Επενδύσεις άνω του 1 δισ. ευρώ υλοποιούνται για τη δημιουργία νέων πλωτών μονάδων αποθήκευσης και αεριοποίησης φυσικού αερίου, των γνωστών και ως FSRU (Floating Storage and Regasification Unit), στην Ελλάδα. Πρόκειται για επενδύσεις που στοχεύουν να ενισχύσουν τον ρόλο της χώρας μας ως εξαγωγέα φυσικού αερίου που τροφοδοτεί τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, των Βαλκανίων, μέχρι και της Κεντρικής Ευρώπης, στο πλαίσιο των νέων συνθηκών που έχουν προκύψει μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και την προσπάθεια απεξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό αέριο. Ήδη το LNG έχει αποδειχθεί πολύτιμο εργαλείο για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας και τη διαφοροποίηση της ενεργειακής προμήθειας της Ευρώπης, ενώ οι υποδομές των FSRU αποτελούν κομβικό κρίκο της αλυσίδας του ενεργειακού εφοδιασμού.
Σε αυτό το σκηνικό, στη χώρα μας έχουν ξεκινήσει και δρομολογούνται 5 μονάδες FSRU στρατηγικής σημασίας, που φιλοδοξούν να αποτελέσουν νέες πύλες εφοδιασμού, ενισχύοντας τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας. Από αυτές τις μονάδες, μία βρίσκεται σε φάση κατασκευής, δηλαδή πρόκειται για έργο που την επόμενη χρονιά θα ενταχθεί στο σύστημα και θα είναι πλήρως λειτουργικό. Ακόμα ένα έργο βρίσκεται στη φάση της λήψης της τελικής επενδυτικής απόφασης, ενώ σε πιο πρώιμη φάση είναι τα άλλα τρία projects που βρίσκονται στα σκαριά.
Αλεξανδρούπολη 1 & 2
Το πρώτο και πιο ώριμο project είναι αυτό της Gastrade για το FSRU Αλεξανδρούπολης, το οποίο προβλέπεται ότι θα τεθεί σε λειτουργία περί τα τέλη του 2023. Η πλωτή μονάδα, χωρητικότητας 153.500 κ.μ. LNG, θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Β. Μακεδονία μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία. Ακόμα μεγαλύτερη προβλέπεται η χωρητικότητα του δεύτερου FSRU της Gastrade, που ανακοινώθηκε πριν από λίγους μήνες, το οποίο θα αναπτυχθεί και αυτό στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης, με ορίζοντα λειτουργίας το 2025. Στο νέο έργο, “ΑΣΦΑ Θράκης”, το FSRU θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. LNG και θα μπορεί να παραδώσει έως και 22,7 εκατ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως. Το έργο θα περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα χερσαίου και υποθαλάσσιου αγωγού που θα συνδέει το FSRU με τους υφιστάμενους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου στην περιοχή.
Διώρυγα Gas
Μέχρι το τρίτο τρίμηνο έτους αναμένεται η επενδυτική απόφαση για το FSRU Διώρυγα Gas, που αναπτύσσει ο όμιλος της Motor Oil Hellas στους Αγίους Θεοδώρους. Η “Διώρυγα Gas”, στο τελευταίο και οριστικό market test που διενήργησε, έσπασε ρεκόρ ζήτησης για δέσμευση ποσοτήτων: Οι δεσμεύσεις έφτασαν μέχρι τα 25 έτη από την εκτιμώμενη έναρξη της εμπορικής λειτουργίας της Διώρυγα Gas και μέχρι τα 2 δισ. κυβικά μέτρα ανά έτος. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συμμετοχή ισχυρών διεθνών και ελληνικών εταιρειών φυσικού αερίου ενισχύει το έργο και διασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη λειτουργία και βιωσιμότητά του. Τo φυσικό αέριο εκτιμάται ότι θα προμηθεύει τόσο την ελληνική αγορά (μονάδες ηλεκτροπαραγωγής) όσο και τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (Βουλγαρία, Ρουμανία, Ιταλία έως Ουγγαρία και Ουκρανία). Το υπό ανάπτυξη FSRU βρίσκεται μόλις 22 χλμ. σε ευθεία απόσταση από τη Ρεβυθούσα. Τον Οκτώβριο η ΡΑΕ ενέκρινε την αύξηση της αποθηκευτικής ικανότητας του FSRU σε 135.000-210.000 κ.μ. τεχνολογίας Moss, με τέσσερις ή πέντε δεξαμενές προσωρινής αποθήκευσης. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, ο στόχος είναι το project να τεθεί σε λειτουργία εντός του πρώτου τριμήνου του 2024.
Thessaloniki FSRU
Τον περασμένο Οκτώβριο εξασφάλισε άδεια από τη ΡΑΕ για το δικό της FSRU η Elpedison. Ο υπεράκτιος πλωτός σταθμός “Thessaloniki FSRU” θα περιλαμβάνει την πλωτή μονάδα αποθήκευσης, με τέσσερις δεξαμενές συνολικής χωρητικότητας 140.000- 170.000 κ.μ., πλωτό αγκυροβόλιο πολλαπλών σημείων πρόσδεσης, υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό φυσικού αερίου για τη σύνδεση μέσω νέου Μετρητικού Σταθμού με το ΕΣΦΑ, καθώς και με τις μονάδες ηλεκτρoπαραγωγής της Elpedison. Η επένδυση στοχεύει στην εξυπηρέτηση κυρίως ιδίων αναγκών, και συγκεκριμένα στην τροφοδοσία των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής της εταιρείας σε Θεσσαλονίκη και Θίσβη, καθώς και την κάλυψη της δραστηριότητας προμήθειας φυσικού αερίου της εταιρείας στη χονδρική ή τη λιανική. Ο υπεράκτιος πλωτός τερματικός σταθμός θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένος στον Θερμαϊκό Κόλπο, σε απόσταση περίπου 3,4 χλμ. νότια-νοτιοδυτικά του προβλήτα 6 του ΟΛΘ. Το συνολικό ύψος της επένδυσης υπολογίζεται στα 60,4 εκατ. ευρώ, ενώ η μονάδα FSRU προβλέπεται να αποκτηθεί με leasing. Το project της Elpedison προβλέπεται να λειτουργήσει προς τα τέλη του 2025.
Η Mediterranean Gas στον Βόλο
Τον Δεκέμβριο ολοκληρώθηκε το μη δεσμευτικό market test για το ΑRGO FSRU της Mediterranean Gas. Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, εκδήλωση ενδιαφέροντος υπέβαλαν ελληνικές και διεθνείς εταιρείες, υπερκαλύπτοντας τη συνολική δυναμικότητα του τερματικού σταθμού, ενώ οι ποσότητες που δηλώθηκαν είναι για περίοδο έως και 25 έτη. Ιδιαίτερα αυξημένη ήταν και η ζήτηση για επιπλέον αποθηκευτικό χώρο στον τερματικό σταθμό.
Η Mediterranean Gas ξεκίνησε να αναπτύσσει το συγκεκριμένο project με στόχο αρχικά να τοποθετηθεί εντός του λιμένα Βόλου, στη συνέχεια όμως αναγκάστηκε να αναζητήσει νέα τοποθεσία στην ευρύτερη περιοχή.
Η δυναμικότητα επαναεριοποίησης του ARGO θα ανέρχεται σε 5,2 bcm φυσικού αερίου ετησίως. Θα βρίσκεται στην καρδιά της Ελλάδας, στη μέση του ΕΣMΦΑ, προσφέροντας υψηλή πίεση για τη σωστή λειτουργία και βιωσιμότητα του Εθνικού Συστήματος και ευελιξία στους χρήστες του τερματικού, καθώς και ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών. Η εν λόγω επένδυση αναμένεται να φτάσει τα 75 εκατ. ευρώ όσον αφορά τις χερσαίες υποδομές, ενώ η ολοκλήρωσή της υπολογίζεται στα μέσα του 2024.