Μόσχα: Ουδείς μπορεί να αντικαταστήσει τη Ρωσία στην αγορά ενέργειας

1223

«Δεν υπάρχει κανείς να μας αντικαταστήσει, είναι αδύνατο», υποστηρίζει ο αναπληρωτής Πρωθυπουργός της Ρωσίας.

Ο αναπληρωτής Πρωθυπουργός της Ρωσίας  Αλεξάντερ Νόβακ σε συνέντευξή του στο πρακτορείο Tass υποστηρίζει ότι ουδείς μπορεί να αντικαταστήσει τη Ρωσία στην αγορά πετρελαίου και φυσικού αερίου.

«Η Ρωσία είναι ο μεγαλύτερος ενεργειακός παίκτης -κατέχει το 20% των παγκόσμιων εξαγωγών φυσικού αερίου και περισσότερο από το 20% του πετρελαίου  και είναι ο τρίτος μεγαλύτερος προμηθευτής άνθρακα στον κόσμο», λέει ο Νόβακ και προσθέτει: «Επιπλέον, εξακολουθούμε να ενισχύουμε τον τομέα των πετροχημικών προϊόντων και θέλουμε να γίνουμε σημαντικοί παίκτες στην παγκόσμια αγορά υδρογόνου και δεν έχουμε εγκαταλείψει τα σχέδια εξαγωγής του. Αναπτύσσουμε παραδοσιακές και νέες πηγές ενέργειας έχουμε μοναδικές ικανότητες στον τομέα της πυρηνικής ενέργειας, τεχνολογίες και εμπειρία που κανείς άλλος στον κόσμο δεν έχει.Προφανώς, η κατανάλωση ενεργειακών πόρων θα αυξηθεί στο μέλλον, επομένως δεν μπορώ να φανταστώ πώς θα τα καταφέρει η παγκόσμια οικονομία χωρίς τους ενεργειακούς πόρους της Ρωσίας. Δεν υπάρχει κανείς να μας αντικαταστήσει, είναι αδύνατο», υποστηρίζει ο αναπληρωτής Πρωθυπουργός της Ρωσίας.

Ο Νόβακ είπε ότι το ρωσικό συγκρότημα καυσίμων και ενέργειας ζει υπό καθεστώς κυρώσεων από το 2014.
«Αν μιλάμε για τη βιομηχανία πετρελαίου, τότε στην κορύφωση, τον Μάρτιο-Απρίλιο, είδαμε πτώση της παραγωγής κατά περίπου 1,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Ωστόσο, η ενεργειακή βιομηχανία ανέκαμψε στη συνέχεια από το σοκ της αρχής του έτους. Οι εταιρείες μας έχουν κατασκευάσει νέες αλυσίδες logistics για την πώληση πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου και ήδη τον Μάιο-Ιούνιο αποκατέστησαν την παραγωγή στα επίπεδα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, τα οποία διατηρούνται ακόμη στα περίπου 10 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα», τόνισε ο Νόβακ και πρόσθεσε : «Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία του Υπουργείου Ενέργειας, φέτος, παρά τις πιέσεις στον κλάδο, θα αυξήσουμε την παραγωγή πετρελαίου κατά περίπου 2% σε σχέση με το 2021, στους 535 εκατ. τόνους. Οι εξαγωγές θα αυξηθούν κατά 7,5% στους 242 εκατ. τόνους. Η πρωτογενής διύλιση πετρελαίου θα μειωθεί κατά 2,9%, στους 272 εκατ. τόνους, ενώ η παραγωγή βενζίνης θα αυξηθεί κατά 4,2%, σε 42,5 εκατ. τόνους και η παραγωγή ντίζελ, κατά 5,9%, στους 85 εκατ. τόνους.

Ακόμα και στη δύσκολη χρονιά του 2022 αυξήσαμε τις επενδύσεις στην παραγωγή πετρελαίου. Σύμφωνα με στοιχεία για 10 μήνες, ανήλθαν σε 1,4 τρισεκατομμύρια ρούβλια και για ολόκληρο το περασμένο έτος – 1,5 τρισεκατομμύρια ρούβλια. Δηλαδή, μέχρι το τέλος του έτους, το ποσοστό θα είναι προφανώς υψηλότερο.

Όσον αφορά τη βιομηχανία φυσικού αερίου, μέχρι το τέλος του 2022 η Gazprom μόνο ,αναμένεται να επενδύσει σχεδόν 2 τρισεκατομμύρια ρούβλια και το 2023 αναμένεται να αυξηθεί στα 2,3 τρισεκατομμύρια ρούβλια.

Μείωση του φυσικού αερίου

Όσον αφορά το φυσικό αέριο, η παραγωγή και οι εξαγωγές του θα μειωθούν. Στο τέλος του έτους, η παραγωγή φυσικού αερίου θα είναι 12% μικρότερη από το 2021 και οι εξαγωγές θα μειωθούν κατά περίπου ένα τέταρτο. Αυτό οφείλεται κυρίως στο κλείσιμο της εξαγωγικής υποδομής. Ταυτόχρονα, η παραγωγή και οι εξαγωγές LNG θα αυξηθούν περισσότερο από 8,7%.

Η παραγωγή άνθρακα αναμένεται φέτος στα επίπεδα του 2021, ενώ οι εξαγωγές θα μειωθούν κατά 8,4%, και η κατανάλωση άνθρακα στην εγχώρια αγορά θα αυξηθεί κατά 6,8%»

«Οι προκλήσεις», υποστηρίζει ο Νόβακ, «εμφανίζονται κάθε μέρα. Η Δύση, βλέποντας ότι αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα, εισάγει νέους περιορισμούς. Ωστόσο, όλα αυτά έχουν γίνει μπούμερανγκ: ο πληθωρισμός αυξάνεται, η οικονομική ανάπτυξη επιβραδύνεται. Η τελευταία απόφαση για την επιβολή ανώτατου ορίου στις τιμές του φυσικού αερίου δείχνει για άλλη μια φορά ότι οι δυτικοί συνάδελφοι δεν καθοδηγούνται από υγιείς οικονομικούς υπολογισμούς, αλλά φλερτάρουν μόνο με τους ψηφοφόρους τους. Απολαμβάνουν στιγμιαία οφέλη, αλλά αποκλειστικά πολιτικά, όχι οικονομικά. Αν μιλάμε για μακροπρόθεσμες προοπτικές, τότε με τέτοιες αποφάσεις προκαλούν μια βαθιά μακροπρόθεσμη κρίση και αποσταθεροποίηση στην Ευρώπη
Πολλές δυτικές εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου είναι ήδη επιφυλακτικές για όλες αυτές τις διαδικασίες και αποσύρουν κεφάλαια με τη μορφή μερισμάτων αντί για επενδύσεις. Στο μέλλον, αυτό θα οδηγήσει στο γεγονός ότι ως αποτέλεσμα της μείωσης των επενδύσεων σε ενεργειακούς πόρους στην ΕΕ, θα σπανίσουν, ο κόσμος θα αντιμετωπίσει έλλειψη και έναν νέο γύρο κρίσης».

Μεγάλη κρίση σε 5-10 χρόνια

Ο Νόβακ λέει πώς βλέπει μια μεγάλη ενεργειακή κρίση σε 5-10 χρόνια . «Αυτή θα επηρεάσει περισσότερο την Ευρώπη, καθώς έχουν μειώσει τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου και τώρα επικεντρώνονται στο LNG και στην ανάπτυξη της δικής τους παραγωγής, η οποία συνέβη για λίγο στη Νορβηγία και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ωστόσο, οι πόροι εκεί είναι πολύ περιορισμένοι και αυτή η αύξηση δεν θα είναι μακροπρόθεσμη. Αν μιλάμε για LNG, δεν υπάρχουν εγγυήσεις και εδώ. Με την αυξημένη κατανάλωση στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, η Ευρώπη θα αντιμετωπίσει επίσης αναπόφευκτα ελλείψεις».

Η Ευρώπη πάντως δεν αντιμετωπίζει επί του παρόντος ιδιαίτερα προβλήματα με το φυσικό αέριο. Σύμφωνα με τον Νόβακ, σε αυτό λειτούργησαν εφέτος δύο θετικοί παράγοντες: «Τα lockdown στην Κίνα περιόρισαν την αύξηση της ζήτησης, ενώ ο ζεστός καιρός μείωσε την κατανάλωση στην Ευρώπη. Ωστόσο, ακόμη και έτσι, οι Ευρωπαίοι έπρεπε να μειώσουν την κατανάλωση φυσικού αερίου φέτος κατά 40-50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα  λόγω του κλεισίματος των επιχειρήσεων παραγωγής λιπασμάτων, χημείας αερίων και μεταλλουργίας. Και αυτή είναι μόνο η αρχή της ευρωπαϊκής ενεργειακής κρίσης»

Η ευρωπαϊκή αγορά

« Η ευρωπαϊκή αγορά παραμένει επίκαιρη, καθώς η έλλειψη φυσικού αερίου παραμένει, και έχουμε κάθε ευκαιρία να ξαναρχίσουμε τον εφοδιασμό. Ακόμη και τώρα αυτή η αγορά δεν έχει κλείσει. Για παράδειγμα, φέτος μπορέσαμε να αυξήσουμε σημαντικά τις προμήθειες LNG στην Ευρώπη- στους 11 μήνες του 2022 αυξήθηκαν στα 19,4 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, μέχρι το τέλος του έτους αναμένονται 21 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.

Η αύξηση της παραγωγής LNG στη Ρωσία έχει γίνει ακόμη πιο σημαντική, καθώς μπορεί να παραδοθεί σε διάφορα μέρη του κόσμου και να μην εξαρτάται από καμία χώρα. Στο εγγύς μέλλον, αναμένουμε να αυξήσουμε την παραγωγή στους 64 εκατομμύρια τόνους ετησίως και μέχρι το 2035 να φθάσουμε στο επίπεδο των 100 εκατομμυρίων τόνων.

Ο αγωγός Yamal-Europe, ο οποίος σταμάτησε για πολιτικούς λόγους, παραμένει αχρησιμοποίητος. Έχουμε επίσης τον Turkish Stream που λειτουργεί με πλήρη δυναμικότητα, η ουκρανική διαδρομή παραδίδει 42 εκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου την ημέρα στην Ευρώπη – περίπου το 1/3 των όγκων άντλησης που προβλέπονται στη σύμβαση. Συζητείται επίσης η υλοποίηση πρόσθετων όγκων προμήθειας φυσικού αερίου μέσω Τουρκίας μετά τη δημιουργία κόμβου εκεί. Τώρα βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση με τις χώρες που θα συμμετάσχουν στην υλοποίηση αυτού του έργου, καθώς και με τους καταναλωτές που έχουν ανάγκη από ρωσικό αέριο.

Αν μιλάμε για φυσικό αέριο μέσω αγωγών, τότε ο κύριος καταναλωτής είναι η Κίνα. Λαμβάνοντας υπόψη τα ήδη προγραμματισμένα έργα, οι παραδόσεις μπορούν να φτάσουν τα 100 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως. Είναι επίσης πιθανή η αύξηση των εξαγωγών φυσικού αερίου μέσω Τουρκίας. Συζητάμε επίσης με τους εταίρους μας στο Καζακστάν και το Ουζμπεκιστάν την αύξηση των προμηθειών φυσικού αερίου στην εγχώρια αγορά τους, καθώς αυξάνεται η κατανάλωσή τους.

Αν μιλάμε για μια βαθύτερη προοπτική, τότε αυτή είναι η εξαγωγή φυσικού αερίου προς το Αφγανιστάν, το Πακιστάν: είτε χρησιμοποιώντας έργα υποδομής της Κεντρικής Ασίας, είτε σε ανταλλαγή από το έδαφος του Ιράν».

Το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο

Ερωτηθείς αν το νέο εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο θα έχει ισχυρό αντίκτυπο στην παραγωγή, ο Νόβακ τόνισε: «Δεν αποκλείω το 2023 να υπάρχουν κίνδυνοι μείωσης της παραγωγής σε συγκεκριμένες περιόδους. Ίσως στο αποκορύφωμα να το μειώσουμε κατά 7-8%. Ωστόσο, σε γενικές γραμμές, θα παράγουμε τουλάχιστον 490-500 εκατομμύρια τόνους τη χρονιά . Αλλά, και πάλι, πολλά θα εξαρτηθούν από τα logistics…Η Ευρώπη ήταν η κύρια αγορά μας για τα προϊόντα πετρελαίου. Ας δούμε τι αποφάσεις θα πάρουν τελικά. Μέχρι στιγμής δεν μας είναι ξεκάθαρο με τι θα αντικαταστήσουν τα καύσιμα μας. Ίσως εισάγουν κάποιες εξαιρέσεις, όπως συνέβη με τις προμήθειες μέσω αγωγών στα διυλιστήρια στη Βουλγαρία, την Τσεχική Δημοκρατία και τη Σλοβακία,που δεν εμπίπτουν στο εμπάργκο »

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας