Το θεατρικό έργο «Προσωπική συμφωνία» του Ρόναλντ Χάργουντ, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Μυλωνά παρουσιάζεται στην κάτω σκηνή του Από Μηχανής θεάτρου.
Ο συγγραφέας αναφέρεται στα ερείπια της μεταναζιστικής Γερμανίας και στην κατάσταση, που διαμορφώνεται μετά το τέλος του πολέμου, ενός πολέμου που τυπικά έχει τελειώσει ουσιαστικά όμως όχι, διότι τα πρόσωπα του έργου κουβαλάνε τις μνήμες και την φρίκη αυτού του πολέμου.
Στο πόλεμο δεν υπάρχουν καθαροί νικητές. Όλοι είναι χαμένοι, διότι εκτός από τις καταστροφές, που έχουν υπάρξει και τα φανερά ερείπια, υπάρχουν και τα ερείπια στις ψυχές των ανθρώπων, τα εσωτερικά αδιέξοδα, οι πληγές στην ψυχή.
Ο συγγραφέας αναφέρεται στο παρελθόν και μάλιστα σε μια εποχή με ακραίες καταστάσεις, για να αναδείξει και τους κινδύνους του μέλλοντος, διότι και σήμερα αντιμετωπίζουμε ακραίες καταστάσεις.
Το έργο βασίζεται στο ημερολόγιο του Μεγάλου Μαέστρου Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ, ο οποίος κατηγορήθηκε μετά τον πόλεμο και ανακρίθηκε για φιλοναζιστική στάση κατά την διάρκεια της ναζιστικής Γερμανίας, η όποια όμως δεν αποδείχθηκε αλλά φαίνεται ότι κανενός η στάση δεν ήταν αθώα. Διότι η αποστασιοποίηση από την πολιτική και η πίστη μόνο στην Τέχνη, που επικαλείται ο μαέστρος ως επιλογή του, έρχεται σε αντίθεση με την πραγματικότητα του πολέμου, με τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και τους αμέτρητους νεκρούς.
Το έργο αναδεικνύει βέβαια και το γεγονός, πως άνθρωποι που ταυτίστηκαν με το ναζιστικό καθεστώς για να εξυπηρετηθούν, μετά το τέλος του πολέμου προσπάθησαν να διαγράψουν το ναζιστικό παρελθόν τους, καταγγέλλοντας άλλους προκειμένου να επιβιώσουν.
Το έργο έκανε πρεμιέρα στην Αγγλία σε σκηνοθεσία του Χάρολντ Πίντερ και το 2001 μεταφέρθηκε στην μεγάλη οθόνη.
Στη Ελλάδα ανέβηκε για πρώτη φορά φέτος σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά και σε μετάφραση Αθανασίας Καραγιαννοπούλου με τους:
Νικήτα Τσακίρογλου, Χρήστο Βαλαβανίδη, Αλέξανδρο Μπουρδούμη, Άννα Ελεφάντη, Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου, Παναγιώτη Γουρζουνίδη, Κώστα Κουτρούλη και Δημήτρη Μπούρα.
Όλοι οι συντελεστές προσπάθησαν να αναδείξουν το νόημα του έργου, εξαιρετικός όμως ο Νικήτας Τσακίρογλου στο ρόλο του μαέστρου.
Αποδεικνύεται για άλλη μια φορά ότι οι μεγάλοι ηθοποιοί και σε μεγάλες ηλικίες γίνονται ακόμα καλύτεροι.
Μια παράσταση που αξίζει να δείτε.
Τμήμα Πολιτισμού Λαϊκής Ενότητας
Δέσποινα Σπανού, 4/1/2019