Απέτυχε πλαφόν ρωσικού πετρελαίου: Ασία εκμεταλλεύεται μεγάλη προσφορά και χαμηλές τιμές

804

Η αγορά σύντομα «απορρόφησε» τις επιπτώσεις από την επιβολή του ανώτατου ορίου τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο εκ μέρους της Δύσης.
Επιβεβαιώνεται η υποψία πολλών ότι η τελευταία απόπειρα της ομάδας των G-7 να περιορίσουν τα ρωσικά έσοδα από το πετρέλαιο θα καταλήξει σε αποτυχία – άλλωστε, οι ίδιες οι ΗΠΑ παραδέχτηκαν ότι στόχος του ανώτατου ορίου τιμών δεν ήταν τόσο να πλήξει τα δημόσια έσοδα της Ρωσίας όσο να διατηρήσει μια πιο σταθερή ροή πετρελαίου – η αγορά αγνόησε ταχύτατα το έλλειμμα στη προσφορά εξαιτίας των κυρώσεων εν μέσω φόβων ότι δεν θα υπάρξει αρκετή ζήτηση για να αντισταθμίσει τη σταθερή προσφορά.
Σύμφωνα με το Bloomberg, υπάρχουν ενδείξεις ότι οι εταιρείες πετρελαιοφόρων αποφεύγουν να στείλουν τα πλοία τους για να φορτώσουν αργό από ένα μεγάλο ρωσικό λιμάνι στην Ασία μετά τις κυρώσεις της ομάδας των G7 που στοχεύουν να πλήξουν τα έσοδα της Μόσχας από τις εξαγωγές του «μαύρου χρυσού».
Όπως έχει τεκμηριωθεί, από τις 5 Δεκεμβρίου, οι εισαγωγείς ρωσικού πετρελαίου επιτρέπεται να έχουν πρόσβαση στις ασφαλίσεις των φορτίων και σε μια σειρά από κρίσιμες για το εμπόριο υπηρεσίες μόνο εάν η τιμή είναι 60 δολάρια το βαρέλι ή λιγότερο.
Αλλά οι εξαγωγές από τον αγωγό ESPO από το λιμάνι Kozmino είναι περίπου 10 δολ. πάνω από το οριο, που σημαίνει ότι πρέπει να προβούν σε εναλλακτικές ρυθμίσεις για την διεκπεραίωση των εξαγωγών.

Το αργό Urals στην Ασία

Από τότε που ξεκίνησε το ανώτατο όριο, ο ESPO (ακρωνύμιο από τα αρχικά Ανατολική Σιβηρία –Ειρηνικός Ωκεανός, τα αρχικά ενός αγωγού που μεταφέρει το πετρέλαιο από την ανατολική Σιβηρία στον Ειρηνικό) έχει δει τις εξαγωγές να μειώνονται έναν μήνα νωρίτερα, σύμφωνα με την παρακολούθηση των αποστολών των τάνκερ που συνέταξε το Bloomberg.
Αντίθετα, τα Urals, ένα προϊόν αργού πετρελαίου σε μεγαλύτερα αποθέματα που εξάγεται από τη δυτική Ρωσία, ρέει ελεύθερα σε πελάτες στην Ασία — βοηθούμενο από το γεγονός ότι έπεσε πολύ κάτω από το όριο των 60 δολαρίων λίγες εβδομάδες πριν από την κυκλοφορία του.
Ωστόσο, εν μέσω των τελευταίων κυρώσεων που έθεσαν το όριο των 60 δολαρίων, τα τάνκερ αποφεύγουν την ασιατική κατηγορία και στις 10 ημέρες από την έναρξη των μέτρων, 4,4 εκατομμύρια βαρέλια λιγότερα φορτώθηκαν σε δεξαμενόπλοια στο Kozmino, όπως υπολογίζει το Bloomberg.
Την ίδια περίοδο έναν μήνα νωρίτερα, εξήχθησαν 8,8 εκατομμύρια βαρέλια.

Οι κινήσεις των τάνκερ

Αν και είναι πολύ νωρίς για να πούμε εάν η παρατηρούμενη πτώση των ροών από τον αγωγό ESPO αντανακλά κάποιο δομικό φαινόμενο, οι καιρικές συνθήκες δεν ήταν ιδιαίτερα κακές και δεν φαίνεται να υπάρχουν πολλά πλοία που να κατευθύνονται εκεί για τη συλλογή φορτίων τις επόμενες εβδομάδες.
Τα δεδομένα παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων είναι πάντα ευμετάβλητα, ανάλογα με τους χρόνους φόρτωσης και τις διαδρομές μεμονωμένων δεξαμενόπλοιων.
Ναυλομεσίτες και έμποροι με τους οποίους επικοινώνησε το Bloomberg επισήμαναν επίσης ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι οι πωλητές από τον αγωγό ESPO αγωνίζονται να εξασφαλίσουν δεξαμενόπλοια για φορτία που αγοράζονται με τιμή άνω των 60 δολαρίων το βαρέλι.
Τουλάχιστον δύο μεγάλοι και γνωστοί πλοιοκτήτες, η China Cosco Shipping Corp. και η Avin International Ltd. με έδρα την Ελλάδα, έχουν αποσυρθεί από τη διακίνηση αργού  οπό τον αγωγό ESPO από τις 5 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με ναυλομεσίτες.
Η απουσία τους έχει βγάλει τουλάχιστον πέντε δεξαμενόπλοια από την κανονική δεξαμενή πλοίων που μεταφέρουν πετρέλαιο απο τον αγωγό, επισήμαναν.
Αυτό αφήνει τους ναυλωτές να συνεργάζονται με μικρότερους ανεξάρτητους ιδιοκτήτες που εξακολουθούν να είναι πρόθυμοι να αναλάβουν τη μετακίνηση.
Εάν οι ναυλωτές συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν αντίθετους ανέμους με την κράτηση δεξαμενόπλοιων, οι ροές θα μπορούσαν να παρεμποδιστούν, είπαν.
Οι εξαγωγές από τους αγωγούς ESPO και Sokol (από την ανατολική Ρωσία) διαπραγματεύονται επί του παρόντος πάνω από το όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι διατηρώντας πρόσβαση σε ασφαλιστικές υπηρεσίες και άλλες εγγυήσεις για τα φορτία.

Ο ρόλος της εξέλιξης των τιμών

Με το ρωσικό πετρέλαιο τύπου Urals να διαπραγματεύεται πολύ κάτω από το ανώτατο όριο της τιμής και να αγγίζει τελευταία περίπου  45 δολ/ βαρέλι, οι ναυλομεσίτες είπαν ότι οι κρατήσεις δεξαμενόπλοιων για τη ΄΄ναυαρχίδα” του ρωσικού αργού από τα δυτικά λιμάνια διαξάγονται κανονικά.
Η παρακολούθηση των  δεξαμενόπλοιων υποδηλώνει επίσης καμία προφανή διακοπή στη ροή..
Φυσικά, όλα αυτά είναι απλώς μια φωτογραφία της στιγμής: μόλις οι τιμές του πετρελαίου εκτοξευθούν, όπως θα εκτιναχθούν μετά την ολοκλήρωση των προγραμματισμένων πωλήσεων στο τέλος του έτους, είναι σχεδόν βέβαιο ότι όλες οι ρωσικές ποιότητες πετρελαίου θα έχουν τιμές πάνω από 60 δολάρια, ακόμη και με τη μεγάλη έκπτωση που προβλεπουν οι ρωσικές αρχές
Σε εκείνο το σημείο, η αγορά θα διαπιστώσει εάν οι εξαγωγές ρωσικού αργού μπορούν να διατηρηθούν και πώς θα αντιδράσει η Μόσχα όταν διακοπούν οι εξαγωγές προς τα κράτη που μετέχουν στις κυρώσεις.
Η σταθερότητα της προσφοράς

Όπως σημειώθηκε προηγουμένως, η ειρωνεία πίσω από όλα αυτά είναι ότι σταθερότητα των ρωσικών εξαγωγών είναι ζωτικής σημασίας καθώς οι ΗΠΑ και το υπόλοιπο G-7 εργάζονται για τη διασφάλιση της ασφάλειας των παγκόσμιων αποθεμάτων πετρελαίου ενόψει του χειμώνα του βόρειου ημισφαιρίου, ενώ ταυτόχρονα προσπαθούν να στερήσουν από το Κρεμλίνο τη χρηματοδότηση για τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Μια απότομη απώλεια στο παραγωγικό δυναμικό θα μπορούσε να καταστεί μπούμεργανγκ στη Δύση, εάν αυξήσει απότομα τις τιμές του πετρελαίου και αναζωπυρώσει τον πληθωρισμό.
Και ενώ το ανώτατο όριο τιμής δεν υποτίθεται ότι ήταν ανώτατο όριο τιμής, απλώς μπορεί να καταλήξει να είναι ένα με ξαφνικά διακοπή των εξαγωγών ρωσικού πετρελαίου, οδηγώντας όλες τις «μη ρωσικές» τιμές πετρελαίου εκρηκτικά υψηλότερακαι πυροδοτώντας μια νέα ενεργειακή κρίση στις αρχές του 2023.

Ο «σκοτεινός στόλος»

Όσον αφορά τα ρωσικά ορυκτά καυσιμα που βρίσκεται εκεί, περίπου τα μισά φορτία από τον αγωγό ESPO που έχουν προγραμματιστεί για φόρτωση τον υπόλοιπο μήνα αυτού του μήνα δεν έχουν ακόμη εξασφαλίσει τάνκερ, σύμφωνα με τους ναυλομεσίτες.
Αυτό αποδίδεται στο μικρότερο αριθμό ιδιοκτητών τάνκερ που είναι πρρόθυμοι να αναλάβουν το ρίσκο.
Είναι πιθανό τα δεξαμενόπλοια που διαχειρίζονταν προηγουμένως πετρέλαιο από καθεστώτα που έχουν επιβληθεί κυρώσεις όπως το Ιράν και η Βενεζουέλα – ο λεγόμενος ”σκοτεινός στόλος” – να δεσμευθούν, δήλωσαν ναυλομεσίτες.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας