Ανοικτή Επιστολή και η πρόταση της ΠΟΕ-ΟΤΑ για τους συμβασιούχους των Δήμων

1835
ΠΟΕ-ΟΤΑ

Η νομοθετική πρόταση του Υπουργείου Εσωτερικών δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αποτελέσει βάση συζήτησης, αφού δεν διασφαλίζει την παραμονή των εργαζομένων και αρκείται να διαχειριστεί επικοινωνιακά την επερχόμενη απόλυσή τους. Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση, που χύνει κροκοδείλια δάκρυα για το πρόβλημα, που η ίδια δημιούργησε με τις νομοθετικές επιλογές της, αρνείται να αναλάβει τις ευθύνες των επιλογών της και ως άλλος Πόντιος Πιλάτος νίπτει τας χείρας της, αδιαφορώντας για το μέλλον των εργαζομένων, που έφερε σε αυτήν την κατάσταση. Γιατί, εάν θέλουμε να είμαστε ειλικρινής, μία είναι η σκληρή πραγματικότητα για τους συναδέλφους, εάν τελικώς προχωρήσει η νομοθετική ρύθμιση, που έδωσε στην δημοσιότητα το Υπουργείο Εσωτερικών: Όσοι σήμερα απασχολούνται, αργά ή γρήγορα θα βρεθούν στην ανεργία και θα αντιμετωπίσουν την απόλυση, παρά τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης όλο το προηγούμενο διάστημα για νομοθετική τακτοποίηση του θέματος των συμβασιούχων και παρά τις δηλώσεις του ιδίου του Πρωθυπουργού, ότι θα λήξει επιτέλους η ομηρία των συναδέλφων, που απασχολούνται με συμβάσεις.

Επικαλούνται το Σύνταγμα δε κατά το δοκούν, προκειμένου να δικαιολογήσουν τις επιλογές τους, χωρίς να εξετάσουν όλες τις παραμέτρους και χωρίς να αντιμετωπίσουν με την δέουσα σοβαρότητα, το πρόβλημα, που έχει ανακύψει.

Η Εκτελεστική Επιτροπή της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α., έχοντας απόλυτη συναίσθηση της ευθύνης της απέναντι σε όλους τους εργαζομένους, αποδεικνύει στην κυβέρνηση, ότι λύσεις υπάρχουν και είναι απολύτως Συνταγματικές και εφικτές.

Έτσι, σήμερα, θέτουμε σε Δημόσιο διάλογο το συνημμένο στην παρούσα σχέδιο νομοθετικής ρύθμισης, μέσω του οποίου επιλύεται το πρόβλημα των εργαζομένων και την ίδια στιγμή διασφαλίζεται ο Δημόσιος και Κοινωνικός χαρακτήρας των υπηρεσιών καθαριότητας των Δήμων. Καλούμε την κυβέρνηση να το υιοθετήσει και να το καταθέσει στην Βουλή, προς ψήφιση, προκειμένου να μπει ένα οριστικό τέλος στο πρόβλημα, τονίζοντας, ότι οποιοδήποτε πρόσκομμα εκ μέρους του Υπουργείου Εσωτερικών, μόνο ως υπαγορευόμενο από πονηρές και άσχετες προς το πρόβλημα των εργαζομένων, μπορεί να εκληφθεί.

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΡΥΘΜΙΣΗΣ για προσλήψεις με συμβάσεις αορίστου χρόνου

Θεσμικό πλαίσιο πρόσληψης τεχνικού και βοηθητικού προσωπικού στους Ο.Τ.Α.

  1. Οι προσλήψεις προσωπικού για την κάλυψη των αναγκών καθαριότητας και των λοιπών τεχνικών υπηρεσιών των Ο.Τ.Α. και των Νομικών Προσώπων των Ο.Τ.Α., πραγματοποιούνται, μέσω ειδικών αντικειμενικών διαδικασιών, όπως περιγράφονται στον παρόντα Νόμο, υπό τον έλεγχο του Α.Σ.Ε.Π., με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου.

  2. Κριτήρια για την πρόσληψη του εν λόγω προσωπικού είναι η κατοχή των απαιτούμενων για κάθε κλάδο τυπικών προσόντων και η εμπειρία σε συναφείς υπηρεσίες των Ο.Τ.Α. και των Νομικών Πρόσωπων αυτών. Πρόσθετο, συνεκτιμώμενο προσόν θεωρείται η 12μηνη εμπειρία σε συναφείς υπηρεσίες του φορέα, στον οποίο πρόκειται να πραγματοποιηθεί η πρόσληψη καθώς και η εμπειρία, που έχει αποκτηθεί εντός της τελευταίας πενταετίας από την έκδοση του παρόντος νόμου. Ως εμπειρία νοείται η αποκτηθείσα με οποιαδήποτε μορφής σύμβαση ή σχέση εργασίας ή έργου ή παροχής υπηρεσιών, η οποία αποδεικνύεται είτε από σχετική βεβαίωση του φορέα, στον οποίο παρείχε τις υπηρεσίες του ο υποψήφιος, είτε από σχετική βεβαίωση του οικείου ασφαλιστικού φορέα και υπεύθυνη δήλωση του υποψηφίου για το είδος της εμπειρίας του.

  3. Εντός μηνός από την δημοσίευση του παρόντος Νόμου, οι Ο.Τ.Α. και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου των Ο.Τ.Α. καταγράφουν τις ανάγκες τους σε τεχνικό και βοηθητικό προσωπικό, αποτυπώνοντας παράλληλα, την σύνθεση του προσωπικού, που ήδη υπηρετεί ως τακτικό προσωπικό στο ως άνω αντικείμενο καθώς και των απασχολούμενων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ή έργου και αποστέλλει την σχετική καταγραφή στο Υπουργείο Εσωτερικών, που την διαβιβάζει αμελλητί στο Α.Σ.Ε.Π. Η καταγραφή συνοδεύεται από έκθεση της αρμόδιας υπηρεσίας του φορέα, ότι υφίστανται διαθέσιμες πιστώσεις από οποιαδήποτε πηγή για την πληρωμή των ως άνω εργαζομένων και απόφαση του αρμοδίου οργάνου του φορέα, περί σύστασης οργανικών θέσεων, που αντιστοιχούν στις ανάγκες, την κάλυψη, των οποίων αιτείται. Ο αριθμός των θέσεων, που συστήνονται δεν μπορεί να είναι μικρότερος από τον αριθμό των προσώπων, που ήδη απασχολούνται με συμβάσεις εργασίας ή έργου ή παροχής υπηρεσιών στις ως άνω υπηρεσίες. Φορείς, που δεν προβαίνουν σε καταγραφή των αναγκών τους και σε σύσταση οργανικών θέσεων ή συστήνουν αριθμό θέσεων, που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές τους ανάγκες, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, δεν δύνανται να καλύψουν αυτές, μέσω πρόσληψης προσωπικού με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου ή έργου ή ανάθεσης υπηρεσιών για διάστημα έτους από την έναρξη της παρούσας διαδικασίας.

  4. Το Α.Σ.Ε.Π., εντός μηνός από την παραλαβή των αιτημάτων, επεξεργάζεται αυτά και εκδίδει ανακοινώσεις ανά φορέα, καλώντας όλους τους ενδιαφερόμενους να υποβάλλουν αιτήσεις για την πρόσληψη τους με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου.

Μετά την λήξη της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων, το Α.Σ.Ε.Π. επεξεργάζεται αυτές και προβαίνει σε εγγραφή των υποψηφίων σε πίνακες κατάταξης, μοριοδοτώντας αυτούς, με βάση τους μήνες της εμπειρίας τους, ως εξής:

α. εμπειρία στο αντικείμενο της θέσεως σε Ο.Τ.Α. και Νομικών Προσώπων των Ο.Τ.Α.: 10 μόρια για κάθε μήνα, χωρίς περιορισμό,

β. 12μηνη εμπειρία στο αντικείμενο της θέσεως στον συγκεκριμένο φορέα: 2 πρόσθετα μόρια ανά μήνα εμπειρίας.

γ. εμπειρία στο αντικείμενο της θέσεως σε Ο.Τ.Α. και Νομικά Πρόσωπα των Ο.Τ.Α. εντός των τελευταίων πέντε ετών από την ημέρα έκδοση της ανακοίνωσης: 1 πρόσθετο μόριο, ανά μήνα εμπειρίας.

Μετά την μοριοδότηση των υποψηφίων και την ένταξη τους σε πίνακες κατάταξης, κατά φθίνουσα σειρά ανά φορέα, το Α.Σ.Ε.Π. ελέγχει τα δικαιολογητικά των υποψηφίων, κυρώνει τους πίνακες και αποστέλλει αυτούς στους φορείς, προκειμένου να πραγματοποιηθεί η πρόσληψη του προσωπικού. Η ως άνω απόφαση δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Εντός δέκα ημερών από την παραλαβή των πινάκων, ο οικείος φορέας, καλεί το προσωπικό να προσέλθει, προκειμένου να υπογράψει σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου και με απόφαση του αρμοδίου οργάνου, τοποθετεί τους προσλαμβανόμενους στις οργανικές θέσεις, που έχουν ήδη συσταθεί. Η παρούσα διαδικασία εξαιρείται των διατάξεων του ν. 4129/2013.

  1. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται στο εν λόγω προσωπικό οι διατάξεις του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων (Ν.3584/2007), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, με την εξαίρεση των διατάξεων, που αφορούν στην ηλικία των υποψηφίων.

  2. Μέχρι την ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών και την κατάρτιση των συμβάσεων Αορίστου Χρόνου και εφόσον οι εργαζόμενοι έχουν υποβάλει αίτηση προς πρόσληψη, οι συμβάσεις εργασίας Ορισμένου Χρόνου του προσωπικού, που ήδη απασχολείται, παρατείνονται αυτοδικαίως.

  3. Οι διατάξεις του άρθρου 61 του Ν.3979/2011 και άρθρου 47 του Ν.4257/2014 καταργούνται από την δημοσίευση του παρόντος.

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Όπως προκύπτει από το άρθρο 103, παρ.3 του Συντάγματος, αυτό επιτρέπει την πρόσληψη προσωπικού για κάλυψη οργανικών θέσεων τεχνικού και βοηθητικού προσωπικού, με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου. Ρητώς δε η ως άνω διάταξη παραπέμπει σε έκδοση ειδικού Νόμου, που ορίζει τους όρους για την πρόσληψη και τις εγγυήσεις, τις οποίες έχει το προσωπικό, που προσλαμβάνεται. 3. Οργανικές θέσεις ειδικού Επιστημονικού καθώς και τεχνικού ή βοηθητικού προσωπικού μπορούν να πληρούνται με προσωπικό, που προσλαμβάνεται με σχέση ιδιωτικού δικαίου. Νόμος ορίζει τους όρους για την πρόσληψη, καθώς και τις ειδικότερες εγγυήσεις, τις οποίες έχει το προσωπικό, που προσλαμβάνεται”.

Το προσωπικό, που απασχολείται στους συγκεκριμένους κλάδους αποτελεί αναμφίβολα τεχνικό και βοηθητικό προσωπικό, ενώ έχει δύο βασικά χαρακτηριστικά: αφενός δεν απαιτούνται για την άσκηση των καθηκόντων του ειδικά, αυξημένα προσόντα, δεδομένου, ότι πρόκειται για προσωπικό υποχρεωτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τεχνικές και πρακτικές ως επί τω πλείστω γνώσεις, που έχουν αποκτηθεί μέσω της εμπειρίας, που έχουν αποκτήσει και αφετέρου η εμπειρία του εν λόγω προσωπικού, στον συγκεκριμένο χώρο εργασίας αποτελεί ένα σημαντικό κριτήριο για την πρόσληψη του, αφού η γνώση του χώρου δουλειάς και των ιδιαιτεροτήτων, που αυτός παρουσιάζει αποτελούν κρίσιμο μέγεθος για την αποδοτικότητα και την αύξηση της παραγωγικότητας των ως άνω εργαζομένων.

Επιπροσθέτως, μετά την πρόσφατη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, όπου με σαφήνεια διαπιστώθηκε, ότι οι εργαζόμενοι στις ως άνω υπηρεσίες έχουν υποστεί καταχρήσεις, λόγω των παρατάσεων των συμβάσεων τους, πράγμα, που σαφώς απαγορεύεται από την Κοινοτική Νομοθεσία, η απόδοση κεντρικής βαρύτητας στο κριτήριο της κτηθείσας εμπειρίας και μάλιστα εντός των τελευταίων πέντε ετών, είναι η πλέον συμβατή προς την Κοινοτική Οδηγία 1999/70/ΕΚ λύση, προκειμένου οι καταχρήσεις αυτές να αντιμετωπιστούν εις όφελος των εργαζομένων και όχι εις βάρος αυτών, όπως δυστυχώς συμβαίνει μέχρι σήμερα.

Εκ των ανωτέρω είναι σαφές, ότι το Σύνταγμα, παραπέμπει σε έκδοση εφαρμοστικού Νόμου, που θα ρυθμίσει τους όρους πρόσληψης του τεχνικού και βοηθητικού προσωπικού. Τέτοιοι Νόμοι ίσχυαν στο παρελθόν και προέβλεπαν ειδική διαδικασία πρόσληψης π.χ. για το προσωπικό καθαριότητας σε απόλυτη σύμπνοια προς το Σύνταγμα, όπως ήταν ο Ν.2314/1953. Αντίστοιχα, ειδικές διατάξεις ισχύουν σήμερα για το ειδικό επιστημονικό προσωπικό, σε απόλυτη συνάφεια προς το Σύνταγμα. Δεδομένου, ωστόσο, ότι οι διατάξεις του υφιστάμενου νομικού πλαισίου δεν προέβλεπαν αντικειμενικά κριτήρια επιλογής του προσωπικού και η διαδικασία προσλήψεως δεν τελούσε υπό τον έλεγχο του Α.Σ.Ε.Π., το θεσμικό πλαίσιο πρέπει να αναβαθμιστεί, εισάγοντας την ύπαρξη αντικειμενικών κριτηρίων, το σημαντικότερο εκ των οποίων για την συγκεκριμένη κατηγορία προσωπικού είναι η εμπειρία στον συγκεκριμένο φορέα εργασίας και στο συγκεκριμένο αντικείμενο της θέσεως και εμπλέκοντας στην διαδικασία πρόσληψης το Α.Σ.Ε.Π., το οποίο επιβλέπει το σύνολο της διαδικασίας.

Η υποχρέωση αυτή απορρέει από το άρθρο 103, παρ.7 του Συντάγματος, σύμφωνα με την οποία “7. Η πρόσληψη υπαλλήλων στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός καθορίζεται κάθε φορά, πλην των περιπτώσεων της παραγράφου 5, γίνεται είτε με διαγωνισμό είτε με επιλογή σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια και υπάγεται στον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής, όπως νόμος ορίζει. Νόμος μπορεί να προβλέπει ειδικές διαδικασίες επιλογής, που περιβάλλονται με αυξημένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας“.

Επιπροσθέτως, με τις διατάξεις του παρόντος σχεδίου Νόμου, επιτυγχάνεται η καταγραφή του συνόλου των αναγκών των Ο.Τ.Α. και των Νομικών τους Προσώπων σε προσωπικό των ως άνω κλάδων, κατά τρόπο, ώστε να επέλθει μείωση του πραγματικού κόστους των υπηρεσιών καθαριότητας και τεχνικών αντικειμένων, αφού οι ανάγκες πλέον καλύπτονται με προσωπικό Αορίστου Χρόνου ενώ καταργούνται οι διατάξεις, που επέτρεπαν την ανάθεση των υπηρεσιών αποκομιδής σε ιδιώτες, διαφυλάσσοντας έτσι τον Δημόσιο χαρακτήρα των υπηρεσιών αυτών. Αντίστοιχα, η στελέχωση των τεχνικών υπηρεσιών με έμπειρο προσωπικό, οδηγεί σε μείωση του κόστους τεχνικών εργασιών, αφού και οι εν λόγω υπηρεσίες στελεχώνονται πλέον επαρκώς και καλύπτονται πλήρως οι ανάγκες τους.

Την ίδια στιγμή, διασφαλίζεται η μέσω προκαθορισμένων και αντικειμενικών κριτηρίων (όπως είναι η εμπειρία) και υπό τον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής, επιλογή προσωπικού, που μπορεί άμεσα να ενταχθεί στον φορέα απασχόλησης, προκειμένου να ανταποκριθεί άμεσα στις ανάγκες των φορέων, χωρίς μάλιστα να χρειαστεί διάστημα εκπαίδευσης ή προσαρμογής στους χώρους εργασίας. Την ίδια στιγμή, παρέχεται η ευελιξία, που είναι απαραίτητη για τους φορείς, αναφορικά με τις πηγές χρηματοδότησης της εργασίας του προσωπικού αυτού.

Τέλος, προκειμένου να καλυφθούν οι άμεσες και επιτακτικές ανάγκες των Δήμων και των Νομικών τους Προσώπων σε προσωπικό, προβλέπεται η παράταση της απασχόλησης των ήδη υπηρετούντων υπαλλήλων μέχρι την ολοκλήρωση των διαδικασιών.

ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΑΠΟΡΡΙΨΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΕ-ΟΤΑ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Η προταθείσα εκ μέρους του Υπουργείου Εσωτερικών διάταξη δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή για τους εξής λόγους:

  1. Καμία διασφάλιση δεν παρέχει στους ήδη εργαζόμενους στον τομέα της καθαριότητας, αναφορικά με την παραμονή τους στην εργασία και μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών για την διενέργεια μόνιμων προσλήψεων. Σημειωτέον, ότι στην προταθείσα διάταξη δεν προβλέπεται καμία μοριοδότηση για τους ήδη υπηρετούντες υπαλλήλους, ενώ δεν εισάγεται παρέκκλιση από το ισχύον όριο ηλικίας για την πρόσληψη στον τομέα καθαριότητας, που είναι το 45ο έτος. Αυτό πρακτικά συνεπάγεται, ότι ένα μεγάλο κομμάτι των ήδη εργαζομένων, που έχουν υπερβεί το ηλικιακό όριο, θα βρεθεί εκτός των διαδικασιών του διαγωνισμού.

  2. Καμία διασφάλιση δεν παρέχεται, ότι οι Δήμοι θα προβούν στην εν λόγω διαδικασία. Τούτο είναι αυτονόητο, αφού από κανένα σημείο της διάταξης δεν προκύπτει, ότι οι Δήμοι είναι υποχρεωμένοι να ενταχθούν στην διαδικασία και να προβούν σε προκήρυξη θέσεων μονίμου προσωπικού. Αντιθέτως, μπορούν να συνεχίσουν να απασχολούν προσωπικό με συμβάσεις ορισμένου χρόνου για την αντιμετώπιση των αναγκών τους. Επίσης, από κανένα στοιχείο της διάταξης δεν προκύπτει, ότι είναι υποχρεωμένοι να προβούν σε προκήρυξη επαρκών θέσεων για την κάλυψη των ήδη εργαζομένων σε αυτούς. Εάν, μάλιστα, οι Δήμοι δεν αποφασίσουν να προβούν σε αυτή την διαδικασία, τότε στην πραγματικότητα οι ήδη απασχολούμενοι εργαζόμενοι θα βρεθούν να χάσουν την θέση τους σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, αφού χωρίς την ένταξη στην εν λόγω διαδικασία δεν νοείται παράταση των συμβάσεων.

  3. Παραμένει ορθάνοιχτο το ενδεχόμενο της ανάθεσης των υπηρεσιών καθαριότητας σε ιδιώτες, αφού μέσω της προτεινόμενης διάταξης δεν καταργούνται οι ισχύουσες διατάξεις, που επιτρέπουν τέτοιου είδους αναθέσεις. Αντιθέτως, ο σχεδιασμός, που φαίνεται να διαγράφεται πίσω από την διάταξη είναι η δρομολόγηση της ανάθεσης των εν λόγω υπηρεσιών σε ιδιώτες, αφού εάν τελικώς δεν καταστεί εφικτή η άμεση προκήρυξη των θέσεων και η παραμονή του ήδη υπηρετούντος προσωπικού (ενδεχομένως μέσω μίας νέας κρίσης εκ μέρους του Ελεγκτικού Συνεδρίου), τότε ο κάθε Δήμος μπορεί να επικαλεστεί, ότι η ανάθεση σε ιδιωτικές εταιρίες αποτελεί μονόδρομο.

  4. Οι χρόνοι, που προβλέπονται για την ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών είναι αδύνατον να τηρηθούν, εάν μάλιστα λάβει κανείς υπόψη του τον χρόνο, που απαιτείται να ολοκληρωθεί μέσω Α.Σ.Ε.Π. μια τέτοιου είδους διαδικασία προσλήψεων.

  5. Είναι εξαιρετικά αμφίβολο για μία ακόμα φορά εάν το Ελεγκτικό Συνέδριο θα εγκρίνει τις νέες αυτές συμβάσεις Ορισμένου Χρόνου, που θα συναφθούν.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας