WSJ:”Στοπ” στην κινεζική άνοδο θέλουν οι ΗΠΑ με αγορά ναυπηγείων Ελευσίνας

558
αγορά ναυπηγείων Ελευσίνας

Με κάθε πιθανό τρόπο και νέο μέσο η αμερικανική κυβέρνηση προσπαθεί να αντιμετωπίσει την άνοδο και διείσδυση της Κίνας.

Αυτή τη φορά, αντί να δανείζει χρήματα ή να προωθεί το εμπόριο, όπως έκανε στις προηγούμενες δεκαετίες, οι ΗΠΑ τώρα επενδύει στο εξωτερικό για να προωθήσει τα συμφέροντα εθνικής ασφάλειας των ΗΠΑ.

Θέλει τα λιμάνια, τα δίκτυα κινητής κια άλλα στρατηγικά assets,  να παραμένουν σε φιλικά χέρια.

Στο προσκήνιο αυτής της προσπάθειας, βρίσκεται μια υπηρεσία που αναδιοργάνωσε το Κογκρέσο το 2019, την International Development Finance Corp (DFC).

Η κυβέρνηση Trump χρησιμοποίησε άμεσα την υπηρεσία, συζητώντας την αγορά του Ναυπηγείου της Ελευσίνας με Έλληνες αξιωματούχους, μεταξύ άλλων.

Η κυβέρνηση Biden θέλει να πάει πιο μακριά, για να αντισταθμίσει την πολιτική διπλωματίας των εμβολίων της Κίνας. Η G7 ανακοίνωσε τον προηγούμενο μήνα μια νέα πρωτοβουλία, με την ονομασία Build Back Better World, με την οποία υπόσχονται εκατοντάδες δισ. Δολαρίων σε projects για χώρες που βρίσκονται σε ανάγκη.

Αμερικανοί αξιωματούχοι δηλώνουν ότι το πιο ισχυρό εργαλείο της πρωτοβουλίας, είναι η DFC. Τα 60 δισ. Δολάρια που είναι διαθέσιμα για επενδύσεις, ξεπερνούν τους συνολικούς πόρους που συγκεντρώνουν τα υπόλοιπα μέλη της G7.

Οι δυνατότητες της DFC γρήγορα έκαναν την εμφάνιση τους στην Ελλάδα. Ο κινεζικός ναυτιλιακός γίγαντας της Cosco, το 2016 απέκτησε το 51% του λιμανιού του Πειραιά έναντι 310 εκατ. Δολαρίων, μια επένδυση που ο Κινέζο πρόεδρος χαρακτήρισε ως το “κεφάλι του δράκου”, της πρωτοβουλίας Ζώνη και Δρόμος στην Ευρώπη.

Η ελληνική ικανοποίηση με τη συμφωνία γρήγορα εξανεμίστηκε, καθώς η Κίνα άρχισε να ασκεί πολιτική πίεση για να την υποστηρίξει σε διεθνείς διαφωνίες.

Οι κάτοικοι της Αθήνας είχαν μικρά οικονομικά οφέλη από τις δαπάνες της Cosco στην τεράστια εγκατάσταση του λιμανιού.

Ο Αμερικανός πρέσβης στην Ελλάδα, Geoffrey Pyatt είδε έναν ρόλο για τη DFC στη χώρα, ιδιαίτερα στα ναυπηγεία της Ελευσίνας.

Έλληνες αξιωματούχοι δήλωσαν ότι οι Κινέζοι αγοραστές θα μπορούσαν να αποκτήσουν τα ναυπηγεία, αλλά προτιμούν Αμερικανό επενδυτή.

“Είναι σημαντικό για μας η αμερικανική παρουσία στην περιοχή να είναι σημαντική. Η κυβέρνηση πρέπει να βοηθήσει τα ελληνικά ναυπηγεία. Δεν μπορούμε να δώσουμε τα πάντα στην Κίνα, τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδης.

Ο Αμερικανός πρέσβης κατόρθωσε -μετά από πιέσεις που άσκησε στο Κογκρέσο- να ενταχθεί και η Ελλάδα στην αρμοδιότητα της DFC.

Ήρθε σε επαφή με Έλληνες αξιωματούχους και την Onex SA, τον ελληνοαμερικανικό όμιλο που ήθελε να αποκτήσει τα ναυπηγεία Ελευσίνας.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Onex, Πάνος Ξενοκώστας, δήλωσε πως θέλει αμερικανική βοήθεια καθώς οι επιδοτήσεις του Πεκίνου καθιστούν τις κινεζικές επιχειρήσεις δύσκολους ανταγωνιστές. “Η χρηματοδότηση των κινεζικών εταιρειών για τα ναυπηγεία, είναι τεράστια”, δήλωσε σε συνέντευξή του.

Η Onex το προηγούμενο έτος σύναψε μια προσωρινή συμφωνία με τους ιδιώτες μετόχους του ναυπηγείου, για την οποία μεσολάβησε η κυβέρνηση, για την αγορά και εκσυγχρονισμό των ναυπηγείων.

Δεσμεύτηκε δε για περισσότερα από 300 εκατ. Δολάρια στα επόμενα 10 χρόνια, για την κάλυψη επενδύσεων και χρεών.

Η DCF συζήτησε ένα μακροχρόνιο δάνειο αξίας κάποιων δεκάδων εκατ. Δολαρίων, τόνισε το πρώην στέλεχος της DFC, Caleb McCarry, ενώ οι σημερινοί αξιωματούχοι της υπηρεσίας, δηλώνουν πως το project παραμένει αβέβαιο εξαιτίας ανησυχιών για την οικονομική του σκοπιμότητα.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας