Τα ελληνικά δημοσιονομικά του 2016 συνεχίζουν να βρίσκονται στο μικροσκόπιο των δανειστών, παρά τις δηλώσεις των θεσμών για την αποδοχή των έγγραφων διαβεβαιώσεων του ΥΠΟΙΚ Ευκλείδη Τσακαλώτου ως επαρκείς για να ξεκινήσει η διαδικασία “ξεπαγώματος” των βραχυπρόθεσμών παρεμβάσεων στο χρέος (με επόμενο σταθμό το EWG της 12ης Ιανουαρίου). Σύμφωνα με πληροφορίες από κυβερνητικές πηγές οι θεσμοί συνεχίζουν να μην αποκλείουν να υπάρξει απόκλιση της τάξης του 0,1% του ΑΕΠ στο δημοσιονομικό στόχο του 2016, δηλαδή περίπου της τάξης των 180 εκατ. ευρώ.
Και επιφυλάσσονται να εξετάσουν στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης που θα συνεχιστεί το 2017, το κατά πόσο η δαπάνη για τα 617 εκατ. ευρώ του μερίσματος αντισταθμίζονται πλήρως ή όχι (σ.σ. η κυβέρνηση εκτιμά υπέρβαση στόχου κατά 1 δισ. ευρώ με πρωτογενές πλεόνασμα 2016 στα 1,9 δισ. ευρώ) από την υπεραπόδοση εσόδων που καταγράφουν τα μηνιαία ταμειακά στοιχεία του προϋπολογισμού.
Στην 2η αξιολόγηση θα συζητήσουν κυβέρνηση και θεσμοί και τις “άλλες πηγές εσόδων” που έχει δεσμευτεί να δείξει η κυβέρνηση για το μέτρο της διατήρησης του μειωμένου συντελεστή του ΦΠΑ στα προσφυγικά νησιά για το 2017 (σ.σ. στην έκθεση του ΓΛΚ που συνόδευσε στη Βουλή τη διάταξη αναφέρεται ότι υπάρχει απώλεια 50 εκατ. ευρώ που θα αναπληρωθεί από άλλες πηγές εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού).
Η εκ των προτέρων καταμέτρηση του δημοσιονομικού κενού του 2016 αναφορικά με το αν υπάρχει ή όχι δημοσιονομικό κενό (σ.σ. δηλαδή πριν εκδοθούν τα οριστικά στοιχεία για το έτος) είναι η μία πλευρά του νομίσματος. Και μία πρώτη ένδειξη θα υπάρξει στα μέσα Ιανουαρίου όταν θα εκδοθούν τα πρώτα στοιχεία για τον κρατικό προϋπολογισμό 12μήνου 2016 και μετά, στο τέλος του ίδιου μήνα, όταν θα ανακοινωθεί η επίδοση της γενικής κυβέρνησης 12μήνου, πάντα σε ταμειακή βάση.
Η άλλη πλευρά, είναι η εκ των υστέρων αποτίμηση και αυτή, θα διαρκέσει αρκετό χρόνο…
Σε συνεχή εποπτεία Εurostat
Η κυβέρνηση, θα αποστείλει (ως οφείλει) τα τελικά δημοσιονομικά στοιχεία για το 2016 πριν την 1η Απριλίου στην Eurostat (διαδικασία EDP), και αυτή θα πρέπει το τρίτo δεκαήμερο του Απριλίου να εκδώσει την πρώτη πιστοποίηση των δημοσιονομικών στοιχείων για το έτος 2017. Και εκεί θα φανεί ο επίσημος “λογαριασμός”.
Σε αυτή την ανακοίνωση του οργάνου (που εποπτεύει η Επιτροπή) θα περιλαμβάνονται και οι “εθνικολογιστικές προσαρμογές” όπως λέγονται. Περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων και τις δοσοληψίες του πρώτου διμήνου του 2017 που θα μετρηθούν “λογιστικά” στο 2016 και συνδέονται με φόρους (ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ κλπ) αλλά και με τα κονδύλια του ΕΣΠΑ που θα έρθουν τους πρώτους μήνες του 2017 για αιτήσεις πληρωμών που θα γίνουν μέχρι το τέλος του έτους.
Ωστόσο θα ακολουθήσουν και άλλες πιστοποιήσεις από την Eurostat ανά εξάμηνο. Kαι τούτο διότι η Eurostat οφείλει να παρακολουθεί τα δημοσιονομικά στοιχεία όλων των κρατών μελών κάθε έξι μήνες με βάση τα στοιχεία που της αποστέλλουν τα ΥΠΟΙΚ αλλά και με βάση επιτόπιους ελέγχους που διεξάγει. Και έτσι θα ελέγξει για παράδειγμα τον Οκτώβριο του 2017 αλλά και τον Απρίλιο του 2018 (και για χρόνια μετά) το τελικό αποτέλεσμα στα φετινά δημοσιονομικά στοιχεία για τα όποια η κυβέρνηση δεσμεύτηκε να λάβει ισοδύναμα μέτρα από την πλευρά των συντάξεων.
Και σημειώνεται ότι τον προηγούμενο Οκτώβριο η Εurostat αναδρομικά αναθεώρησε τις δημοσιονομικές επιδόσεις του 2015 μειώνοντας τα πλεονάσματα κατά περίπου πεντακόσια εκατομμύρια ευρώ
Ο κόφτης, οι νέοι όροι και τα 3 δισ. ευρώ φέσια
Σημειώνεται πάντως και ότι η πιθανή απόκλιση κατά 0,1% του ΑΕΠ που βλέπουν οι δανειστές πρέπει να φανεί (αν η εκτίμηση των θεσμών παραμείνει ως έχει) πως θα αντισταθμιστεί με ισοδύναμα μέτρα με βάση την επιστολή Τσακαλώτου. Θεωρητικά, βάση του υφιστάμενου μνημονίου δεν ενεργοποιεί μία τέτοια απόκλιση τον γνωστό “κόφτη”. Και τούτο διότι βάση του νόμου ο “κόφτης” εφαρμόζεται για δημοσιονομική “τρύπα” υπερδιπλάσια: μεγαλύτερη από το 0,25% του ΑΕΠ.
Ωστόσο στην επιστολή Τσακαλώτου πέρα από την δέσμευση για τους όρους του “κόφτη” αναφέρεται και ξεχωριστή δέσμευση για ισοδύναμα περικοπών στην συνταξιοδοτική δαπάνη και μένει να φανεί (αν πιστοποιηθεί τέτοιου εύρους “τρύπα”) ποια δέσμευση θα υπερισχύει. Αν θα γίνει δηλαδή πιο αυστηρός ή όχι ο “κόφτης”….
Επίσης, οι δεσμεύσεις Τσακαλώτου που κάνουν πιο αυστηρή την διαδικασία “έγκρισης” στο μέλλον παροχών λόγω υπεραπόδοσης. Σύμφωνα με πληροφορίες, ζητείται να γίνουν μέρος του επικαιροποιημένου μνημονίου (SMoU) που θα προκύψει από την δεύτερη αξιολόγηση. Δηλαδή θα προσαρμοστεί ανάλογα η παράγραφος στο μνημόνιο του Ιουνίου 2016 που όριζε πώς θα γίνεται η κατανομή τυχόν υπέρβασης στόχου. Ζητείται κάθε διαβούλευση περί μερίσματος να μην γίνεται απλά στο ενδιάμεσο των επικαιροποιήσεων του μνημονίου, αλλά να αποτελεί μέρος του ίδιου του μνημονίου όπως θα επικαιροποιείται. Μάλιστα, ενώ μέχρι τώρα το SMoU όριζε ότι μετά από διαβούλευση και σε συμφωνία με τους θεσμούς θα μπορούσε η υπέρβαση προϋπολογισμού θα γίνεται είτε κοινωνικές παροχές (με έμφαση στο ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα) ή μειώσεις φόρων, πλέον, δίδονται δύο άλλες επιλογές: η δημιουργία “μαξιλαριών” διαθεσίμων αλλά και η αποπληρωμή οφειλών του κράτους προς ιδιώτες.
Η κυβέρνηση επιθυμούσε την διανομή των 617 εκατ ευρώ φέτος λόγω των κανόνων της Eurostat που ορίζουν ότι αν μία δαπάνη δεν γίνει εντός του έτους τότε το ποσό θα συνιστά υπέρβαση στόχου. Δηλαδή, δεν μπορεί να μεταφερθεί “λογιστικά” εκ των υστέρων στο 2016 και να εγγραφεί ως δαπάνη (πχ όταν γίνει η πιστοποίηση των στοιχείων τον Απρίλιο του 2017).
Πλέον, η κυβέρνηση θα πρέπει είτε να καταγράφει υπερβάλλον πλεόνασμα (ως ταμειακά διαθέσιμα) ή να κάνει το “κουμάντο” της αποπληρώνοντας (αν βλέπει ότι έχει τα χρήματα) πιο πολλές επιστροφές φόρων ή εκκρεμείς αιτήσεις για συνταξιοδότηση ή εφάπαξ. Ο λόγος για “φέσια” του κράτους αξίας 3 δισ. ευρώ που δεν εγγράφονται στον προϋπολογισμό (δηλαδή δεν έχουν βεβαιωθεί όπως τα υπόλοιπα κρατικά “φέσια” των 6,3 δισ. ευρώ που ήδη βαραίνουν τα δημόσια οικονομικά) και αποκαλύφθηκαν από την έκθεση συμμόρφωσης της Επιτροπής του Φθινοπώρου.
Βασική Πηγή: capital.gr, Δήμητρα Καδδά