Πολεμικό σκηνικό στο Αιγαίο-Με 5 πολεμικά πλοία, η Τουρκία μεταξύ Καρπάθου-Κάσου

1968

Επίσης, καταγράφηκαν και τέσσερις παραβάσεις στο FIR Αθηνών από δύο ελικόπτερα και ένα UAV

Μνήμες του 2020 -όταν το τουρκικό Oruc Reis έκανε… βόλτες στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, με αποτέλεσμα Ελλάδα και Τουρκία να φτάσουν ένα βήμα πριν το θερμό επεισόδιο– ξυπνά η καθόλα… περίεργη αλλά και επικίνδυνη κατάσταση, που έχει διαμορφωθεί στο Αιγαίο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της Καθημερινής, η Τουρκία -με πρόσχημα την παραβίαση της τουρκικής υφαλοκρηπίδας- ανέπτυξε τα τελευταία 24ωρα έως και πέντε πολεμικά πλοία σε περιοχή, που βρίσκεται μόλις έξω από τα όρια της αιγιαλίτιδας ζώνης μεταξύ Κάσου και Καρπάθου, όπου πλέει τις τελευταίες ημέρες το υπό ιταλική σημαία πλοίο «Ievoli Relume», με σκοπό έρευνες για τη μελλοντική εγκατάσταση υποβρυχίων καλωδίων του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου (Great Sea Interconnector-GSI).
Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο κυβερνητικός εταίρος του Erdogan, Devlet Bahceli, έβαλε στο στόχαστρο του τον Έλληνας υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκο Δένδια, τον οποίο χαρακτήρισε «δειλό», ενώ σχολίασε ότι «οι εχθροί των Τούρκων είναι ανήσυχοι, πονούν και ο ύπνος τους έχει διαταραχθεί».

Τα τουρκικά πολεμικά πλοία

Αρχικά, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η Τουρκία αντέδρασε αναπτύσσοντας δύο φρεγάτες και μια κορβέτα από το τουρκικό ναυτικό και συγκεκριμένα των «Gokova», «Gokcu» και «Beykoz». Αρχικά από την ελληνική πλευρά στην περιοχή των ερευνών βρισκόταν μόνο η κανονιοφόρος «Αήττητος», ενώ μετά την ενίσχυση της τουρκικής παρουσίας κρίθηκε απαραίτητη η αποστολή και της φρεγάτας «Νικηφόρος Φωκάς» στα στενά Κάσου – Καρπάθου, σε ικανή δηλαδή απόσταση από τις έρευνες του ιταλικού πλοίου.
Μετά τις 7 το απόγευμα της Δευτέρας (22/7/2024), στην περιοχή έφτασαν δύο ακόμη πυραυλάκατοι της Τουρκίας.
Στον αντίποδα, η Ελλάδα φαίνεται πως επέλεξε να μην κλιμακώσει περαιτέρω. Στο πλαίσιο αυτό, απλά κατέπλευσε στην περιοχή ένα περιπολικό ανοιχτής θαλάσσης του Λιμενικού Σώματος.

Παραβιάσεις του εναέριου χώρου

Επίσης, καταγράφηκαν και τέσσερις παραβάσεις στο FIR Αθηνών από δύο ελικόπτερα και ένα UAV.

Η ελληνική NAVTEX

Σημειώνεται ότι το «Ievoli Relume» κινείται βάσει NAVTEX του σταθμού Ηρακλείου της Υδρογραφικής Υπηρεσίας (693/24). Το σημείο στο οποίο έχει προκληθεί η ένταση με την υψηλή συγκέντρωση τουρκικών πολεμικών πλοίων βρίσκεται ουσιαστικά σε ένα μικρό κενό νότια του στενού Κάσου – Καρπάθου, που δεν καλύπτεται από ελληνικά χωρικά ύδατα που, όπως είναι γνωστό, έχουν έκταση 6 ναυτικών μιλίων.
NAVTEX.webp
Bahceli κατά Δένδια και… Βανδή

Δριμεία επίθεση κατά του Νίκου Δένδια και της Δέσποινας Βανδή, εξαπέλυσε ο πρόεδρος του Εθνικιστικού Κινήματος MHP, Devlet Bahceli. Σε συνέντευξη Τύπου στα κεντρικά γραφεία του κόμματος, υποστήριξε πως «ο Έλληνας υπουργός Άμυνας κ. Δένδιας βρίσκεται σε παραλήρημα. Η Τουρκία θα στέκεται πάντα στο πλευρό της Κύπρου, η οποία είναι τουρκική».
Σύμφωνα με τον Bahceli, «γεγονός ότι ο Έλληνας υπουργός Άμυνας, ο οποίος επισκέφθηκε τη Νότια Κύπρο τις προάλλες, συκοφάντησε τους εορτασμούς της 50ης επετείου ως “γιορτή ντροπής των Τουρκοκυπρίων” και εξέφρασε τη δυσφορία του για την παρουσία των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων θα πρέπει να θεωρηθεί ως αγένεια, δειλία και καθαρή θρασύτητα. Ο χαρακτηρισμός των εορτασμών των 50 χρόνων ως “γιορτές ντροπής” είναι το παραλήρημα ενός σκοταδιστή, ο παραλογισμός ενός ανεκδιήγητου ανθρώπου. Η Ειρηνευτική Επιχείρηση της 20ης Ιουλίου τερμάτισε τις απόπειρες γενοκτονίας των Τουρκοκυπρίων, έκανε τους αγωνιστές της ΕΟΚΑ να πληρώσουν ένα τίμημα, απέτρεψε τη μετατροπή της Κύπρου σε ελληνικό νησί, εξασφάλισε την ύπαρξη των Τουρκοκυπρίων και άνοιξε την πόρτα στη μετέπειτα 50ετή περίοδο ειρήνης και σταθερότητας. Ως εκ τούτου, οι εχθροί των Τούρκων είναι ανήσυχοι, πονούν και ο ύπνος τους έχει διαταραχθεί. Το χρόνιο κυπριακό πρόβλημα είναι έργο αυτών που φοβούνται τη λύση. Κάθε φορά, ήταν η ελληνική πλευρά που δεν ευνοούσε τη λύση».
Επιπλέον, ο ίδιος, αναφέρθηκε και στη Δέσποινα Βανδή, υποστηρίζοντας ότι επέδειξε «ασέβεια» προς την τουρκική σημαία και την αφίσα του Mustafa Kemal Ataturk, επειδή αρνήθηκε να τραγουδήσει. Ο Bahceli χαρακτήρισε τη συμπεριφορά της ως «παράδειγμα ανηθικότητας» που δοκιμάζει την υπομονή της Τουρκίας.

Η κρίση του 2020

Το 2020, δοκιμάστηκαν οι αντοχές τόσο της ελληνικής διπλωματίας όσο και των Ενόπλων Δυνάμεων. Οι προκλητικές κινήσεις της Τουρκίας, οι… βόλτες του Oruc Reis στην ελληνική υφαλοκρηπίδα αλλά και η έξοδος από τους ναύσταθμους, περί των 20 τουρκικών πολεμικών πλοίων, οδήγησαν σε κλιμάκωση της έντασης.
Η κινητοποίηση που έγινε από την πλευρά της Ελλάδας ήταν μεγαλύτερη και ταχύτερη από εκείνη στα Ίμια. Ο Ελληνικός Στόλος είχε αναπτυχθεί ταχύτατα σε, χρόνο – ρεκόρ, 4-5 ώρες στο Νότιο Αιγαίο και στην περιοχή του Καστελλόριζου. Η αντίδραση έχει πολλά κοινά χαρακτηριστικά με την αντίστοιχη της Αθήνας και της κυβέρνησης Παπανδρέου το 1987 με την κρίση του «Σισμίκ».
Και τότε όλος ο Ελληνικός Στόλος είχε βγει στο Αιγαίο προσφέροντας σημαντική πρωτοβουλία κινήσεων στην Αθήνα και στέλνοντας ηχηρό μήνυμα αποτροπής στην Άγκυρα.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας