Ο Αττίλας 3 επελαύνει: κατεβαίνει και το ερευνητικό Oruc Reis

1356
επελαύνει

Οι ανώδυνες “κυρώσεις” της Ε.Ε, η έλλειψη σχεδιασμού και ο ελληνοκυπριακός κατευνασμός, αποθρασύνουν την Άγκυρα.

Συνεχίζονται απρόσκοπτα οι παράνομες ενέργειες της Τουρκίας εντός της Κυπριακής ΑΟΖ, παρά τις εξαγγελίες ΕΕ και ΗΠΑ για σοβαρές κυρώσεις. Ο τούρκος πρόεδρος φαίνεται πως αγνοεί τις όποιες προειδοποιήσεις και όχι μόνο δεν υποχωρεί, αντ’ αυτού επιχειρεί να βγει στην αντεπίθεση.

Μετά τις απειλές του Tούρκου υπουργού Εξωτερικών, Μεβλούτ Τσαβούσογλου, ότι η Άγκυρα θα στείλει και τέταρτο πλοίο στην Ανατολική Μεσόγειο, αυξάνοντας τις δραστηριότητές της στην περιοχή, και τις δηλώσεις του ηγέτη της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Κεμάλ Κιλιντσάρογλου, περί πλήρους απομόνωσης της Αγκύρας, τα τουρκικά ΜΜΕ ξεκίνησαν να μεταφέρουν το «θερμό» κλίμα που αναμένεται να ακολουθήσει την προσεχή περίοδο.

Πέρα από τα γεωτρύπανα Γιαβούζ και Φατίχ και το Μπαρμπαρός, «πλώρη» για την ΑΟΖ της Κύπρου ετοιμάζεται να βάλει το ερευνητικό σκάφος Oruc Reis (Ορούτς Ρέις).

Ήδη, στα τουρκικά μέσα ενημέρωσης και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, άρχισαν να κυκλοφορούν βίντεο από το νέο «εκλεκτό» σκάφος της Αγκύρας. Επεσήμαναν μάλιστα πως η Άγκυρα έδωσε το «πράσινο φως» για ενίσχυση των στρατιωτικών δυνάμεων στην περιοχή. Ειδικότερα, όπως μετέδωσαν, τα τέσσερα πλέον ερευνητικά σκάφη θα συνοδεύονται από πολεμικά πλοία, υποβρύχια καθώς και από μη επανδρωμένα αεροσκάφη.

Σεισμικές έρευνες

Το Ορούτς Ρέις θα σταλεί στην περιοχή για σεισμικές έρευνες μόλις ολοκληρώσει τις έρευνές του στη θάλασσα του Μαρμαρά, ανακοίνωσε ο τούρκος υπουργός Ενέργειας, Φατίχ Ντονμέζ, λύνοντας έτσι την απορία για το τέταρτο πλοίο που θα πάει στην Μεσόγειο.

Ο Τούρκος υπουργός το ανακοίνωσε μέσω Twitter γράφοντας ότι «για τις δραστηριότητές μας που συνεχίζονται στην ανατολική Μεσόγειο με τα γεωτρύπανά μας Φατίχ και Γιαβούζ και το ερευνητικό μας πλοίο Μπαρμπαρός, τώρα στέλνουμε και το τέταρτο μας πλοίο».

«Αμέσως μετά, το ερευνητικό μας πλοίο Ορούτς Ρέις, το οποίο διεξάγει έρευνες από τον Αύγουστο του 2017 μέχρι σήμερα στην Μαύρη Θάλασσα και τον Μαρμαρά, θα σταλεί για να διεξαγάγει σεισμικές έρευνες στην ανατολική Μεσόγειο» πρόσθεσε.

ΡΙΣΚΑΡΕΙ ΜΕ ΚΕΝΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΤΑ ΓΕΩΤΡΥΠΑΝΑ Ο ΕΡΝΤΟΓΑΝ

Ρισκάρει με κενά ασφάλειας στα γεωτρύπανα ο Ερντογάν

Ούτε τα στοιχειώδη μέτρα ασφάλειας, των ίδιων των γεωτρύπανών της και του προσωπικού τους, της ναυσιπλοΐας αλλά και του θαλάσσιου περιβάλλοντος, δεν τηρεί η Τουρκία στην προσπάθειά της να πετύχει τους σκοπούς της σε σχέση με την εισβολή της στην κυπριακή ΑΟΖ.

Από τη μία η Τουρκία συνεχίζει και εντείνει τις απειλές σε σχέση με τις παραβιάσεις της κυπριακής ΑΟΖ, ωστόσο τα νομικά και διπλωματικά μέτρα κατά των παραβιάσεων της κυπριακής ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας συνεχίζουν να προκαλούν πολλαπλά προβλήματα στα δύο τουρκικά γεωτρύπανα, το Fatih και το Yavuz, περιλαμβανομένων και σοβαρών προβλημάτων και βασικών ελλείψεων στον τομέα ασφάλειας.

Το τελευταίο 24ωρο, παραβιάζοντας στοιχειώδεις απαιτήσεις ασφάλειας της ναυσιπλοΐας αλλά και του προσωπικού των δύο γεωτρύπανων, τόσο το Fatih όσο και το Yavuz επιχειρούν χωρίς κανένα πλοίο υπεράκτιας υποστήριξης κοντά τους.

Η ελάχιστη απαίτηση για ένα τουλάχιστον πλοίο υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων, με εξοπλισμό πυρόσβεσης κοντά στο κάθε γεωτρύπανο, είναι στοιχειώδης απαίτηση ασφάλειας για άμεση ανταπόκριση σε περίπτωση ατυχήματος και πυρκαγιάς. Επίσης, είναι απόλυτα αναγκαία η παρουσία τέτοιου σκάφους για τη χρήση των υποβρύχιων ρομπότ όποτε χρειαστεί για εξέταση ή ενέργειες σε σχέση με την ίδια τη γεώτρηση. Ακόμα, κύριο ρόλο έχουν αδιάλειπτα τέτοια σκάφη για αποτροπή εισόδου στην αυστηρά απαγορευμένη ζώνη ακτίνας 500 μέτρων από το γεωτρύπανο.

Το Yavuz, νότια του Απόστολου Αντρέα, παραμένει για μέρες χωρίς τέτοιο πλοίο υποστήριξης, ενώ από χθες χωρίς την απαραίτητη υποστήριξη παραμένει και το Fatih, δυτικά της Πάφου.

Αιτία είναι το σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Τουρκία, μετά την άρνηση όλων των ξένων εταιρειών που συνεργάζεται για πλοία υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων υδρογονανθράκων, για συμμετοχή σε παράνομη γεωτρητική δραστηριότητα εντός της κυπριακής ΑΟΖ.

Πρώτα, με την κίνηση της Τουρκίας για γεώτρηση δυτικά της Πάφου, αποχώρησε η νορβηγική SIEM που υποστήριξε την πρώτη γεώτρηση του Fatih ανοικτά της Αττάλειας. Τελικά, πώλησε τα τρία πλοία υποστήριξης στην Τουρκία (Τουρκική Ανώνυμη Εταιρεία Πετρελαίων), τα οποία μετονομάστηκαν, πέρασαν υπό τουρκική σημαία στο τουρκικό νηολόγιο και υποστήριζαν και τα τρία την παράνομη γεώτρηση του Fatih, μέχρι και την έλευση του Yavuz.

Για τη γεώτρηση με το Yavuz νότια του Αποστόλου Αντρέα, η Τουρκία ανακοίνωσε ότι θα συμμετείχαν δύο πλοία υποστήριξης της ολλανδικής Vroon Offshore και συγκεκριμένα τα Vos Prince και Vos Prime, όπως και το POSH Sincero της PACC Offshore Services Holdings. Και τα τρία πλοία βρέθηκαν δίπλα στο Yavuz όταν αυτό αγκυροβόλησε στη Σελεύκεια, ωστόσο ουδέποτε ακολούθησαν το γεωτρύπανο στην παράνομη θέση και δραστηριότητά του νότια του Αποστόλου Αντρέα εντός της κυπριακής υφαλοκρηπίδας.

Όπως αποκάλυψε την περασμένη εβδομάδα ο «Φιλελεύθερος» μετά από επικοινωνία του με τις δύο εταιρείες, η πρώτη (Vroon Offshore) ενημέρωσε ότι τα πλοία της αποχωρούν και δεν θα συμμετάσχουν σε παράνομη δραστηριότητα, ενώ η δεύτερη (PACC Offshore Services Holdings) ενημέρωσε τον «Φ» ότι πώλησε το POSH Sincero. Πράγματι, τα δύο πλοία της ολλανδικής εταιρείας αποχώρησαν για την Αίγυπτο, ενώ το POSH Sincero μπήκε σε διαδικασία αλλαγής νηολογίου, σημαίας και ολοκλήρωσης των διαδικασιών αγοροπωλησίας.

Είναι προφανές ότι για ένα διάστημα το POSH Sincero δεν θα είναι έτοιμο επιχειρησιακά, μέχρι να γίνουν οι διαδικασίες μετεγγραφής, μετονομασίας, σημαίας και ελέγχων. Καθυστέρηση φέρνει και η πρόσληψη και εκπαίδευση προσωπικού, ιδιαίτερα και κάποιων απαραίτητων στελεχών που πρέπει να εξειδικευτούν στο συγκεκριμένο σκάφος, όπως ο υπεύθυνος για τη σταθεροποίηση του κοντά στο γεωτρύπανο κατά τις φορτο-εκφορτώσεις.

Χρειάζεται έξι, αλλά επιχειρεί με τρία

Έτσι, η Τουρκία διαθέτει αυτές τις μέρες μόνο τρία πλοία υποστήριξης και για τις δύο γεωτρήσεις, ενώ το ελάχιστο απαιτούμενο είναι έξι πλοία υποστήριξης –τρία για κάθε γεώτρηση.

Αυτό σημαίνει κανονικά ότι τα δύο από τα τρία πλοία θα έπρεπε να βρίσκονται στα γεωτρύπανα, ενώ το τρίτο να πηγαινοέρχεται για υποστήριξη των δύο γεωτρύπανων με μεταφορά σε αυτά της απαραίτητης λάσπης –λιπαντικό χωρίς το οποίο δεν προχωρά η γεώτρηση– τσιμέντου για σταθεροποίηση του φρεατίου, αλλά και την συλλογή και μεταφορά στην στεριά για επεξεργασία των αποβλήτων της γεώτρησης, που είναι εξαιρετικά σημαντικό σε σχέση με την περιβαλλοντική προστασία.

Η παρουσία σε κοντινή απόσταση πολεμικών πλοίων ασφαλώς δεν καλύπτει κανένα από τα κενά.

Δεδομένου ότι η βάση υποστήριξης είναι στη Σελεύκεια, σε απόσταση 150 ν. μιλίων (270 χλμ) από το Fatih δυτικά της Πάφου και το Yavuz 90 ν. μίλια (160 χλμ) νότια του Απ. Αντρέα, οι μετακινήσεις ενός πλοίου υποστήριξης από το λιμάνι της Σελεύκειας προς το Fatih και πίσω και μετά προς το Yavuz και πίσω, πέραν των κινδύνων, φέρνει και πολύ μεγάλη καθυστέρηση στις εργασίες των γεωτρύπανων.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Τουρκική Ανώνυμη Εταιρεία Πετρελαίου (ΤΡΑΟ) έχει ήδη από την περασμένη εβδομάδα βγει στις αγορές για αγορά κι άλλων ειδικών πλοίων υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων. Υπάρχουν διαθέσιμα τέτοια πλοία και δεν θα είναι δύσκολο να βρει η Τουρκία ακόμα και καινούργια. Επίσης, δεν θα τσιγκουνευτεί ακόμα μερικές δεκάδες εκατομμύρια δολάρια, αφού μέχρι τώρα για τον στόλο γεωτρήσεων, ερευνών και υποστήριξης έχει δώσει πέραν του $1 δισ. Ωστόσο, δεν πρόκειται για διευθετήσεις που ολοκληρώνονται σε μια μέρα, αλλά σε μερικές εβδομάδες, επισήμαναν ειδικοί του τομέα.

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας