Κατ΄ αρχή να ευχαριστήσω την Επιτροπή για την πρόσκληση που μας απεύθυνε να πάρουμε μέρος σήμερα εδώ και να εκφράσουμε την άποψή μας για το σχέδιο νόμου του ΥΕΝ που αφορά την “την κύρωση των Συμβάσεων Παραχώρησης που έχουν συναφθεί μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των Οργανισμών Λιμένος Α.Ε. – Διατάξεις για τη λειτουργία του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις”.
Μια πρώτη κεντρική εκτίμηση την οποία θέλουμε να καταθέσουμε είναι ότι η κυβέρνηση επιχειρεί για πολλοστή φορά μέσα από ένα ψευδεπίγραφο περί αξιοποίησης των Λιμένων αυτών να καλύψει μια νέα πράξη ξεπουλήματος και εκποίησης που έρχεται ως συνέχεια αντίστοιχων αποφάσεων για το ξεπούλημα του ΟΛΠ, του ΟΛΘ, γεγονός που αποδεικνύει ότι είτε με την μέθοδο της πολιτικής πλειοψηφικών μετοχικών πακέτων είτε με συμβάσεις μακροχρόνιας παραχώρησης, η κυβέρνηση εκχωρεί βασικές υποδομές στρατηγικού χαρακτήρα στο μεγάλο εγχώριο και διεθνές κεφάλαιο και με τον τρόπο αυτό παραδίδει τον δημόσιο πλούτο σε επιχειρηματικά συμφέροντα τα οποία προσδοκούν αυξημένη κερδοφορία από αυτές τις χρυσοφόρες επενδυτικές επιλογές τους.
Μια δεύτερη διαπίστωση που προκύπτει για εμάς από αυτή την πώληση είναι η αποδόμηση και η συντριβή του μύθου που προσπαθεί να περάσει η κυβερνητική προπαγάνδα περί του τέλους των μνημονίων.
Η πώληση – ιδιωτικοποίηση των 10 μεγάλων περιφερειακών λιμανιών και άλλες που θα ακολουθήσουν, είναι μέσα στο πλαίσιο των μνημονιακών δεσμεύσεων προς την Ε.Ε – Δ.Ν.Τ και κατά συνέπεια οι ισχυρισμοί της κυβέρνησης “περί εθνικής στρατηγικής” και νέο “εθνικό παραγωγικό μοντέλο” απέχουν έτη φωτός από την αλήθεια.
Είναι βαθύτατη πεποίθησή μας ότι η εκχώρηση αυτή υπηρετεί και ευρύτερους στόχους που δείχνουν μια εμπλοκή της κυβέρνησης στα παιχνίδια των γεωπολιτικών αντιπαραθέσεων ΗΠΑ – Ε.Ε – Κίνας – Ρωσίας.
Η κυβέρνηση δείχνει απόλυτη προθυμία, ενισχύει και διευρύνει τον ρόλο ΗΠΑ – ΝΑΤΟ παραχωρώντας σε αυτούς υποδομές και βάσεις με στόχο την αξιοποίηση της γεωστρατηγικής θέσης της χώρας μας και των δρόμων αξιοποίησης εμπορευμάτων.
Στην κατεύθυνση αυτή, παίρνοντας υπόψη ότι η χώρα μας μπορεί να καταστεί κόμβος συνδυασμένων μεταφορών σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της αστικής τάξης, υλοποιεί την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων προκειμένου να υλοποιηθούν όχι μόνο οι επενδύσεις επιχειρηματικών ομίλων αλλά και στρατηγικές επιλογές των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων.
Ισχυρά και μεγάλα διεθνή μονοπώλια όπως π.χ στον τουρισμό, στην κρουαζιέρα, στο διεθνές εμπόριο, στις μεταφορές επιδιώκουν την διείσδυσή τους στην χώρα και την επένδυση των υπερσυσσωρευμένων κεφαλαίων τους για την αποκόμιση μεγαλύτερης κερδοφορίας τους.
Η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων είναι κεντρική πολιτική επιλογή της Ε.Ε και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ την υλοποιεί πιστά όπως φάνηκε ξεκάθαρα με την πώληση των ΟΛΠ – ΟΛΘ αλλά και των αεροδρομίων στην κρατική Γερμανική FRAPORT!! Με τον τρόπο αυτό η χώρα μας παραδίδει όλα τα λιμάνια της σε ξένα πολυεθνικά και τρίτα κρατικά συμφέροντα.
Παράλληλα θεωρούμε εντελώς παραπλανητική και υποκριτική την θέση της κυβέρνησης ότι τάχα με την υπό παραχώρηση στον εκάστοτε οργανισμό Λιμένος διατηρείται η ιδιοκτησία του λιμανιού, η πρακτική αυτή κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις μπορεί να είναι ακόμη ευνοϊκότερη για την επένδυση τμημάτων του κεφαλαίου. Αντίστοιχα υπηρεσίες των λιμένων που θα μείνουν στο δημόσιο μπορεί να είναι ζημιογόνες με αποτέλεσμα για άλλη μια φορά να μεταφέρεται το φέσι στις πλάτες του λαού και των φορολογουμένων.
Για παράδειγμα είναι σαφές ότι η εκχώρηση της χρήσης δραστηριοτήτων και η διατήρηση της ιδιοκτησίας των λιμανιών στο ελληνικό δημόσιο μειώνουν το τίμημα, αφού οι επιχειρηματικοί όμιλοι απλώς νοικιάζουν τον εξοπλισμό και την γη χωρίς να τα αγοράζουν.
Ο επιχειρηματικός ανταγωνισμός απαιτεί ορισμένες υποδομές να βρίσκονται σε ουδέτερα χέρια με στόχο να μην έχει κανείς τον αποφασιστικό ρόλο και πλεονέκτημα. Κατά συνέπεια οι προτεινόμενες στο σχέδιο νόμου ρυθμίσεις που προωθεί η κυβέρνηση δεν αλλάζουν τον χαρακτήρα της απελευθέρωσης – ιδιωτικοποίησης αντίθετα μπορεί να ωφελήσουν πιο αποφασιστικά τα συμφέροντα του κεφαλαίου.
Το αναφερόμενο τέλος που προτείνει η κυβέρνηση δεν είναι τίποτα άλλο παρά προπέτασμα καπνού και σε κάθε περίπτωση κινείται σε συμβολικό και μόνο επίπεδο….
Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και η παράδοσή του στην Κινεζική COSCO, δείχνει ότι το μοντέλο αυτό (που είχε και την απόλυτη συναίνεση της Ν.Δ) είναι βαθύτατα επιζήμιο για τα εργατικά – λαϊκά και εθνικά συμφέροντα και οι προωθούμενες αλλαγές με το MASTER PLAN της COSCO μετατρέπουν το λιμάνι του Πειραιά σε μια εργασιακή ζούγκλα όπου κυριαρχεί το καπιταλιστικό πρότυπο της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας.
Η COSCO αποκομίζει κέρδη ρεκόρ από την απόκτηση του ΟΛΠ (όπως δείχνουν τα επίσημα στοιχεία για το 2018) ενώ από την άλλη τα εργατικά δικαιώματα, οι ΣΣΕ, η ασφάλεια και η προστασία της δουλειάς, η επιβάρυνση των εργασιακών σχέσεων , η εντατικοποίηση της εργασίας, η παραβίαση της εργατικής νομοθεσίας, η γενίκευση των ευέλικτων μορφών απασχόλησης, η έξαρση των ατυχημάτων, η απροκάλυπτη εργοδοτική τρομοκρατία καλά κρατούν!
Το νέο MASTER PLAN της COSCO με την επέκταση του χώρου για τα μεγαθήρια κρουαζιερόπλοια, οι ξενοδοχειακές μονάδες και το εμπορικό κέντρο το LOGISTIC CENTER που βρίσκονται στους σχεδιασμούς της αναμένεται να επιβαρύνουν δραματικά τον Πειραιά περιβαλοντολογικά – συγκοινωνιακά και οι συνέπειες θα θίξουν καίρια και τις μικρές επιχειρήσεις στο εμπόριο αλλά και αυτούς που αναπτύσσουν την δραστηριότητά τους στην ευρύτερη περιοχή της Ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης.
Αυτά είναι τα αποτελέσματα που παράγει η αντιλαϊκή πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων και οι εκχωρήσεις μεγάλων υποδομών και επιχειρήσεων του δημοσίου στα εγχώρια και διεθνή επιχειρηματικά σχήματα και συμφέροντα.
Είναι όψη του ίδιου νομίσματος με την κυβερνητική ναυτιλιακή πολιτική που είναι σταθερά προσανατολισμένη να υπηρετεί πιστά τα εφοπλιστικά συμφέροντα στην Ναυτιλία, να διαφημίζει και να βραβεύει τους μεγαλοσχήμονες του εφοπλιστικού κεφαλαίου, να αφήνει άθικτο το αντιλαϊκό θεσμικό πλαίσιο της φοροασυλίας, της μαύρης ανασφάλιστης και χαμηλόμισθης εργασίας, της μαζικής ανεργίας και του ανελέητου διωγμού των ελλήνων Ναυτεργατών που γίνονται θυσία στον βωμό της εφοπλιστικής ανταγωνιστικότητας και κερδοφορίας.
Είναι η ίδια πολιτική που απαρέγκλιτα εφάρμοσε και συνεχίζει να υλοποιεί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τσακίζοντας τα εργατικά δικαιώματα και κατακτήσεις στις ΣΣΕ, στα κοινωνικοασφαλιστικά, στα εργασιακά.
Μπροστά σε αυτή την κατάσταση οι εργαζόμενοι όχι μόνο δεν πρέπει να εξαπατηθούν με τα νέα επικοινωνιακά τερτίπια της κυβέρνησης αναφορικά με την “αξιοποίηση” των 10 μεγάλων περιφερειακών λιμανιών της χώρας μας, αντίθετα πρέπει να συγκροτήσουν ένα εργατικό – τοπικό και λαϊκό μέτωπο αντίστασης και πάλης για να μην περάσουν οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης για το ξεπούλημα των λιμανιών αυτών και να συνδέσουν την πάλη αυτή με την συνολική αντιλαϊκή και αντεργατική κυβερνητική πολιτική.
Σε μια τέτοια κατεύθυνση καλούμε όλους τους εργαζόμενους να πορευτούμε ώστε να αποτύχει και να ναυαγήσει ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για το ξεπούλημα των 10 λιμανιών.
Υ.Γ.: Τα υπό πώληση 10 λιμάνια είναι τα παρακάτω: Αλεξανδρούπολης – Βόλου – Ελευσίνας – Ηγουμενίτσας – Ηρακλείου – Καβάλας – Κέρκυρας – Λαυρίου – Πάτρας – Ραφήνας.
Νταλακογεώργος Αντώνης
Πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ