ΤΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΨΗΦΙΖΕΙ «ΛΙΜΑΝΙ GIGAS» ΚΑΙ ΑΝΙΣΟΠΕΔΟ ΚΟΜΒΟ ΣΤΗ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΛΑΤΕΣ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ!!!
Λιμάνι GIGAS και ανισόπεδο κόμβο στην περιοχή Διασταύρωση ψηφίζει το απερχόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο την Τρίτη 27/8, μόλις δύο μέρες πριν από την ορκωμοσία του νέου Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, εν μέσω καλοκαιριού και χωρίς οι κάτοικοι της Ραφήνας να έχουν ενημερωθεί για όσα σχεδιάζονται. Αυτό και μόνο αποτελεί πρόκληση!
Πρόκληση όμως είναι και τα ίδια τα σχέδια για το λιμάνι και την πόλη της Ραφήνας. Παραθέτουμε αυτούσια κομμάτια από τις εισηγήσεις της Περιφέρειας:
Α. Αναφορικά με το MASTERPLAN του λιμανιού:
« Στον Λιμένα Ραφήνας χωροθετούνται τέσσερεις βασικές xρήσεις, με τέσσερα αντίστοιχα Λιμενικά Τμήματα (ΛΤ):
- Λιμενικό Τμήμα Ακτοπλοΐας: Το ΛΤ Ακτοπλοΐας περιλαμβάνει το ΛΤ των Συμβατικών πλοίων και το ΛΤ Ταχύπλοων πλοίων, τα οποία χωροθετούνται στο κεντρικό κρηπίδωμα και ανατολικά του αλιευτικού καταφυγίου αντίστοιχα
- Λιμενικό Τμήμα Μικρών Σκαφών: Χωροθετείται νότια της κεντρικής λιμενολεκάνης, στην περιοχή του παλαιού λιμένα Ραφήνας
- Λιμενικό Τμήμα Αλιευτικού Καταφυγίου: Χωροθετείται βορείως του κεντρικού λιμένα, στη θέση του υφιστάμενου αλιευτικού καταφυγίου
- Λιμενικό Τμήμα Υδατοδρομίου: Χωροθετείται μεταξύ του ΛΤ του αλιευτικού Καταφυγίου και του ΛΤ Ταχύπλοων πλοίων του λιμένα
Ως προς τις άλλες χρήσεις που περιλαμβάνονται στο αντικείμενο του Φακέλου του Έργου αναφέρονται τα ακόλουθα:
– Λιμενική υποδομή για κρουαζιέρα στην Αττική υπάρχει ήδη στον Λιμένα του Πειραιά, και προγραμματίζεται επέκτασή της ώστε αφενός να καταστεί ο Λιμένας αφετηρία δρομολογίων κρουαζιέρας (“home port”) και αφετέρου να μπορεί να εξυπηρετήσει κρουαζιερόπλοια πολύ μεγάλου μεγέθους (μήκους άνω των 350m). Επιπλέον έχει κατασκευαστεί προ 10-ετίας κρηπίδωμα κρουαζιερόπλοιων στο Λιμένα Λαυρίου, το οποίο και υποχρησιμοποιείται. Συνεπώς δεν κρίνεται σκόπιμο να χωροθετηθεί εγκατάσταση εξυπηρέτησης της κρουαζιέρας στον Λιμένα Ραφήνας.
– Λόγω του περιορισμένου διαθέσιμου χερσαίου χώρου του Λιμένα και της σημαντικής επιβατικής κίνησης καθίσταται εξαιρετικά δυσχερής, έως και αδύνατη η χωροθέτηση εγκαταστάσεων τροφοδοσίας και αποθήκευσης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG BUNKERING).»
Αναφέρεται επίσης πως «…Με τα προτεινόμενα έργα, προκύπτει η δυνατότητα ταυτόχρονης παραβολής 15 πλοίων – χωρητικότητα, σε πλήρη κατάληψη του Λιμένα» και πως «Ο Λιμένας της Ραφήνας είναι…ο δεύτερος μεγαλύτερος σε επιβατική κίνηση μεταξύ των 16 ελληνικών λιμένων Διεθνούς Ενδιαφέροντος ….και συμμετέχει ουσιαστικά στο ευρύτερο σύστημα λιμένων της Αττικής, με προοπτική τα επόμενα χρόνια να γίνει το πρώτο σε επιβατική κίνηση στην Αττική.»
Β. Αναφορικά με τον ανισόπεδο κόμβο στην περιοχή Διασταύρωση
Η εισήγηση αναφέρει ότι «…τα νέα έργα προβλέπεται να αναπτυχθούν σε δυο φάσεις ως εξής:
Φάση Α (μεσοπρόθεσμη)
Προβλέπεται η κατασκευή ανισόπεδου κόμβο (βλ. Σχέδιο Οριζοντιογραφίας Έργων Φάσης Α), ο σχεδιασμός του οποίου τηρεί όλα τα προαναφερόμενα κριτήρια και συμμορφώνεται με τις ΟΜΟΕ-Χ και ΟΜΟΕ-ΚΑΟ.
Το κύριο τεχνικό έργο αυτής της Φάσης είναι η κατασκευή γέφυρας συνολικού μήκους 122,5 m, με 7 ανοίγματα.
Φάση Β (μακροπρόθεσμη)
Τα προβλεπόμενα έργα (βλ. Σχέδιο Οριζοντιογραφίας Έργων Φάσης Β) θα χρειαστεί να υλοποιηθούν, ώστε να εξυπηρετήσουν την κυκλοφορία της Λεωφ. Μαραθώνος όταν αυτή θα διπλασιαστεί.
Αυτά τα έργα είναι δυνατόν να υλοποιηθούν με την προϋπόθεση ότι θα γίνουν οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις, τουλάχιστον στη δυτική πλευρά της Λεωφ. Μαραθώνος σε έκταση που είναι εκτός Σχεδίου Πόλης. Το κύριο τεχνικό έργο της λύσης είναι η κατασκευή υπόγειου κλάδου μιας λωρίδας, που θα εξυπηρετεί την κίνηση Λιμάνι Ραφήνας – Αθήνα.»
Το λιμάνι πρόκειται να χρησιμοποιήσει συνολικά επιφάνεια 25.400τ.μ για ανάπτυξη κτιριακών εγκαταστάσεων που περιλαμβάνουν τερματικούς σταθμούς, διώροφους και τριώροφους χώρους στάθμευσης, χώρους αναμονής ΙΧ, φορτηγών και δίκυκλων, συνεδριακό κέντρο 300 ατόμων, εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης σκαφών, κτίρια διοίκησης, καφέ-εστιατόρια, καταστήματα κλπ. Με λίγα λόγια όλο το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης θα καταληφθεί από λιμενικές εγκαταστάσεις με αποτέλεσμα την αποκοπή μιας παραδοσιακά παραθαλάσσιας πόλης από τη θάλασσα!
Η περιβαλλοντική επιβάρυνση (ατμοσφαιρική ρύπανση και ηχορύπανση) από τον ταυτόχρονο ελλιμενισμό 15 πλοίων, 5 υδροπλάνων και τη διέλευση εκατοντάδων χιλιάδων ΙΧ-φορτηγών-δίκυκλων, μαζί με τη διαρκώς αυξανόμενη επιβάρυνση από τις συνεχόμενες αεροπορικές πτήσεις πάνω από τη Ραφήνα θα είναι αφόρητη. Ήδη σήμερα η κατάσταση είναι αφόρητη με τα μισά πλοία από αυτά, τα μισά ΙΧ-φορτηγά και χωρίς υδροπλάνα.
Επιπλέον, μπαίνουν στη ρουλέτα της «αξιοποίησης» και όλες οι παραλίες της Ραφήνας: Κόκκινο-Μπλε-Πράσινο Λιμανάκι, Πλαζ, Πανόραμα, Μαρίκες. Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην εισήγηση της Περιφέρειας: «… Μετά την υποβολή της Β΄ Φάσης της Μελέτης μας ζητήθηκε… να συνταχθεί ακόμα ένα σχέδιο με όρους δόμησης χρήσεις γης, το οποίο να περιλαμβάνει όλη την επιφάνεια της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα Ραφήνας, συμπεριλαμβανομένων όλων των παραλιών, Κόκκινο, Μπλέ, Πράσινο Λιμανάκι, Κεντρική Πλάζ Ραφήνας, παραλία Πανόραμα και Μαρίκες.». Αντίθετα με τις προεκλογικές υποσχέσεις περί μεταφοράς των παραλιών στη δικαιοδοσία του Δήμου, όλες οι παραλίες της Ραφήνας εντάσσονται πλέον στο άρμα της «ανάπτυξης» με χτίσιμο Συνεδριακού Κέντρου, καταστημάτων Εστίασης – Αναψυκτηρίων – Καφέ, χώρων στάθμευσης, αθλητικών εγκαταστάσεων, παιδικών χαρών και λοιπών χρήσεων που θα καταλάβουν ένα μεγάλο ποσοστό των παραλιών μας, που αποτελούν δημόσια γη.
Επίσης, ενόψει της πώλησης του λιμανιού σε μεγαλοεπενδυτές, όλα αυτά τα σχέδια μπορεί να γίνουν πολύ πιο αποτρόπαια. Η εμπειρία από την πώληση του Πειραιά, είναι ότι η COSCΟ παραβιάζει συνεχώς τους όρους του MASTERPLAN και των οποιονδήποτε όρων χρήσης στους οποίους υποτίθεται έχει συμφωνήσει.
Επιπλέον, για την εξυπηρέτηση ενός λιμανιού GIGAS, θυσιάζονται ολόκληρες περιοχές όπως η Διασταύρωση της Ραφήνας, την οποία ο ανισόπεδος κόμβος θα χωρίσει σε τουλάχιστον δύο κομμάτια ξεκομμένα μεταξύ τους, θα καταστρέψει οικονομικά την τοπική αγορά και θα επιβαρύνει την ατμόσφαιρα και το θόρυβο από τη συνεχόμενη διέλευση βαρέων και μη οχημάτων.
Τέλος, για να υλοποιηθούν όλα αυτά που προγραμματίζονται στην περιοχή, μαζί με όλα τα άλλα που παράλληλα σχεδιάζονται όπως εγκιβωτισμός Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας, Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων, διάνοιξη οδού Φλέμινγκ, θα μετατρέψουν περίπου για μια 10ετία την ευρύτερη περιοχή σε ένα απέραντο εργοτάξιο.
- Είναι απαράδεκτο, τέτοιοι σχεδιασμοί που αλλάζουν τη συνολική φυσιογνωμία μιας πόλης να γίνονται πίσω από τις πλάτες των κατοίκων της, χωρίς καμία διαβούλευση με την τοπική κοινωνία.
- Είναι απαράδεκτο να προχωρούν σχέδια επέκτασης του λιμανιού προς όφελος των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων χωρίς τη γνώμη των πολιτών
- Καλούμε το Δήμο να ζητήσει ακύρωση της συζήτησης των θεμάτων αυτών στο Περιφερειακό Συμβούλιο μέχρι να γνωμοδοτήσει η τοπική κοινωνία και το Δημ.Συμβούλιο
ΚΑΛΟΥΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ ΝΑ ΠΑΡΑΣΤΟΥΝ ΣΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Τρίτη 27/8, ώρα 3μμ
(Αναστάσεως 2 & Τσιγάντε, Χολαργός, σταθμός μετρό Εθνική Άμυνα)
ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΑΦΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΠΕΡΑΣΟΥΝ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ
ΠΟΥ ΥΠΟΒΑΘΜΙΖΟΥΝ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ
22/8/2019, Πρωτοβουλία Κατοίκων για ένα λιμάνι που θα συμβιώνει αρμονικά με την πόλη