Μέγα-σοκ-Στο 12,1% ο πληθωρισμός τον Ιούνιο-Στα ύψη το ρεύμα-Φτώχεια και εξαθλίωση

759

Στο 12,1% έφτασε τον Ιούνιο ο “εθνικός” πληθωρισμός, από 11,3% τον Μάιο, γυρνώντας το χρόνο πίσω στο χειμώνα του 1993, με τα ενεργειακά προϊόντα να οδηγούν και πάλι την κούρσα των ανατιμήσεων με “πρωταγωνιστή” το φυσικό αέριο η τιμή του οποίου αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 117,7%.

Με βάση τα στοιχεία που ανακοίνωσε σήμερα η ΕΛΣΤΑΤ, από την συνολική αύξηση κατά 12,1% του δείκτη τιμών καταναλωτή το 7% προήλθε μόνο από τα καύσιμα, τα οποία με διαφορετικές ταχύτητες συνέχισαν το ράλι τους όλο τον προηγούμενο μήνα. Ειδικότερα, εκτός από την αύξηση κατά 117,7% του φυσικού αερίου, η στατιστική υπηρεσία καταγράφει αύξηση κατά 70,4% στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος, 65,1% στο πετρέλαιο θέρμανσης και 45,6% στα καύσιμα και τα λιπαντικά.

Επίσης καταγράφονται αυξήσεις φωτιά και σε πολλά βασικά είδη διατροφής. Συγκεκριμένα αυξήσεις υψηλότερες από το πληθωρισμό του μήνα καταγράφονται στα βρώσιμα έλαια κατά 24,9%, τα δημητριακά και το ψωμί κατά 15,9%, τα αυγά και τα γαλακτοκομικά κατά 15,5% και τα κρέατα κατά 14,9%. Σε άλλα βασικά είδη διατροφής καταγράφονται αυξήσεις στα λαχανικά κατά 11,3%, στα νωπά φρούτα κατά 9,3%, στον καφέ, το κακάο και το τσάι κατά 8,6%, στα λοιπά τρόφιμα κατά 7,6%, τα ψάρια κατά 4,5%, την σοκολάτα και την ζάχαρη κατά 4,4% και στο μεταλλικό νερό και τους χυμούς φρούτων κατά 5,6%.

Μεγάλες αυξήσεις καταγράφονται σε προϊόντα και υπηρεσίες οι οποίες συνδέονται άμεσα με τις τιμές των καυσίμων Συγκεκριμένα καταγράφονται αυξήσεις κατά 48,4% στη μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο, 32,9% στις μεταφορές επιβατών με ταξί, 20,4% στις μεταφορές επιβατών με πλοίο. Επίσης καταγράφονται αυξήσεις κατά 13,9% στα εισιτήρια σε κινηματογράφους και θέατρα, 27,7% στις τιμές σε ξενοδοχεία μοτέλ και πανδοχεία, 8,3% στο πακέτο διακοπών, ενώ την ανιούσα σε πιο σταθερή βάση έχουν πάρει και οι τιμές των αυτοκινήτων με αυτές των μεταχειρισμένων να παρουσιάζουν αύξηση κατά 15,9% και των καινούργιων κατά 12,2%. Σε άλλα είδη και υπηρεσίες καταγράφονται αυξήσεις 5,4% στα αξεσουάρ και τα ανταλλακτικά αυτοκινήτου 5,2%, στα είδη ατομικής φροντίδας 4,8%, στις οικιακές υπηρεσίες 4,8%, στις υπηρεσίες αναψυχής και πολιτισμού και 4,6% στα ζαχαροπλαστεία τα εστιατόρια και τα καφενεία.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 12,1% τον μήνα Ιούνιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουνίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 12,6% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

• 0,9% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

• 4,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

• 31,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, είδη επισκευής και συντήρησης κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.

• 6,5% στην ομάδα Διαρκή αγαθά – είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

• 0,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομεία και κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.

• 25,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.

• 1,7% στην ομάδα Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές, βιβλία.

• 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

• 6,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 2,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Από τη μείωση του δείκτη κατά 2,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων, τηλεφωνικές υπηρεσίες

Νέο άλμα στο 12,1% για τον πληθωρισμό τον Ιούνιο
Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ

Αύξηση 1,6% από τον Μάιο

Παράλληλα, από τον Μάιο του 2022 ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή παρουσίασε αύξηση 1,6% ως αποτέλεσμα των μεταβολών στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 1,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, μοσχάρι, χοιρινό, πουλερικά, νωπά ψάρια, τυριά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε
από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: νωπά λαχανικά, πατάτες.

• 9,1% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς των τιμών στα προ θερινού δεκαήμερου εκπτώσεων επίπεδα.

• 1,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.

• 6,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αυτοκίνητα καινούργια, αυτοκίνητα μεταχειρισμένα, πετρέλαιο κίνησης, βενζίνη, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

• 1,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

• 1,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Από τη μείωση του δείκτη κατά 2,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας