Τα κοινοβούλια συγκεκριμένων κρατών – μελών θα πρέπει να συνεδριάσουν για μία ακόμη φορά, από τον Σεπτέμβριο, για το ελληνικό ζήτημα, αυτή τα φορά για να δώσουν την τυπική επικύρωση στις αποφάσεις του Ιουνίου για το χρέος. Στο μικροσκόπιο όμως θα τεθούν και τα δείγματα γραφής της ελληνικής κυβέρνησης τις πρώτες εβδομάδες “εκτός” μνημονίων που συμπίπτουν με την αποκρυστάλλωση του πακέτου της ΔΕΘ.
Ειδικά στην περίπτωση της γερμανικής βουλής (Bundestag), θα είναι η τρίτη συνεδρίαση για το ελληνικό ζήτημα μέσα σε λίγους μήνες. Η διαδικασία έγκρισης της δόσης των 15 δισ. ευρώ και της τέταρτης (και τελικής) αξιολόγησης του τρίτου μνημονίου, έληξε μόλις χθες, με την υπογραφή Σόλτς στα κείμενα του ESM και με τις ανακοινώσεις που ακολούθησαν για την εκταμίευση των χρημάτων μέσα στις επόμενες ημέρες.
Ωστόσο, η επικύρωση των αποφάσεων του Eurogroup αναφορικά με το ελληνικό χρέος δεν έχει ακόμη γίνει από τα κοινοβούλια κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης μεταξύ των οποίων και του γερμανικού (αλλά και του αυστριακού, του ολλανδικού, του φινλανδικού κλπ).
Η κίνηση αυτή έχει τυπική αξία (διαμορφώνει το χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή των μέτρων από τον ESM, αλλά και για την ενεργοποίηση των παρεμβάσεων που έχει οργανώσει η ελληνική πλευρά, αναφορικά με την εξαγορά δανείων του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και όχι μόνο), αλλά και μία πολιτική “παρενέργεια”.
Καθώς το πολιτικό σκηνικό ειδικά στην Γερμανία είναι “ευαίσθητο”, λόγω και των εκλογών του Οκτωβρίου, “ζητείται” ηρεμία από την ελληνική πλευρά. Και αυτό το μήνυμα που θα μεταφερθεί στον ΥΠΟΙΚ Ευκλείδη Τσακαλώτο, θα πρέπει να “εξισορροπηθεί” στον σχεδιασμό που γίνεται εν όψει της ΔΕΘ.
Σημειώνεται ότι τέλη Ιουλίου ο ΥΠΟΙΚ θα έστελνε στον πρωθυπουργό τις προτάσεις για την αξιοποίηση του “δημοσιονομικού χώρου” το 2019. Τα τραγικά γεγονότα με τις φονικές πυρκαγιές έχουν αναβάλλει όλες αυτές τις διαδικασίες, αλλά δεν τις έχουν αναστείλει.
Σε επίπεδο εφαρμογής των παρεμβάσεων για το χρέος, αφού υπάρξει και η πολιτική επικύρωση, θα μπορεί η Ελλάδα να προχωρήσει στα σχέδια που έχει για εξαγορά ακριβών δανείων που λήγουν άμεσα (τα επόμενα 2-3 χρόνια), με πρώτα στη “λίστα” αυτά του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της ΕΚΤ (με αρχικό πόσο τα 3,3 δισ. ευρώ) και σε απόλυτη συμφωνία με τον ESM. Ανάλογα με τα διαθέσιμα που θα έχει η Ελλάδα (δηλαδή επιπλέον έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις ή με την διασφάλιση της λήψης των κερδών ομολόγων που συνδέονται με αιρεσιμότητες) σχεδιάζονται και άλλες κινήσεις.
Οι αποφάσεις του ESM και οι ρήτρες
Χθες ο ESM ανακοίνωσε και τυπικά την εκταμίευση των 15 δισ. ευρώ, δημοσιεύοντας παράλληλα και τους όρους που θα τις διέπουν και τους οποίους είχε αποκαλύψει το Capital.gr. Περιλαμβάνουν και διορθωτικό πλάνο που θα πρέπει να υλοποιήσει η Ελλάδα τους επόμενους μήνες για να ξαναγεμίσει το “μαξιλάρι διαθεσίμων” αν χρησιμοποιήσει πιο μεγάλο μέρος από το προβλεπόμενο από την τελική δόση που θα διατεθεί για τον σκοπό αυτό. Στους όρους εκταμίευσης της δόσης των 15 δισ. ευρώ, επισημαίνεται ότι θα οριστεί η χρήση του ποσού και θα υπάρχει συνεχής παρακολούθηση για να διασφαλίζεται η συμμετοχή με ελληνικούς πόρους στις ανάγκες χρηματοδότησης της χώρας.
Προβλέπει επίσης ρήτρα με την οποία θα μπορεί στο μέλλον ο ESM να αλλάξει τη χρήση του ποσού, αν το θεωρεί σκόπιμο. Αναφέρεται ότι οι “περαιτέρω διασφαλίσεις” για τα 9,5 δισ. ευρώ που θα διατεθούν για ταμειακά διαθέσιμα (επί συνόλου πακέτου δόσεων 15 δισ. ευρώ) θα εξειδικευθούν σε ξεχωριστό κείμενο απόφασης.
Στην πρόταση του ESM για τους όρους κατανομής των 15 δισ. ευρώ, αναφέρεται ακόμη ότι “προτείνει την εκταμίευση των 15 δισ. ευρώ σε μετρητά ή / και με τη μορφή τίτλων του ESM (ESM Notes). H τελική απόφαση θα καθοριστεί στα σχετικά κείμενα αποφάσεων (Acceptance and Confirmation Notices)” .
*Πηγή: Capital.gr, Δήμητρα Καδδά.