Με χαμόγελα και τυμπανοκρουσίες η κυβέρνηση ανακοίνωσε τη Μ.Τετάρτη, το ξεπούλημα-παραχώρηση των 14 κερδοφόρων περιφερειακών αεροδρομίων στη γερμανική Fraport. Μια ακόμα συμφωνία λεηλασίας της δημόσιας περιουσίας, που προσομοιάζει με το μύθο της «αρπαγής των Σαβίνων» από τους Ρωμαίους. Η κυβέρνηση Τσίπρα-Καμένου, ακολουθώντας τα βήματα Σαμαρά-Βενιζέλου, παρέδωσε και επίσημα αντί «πινακίου φακής» ένα πολύτιμο στρατηγικό περιουσιακό στοιχείο στην εταιρία Fraport Greece, παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις τους όταν ήταν αντιπολίτευση. Μέτοχοι στο νέο εταιρικό σχήμα είναι η μητρική «Fraport» με 74,5% και ο Όμιλος Κοπελούζου με 26,6% (μέσω της «Slentel ltd»). Όπως θα έλεγε και ο Αίσωπος ….«λύκος και αλώπηξ εταιρία ποιησάμενοι».!!
Η σκανδαλώδη παραχώρηση των 14 αεροδρομίων
Η κυβέρνηση εμφανίζει ως επιτυχία την αρπαγή των 14 αεροδρομίων από τη Fraport. Κατά το κ.Τσίπρα η παραχώρηση αποτελεί «σήμα και ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία».!! (Εφ.Συντακτών,13.4.17) Μάλιστα κατά το Αλ.Φλαμπουράρη, πρόεδρο της διυπουργικής Επιτροπής Επενδύσεων και Ανάπτυξης, εκτός το πολύ καλό τίμημα 1,234 δις, υπάρχουν πολλαπλά μακροπρόθεσμα οφέλη, ύψους 10 δις, για τα 40 χρόνια της παραχώρησης (ετήσιο εγγυημένο μίσθωμα 22,9 εκατ. και 26,6% των κερδών προ φόρων και αποσβέσεων).! Ωστόσο υπάρχουν «λεπτομέρειες», που δείχνουν ότι πρόκειται για σκανδαλώδη σύμβαση αποικιακού τύπου.
Κατ’ αρχάς τα χρήματα για την καταβολή του τιμήματος 1,234 δις, δεν τα έβαλε η Fraport, αλλά ουσιαστικά το ελληνικό δημόσιο με την εξασφάλιση δανείου υπέρ της γερμανικής εταιρίας. Συγκεκριμένα η Fraport πήρε δάνειο ύψους 1 δις από όμιλο τραπεζών, στο οποίο συμμετέχουν: Η ανακεφαλαιοποιημένη από το δημόσιο Alpha Bank η οποία συμμετέχει στο δάνειο με 284,7 εκατ. Επίσης η «Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων» με 280,4 εκατ., η «Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης» με 186,7 εκατ., η International Finance Corporation, θυγατρική της «Παγκόσμιας Τράπεζας» με 154,1 εκατ. και η «Τράπεζα Εμπορίου και Ανάπτυξης της Μαύρης Θάλασσας» με έδρα τη Θεσσαλονίκη με 62,5 εκατ. Οι τέσσερις τελευταίες τράπεζες αποτελούν στην ουσία διακρατικές διεθνείς αναπτυξιακές τράπεζες στα κεφάλαια των οποίων συμμετέχει και η Ελλάδα, γιαυτό και η δυνατότητα δανεισμού της Fraport.
Με λίγα λόγια η γερμανική εταιρία …«δεν έβαλε φράγκο», ενώ πήρε για 40 χρόνια την εκμετάλλευση των 14 κερδοφόρων περιφερειακών αεροδρομίων. Πρόκειται για τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Ζακύνθου, Χανίων, Κεφαλονιάς, Κέρκυρας, Ακτίου (Κρήτης), Ρόδου, Κω, Μυκόνου, Σαντορίνης, Σάμου, Σκιάθου και Μυτιλήνης. Η αρχική συμφωνία είχε γίνει το 2014 επί κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, ενώ οι τελικές συμβάσεις παραχώρησης υπέγραψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ το Δεκέμβριο 2015 η οποία επικυρώθηκε στη συνέχεια από τη Βουλή.
Στην ουσία η σύμβαση εκτός από σκανδαλώδες τίμημα, εξασφαλίζει στη Fraport σειρά από προνόμια. Μεταξύ αυτών είναι η εκμετάλλευση των ΚΑΕ (καταστημάτων αφορολογήτων ειδών) που λειτουργούν στα 14 αεροδρόμια, η κάλυψη από το δημόσιο των υγειονομικών υπηρεσιών και ΕΚΑΒ στα αεροδρόμια (έμειναν μόνο οι λεονταρισμοί του Πολάκη ….«θα μας πληρώσουν, δεν θα τους πληρώσουμε»!). Η κάλυψη επίσης μέρους των δαπανών συντήρησης των αεροδρομίων που σήμερα καλύπτονται από το λεγόμενο «σπατόσημο» σε βάρος των επιβατών του αεροδρομίου «Ελ.Βενιζέλος». Η δωρεάν παροχή ορισμένων δημόσιων υπηρεσιών (εναέριας κυκλοφορίας, αστυνομικοί και τελωνειακοί έλεγχοι, λιμενικές υπηρεσίες, υπηρεσίες πολιτικής προστασίας, κά), οι οποίες κατά την ΕΕ δεν θεωρούνται «κρατική ενίσχυση», αλλά συνάδουν με τα συμφέροντα της Fraport.!!
Πληρώνει ο ελληνικός λαός και ….πίνουν Fraport και δανειστές
Το τίμημα των 1,234 δις που αποτελεί στην ουσία δημόσιο χρήμα, θα πάει κατά το μεγαλύτερο μέρος στην εξυπηρέτηση των δανειστών (688 εκατ.) και το υπόλοιπο (280,4 εκατ), για επενδύσεις εκσυγχρονισμού ορισμένων εγκαταστάσεων των 14 αεροδρομίων, οι οποίες προβλέπεται να φθάσουν 330 εκατ. στην πρώτη τετραετία («τσοντάρι» κάτι και η Fraport για να μην έχουν να λένε ….οι «κακές γλώσσες»). Τα έργα αναβάθμισης των υφιστάμενων υποδομών των αεροδρομίων και η μελέτη-κατασκευή των επεκτάσεων, θα αναλάβει η Intrakat του ομίλου Κόκκαλη (ένας ακόμα ολιγάρχης ωφελημένος από την παραχώρηση).!
Την σκανδαλώδη σύμβαση έχουν καταγγείλει κινήματα στις περιοχές των αεροδρομίων (Ανοιχτή Πρωτοβουλία Χανίων, κά), καθώς και η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ). Σύμφωνα με ανακοίνωση της τελευταίας (Εφ/Συν.13.2.17), η Fraport δεν είχε τα χρήματα και αναζητούσε χρηματοδότη, ενώ είχε προσκομίσει εγγυητικές επιστολές χωρίς αντίκρισμα κατά τη διαγνωστική διαδικασία, πράγμα που δείχνει την αφερεγγυότητα της και τη γενικότερη απάτη που συντελέστηκε σε βάρος του δημοσίου. Επίσης σύμφωνα με την ίδια πηγή, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στη σύμβαση, η οποία προβλέπει και επιστροφή ΦΠΑ ύψους 300 εκατ. μειώνοντας παραπέρα το τίμημα. Τέλος υπάρχει ζήτημα με την αξιοπιστία της εταιρίας «Slentel ltd» του ομίλου Κοπελούζου. Πρόκειται για μια off–shore εταιρία με έδρα την Κύπρο και κεφάλαιο μόλις 5.000 €.!!
Το καθεστώς της σκανδαλώδους παραχώρησης των αεροδρομίων στη Fraport, κατήγγειλε στο ευρωκοινοβούλιο ο Ν.Χουντής με δύο ακόμα έλληνες ευρωβουλευτές (Σ.Σακοράφα και Ν.Μαριά), με υποστήριξη της Ευρωομάδας της Αριστεράς (GUE/NGL), ζητώντας την ακύρωση της. Συγκεκριμένα η τροπολογία που κατατέθηκε προς ψήφιση, στο πλαίσιο της Έκθεσης σχετικά με τη Στρατηγική για τις αερομεταφορές στην Ευρώπη, επισημαίνεται «η στρατηγική σημασία που έχουν για την Ελλάδα τα μικρά και περιφερειακά αεροδρόμια ως μοχλοί ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας. Ότι η υπογραφή της σύμβασης ήταν προϋπόθεση του 3ου Μνημονίου και ότι οι όροι παραχώρησης ήταν αποτέλεσμα πολιτικής πίεσης κατά ενός Κράτους Μέλους. Ότι η σύμβαση βλάπτει το δημόσιο συμφέρον και τους εργαζόμενους, απειλεί την συνδεσιμότητα, την εδαφική συνοχή, την κοινωνική ένταξη και τη νησιωτικότητα και δεν συνάδει με τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων και δικαίου του ανταγωνισμού και κατά συνέπεια χρειάζεται ακύρωση της».
Σε πείσμα όλων των παραπάνω, η εθελόδουλη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, προχώρησε στην εκχώρηση των 14 αεροδρομίων, κάνοντας ένα ακόμα βήμα στήριξης της πολιτικής λεηλασίας της χώρας, στο όνομα της «πάση θυσία» παραμονή στην ευρωζώνη. Ωστόσο η σκανδαλώδης σύμβαση έχει ήδη ακυρωθεί στη συνείδηση του ελληνικού λαού και είναι θέμα χρόνου να ακυρωθεί και επίσημα, με την ανατροπή των μνημονιακών πολιτικών και των πολιτικών εκφραστών της και άνοιγμα του δρόμου σε μια φιλολαϊκή πολιτική εξόδου από την κρίση, σε όφελος της ελληνικής κοινωνίας και συνολικά της χώρας.