Ωστόσο, παρά την επίμονη ρητορική τους, οι ευρωπαϊκές χώρες δεν δείχνουν σημάδια αντικατάστασης των αμερικανικών πλατφορμών με ευρωπαϊκές.
Στην πραγματικότητα, πολλές ευρωπαϊκές χώρες διπλασιάζουν τα αμυντικά τους περιουσιακά στοιχεία των ΗΠΑ, παρά τη διαθεσιμότητα φθηνότερων ευρωπαϊκών εναλλακτικών λύσεων.
Τα μαχητικά αεροσκάφη αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα.
Τους τελευταίους δύο μήνες, τρεις ευρωπαϊκές χώρες έχουν υποβάλει επόμενες παραγγελίες για το F-35 και αναμένεται να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους τρεις ακόμη χώρες.
Στις 16 Ιουνίου, η Ιταλία ανακοίνωσε μια επιπλέον παραγγελία 25 αεροσκαφών F-35 (15 F-35A και 10 παραλλαγές F-35B), ανεβάζοντας τη συνολική παραγγελία της σε 115 μονάδες.
Επίσης, η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου ανακοίνωσε την αγορά 12 επιπλέον αεροσκαφών F-35A.
Επιπλέον, το Βέλγιο επιβεβαίωσε τα σχέδιά του για την αγορά 11 επιπλέον αεροσκαφών F-35A, αυξάνοντας τον συνολικό στόλο του σε 45 F-35A.
Νωρίτερα τον Νοέμβριο του 2024, η Ρουμανία υπέγραψε Επιστολή Προσφοράς και Αποδοχής (LOA) για 32 μαχητικά αεροσκάφη F-35A.
Την περασμένη εβδομάδα, το POLITICO ανέφερε ότι η Γερμανία εξετάζει το ενδεχόμενο αγοράς 15 επιπλέον F-35, αυξάνοντας τον συνολικό στόλο σε 50, επικαλούμενο πηγές που γνωρίζουν τις διακριτικές συνομιλίες μεταξύ Βερολίνου και Ουάσινγκτον.
Ωστόσο, μεταγενέστερο δημοσίευμα του Reuters διέψευσε αυτούς τους ισχυρισμούς.
Εν τω μεταξύ, χώρες όπως η Αυστρία, η Ελλάδα και η Ισπανία εξετάζουν επίσης την αγορά επιπλέον μαχητικών αεροσκαφών F-35.
Αυτές οι παραγγελίες για επιπλέον F-35 καταδεικνύουν ότι η ζήτηση για αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη στις ευρωπαϊκές χώρες δεν δείχνει σημάδια υποχώρησης.
F-35: Το πιο ακριβό σκουπίδι στην ιστορία της αμυντικής βιομηχανίας – Τι αναφέρει αμερικανική έκθεση
Σχεδιασμένο ως το επόμενο πολυλειτουργικό μαχητικό αεροσκάφος του Πενταγώνου για την Πολεμική Αεροπορία, το Ναυτικό και το Σώμα Πεζοναυτών, το F-35 έχει αποδειχθεί ένας οικονομικός εφιάλτης, προορισμένος κατά τη διάρκεια της ζωής του να καταναλώσει περισσότερους πόρους από το ΑΕΠ μιας μεγάλης οικονομίας των G20.
Σύμφωνα με το Γραφείο Λογοδοσίας της Κυβέρνησης (GAO) των ΗΠΑ, το Lockheed Martin F-35 Lightning II, πέμπτης γενιάς υπερηχητικό stealth μαχητικό, φαίνεται να μην έχει σοβαρή τύχη… λόγω μη ετοιμότητας.
Η GAO απέδωσε την έλλειψη ετοιμότητας σε «προβλήματα συντήρησης των αποθηκών και των οργανωτικών διαδικασιών», καθώς και σε υπερβολική εξάρτηση από εργολάβους που ουσιαστικά κρατούν το Πεντάγωνο όμηρο με αστρονομικά κόστη συντήρησης (αυξήθηκαν από 1,1 τρισεκατομμύρια δολάρια το οικονομικό έτος 2018 σε 1,58 τρισεκατομμύρια δολάρια το οικονομικό έτος 2023).
Το Ναυτικό και η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ θα αναλάβουν τον έλεγχο της συντήρησης για να ελέγξουν την κατάσταση, αλλά όχι πριν το οικονομικό έτος 2027.
Η GAO εκτιμά ότι μόνο περίπου το 55% από τις τρεις παραλλαγές του F-35 είναι έτοιμα για αποστολή οποιαδήποτε στιγμή – με τον όρο ετοιμότητα εννοείται η ικανότητα «να πετάξει και να εκτελέσει τουλάχιστον μία αποστολή».
Με κόστος ανά μονάδα σχεδόν 100 εκατομμύρια δολάρια και εκτιμώμενο κόστος ζωής πάνω από 2 τρισεκατομμύρια δολάρια, το πρόγραμμα F-35 είναι μακράν το πιο ακριβό στρατιωτικό project στην ιστορία.
Ωστόσο, οι κατασκευαστές του F-35 αποδείχθηκαν ανίκανοι να επιλύσουν όλα τα προβλήματα του αεροσκάφους, με την GAO να εκδίδει αναφορές επί αναφορών για εκατοντάδες ελαττώματα που θα μπορούσαν να τραυματίσουν ή να σκοτώσουν πιλότους, ή να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια του αεροσκάφους.
Αυτά τα προβλήματα κυμαίνονται από ελαττωματικούς τροχούς προσγείωσης έως ευαίσθητο ηλεκτροοπτικό εξοπλισμό στόχευσης, προβλήματα αποκόλλησης καμπίνας και ευαισθησία σε καιρικές συνθήκες, διάβρωση, ζητήματα ραντάρ, καθίσματα εκτίναξης που μπορεί να σπάσουν τους λαιμούς των πιλότων, και αδυναμία πτήσης σε καταιγίδες.
Επίσης, και οι τρεις κύριοι αντίπαλοι της Αμερικής έχουν αναφέρει ότι έχουν βρει τρόπους να αναιρέσουν το πλεονέκτημα stealth του F-35, με τη Ρωσία, την Κίνα και το Ιράν να ανακοινώνουν προηγμένες τεχνολογίες ραντάρ ικανές όχι μόνο να ανιχνεύσουν το F-35 σε μεγάλες αποστάσεις, αλλά ακόμη και να ταυτοποιήσουν την ξεχωριστή υπογραφή ραντάρ μεμονωμένων F-35.