- Μήνυμα Ντομπρόβσκις για «κόκκινα δάνεια», μια μέρα μετά τη δημοσίευση της 2ης μετα-μνημονιακής αξιολόγησης
- Επιτάχυνση αλλαγών σε νόμο Κατσέλη, εξωδικαστικό, πωλήσεις δανείων και ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, ζητά η Κομισιόν
- Απάντηση Επιτρόπου Ντομπρόβσκις στον Νίκο Χουντή (ΛΑΕ)
Δεν πέρασε μια μέρα από τη δημοσιοποίηση της 2ης μετα-μνημονιακής έκθεσης της Κομισιόν για την ελληνική οικονομία και Αντιπρόεδρος της Κομισιόν και Επίτροπος για το Ευρώ και τον Κοινωνικό Διάλογο, κ. Ντομπρόβσκις, στέλνει μήνυμα στην ελληνική κυβέρνηση να επιταχύνει τις αντιλαϊκές μεταρρυθμίσεις στο μέτωπο των «κόκκινων δανείων». Αυτό προκύπτει από την απάντηση του Επιτρόπου σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή της Λαϊκής Ενότητας, Νίκου Χουντή.
Πιο συγκεκριμένα, ο Νίκος Χουντής ρωτούσε τις υπηρεσίες της Κομισιόν εάν θεωρούν αποτυχημένη τελικά τη στρατηγική αντιμετώπισης των κόκκινων δανείων που εφαρμόζεται στην Ελλάδα και βασίζεται, μεταξύ άλλων, και στη βίαιη επίθεση στις λαϊκές κατοικίες, μέσω των πλειστηριασμών, με δεδομένό το μεγάλο ύψος μη εξυπηρετούμενων δανείων που συσσωρεύεται στους ισολογισμούς των ελληνικών τραπεζών.
Στην απάντησή του, ο Επίτροπος Ντομπρόβσκις υπογραμμίζει ότι, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει την υψηλότερη αναλογία μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (ΜΕΑ) στη ζώνη του ευρώ και σημειώνει ότι, για αυτόν το λόγο «η κυβέρνηση θα πρέπει να δώσει προτεραιότητα στην εξυγίανση των ΜΕΑ από τις τράπεζες και να λάβει υπόψη την εν λόγω προτεραιότητα σε κάθε πρόταση πολιτικής που επηρεάζει την ταχύτητα της διαδικασίας εξυγίανσης».
Στη συνέχεια της απάντησής του, ο κ. Ντομπρόβσκις, αφού τονίζει ότι «η πρόοδος της εφαρμογής των εν λόγω στρατηγικών και/ή μέτρων έως τη λήξη του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας δεν ήταν εξίσου ικανοποιητική σε όλα τα θέματα», στέλνει μήνυμα στην ελληνική κυβέρνηση, αναφέροντας ότι, «απαιτούνται περαιτέρω προσπάθειες για την επίτευξη βιώσιμων λύσεων αναδιάρθρωσης των ΜΕΑ σε ευρεία βάση», προσπάθειες που η Έκθεση Αξιολόγησης της Κομισιόν που δημοσιεύτηκε χτες επικεντρώνει στην αλλαγή του νόμου Κατσέλη, του πτωχευτικού κώδικα, του εξωδικαστικού συμβιβασμού και στην επιτάχυνση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.
Ακολουθή η πλήρης ερώτηση και απάντηση:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-005925/2018
προς την Επιτροπή
Άρθρο 130 του Κανονισμού
Nikolaos Chountis (GUE/NGL)
Θέμα: Νέο σχέδιο της Τράπεζας της Ελλάδας για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια
Η Τράπεζα της Ελλάδας (ΤτΕ) σχεδιάζει, σε συνεργασία με τις 4 συστημικές τράπεζες, την εφαρμογή ενός νέου σχεδίου για τον περιορισμό των Μη Εξυπηρετούμενων Ανοιγμάτων (NPE).
Το σχέδιο αυτό προβλέπει την ίδρυση ενός Οχήματος Ειδικού Σκοπού (SPV), στο οποίο θα μεταφερθούν λογιστικά κεφάλαια σε μορφή Αναβαλλόμενου Φόρου (DTC), παράλληλα με Μη Εξυπηρετούμενα Ανοίγματα (NPE) (δηλαδή κόκκινα δάνεια), μαζί με τις εξασφαλίσεις τους. Στη συνέχεια η εταιρεία αυτή θα τιτλοποιεί τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και θα τα πουλάει στην αγορά.
Με δεδομένο ότι:
– Επιτροπή, ΕΚΤ και κυβέρνηση είχαν συμφωνήσει, μέσω του 3ου Μνημονίου, σε μια στρατηγική απελευθέρωσης της αγοράς NPE και των πλειστηριασμών κατοικιών,
– Το σχέδιο της ΤτΕ δημιουργεί αυτομάτως κεφαλαιακό κενό στις συστημικές τράπεζες, που εκτιμάται σε 3-5 δισεκατομμύρια ευρώ,
Ερωτάται η Επιτροπή:
– Θεωρεί, τελικά, αποτυχημένη τη σημερινή στρατηγική αντιμετώπισης των κόκκινων δανείων που εφαρμόζεται στην Ελλάδα και βασίζεται, μεταξύ άλλων, και στη βίαιη επίθεση στις λαϊκές κατοικίες, μέσω των πλειστηριασμών;
– Ποια είναι η επίσημη αξιολόγηση του προτεινόμενου σχεδίου καταπολέμησης των κόκκινων δανείων;
– Πιστεύει ότι οι ελληνικές τράπεζες θα χρειαστούν κεφαλαιακή ενίσχυση, την οποία θα αναγκαστεί να πληρώσει και πάλι ο ελληνικός λαός;
EL
E-005925/2018
Απάντηση του αντιπροέδρου κ. Dombrovskis εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
(1.3.2019)
Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει την υψηλότερη αναλογία μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (ΜΕΑ) στη ζώνη του ευρώ. Αυτό οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως οι παρατεταμένες επιπτώσεις της χρηματοπιστωτικής κρίσης και της κρίσης δημόσιου χρέους στην πραγματική οικονομία, οι οποίες καθιστούν δύσκολο για τους δανειολήπτες να εξυπηρετήσουν το χρέος τους, καθώς και οι ελλείψεις του δικαστικού συστήματος.
Το μεγάλο απόθεμα ΜΕΑ παρεμποδίζει την αποκατάσταση της ικανότητας παραγωγής κεφαλαίου, η οποία, με τη σειρά της, είναι απαραίτητη για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της πρόκλησης μείωσης των ΜΕΑ. Για να σπάσει αυτός ο φαύλος κύκλος, οι τράπεζες πρέπει να βελτιώσουν τη διάρθρωση του κόστους και τα επιχειρηματικά μοντέλα τους, ενώ η κυβέρνηση θα πρέπει να δώσει προτεραιότητα στην εξυγίανση των ΜΕΑ από τις τράπεζες και να λάβει υπόψη την εν λόγω προτεραιότητα σε κάθε πρόταση πολιτικής που επηρεάζει την ταχύτητα της διαδικασίας εξυγίανσης.
Στο πλαίσιο του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, η Ελλάδα έχει εγκρίνει πολυεπίπεδη στρατηγική για την αντιμετώπιση του προβλήματος των ΜΕΑ, η συνεχιζόμενη εφαρμογή και ο αντίκτυπος της οποίας παρακολουθούνται στενά στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας. Η στρατηγική που εγκρίθηκε για την αντιμετώπιση των ΜΕΑ περιλαμβάνει ρυθμιστικές, δικαστικές, εποπτικές και άλλες δράσεις. Η Επιτροπή βρίσκεται σε εποικοδομητικό διάλογο με τις ελληνικές αρχές για όλα αυτά τα θέματα.
Ενώ η πρόοδος της εφαρμογής των εν λόγω στρατηγικών και/ή μέτρων έως τη λήξη του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας δεν ήταν εξίσου ικανοποιητική σε όλα τα θέματα, υπάρχουν ενθαρρυντικές ενδείξεις στους τομείς των πωλήσεων και των τιτλοποιήσεων. Ωστόσο, απαιτούνται περαιτέρω προσπάθειες για την επίτευξη βιώσιμων λύσεων αναδιάρθρωσης των ΜΕΑ σε ευρεία βάση.
Η Επιτροπή δεν είναι υπεύθυνη για τον καθορισμό των κεφαλαιακών απαιτήσεων για τις ελληνικές τράπεζες, καθώς αυτό εμπίπτει στην αρμοδιότητα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, υπό την εποπτική της ιδιότητα, και της Τράπεζας της Ελλάδος.