Νέα λιτότητα-«Μαχαίρι» 4,1δις. στις κρατικές δαπάνες το 2023

811
Καμπανάκι για τις απλήρωτες υποχρεώσεις του δημοσίου
Σήμα για αυστηρή συγκράτηση των δαπανών σε όλα τα υπουργεία και τους φορείς της γενικής κυβέρνησης, προκειμένου να επιτευχθούν οι νέοι δημοσιονομικοί στόχοι για τα πλεονάσματα που επανέρχονται από το 2023,στέλνει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης με την εγκύκλιο κατάρτισης του νέου Μεσοπρόθεσμου για την περίοδο (2023-2026).
Η εγκύκλιος θέτει νέες κατώτατες οροφές που μειώνουν τις συνολικές δαπάνες του προϋπολογισμού για τον επόμενο χρόνο κατά 3,3 δισ. ευρώ στα 67,9 δισ. ευρώ από 64,6 δισ. ευρώ που θα ανέλθουν το 2022.
Την ίδια στιγμή μειωμένο κατά 2,6 δισ. ευρώ σε σχέση με φέτος είναι το ανώτατο όριο δαπανών κατά ESA που διαμορφώνεται στα 62,9 δισ. ευρώ από 65,6 δισ. ευρώ.
Ωστόσο εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων κόβεται κατά 800 εκατ. ευρώ στα 7 δισ. ευρώ από 7,8 δισ. ευρώ φέτος, ενώ το κονδύλι που θα διατεθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, χωρίς να υπολογίζονται τα ποσά από τα δάνεια, προβλέπεται ότι θα ανέλθει στα 3,521 δισ. ευρώ από 3,198 δις. ευρώ το 2022.
Παράλληλα το Γενικό Λογιστήριο εφιστά την προσοχή των φορέων στις απλήρωτες υποχρεώσεις όχι μόνο για το γεγονός ότι οι χαμηλές ταχύτητες αποπληρωμής αποτελούν μελανό σημείο για τους θεσμούς αλλά επειδή το ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του ισοζυγίου και του πρωτογενούς αποτελέσματος της γενικής κυβέρνησης.
Το ίδιο συμβαίνει και με το στοκ των εκκρεμών συντάξεων όπου για το οικονομικό επιτελείο είναι το δεύτερο μεγάλο αγκάθι της λίστας με τα προαπαιτούμενα που εκκρεμούν και θα πρέπει να ολοκληρώσει η Ελλάδα για να εξέλθει από την ενισχυμένη εποπτεία που προγραμματίζεται για μετά τον Αύγουστο.
Διαφορετικά, η μη τήρηση των δεσμεύσεων θα φέρει παράταση των μεταμνημονιακών περιορισμών.

Κυβερνητικές δεσμεύσεις

Επισημαίνεται ότι οι νέες κυβερνητικές δεσμεύσεις προς τους δανειστές προβλέπουν ότι μετά τον τρέχοντα μήνα δεν θα υπάρχουν ληξιπρόθεσμα χρέη του κράτους στην αγορά, ενώ το στοκ των εκκρεμών συντάξεων θα έχει εκκαθαριστεί έως τα μέσα του έτους.
Οι οδηγίες σε υπουργεία, ασφαλιστικά ταμεία, νοσοκομεία και ΟΤΑ για δραστική συμπίεση των δαπανών είναι η πρώτη κίνηση Σκυλακάκη μέσα στο παλιρροϊκό κύμα της ακρίβειας για επιστροφή στη δημοσιονομική εξυγίανση – με εξαίρεση τις στοχευμένες κινήσεις για τους ευάλωτους – καθώς από το 2023 επανέρχεται η μέγγενη των πλεονασμάτων και η εκπλήρωσή τους είναι καθοριστική και για την εικόνα της χώρας στις διεθνείς αγορές.
Επί της ουσίας ακολουθείται κατά γράμμα η ντιρεκτίβα με τις συστάσεις από τις Βρυξέλλες προς τα κράτη μέλη με υψηλά ελλείμματα και δημόσιο χρέος, όπως η Ελλάδα, που θα πρέπει να επιταχύνουν το βηματισμό τους προς την δημοσιονομική πειθαρχία αποφεύγοντας οριζόντιες και μόνιμες παρεμβάσεις που θα εκτροχιάσουν τον προϋπολογισμό.
Σε ότι αφορά τους στόχους για τα πρωτογενή πλεονάσματα οι συζητήσεις με τους θεσμούς έχουν ξεκινήσει και αναμένεται να κλειδώσουν στην πορεία καθώς η συζήτηση στην ευρωζώνη για τους νέους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας είναι ακόμη ανοικτή.
Το γεγονός αυτό εξυπηρετεί τα ελληνικά σχέδια για την ανάπτυξη ενός καλού δικτύου συμμάχων, κυρίως με χώρες του χώρου, όπου την καίρια στιγμή των διαπραγματεύσεων θα μιλήσουν για… λογαριασμό της Αθήνας.
Αρμόδιοι παράγοντες επισημαίνουν ότι η χώρα δεν αντέχει επιστροφή σε πλεονάσματα της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ θεωρώντας ρεαλιστικό και βιώσιμο ένα πλεόνασμα στην περιοχή του 1,5% – 2%.
Το νέο Μεσοπρόθεσμο θα σταλεί αρχές Μαΐου στις Βρυξέλλες και θα είναι αυτό που θα οδηγήσει την χώρα από την ενισχυμένη σε μία πιο χαλαρή εποπτεία, όμοια με αυτή που ακολουθείται σε Ιρλανδία, Πορτογαλία, Ισπανία και Κύπρο.

Μάριος Χριστοδούλου
Πηγή: bankingnews.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας