Οι πέντε πυλώνες της ωκεάνιας οικονομίας και τα 2,5 τρισ. δολάρια

583
Οι πέντε πυλώνες της ωκεάνιας οικονομίας

Η έκθεση αξιολογεί τη βιωσιμότητα χρησιμοποιώντας τους πέντε πυλώνες της ωκεάνιας οικονομίας της UNCTAD

Σε 2,5 τρισεκατομμύρια δολάρια εκτιμάται η αξία των εξαγωγών σε βιομηχανίες που βασίζονται στον ωκεανό, σύμφωνα με νέα έκθεση της UNCTAD.

Η έκθεση, με τίτλο « Προώθηση του δυναμικού των βιώσιμων οικονομιών που βασίζονται στους ωκεανούς: εμπορικές τάσεις, κινητήριες δυνάμεις αγοράς και πρόσβαση στην αγορά », βασίζεται σε μια πρόσφατα δημοσιευμένη διεθνή ταξινόμηση της οικονομίας των ωκεανών .

Πρόκειται ουσιαστικά για το πρώτο σημείο αναφοράς από το οποίο μπορεί να μετρηθεί η εξέλιξη του εμπορίου σε αγαθά και υπηρεσίες που βασίζονται στον ωκεανό.

Σύμφωνα με την UNCTAD, η μεθοδολογία που χρησιμοποιείται είναι πρωτοποριακή, καθώς είναι η πρώτη φορά που οι ωκεανικές και χερσαίες δραστηριότητες διαχωρίζονται χρησιμοποιώντας δεδομένα Comtrade του ΟΗΕ στο πλαίσιο της ονοματολογίας του Εναρμονισμένου Συστήματος για κάθε χώρα.

«Αυτή η έκθεση συμβάλλει στην καλύτερη κατανόηση, τη ρύθμιση και τη διαχείριση του εμπορίου αγαθών και υπηρεσιών που βασίζονται στον ωκεανό», δήλωσε ο David Vivas, νομικός υπάλληλος της UNCTAD που εργάζεται σε θέματα ωκεάνιας οικονομίας.

Είναι ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός για την προώθηση της προόδου στους στόχους που σχετίζονται με το εμπόριο του Στόχου 14 για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη για τη ζωή κάτω από το νερό».

Πέντε πυλώνες ωκεάνιας οικονομίας

Η έκθεση αξιολογεί τη βιωσιμότητα χρησιμοποιώντας τους πέντε πυλώνες της ωκεάνιας οικονομίας της UNCTAD , οι οποίοι προσθέτουν στους παραδοσιακούς πυλώνες της οικονομικής, περιβαλλοντικής και κοινωνικής αειφόρου ανάπτυξης.

Οι μεγαλύτερες βιομηχανίες με βάση τους ωκεανούς

Οι μεγαλύτερες βιομηχανίες με βάση τους ωκεανούς, σύμφωνα με την έκθεση, ήταν ο παράκτιος και θαλάσσιος τουρισμός (1,1 τρισεκατομμύρια δολάρια), ακολουθούμενοι από θαλάσσιες βιομηχανίες υψηλής τεχνολογίας και άλλες κατασκευές που δεν ταξινομούνται αλλού (595 δισεκατομμύρια δολάρια) και οι υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών (399 δισεκατομμύρια δολάρια).

Όσον αφορά τα αγαθά, οι μεγαλύτεροι κλάδοι ήταν αυτοί με υψηλότερη προστιθέμενη αξία: ναυτιλιακές κατασκευές υψηλής τεχνολογίας, πλοία, λιμενικός εξοπλισμός και εξαρτήματά τους.

Οι κορυφαίοι εξαγωγείς αγαθών με βάση τους ωκεανούς είναι οι ανεπτυγμένες χώρες από την Ευρώπη, οι αναπτυσσόμενες χώρες από την Ασία (ακόμη και όταν η Κίνα εξαιρείται), ακολουθούμενες από χώρες της Αμερικής (ανεπτυγμένες και αναπτυσσόμενες).

Διψήφιος μέσος όρος αύξησης των εξαγωγών παρατηρήθηκε για ορισμένα προϊόντα με υψηλή προστιθέμενη αξία, όπως τα κατεψυγμένα μέρη και φιλέτα στην περίπτωση της θαλάσσιας αλιείας μεταξύ 2016 και 2018, δείχνοντας αυξημένες τάσεις κατανάλωσης, ιδιαίτερα στην Ασία, την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.

Οι κορυφαίοι εξαγωγείς αγαθών και υπηρεσιών με βάση τους ωκεανούς ήταν οι ανεπτυγμένες χώρες της Ευρώπης, ακολουθούμενες από τις αναπτυσσόμενες χώρες της Ασίας και τις χώρες της Αμερικής.

Τάσεις της αγοράς στις δραστηριότητες των ωκεανών

Την περίοδο 2015-2018 περισσότερες χώρες συμμετείχαν σε λιγότερο παραδοσιακές δραστηριότητες με βάση τους ωκεανούς, συμπεριλαμβανομένης της επεξεργασίας θαλασσινών, των αθλητικών σκαφών και των καλλυντικών με βάση τη θάλασσα, δείχνοντας τις δυνατότητες των αναδυόμενων ωκεανικών τομέων.

Οι μεταφορείς κρουαζιέρας και τακτικών ναυτιλιακών εταιρειών ήταν οι βιομηχανίες παροχής θαλάσσιων υπηρεσιών με τις καλύτερες επιδόσεις κατά την ίδια περίοδο, πριν από το ξέσπασμα του COVID-19.

Την περίοδο σημειώθηκε επίσης δραματική αύξηση του μεριδίου αγοράς της Κίνας σε ορισμένες βιομηχανίες, όπως τα καλλυντικά με βάση τη θαλάσσια χρήση, και εξίσου δραματική πτώση σε άλλους κλάδους, όπως οι εξαγωγές πλοίων.

Ορισμένες μεσαίου και μικρότερου μεγέθους αναπτυσσόμενες χώρες δείχνουν πολλά υποσχόμενες σε συγκεκριμένες ωκεάνιες οικονομικές δραστηριότητες, όπως το Περού που εδραιώνει το προβάδισμά του σε λίπη και έλαια ψαριών ή θαλάσσιων θηλαστικών και η Σιγκαπούρη στις υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών.

«Αυτά τα νέα ευρήματα θα βοηθήσουν τις αναπτυσσόμενες χώρες να εντοπίσουν νέες θέσεις και επιτυχημένες στρατηγικές εισόδου και ανάπτυξης, οι οποίες είναι απαραίτητες εάν θέλουν να επεκτείνουν και να διαφοροποιήσουν τις εξαγωγές τους σε τομείς που βασίζονται στους ωκεανούς», είπε ο κ. Βίβας.

Ανάγκη για αυξημένη πρόσβαση στην αγορά

Με την ανασκόπηση κάθε τομέα, η έκθεση διαπιστώνει κυρίως χαμηλά μέσα επίπεδα τιμολογίων. Κατά μέσο όρο, οι δασμοί είναι υψηλότεροι στις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες (10,18%), ακολουθούμενες από μεσαίου εισοδήματος (7,9%) και υψηλού εισοδήματος (5,37%). Αντίθετα, η έκθεση διαπιστώνει ευρεία χρήση μη δασμολογικών φραγμών στο εμπόριο σε τομείς των ωκεανών.

Οι χώρες εφαρμόζουν πολυάριθμα υγειονομικά και φυτοϋγειονομικά μέτρα (κυρίως για τα προϊόντα διατροφής) και τεχνικούς φραγμούς στο εμπόριο (κυρίως στα μεταποιητικά προϊόντα).

Επίσης εμφανίζονται περιορισμοί στις εξαγωγές τόσο στα τρόφιμα όσο και στα βιομηχανικά προϊόντα. Ενώ αυτά μπορούν να έχουν ανεκτίμητα οφέλη για την υγεία και το περιβάλλον, μπορούν επίσης να υπονομεύσουν τη συμμετοχή των αναπτυσσόμενων χωρών στο παγκόσμιο εμπόριο.

Εμπόριο οικονομίας των ωκεανών

Οι επιχειρήσεις συμβάλλουν επίσης σε αυτήν την πρόκληση επιβάλλοντας στους προμηθευτές τα πρότυπα αειφορίας τους. Για να επεκτείνουν το εμπόριο σε τομείς που βασίζονται στους ωκεανούς, οι χώρες πρέπει να αναπτύξουν τις ικανότητές τους ώστε να συμμορφώνονται με αυτά τα πρότυπα.

Επιπτώσεις της COVID-19

Από τους τρεις μεγαλύτερους τομείς που βασίζονται στους ωκεανούς, ο τουρισμός επλήγη περισσότερο από την πανδημία COVID-19, καταγράφοντας μείωση 70% στις διεθνείς αφίξεις τουριστών το 2020.

Καθώς οι χώρες ανοίγουν ξανά για τον τουρισμό, η UNCTAD επιδιώκει να τις βοηθήσει να στραφούν σε βιώσιμες μορφές τουρισμού.

Οι υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών επηρεάστηκαν επίσης από την πανδημία COVID-19 καθώς τα σημεία συμφόρησης στην προσφορά και η αύξηση της ζήτησης οδήγησαν στον διπλασιασμό των ναύλων, με επιπτώσεις στους καταναλωτές και τις χώρες που εξαρτώνται περισσότερο από τις θαλάσσιες μεταφορές, όπως τα μικρά αναπτυσσόμενα νησιωτικά κράτη.

Για να διασφαλιστεί ότι οι χώρες θα ανακάμψουν γρήγορα από την πανδημία και θα εμπλακούν σε βιώσιμες δραστηριότητες που βασίζονται στους ωκεανούς, η έκθεση συνιστά πιο ευρεία πρόσβαση σε περιβαλλοντικά ορθές θαλάσσιες τεχνολογίες.

«Οι χώρες χρειάζονται υποστηρικτικά μέτρα όπως η διευκόλυνση και διαφοροποίηση του εμπορίου και της χρηματοδότησης, η πρόσβαση και η μεταφορά τεχνολογίας, η κανονιστική εναρμόνιση και η διαφάνεια», δήλωσε η Claudia Contreras, οικονομολόγος της UNCTAD.

Σημαντική είναι επίσης η οικοδόμηση εθνικών ικανοτήτων, ώστε κάθε χώρα να έχει εκπαιδευμένους επαγγελματίες για την εφαρμογή τέτοιων τεχνολογιών.

Και καθώς αυξάνεται η ζήτηση για προϊόντα υψηλής ποιότητας, οι χώρες θα επωφεληθούν από τη διαφοροποίηση και την αναβάθμιση της παραγωγής τους προς εξειδικευμένες και ωκεανικές δραστηριότητες με υψηλότερη προστιθέμενη αξία.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας