H «απόβαση» των Δ.Μπάκου, Γ.Καϋμενάκη και Α.Εξάρχου στα ελληνικά media

654

Οι κάτοχοι του χρήματος ενημερώνουν και κατευθύνουν μια φτωχοποιημένη και εξαθλιωμένη κοινωνία 

To δίδυμο των εφοπλιστών-επιχειρηματιών και εσχάτως, κατασκευαστών (Intrakat) και… τραπεζιτών (Παγκρήτια Τράπεζα), Δημήτρη Μπάκου και Γιάννη Καϋμενάκη, επιχειρούν να απλωθούν και στον διαδικτυακό τομέα ενημέρωσης (protothema.gr και iefimerida.gr), πιθανόν πακέτο με εφημερίδα (Πρώτο Θέμα), μετά την εντυπωσιακή είσοδό τους (αλλά με ελάχιστα εντυπωσιακό αποτέλεσμα) στον τηλεοπτικό χώρο (περιφερειακά τηλεοπτικά δίκτυα Action24 και -έλεγχος- του Attica TV).

Πλέον στο δίδυμο των ανωτέρω, έχει προστεθεί και ο Αλέξανδρος Εξάρχου, ο οποίος δραστηριοποιείται στο χώρο του ελληνικού επιχειρείν όταν ήταν διευθύνων σύμβουλος της κατασκευαστικής ΑΚΤΩΡ.

Μέχρι πρότινος ο Α.Εξάρχου εκπροσωπούσε τα συμφέροντα των Μπάκου και Καϋμενάκη, που έλεγχαν περίπου το 25% στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ, αλλά οι ενδοεταιρικές συγκρούσεις οδήγησαν στην αποχώρησή τους από την κατασκευαστική, με την πώληση του ποσοστού στον όμιλο Βαρδινογιάννη και έβαλαν… «καθαρά τσέπη», πέραν της ζημίας που «έσβησαν» από την αρχική τους επένδυση, ένα ποσό της τάξης των 65 εκατ. ευρώ.

Πλέον ο Αλέξανδρος Εξάρχου είναι ουσιαστικά συνέταιρος με τους Δ.Μπάκο και Γ.Καϋμενάκη, με ποσοστό 20% στις παραπάνω επενδυτικές συμμετοχές, έναντι 40% που διαθέτει ο καθένας εκ των δυο άλλων.

Σε ότι αφορά το ζήτημα της περαιτέρω επέκτασής τους στα ελληνικά media (με δεδομένη την επιχειρηματική δράση τους στην μακρινή και μυστηριώδη Φουτζέιρα των ΗΑΕ και σε άλλες κοντινές περιοχές) το ενδιαφέρον τους (και με τις κυβερνητικές «ευλογίες») επικεντρώνεται στην εφημερίδα «Πρώτο Θέμα», την μεγαλύτερη σε κυκλοφορία κυριακάτικη εφημερίδα, αλλά με τα γνωστά προβλήματα όλων των έντυπων εκδόσεων, ειδικά στην μετα-Covid-19 εποχή: Εξαιρετικά υψηλό κόστος παραγωγής λόγω εκτίναξης της τιμής του χαρτιού, αλλά και της ανάγκης για διατήρηση μεγάλου αριθμού προσωπικού, προκειμένου να διατηρηθεί η έκδοση σε ανεκτό επίπεδο ποιότητας.

Κυρίως όμως η πτώση των κυκλοφοριών λόγω διαδικτύου, το οποίο κάνει τις εφημερίδες να μοιάζουν με «παρωχημένα μέσα ενημέρωσης» ήταν αυτό που έσπρωξε (και…) το «Πρώτο Θέμα» «στα όρια» της επιβιωσιμότητας.

Με εβδομαδιαίες πωλήσεις περί τα 30.000 αντίτυπα πανελλαδικά και την εταιρεία να παγιώνει έναν μόνιμα ελλειμματικό οικονομικό χαρακτήρα, ο οποίος βαθαίνει διαρκώς, η διατήρηση του status θέλει συνεχείς οικονομικές «ενέσεις».

Στην παρούσα σαφώς μη ανθηρή οικονομική συγκυρία, να προσθέσουμε κι έναν δανεισμό της τάξης των 40 εκατ. από την Πειραιώς, σε συνέχεια ενός πρώτου δανείου περί τα 25 εκατ. ευρώ προ 15ετίας περίπου.

Έχοντας μία κρίση «ταυτότητας μετόχων» πριν από 8-10 χρόνια με τους εφοπλιστές Β.Ρέστη και Α.Πάλλη να έχουν μεγάλο -ίσως και πλειοψηφικό  μερίδιο- στην εταιρεία του «Πρώτου Θέματος», αλλά να εμπλέκονται σε προσωπικές δικαστικές περιπέτειες που οδήγησαν και τους δύο στην φυλακή (ο δεύτερος για χρονικό διάστημα μόνο λίγων μηνών και θεωρείται ότι έχει πλέον απεμπλακεί σχεδόν από όλες τις υποθέσεις), το Πρώτο Θέμα, βρήκε νέα ομάδα επενδυτών και συνέχισε να αναπτύσσεται.

Το δημοσιογραφικό δυναμικό, λόγω της ισχύος του brand name δεν δυσκολεύθηκε, πάντως, στην εύρεσή των νέων επενδυτών: Μαριάννα Λάτση και Ε.Μαρινάκης, οι οποίοι ουσιαστικά έχουν σήμερα τον έλεγχο του ομίλου και κάπου «στο βάθος» ο έτερος εφοπλιστής Λασκαρίδης, ο οποίος βοήθησε σε προσωπικό επίπεδο την δημοσιογραφική ομάδα με δανεισμό, χωρίς να εμπλακεί μετοχικά στην εταιρεία.

Ο δανεισμός από την Μαριάννα Λάτση και η ουσιαστική ανάληψη του ελέγχου από αυτή, της κόστισε αρκετά λεφτά: Ένα δάνειο στα 7,6 εκατ., τα οποία μειώθηκαν μετά το «κούρεμα» που έκανε η Πειραιώς καθώς τα αποτελέσματα της εταιρείας τυπικά βάσει των δεικτών εσόδων σε σχέση με τα έξοδα και τις υποχρεώσεις, την έφερναν στην κατηγορία default με ότι αυτό συνεπάγεται.

Ο εφοπλιστής Β. Μαρινάκης είχε επίσης δανείσει αλλά το δάνειο ήταν μετατρέψιμο σε μετοχές (αντιστοιχούν περίπου στο 10% των μετοχών εξ όσων γνωρίζουμε) αλλά δεν γνωρίζουμε εάν το δάνειο υφίσταται ή έχει μετατραπεί σε μετοχές.

Ο πρώην τραπεζίτης Μιχάλης Σάλλας (ιδρυτής της Παγκρήτιας Τράπεζας που επίσης έχει ουσιαστικά απορροφηθεί από την τριπλέτα Δημήτρη Μπάκου, Γιάννη Καϋμενάκη και Αλέξανδρου Εξάρχου), επίσης έχει δανείσει το Πρώτο Θέμα με 1,7 εκατ ευρώ.

Ο δανεισμός στο Πρώτο Θέμα πραγματοποιήθηκε μέσω του Διονύση Παναγιωτάκη, ο οποίος ήταν επί χρόνια βασικός μέτοχος στο Action24 και θεωρείται άνθρωπος του περιβάλλοντος Λάτση.

Συμπτωματικά το Action24 του Δ.Παναγιωτάκη, πουλήθηκε στους Δημήτρη Μπάκο και Γιάννη Καϋμενάκη και από εκεί ξεκίνησε η όσμωση μεταξύ των πλευρών Δημήτρη Μπάκου-Γιάννη Καϋμενάκη και Μ.Λάτση, και σταμάτησαν οι επιθέσεις της εφημερίδας στο δίδυμο, την εποχή που ήταν μέτοχοι στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ και το Πρώτο Θέμα, εφημερίδα και ιστοσελίδα, τους εμφάνιζε περίπου ως «βλάχους με χρήμα» (λόγω καταγωγής Μπάκου από Αρκαδία και ιδιοκτησίας του Αστέρα Τρίπολη) «που έκαναν συνέχεια γκάφες»!

Βέβαια η επιτυχία του Πρώτου Θέματος, πλέον δεν είναι η εφημερίδα, αλλά η ιστοσελίδα που είναι πρώτη σε αναγνωσιμότητα στην Ελλάδα (με δεύτερο το pronews.gr τουλάχιστον για τον μήνα Μάιο), μια εξίσου υψηλό κόστος δημοσιογραφικής παραγωγής κυρίως σε προσωπικό, κλπ.

Αλλά σαφώς πιο κερδοφόρα, ειδικά σε ένα φιλοκυβερνητικό περιβάλλον, όπου οι λίστες Πέτσα «πάνε κι έρχονται» στα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ.

Το οικονομικό μέρος για την πιθανή αγορά του Πρώτου Θέματος αφορά κάπου 8 εκατ.  ευρώ για τους επίδοξους αγοραστές συν την ανάληψη των δανειακών υποχρεώσεων που είναι υψηλές, όπως προαναφέραμε.

Πρακτικά, αν υπάρξει τελική συμφωνία θα γίνει ανάληψη υποχρεώσεων και καταβολή ποσού συνολικά 50 εκατ. ευρώ για την πρώτη σε κυκλοφορία κυριακάτικη εφημερίδα, την ιστοσελίδα της, επίσης πρώτη σε επισκεψιμότητα και ορισμένες σαφώς μικρότερης επισκεψιμότητας ειδικές ιστοσελίδες (αυτοκινήτου, οικονομικές κλπ.).

Σε ότι αφορά το iefimerida του Χ.Ράπτη (με στενή σχέση με τον όμιλο Μυτιληναίου, αλλά και με τον Ε.Μαρινάκη) θεωρείται ο «πρωταθλητής» της κρατικής διαφήμισης και εταιρειών του δημοσίου τομέα, σε σχέση με την πραγματική επισκεψιμότητα και αναγνωσιμότητά του.

Με έσοδα από το κράτος και τις συνδεόμενες εταιρείες του ευρύτερου δημόσιου τομέα, τα 1,7 εκατ. ευρώ (!), κάτι που του επιτρέπει να έχει κέρδη 1,2 εκατ. ευρώ και EBITDA 1,48 εκατ.

Δηλαδή αν δεν υπήρχε η κρατική διαφήμιση, τα πράγματα θα ήταν τελείως διαφορετικά για μια ιστοσελίδα η οποία είναι στην τέταρτη θέση της αναγνωσιμότητας βάσει των στοιχείων της Semrush, αλλά με διαφορά από το pronews.gr και το newsit.gr που βρίσκονται στην δεύτερη και τρίτη θέση αντίστοιχα.

Είναι διαφορετικό να έχεις καθολική διαφήμιση από τον ιδιωτικό τομέα και διαφορετικό το 40% με 48% της διαφήμισης να προέρχεται από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα και τα έσοδα από το δημόσιο να αντιστοιχούν στο 130% των κερδών σου!

Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι μέχρι τον περασμένο Απρίλιο, ο όμιλος που εκδίδει το pronews.gr δεν είχε λάβει ούτε ένα ευρώ κρατική διαφήμιση την τελευταία δεκαετία και η συνολική διαφήμιση προέρχεται από τον ιδιωτικό τομέα!

Ακούστηκαν διάφορα ποσά για την αγορά του iefimerida από την επιχειρηματική τριπλέτα, τα οποία κυμαίνονται μεταξύ των 7 έως 10 εκατ. ευρώ, αν και αφαιρουμένης της κρατικής διαφήμισης το fair value εκτιμάται σημαντικά χαμηλότερα.

Το συνοικέσιο Δημήτρη Μπάκου, Γιάννη Καϋμενάκη και Αλέξανδρου Εξάρχου, το έχουν κάνει κυβερνητικοί κύκλοι που βλέπουν την «κόπωση» των κύριων φιλοκυβερνητικών ΜΜΕ του διαδικτύου και επιθυμούν να επιβιώσουν μεν, αλλά χωρίς να προκαλούν με την «τρελή» οικονομική δαπάνη σε κρατική διαφήμιση

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας