Διάλυση πολιτιστικού ιστού Ξάνθης

696
Στην Ξάνθη, όπως θα θυμάσαι από την εποχή της συμμετοχής μας στο ΚΚΕ και αργότερα που την επισκεπτόσουν ως στέλεχος του ΣΥΝ, ζει ο συναγωνιστής και φίλος λογοτέχνης Θανάσης Μουσόπουλος. Έχει εκδόσει περί τα 50 βιβλία.
Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή Θεσσαλονίκης και ασχολείται με την ποίηση, το δοκίμιο, την ιστορία και τον πολιτισμό της Θράκης, ενώ παράλληλα αρθρογραφεί στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο. Είναι επίσης Mέλος Λογοτεχνικών και Φιλοσοφικών Εταιρειών και Πολιτιστικών Φορέων.
Ήταν επί πολλά χρόνια εκλεγμένο μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου με τον συνδυασμό του ΚΚΕ. Βραβευμένος σήμερα κι από επίσημους κρατικούς φορείς αποτελεί φωτεινό παράδειγμα ανθρώπου του πνεύματος και του πολιτισμού που παρέμεινε στην επαρχιακή Ελλάδα, ασχολείται με τα κοινά, βασικά πλέον μόνο σε σχέση με την ανάδειξη του πολιτισμού και των γραμμάτων, θεωρεί τον εαυτό του αριστερό, αλλά συμμετέχει σε όλα σχεδόν τα πολιτιστικά δρώμενα. Προσκαλείται για ομιλίες από όλους τους κοινωνικούς φορείς (από τα πολιτικά κόμματα όπως το ΚΚΕ, αλλά κι από τις εκδηλώσεις της ορθόδοξης εκκλησίας, από την ΚΝΕ, την Λαϊκή Ενότητα και τους πολιτιστικούς συλλόγους που έχουν ιδρυθεί από την Αριστερά μέχρι τους φορείς που έχουν ιδρυθεί από την Δεξιά, όπως το Λύκειο Ελληνίδων.
Κοντολογίς, αρθρογραφεί συχνά τόσο στον «Δρόμος της Αριστεράς», όσο και σε άλλα έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ, με συγκροτημένο τρόπο και έκφραση που αγγίζει τόσο τους προοδευτικούς Έλληνες, όσο και τους ορθόδοξους πατριώτες. Συνεργάζεται συχνά και με τον γιο μου που ασχολείται με τα θέματα της μνήμης όσων μαρτύρησαν σε συνθήκες πολέμου και πολιτικών διώξεων.
Έχω την έγκρισή του για την αναδημοσίευση επίλεκτων άρθρων και αναρτήσεων ή συνεντεύξεών του στην ΙΣΚΡΑ. Η αναγνώριση της προσφοράσ και του έργου του από την ορθόδοξη εκκλησία, μπορεί να συμβάλει στην επίτευξη της συνένωσης της φωτισμένης προοδευτικής Αριστεράς με τον ορθόδοξο πατριωτισμό.
Μια πρώτη συμμετοχή θα πρότεινα να είναι το παρακάτω άρθρο ή κάποιο άλλο από τις αναρτήσεις του με γενικότερο κοινωνικοπολιτικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον. Αναμένω να μου απαντήσει ο σ. Περικλής Δανόπουλος, εάν μπορούμε να εντάξουμε τον Θανάση στους τακτικούς συνεργάτες κατ’ αρχήν της προσωπικής ιστοσελίδας του Παναγιώτη ΙΣΚΡΑ. Πιστεύω ότι θα μας βοηθήσει πολύ στους σκοπούς που έχει θέσει ο Παναγιώτης, αλλά και το ΔΗΚΕΑ.
   Νιώθω θλίψη για την κατρακύλα σε πολλούς τομείς και επίπεδα του δημόσιου βίου. Δεν αναφέρομαι μόνο στην Ξάνθη και στη χώρα μας, αλλά γενικότερα. Η λεγόμενη «κρίση» σχετίζεται με το μεταίχμιο στο οποίο βρίσκεται το ανθρώπινο είδος. Σε τούτο το κείμενο δε σκοπεύω να αναφερθώ σε όλα αυτά τα φαινόμενα. Θα περιοριστώ στα θέματα πολιτισμού της Ξάνθης.
  Από το 1972 ασχολούμαι με τον Πολιτισμό. Οι προβληματισμοί μου στα πενήντα αυτά χρόνια που πέρασαν, είχαν ως αφετηρία τη διάκριση της πολιτιστικής ζωής από την πολιτιστική κίνηση. Πολιτισμός είναι η παραγωγή όχι μόνο η κατανάλωση πολιτιστικών αγαθών. Πιστεύω ότι είναι η επικοινωνία των ανθρώπων, ο τρόπος που ζούμε, το περιβάλλον, οι συνθήκες εργασίας.
  Κάθε κοινωνικό σύνολο παράγει πολιτισμό και κάθε πολιτιστικό προϊόν αναφέρεται στο κοινωνικό σύνολο. Μέσα στη δύσκολη εποχή μας, σημείωνα ήδη προ είκοσι και πλέον ετών, ότι ανάμεσα στις άλλες κρίσεις πρωτεύουσα θέση κατέχει η πολιτιστική. Όπως  κι  αν δούμε τα πράγματα: τοπικά, εθνικά, ευρωπαϊκά, παγκόσμια.
   Κατά τη γνώμη μου, ο πολιτισμός είναι μια φάση της αυτοδιοίκησης και μια μορφή της πολιτικής εξουσίας και διαμόρφωσης ενός χώρου.  Κατ’ επανάληψη έχω υποστηρίξει ότι η Αυτοδιοίκηση (τοπική και περιφερειακή) οφείλει να συνεργάζεται με τους πολιτιστικούς και άλλους φορείς της επικράτειάς της. Στο ίδιο σκεπτικό, ως επόμενο βήμα,  τοποθετώ την ανάγκη για λειτουργία πολιτιστικών συμβουλίων (σε δημοτικές ενότητες, δήμους, αντιπεριφέρειες και περιφέρεια). Η ουσία της πολιτιστικής πολιτικής είναι όχι η μεταπράτηση πολιτιστικών προϊόντων του κέντρου,  αλλά η ενίσχυση και  προώθηση τοπικών πολιτιστικών αγαθών.
  Για να καρποφορήσει το πολιτιστικό κίνημα σε έναν χώρο,  απαιτείται:  1) καταγραφή της υπάρχουσας κατάστασης, 2) διατύπωση ενός πολιτιστικού οράματος, 3) ένας οδικός χάρτης υλοποίησης του οράματος. Η τριπλή αυτή λειτουργία καθορίζει – με τις αναγκαίες αναδιατυπώσεις – τον «Πολιτιστικό ιστό».
  Στην Ξάνθη όχι μόνο δεν υπάρχει κάποιο από τα τρία απαραίτητα στοιχεία, αλλά και ο εναπομείνας από το παρελθόν πολιτιστικός ιστός καταρρέει.
 Πολλές φορές έχω αναφερθεί κατά τα τελευταία χρόνια για θέματα πολιτισμού –  αλλά «φωνή βοώντος εν τη ερήμω»…
  Οφείλουμε να ξαναδούμε  τα θέματα Πολιτισμού με σύγχρονη ματιά. Όπως μας λέγει ο Γιάννης Ρίτσος:
Ένα σωστό ποίημα ποτέ δεν καθυστερεί σε μια γωνιά του ρεμβασμού. / Είναι πάντα στην ώρα του σαν τον συνειδητό, πρόθυμο εργάτη / είναι ένας έτοιμος στρατιώτης που λέει παρών στο πρώτο κάλεσμα της εποχής του.
  Είμαι θλιμμένος, αλλά αισιοδοξώ. Υπάρχουν στρατιώτες που λένε «παρών» στο πρώτο κάλεσμα της εποχής μας. Ικανοί να ανιχνεύσουν τα Οράματα και να παλέψουν για την Ξάνθη του Αύριο…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας