Σε απίστευτο αλαλούμ εξελίσσεται για τους επιβάτες το σχέδιο μετάβασης στο ηλεκτρονικό εισιτήριο, αφού οι μεγάλες ελλείψεις στα μηχανήματα αυτόματης πώλησης εισιτηρίων και εκπαίδευσης του κοινού, δημιουργούν αδικαιολόγητη ταλαιπωρία των πολιτών στους σταθμούς.
Ο ΟΑΣΑ αντί να ξεκινήσει οργανωμένη καμπάνια ενημέρωσης των πολιτών, περιορίζεται σε ανακοινώσεις εντυπώσεων, προτρέποντας τους πολίτες στην αγορά των πολλαπλών εισιτηρίων ακόμη και αν οι καθημερινές τους ανάγκες είναι διαφορετικές. Αποσιωπά όμως το γεγονός ότι οι αυτόματοι πωλητές δεν εκδίδουν εκπτωτικά εισιτήρια (0.60 ευρώ) ενώ δεν δέχονται ούτε χαρτονομίσματα π.χ των 20 ευρώ για όσους επιθυμούν να αγοράσουν το ενιαίο εισιτήριο του 1,40 ευρώ.
Το επιχείρημα είναι ότι δεν μπορούν να δώσουν τόσα ρέστα! Η έλλειψη εκπαίδευσης και καθοδήγησης είναι εμφανής αφού το προσωπικό της ΣΤΑΣΥ αλλά και του αναδόχου δεν επαρκούν για να επιλύσουν τα προβλήματα εξοικείωσης που αντιμετωπίζει το επιβατικό κοινό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, ακόμη και τεχνολογικά καταρτισμένοι πολίτες να δυσκολεύονται να χειριστούν το μενού του νέου εξοπλισμού πολλαπλών χρήσεων (έκδοσης εισιτηρίου, φόρτισης). Πόσο μάλλον οι ηλικιωμένοι!
Το προβλήματα επεκτείνονται και στην σύμβαση με την Indra Systemas προμηθεύτρια των παλιών μηχανημάτων έκδοσης χάρτινων εισιτηρίων. Για τα μηχανήματα αυτά υπήρχε πρόβλεψη, ώστε τα νέας γενιάς συστήματα που λειτουργούν στο δίκτυο του μετρό, να αναβαθμιστούν από την εταιρεία για να μπορούν να εκδίδουν και το νέο έξυπνο εισιτήριο.
Σχετική μελέτη έχει γίνει από την ΣΤΑΣΥ που καθορίζει ποια από αυτά μπορούν να αναβαθμιστούν και ποια όχι ώστε να ξηλωθούν. Ωστόσο αυτή η άσκηση δεν φαίνεται να έχει αποδώσει, τουλάχιστον με τους ρυθμούς που θα απαιτούσαν οι συνθήκες αφού στην πράξη τα παλιά μηχανήματα έχουν αποσυρθεί χωρίς να αναβαθμιστούν και τα νέα δεν επαρκούν για να εξυπηρετήσουν το επιβατικό κοινό, την στιγμή που το ηλεκτρονικό εισιτήριο έχει μπει στην ζωή μας από την περασμένη Πέμπτη.
Σε όλο το δίκτυο της ΣΤΑΣΥ έχουν εγκατασταθεί 300 αυτόματοι πωλητές. Ωστόσο οι πολίτες παραπονιούνται ότι υπάρχουν σταθμοί που λειτουργεί μόνο ένα καινούριο μηχάνημα όπως π.χ της Αγίας Παρασκευής, παρά το γεγονός ότι στο σταθμό είχαν εγκατασταθεί 3 ή 4 μηχανήματα έκδοσης χάρτινων εισιτηρίων.
Χθες, ουρές σχηματίστηκαν και πάλι στους σταθμούς από τον κόσμο που ήθελε να προμηθευτεί εισιτήρια. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές η αναβάθμιση δεν μπορεί να προχωρήσει στα παλιά μηχανήματα, ενώ για τα πολύ καινούρια (των τελευταίων 5 έως 10 ετών) πληροφορίες αναφέρουν ότι θα ολοκληρωθεί αρχές Δεκεμβρίου. Μέχρι τότε το πιθανότερο είναι ότι ο κόσμος θα συνεχίσει να ξεροσταλιάζει στις ουρές.
Ο σχεδιασμός για το κλείσιμο των πυλών είναι να υλοποιηθεί σταδιακά, παρά τις αντιστάσεις που δέχεται το σύστημα εκ των έσω.
Χθες στον Άγιο Αντώνιο που ήταν ένας από τους πρώτους τέσσερις σταθμούς που έκλεισε ο ΟΑΣΑ τις πύλες, το Σωματείο Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθήνας (ΣΕΛΜΑ) τις άνοιξε. Το ΣΕΛΜΑ, αποδίδει την πρωτοβουλία στα προβλήματα που παρατηρήθηκαν με την επικύρωση των εισιτηρίων στην έξοδο των σταθμών (σ.σ το εισιτήριο επικυρώνεται σε μετρό και ηλεκτρικό, μία κατά την είσοδο στις πύλες των σταθμών και μία κατά την έξοδο από αυτές). Αργότερα, οι πύλες έκλεισαν ξανά από την ΣΤΑΣΥ.
Οι πύλες θα συνεχίσουν να κλείνουν και τις επόμενες μέρες αφού σήμερα είναι προγραμματισμένη 24ωρη απεργία που πραγματοποιείται για την ένταξη των συγκοινωνιακών φορέων στο Υπερταμείο.
Σε ότι αφορά τα θέματα ασφάλειας στους σταθμούς που έχει θέσει ο κ. Λευτέρης Ρενιέρης, Πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων ΗΣΑΠ, πληροφορίες αναφέρουν ότι επιλύονται με ξεχωριστούς διαγωνισμούς καθώς δεν προβλέπονταν στην σύμβαση με τον ανάδοχο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Πρόκειται για την σύνδεση των πυλών με τα συστήματα ασφαλείας ώστε σε έκτακτα περιστατικά (φωτιά, ατύχημα κ.α) να εκκενώνεται γρήγορα η αποβάθρα και να μην εγκλωβίζονται επιβάτες μέσα στους σταθμούς. Το σχέδιο μετάβασης προβλέπει ότι δεν θα κλείσουν οι πύλες εάν δεν έχουν εκπληρωθεί όλες οι προϋποθέσεις ασφαλείας. Μέχρι σήμερα, ο αριθμός των σταθμών που έχουν συνδεθεί είναι κάτω από δέκα.