

Πρόκειται συγκεκριμένα για εκτιμήσεις τραπεζικών κύκλων, όμως επιχειρηματίες της αγοράς που έχουν μία πιο σφαιρική εικόνα για τον συνολικό κύκλο εργασιών του οργανισμού, ανεβάζουν το ποσό της οφειλής στα 100 εκατομμύρια για τη Ρόδο και στα 50 για την Κω.

Σε κάθε περίπτωση ακριβή εικόνα θα έχουμε σε περίπου δύο μέρες όταν γίνει αποτίμηση της ζημιάς, όμως ακόμη και τότε δύσκολα θα μπορέσουμε να υπολογίσουμε με βεβαιότητα το ύψος της, καθώς πολλοί τουριστικοί επιχειρηματίες είτε δε θέλουν να πουν σε ποιο ύψος ανέρχεται ακριβώς το χρέος απέναντί τους ή δε θέλουν να ομολογήσουν ότι συγκαταλέγονται στη λίστα με τα συνεργαζόμενα ξενοδοχεία για ευνόητους λόγους.

Πάντως όλοι κάνουν λόγο για το μεγαλύτερο πλήγμα που έχει υποστεί ποτέ ο τουρισμός της Ρόδου, ενώ ο επαναπατρισμός των τουριστών που ανέρχονται συνολικά σε περίπου 162.000 άτομα είναι επίσης ο μεγαλύτερος επαναπατρισμός ανθρώπων μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Ο Thomas Cook, ο δεύτερος μεγαλύτερος τουριστικός οργανισμός στον κόσμο, δραστηριοποιούνταν σε πολλές τουριστικές αγορές της Ευρώπης από τις οποίες η Ρόδος αντλούσε πελάτες, όπως η Μεγάλη Βρετανία, η Γερμανία, η Φινλανδία, η Σκανδιναβία, η Γαλλία, το Βέλγιο, η Ολλανδία και αρκετές χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ.

Εκτιμάται ότι στη Ρόδο έφερνε από 320.000 έως 350.000 τουρίστες ετησίως χωρίς να συγκαταλέγεται σε αυτό το νούμερο ο αριθμός των τουριστών κρουαζιέρας και άλλων κατηγοριών, έχοντας ένα μερίδιο της τάξης του 12% έως 15% της τουριστικής αγοράς. Ιδιαίτερα ισχυρός για πολλά χρόνια είχε δημιουργήσει και δικά του ξενοδοχεία όπως το Sunwing Kallithea στο νησί μας για το οποίο είχε δαπανηθεί ποσό 7 εκατομμυρίων ευρώ προκειμένου να ανακαινιστεί. Στη χώρα μας η εταιρεία είχε 1.200 εργαζόμενους.

Στον αέρα τα συμβόλαια
Μετά την πτώχευση το ενδιαφέρον εστιάζεται στην εξυπηρέτηση των τουριστών που κάνουν διακοπές στο νησί μας και οι οποίοι θα πρέπει να επιστρέψουν στην πατρίδα τους χωρίς προβλήματα, καθώς επίσης και στο τι θα γίνει το επόμενο διάστημα με τα συμβόλαια που έχουν υπογραφεί και ειδικά τι μέλλει γενέσθαι την επόμενη τουριστική περίοδο.

Σημειώνεται ότι η πλειονότητα των τουριστών-πελατών του Thomas Cook, έρχονται στη Ρόδο έχοντας πληρώσει όλο το τουριστικό πακέτο που περιλαμβάνει τη μεταφορά και τη διαμονή τους και ως εκ τούτου αυτοί, δεν θα αντιμετωπίσουν κανένα πρόβλημα. Όσοι ήρθαν μεμονωμένα για διακοπές δυστυχώς δεν θα καλυφθούν από καμία ασφάλεια.

Σε ό,τι αφορά, τα συμβόλαια μέχρι τέλος της φετινής τουριστικής περιόδου, αυτά θεωρούνται άκυρα, όπως επίσης και όσα υπεγράφησαν για την επόμενη σεζόν. Ο οργανισμός χρωστά στους τουριστικούς επιχειρηματίες της Ρόδου τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο και φυσικά τον Σεπτέμβριο που «τρέχει».

Βέβαια δεν ελπίζει κανείς να πάρει κάτι από τα χρωστούμενα καθώς οι εκκαθαριστές θα δώσουν προτεραιότητα σε οφειλές φόρων, τράπεζες, αποζημιώσεις προσωπικού και ό,τι απομείνει (αν μείνει κάτι γιατί οι ασφαλιστικές εκφράζουν φόβους ότι το άνοιγμα είναι μεγάλο) θα διανεμηθεί στους πιστωτές.

Κίνδυνος πτώχευσης!
Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι πολλοί οι ξενοδόχοι της Ρόδου που συνεργάζονται με τον Thomas Cook. Σύμφωνα με τα στοιχεία της «Ροδιακής» περίπου το 80% των ξενοδοχείων του νησιού μας είχαν συνάψει συνεργασία μαζί του, ξεκινώντας από ένα μικρό ποσοστό της τάξης του 10% και φτάνοντας έως και το 100%.

Όσοι ανήκουν στην τελευταία κατηγορία και φιλοξενούσαν στις μονάδες τους μόνο δικούς του πελάτες, είναι και εκείνοι που θα αντιμετωπίσουν το σοβαρότερο πρόβλημα, καθώς θα βρεθούν αντιμέτωποι ακόμα και με τον κίνδυνο του λουκέτου, αφού πολύ δύσκολα θα μπορέσουν να αντέξουν τέτοιο οικονομικό στραγγαλισμό. Πρόκειται για ξενοδοχεία διάφορων κατηγοριών ακόμα και πέντε αστέρων.

Πάντως από το ρεπορτάζ αποδεικνύεται ότι πολλοί που παρακολουθούσαν την πορεία του οργανισμού τα τελευταία δύο χρόνια, είχαν ήδη μία επιφύλαξη για τη φετινή χρονιά, αποφάσισαν να μη ρισκάρουν αποκλειστική συνεργασία ή μεγάλα ποσοστά αυτής και μάλιστα δήλωσαν ότι αυτή την εξέλιξη την περίμεναν!

Το καμπανάκι ξεκίνησε να χτυπά από τότε που η πίστωση άρχισε να φτάνει τις 90 μέρες. Φέτος τα πράγματα χειροτέρεψαν μετά και την απώλεια των last minutes κρατήσεων, στις οποίες βασιζόταν σε ποσοστό που έφτανε έως και το 40% και η πορεία ήταν μη αναστρέψιμη. Ειδικά από την Αγγλία και λόγω Brexit η κατάρρευση ήταν αναπόφευκτη.

Σοκ στον τουρισμό και στην αγορά
Όπως ήταν φυσικό η δυσάρεστη αυτή εξέλιξη, προκάλεσε τριγμούς στην αγορά του νησιού καθώς είναι πρωτοφανές στα χρονικά το χρέος που διαμορφώνεται. Οι τουριστικοί επιχειρηματίες από την Κυριακή βρίσκονταν σε αναμμένα κάρβουνα παρακολουθώντας τις εξελίξεις, ενώ χτες με την επίσημη ανακοίνωση της πτώχευσης, βρέθηκαν μπροστά σε μία δυσάρεστη έκπληξη.

Χτες πάντως επικράτησε εύλογη αναταραχή και υπήρχαν συγκεχυμένες πληροφορίες σε ό,τι αφορά τις πτήσεις προς Ρόδο, καθώς κάποιοι διαβεβαίωναν ότι αυτές σταμάτησαν για λογαριασμό του οργανισμού ενώ άλλοι, έκαναν γνωστό ότι ήρθαν αεροπλάνα στο «Διαγόρας» με γερμανούς τουρίστες.

Ίδια εικόνα και σε πολλές χώρες της Ευρώπης καθώς για παράδειγμα στη Γερμανία η αεροπορική εταιρεία του Thomas Cook, η Condor ανακοίνωσε ότι θα συνεχίσει τις πτήσεις της παρά την πτώχευση της μητρικής της, ενώ η δανέζικη θυγατρική Spies ανέφερε ότι κανένα από τα αεροσκάφη της δεν θα απογειωθεί. Επίσης η ολλανδική μονάδα του οργανισμού συνέχιζε χτες να λειτουργεί, ενώ η πολωνική μονάδα Neckermann  ανακοίνωσε ότι η οικονομική της κατάσταση είναι σταθερή και θα συνεχίσει να λειτουργεί κανονικά.

Σε ό,τι αφορά τον στόλο των 85 αεροσκαφών του οργανισμού, αν και αυτή τη στιγμή όλα φαντάζουν δύσκολα στην εξεύρεση αντικαταστάτη για το 2020, εντούτοις υπάρχουν και οι αισιόδοξοι που εκτιμούν ότι μέχρι την επόμενη άνοιξη η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί, χωρίς όμως να πρέπει να περιμένουμε θαύματα. Η επόμενη σεζόν θα είναι όπως φαίνεται αρκετά δύσκολη για τη χώρα μας.

Κρήτη και Κως 
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, στην Κρήτη το κλίμα είναι πολύ βαρύ, δεδομένου του όγκου των ξενοδοχέιων που συνεργάζονται με τον οργανισμό. Αυτή τη στιγμή στην Κρήτη βρίσκονται 15.000 πελάτες του Thomas Cook από την Αγγλία, ενώ υπάρχουν και 60.000 Γερμανοί.

Από την πλευρά της η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κω, Ντίνα Σβύνου δήλωσε ότι το πλήγμα για το νησί είναι πολύ βαρύ καθώς το 25% των ξενοδόχων συνεργάζεται με τον οργανισμό και αυτοί θα γονατίσουν από το κανόνι. Μάλιστα η πρόεδρος των ξενοδόχων σημειώνει με βεβαιότητα ότι οι πληγέντες ξενοδόχοι δεν θα πληρωθούν για τη χασούρα από καμία ασφαλιστική αφού αυτό ποτέ δεν έγινε στο παρελθόν.

Σημειώνεται ότι η κ. Σβύνου ζήτησε από τα αρμόδια υπουργεία να εξετάσουν τη φορολογική απαλλαγή των ξενοδοχείων που επλήγησαν.

Ανακοίνωση ΣΕΤΕ 
«Η παύση λειτουργιών του Thomas Cook, αποτελεί μια πολύ δυσάρεστη εξέλιξη που απαιτεί τη γρήγορη και αποτελεσματική αντιμετώπισή της” αναφέρει ο ΣΕΤΕ σε ανακοίνωσή του με αφορμή την κατάρρευση του βρετανικού ταξιδιωτικού οργανισμού. Παράλληλα, ο ΣΕΤΕ υπογραμμίζει πως η πολιτεία θα πρέπει να να σχεδιάσει και να ανακοινώσει συγκεκριμένα μέτρα για την απορρόφηση των προβλημάτων που θα προκύψουν στις τουριστικές επιχειρήσεις.

Όπως σημειώνει ο ΣΕΤΕ, η “Πολιτεία θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα στην ενημέρωση του τουριστικού κόσμου, για το πώς διαμορφώνεται η κατάσταση από σήμερα όσον αφορά τον Thomas Cook UK, αλλά και για το τι ακριβώς ισχύει με τις άλλες αγορές (Γερμανία, Ολλανδία, Βέλγιο, Σκανδιναβία)“.

Και συνεχίζει: “Από την πλευρά μας, όλος ο ιδιωτικός τομέας, χρειάζεται να δείξει ψυχραιμία και κυρίως αλληλεγγύη στους χιλιάδες τουρίστες του Thomas Cook που βρίσκονται στην Ελλάδα. Η συμπεριφορά και ο χειρισμός των Ελλήνων τουριστικών επιχειρηματιών προς τους ανθρώπους αυτούς, θα αποτελέσει τον καθρέφτη της εικόνας της χώρας μας ως χώρας φιλόξενης και υπεύθυνης, διεθνώς».

Ο δήμος Κω
Έκτακτη σύσκεψη, μετά την ανακοίνωση πτώχευσης του ταξιδιωτικού οργανισμού Thomas Cook, συγκάλεσε χτες το πρωί ο δήμαρχος Κω, Θεοδόσης Νικηταράς, προκειμένου να υπάρξουν πρωτοβουλίες προστασίας της εικόνας και της οικονομίας του νησιού.

Στη σύσκεψη έλαβαν μέρος η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ντίνα Σβύνου, στελέχη της δημοτικής Αρχής και επιχειρηματίες του τουρισμού.

Ο δήμος Κω, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, αντέδρασε άμεσα, λόγω της σημαντικής παρουσίας του Thomas Cook στην τουριστική οικονομία του νησιού και δηλώνει ετοιμότητα να βοηθήσει όπου υπάρχει δυνατότητα, όπως στη μετακίνηση τουριστών προς το αεροδρόμιο.

Ο δήμαρχος Κω Θεοδόσης Νικηταράς σε δήλωσή του απηύθυνε έκκληση στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις του νησιού, αλλά και στο σύνολο των εμπλεκομένων, «να συνεχίσουν τη φιλοξενία των επισκεπτών του νησιού με τον καλύτερο τρόπο, να παράσχουν κάθε βοήθεια και να διευκολύνουν την αναχώρησή τους από την Κω, ώστε να προστατευτεί η εικόνα του φιλόξενου νησιού στην τουριστική αγορά και στις ευρωπαϊκές χώρες».

Παράλληλα, ο δήμος Κω θα ζητήσει με παρέμβασή του στην κυβέρνηση, οι συνεργαζόμενες με τον Thomas Cook επιχειρήσεις να μη φορολογηθούν για ποσά που δεν εισέπραξαν λόγω πτώχευσης της εταιρείας.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας