Η Κίνα πήρε για πρώτη φορά τα σκήπτρα από την Ελλάδα ως η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο με βάση έναν σημαντικό δείκτη, καθώς -σύμφωνα με το Bloomberg- ο κινεζικός εμπορικός στόλος είναι πλέον ο μεγαλύτερος στον κόσμο με βάση τον δείκτη της ολικής χωρητικότητας (gross tonage).
Οι εταιρείες της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας στον κόσμο κατέχουν πλέον περισσότερα πλοία με βάση την ολική χωρητικότητα – ένα μέτρο χωρητικότητας – από οποιαδήποτε άλλη χώρα.
Να σημειωθεί ότι η Ελλάδα κατείχε την πρώτη θέση μέχρι το 2013, σύμφωνα με την Clarkson Research Services.
Βέβαια, ο ελληνικός στόλος διατηρεί την πρωτιά όσον αφορά τη χωρητικότητα εκτοπίσματος (dead weight tonnage).
Τα «αγκάθια» της ελληνικής ναυτιλίας
Μεγάλο πρόβλημα για την ελληνική ναυτιλία αποτελεί η γήρανση του στόλου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που προκύπτουν από πρόσφατη μελέτη, ο τελευταίος κύκλος ανανέωσης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου ολοκληρώθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 2000.
Ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου είναι τα 28 έτη, ο οποίος είναι όμως μικρότερος από τον μέσο όρο ηλικίας του ευρωπαϊκού ακτοπλοϊκού στόλου, ο οποίος είναι στα 35 έτη.
Μάλιστα, το ποσοστό του ελληνικού στόλου άνω των 20 ετών είναι 86%, κατά πολύ μεγαλύτερο από το αντίστοιχο ευρωπαϊκό, γεγονός που βεβαιώνει πως οι ανάγκες ανανέωσης του στόλου είναι περισσότερο επιτακτικές.
Όσον αφορά τα μεγέθη των πλοίων άνω των 20 ετών είναι το 83% των πλοίων με μήκος μέχρι 95 μέτρα, το 88% των πλοίων με μήκος 96-149 μέτρα, και το 91% των πλοίων με μήκος άνω των 150 μέτρων.