Με ρεπορτάζ το Bloomberg επιβεβαιώνει τα στοιχεία που δημοσίευσε το pronews.gr για το ρόλο των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στο «σπάσιμο» του εμπάργκο του ρωσικού πετρελαίου.
Όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ έχει αναπτυχθεί ένα εξελιγμένο σύστημα από τη Ρωσία για να παρακάμψει τις κυρώσεις της Δύσης και να συνεχίσει να εμπορεύεται πετρέλαιο στον αναπτυσσόμενο κόσμο, σε τιμές που ξεπερνούν το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων ανά βαρέλι.
Αυτό το σύστημα χρησιμοποιεί έναν «σκιώδη στόλο» πλοίων που μεταφέρουν το ρωσικό πετρέλαιο, αποφεύγοντας ουσιαστικά τους κανονισμούς που υποστηρίζουν το πλαφόν. Όπως έχει αναφέρει ήδη με ρεπορτάζ του το pronews.gr πολλά απ’ αυτά τα πλοία είναι ελληνικά, με την κυβέρνηση Μητσοτάκη να έχει ζητήσει να εξαιρεθούν από τις κυρώσεις οι Έλληνες εφοπλιστές, ένα αίτημα που δεν έγινε δεκτό.
Από τις αρχές του 2023, τα τάνκερ του σκιώδους στόλου έχουν μεταφέρει συνολικά περίπου το 45% του ρωσικού πετρελαίου.
Ταυτόχρονα, η Ελλάδα διαδραματίζει έναν από τους βασικούς ρόλους στη μεταφορά πρώτων υλών από τη Ρωσική Ομοσπονδία, αναφέρει το Bloomberg, επικαλούμενο στοιχεία παρακολούθησης πλοίων.
Από τον Ιανουάριο, τα ελληνικά πλοία έχουν μεταφέρει συνολικά το 20% του συνόλου των προμηθειών πετρελαίου από τη Ρωσία και σχεδόν το ένα τρίτο των εξαγωγών πρώτων υλών της ναυαρχίδας της κατηγορίας, Urals oil.
Σύμφωνα με αυτόν τον δείκτη, η Ελλάδα ήταν μπροστά από όλες τις άλλες χώρες που εμπλέκονται στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Υπάρχουν δεκάδες έμποροι και ναυτιλιακές εταιρείες που εμπλέκονται στον σκιώδη στόλο, οι οποίοι είναι δύσκολο να εντοπιστούν.
Παρά όλες τις προσπάθειες να αποτραπεί η επέκταση των λαθραίων ναυτιλιακών δραστηριοτήτων, ένα τέτοιο σχήμα για την παράκαμψη των κυρώσεων συνεχίζει να χρησιμοποιείται ενεργά στα διεθνή ύδατα, κοντά στον Λακωνικό Κόλπο.
Όπως αναφέρει μάλιστα το Bloomberg, οι ελληνικές αρχές δεν έχουν επιρροή επί των ιδιοκτητών τέτοιων πλοίων, καθώς η μεταφόρτωση φορτίου πραγματοποιείται έξι μίλια από την ακτογραμμή τους!
Σε αυτό το πλαίσιο, οι ιδιοκτήτες του εγχώριου και σκιώδους στόλου, μετέφεραν συλλογικά περισσότερο από το 70% του ρωσικού φορτίου πετρελαίου τους πρώτους εννέα μήνες του 2023, κατέληξαν οι ειδικοί.
Το Bloomberg επίσης συνοδεύει το άρθρο του από μια φωτογραφία (σ.σ. με δύο τάνκερ σε μεταφορά STS στον Λακωνικό Κόλπο) και τονίζει ότι η η αποτυχία των δυτικών κυρώσεων στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου, φαίνεται σε μια σύντομη βόλτα με σκάφος από την ελληνική παραλιακή πόλη Γύθειο, όπου δύο πετρελαιοφόρα με σκουριασμένο κύτος και συνολική ηλικία 57 ετών βρίσκονται λίγα μέτρα μακριά το ένα από το άλλο.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η ταυτότητα των ιδιοκτητών και του ασφαλιστή των πλοίων είναι άγνωστη. Πλέουν υπό την μοναδική σημαία στον κόσμο που οι αρχές θεωρούν ότι είναι «πολύ υψηλού κινδύνου». Και ο τελικός προορισμός των κερδών από την εμπορία των ρωσικών καυσίμων τους, είναι ένα μυστήριο.