Η χειραγώγηση των συνειδήσεων σήμερα, είναι όπως τον μεσαίωνα που η εκκλησία σου έλεγε τι να κάνεις. Τώρα στο λένε τα ΜΜΕ», λέει στο tvxs.gr ο Κεν Λόουτς, που δε μασάει τα λόγια του όταν μιλάει για τους αξιωματούχους της ΕΕ που είναι συμβιβασμένοι και «δεν μας ακούν», την ελεύθερη αγορά, την αριστερά που «δεν έχει καταφέρει να δημιουργήσει αντίβαρο στη λαίλαπα», τα ΜΜΕ που «..έχουν γίνει η φωνή της ακροδεξιάς» και το Brexit που θα έχει ως αποτέλεσμα κατά τη γνώμη του την πλήρη εξαθλίωση του κόσμου της εργασίας, αφού η Βρετανία εισάγει επισφαλείς όρους εργασίας από τις ΗΠΑ.
Συναντήσαμε τον σκηνοθέτη στο ευρωκοινοβούλιο, όπου παρουσίασε σε μια κατάμεστη αίθουσα, τη νέα του ταινία «Sorry we missed you», μετά από πρόσκληση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Στέλιου Κούλογλου.
Ο πολυβραβευμένος Βρετανός σκηνοθέτης Κεν Λόουτς, όχι απλά δεν επαναπαύθηκε ποτέ στις δάφνες του, όχι απλά δεν συμβιβάστηκε με το κατεστημένο, αλλά στα 83 του χρόνια, φαίνεται να είναι ο σκηνοθέτης που καταγράφει τη θαμμένη από τα ΜΜΕ εικόνα, αυτή της πραγματικής και οδυνηρής ζωής εκατομμυρίων ανθρώπων της εργασίας. «Αυτό που μου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση, είναι το μέγεθος της εκμετάλλευσης των εργαζομένων από τις εταιρείες» λέει ο σκηνοθέτης στο Τvxs.gr.
Το σκηνοθετικό του βλέμμα δεν είναι αποστασιοποιημένο, γιατί πίσω από τις ταινίες που εστιάζουν στο δράμα της εποχής μας, υπάρχουν δεκάδες ώρες έρευνας και συνεντεύξεις με εργαζόμενους τους οποίους έχει γονατίσει η εντατικοποίηση της εργασίας, τα 12ωρα συνεχούς απασχόλησης χωρίς διάλειμμα ούτε καν για φαγητό, η ανασφάλιστη εργασία. Ο ήρωας της τελευταίας του ταινίας Ρίκυ, είναι οδηγός και αναγκάζεται να έχει στο αυτοκίνητο πλαστικό μπουκάλι για να ουρεί, αφού ο εργοδότης μετράει την απόδοσή του κάθε δευτερόλεπτο, κι ας του είπε με έμφαση την ώρα που υπέγραφε τη συμφωνία ότι η σχέση τους είναι συνεταιρική.
«Αυτό σημαίνει πρακτικά, ότι ο εργοδότης δεν έχει καμία ευθύνη απέναντι στον εργαζόμενο. Ούτε για την ασφάλισή του, ούτε για τις υπερωρίες του, ούτε για τα ρεπό του. Η εκμετάλλευση είναι τεράστια» τονίζει στο Τvxs.gr ο Κεν Λόουτς, ο οποίος θα γυρίσει πάλι έναν – έναν τους κοινωνικούς χώρους στη Βρετανία, προκειμένου να παρακολουθήσουν την ταινία οι άνθρωποι στους οποίους έδωσε φωνή με την τέχνη του. «Την προηγούμενη ταινία μου, I Daniel Blake, την προβάλαμε σε 700 κοινωνικούς χώρους. Θα το επαναλάβουμε».
Ο πολυβραβευμένος Βρετανός σκηνοθέτης Κεν Λόουτς, όχι απλά δεν επαναπαύθηκε ποτέ στις δάφνες του, όχι απλά δεν συμβιβάστηκε με το κατεστημένο, αλλά στα 83 του χρόνια, φαίνεται να είναι ο σκηνοθέτης που καταγράφει τη θαμμένη από τα ΜΜΕ εικόνα, αυτή της πραγματικής και οδυνηρής ζωής εκατομμυρίων ανθρώπων της εργασίας. «Αυτό που μου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση, είναι το μέγεθος της εκμετάλλευσης των εργαζομένων από τις εταιρείες» λέει ο σκηνοθέτης στο Τvxs.gr.
Το σκηνοθετικό του βλέμμα δεν είναι αποστασιοποιημένο, γιατί πίσω από τις ταινίες που εστιάζουν στο δράμα της εποχής μας, υπάρχουν δεκάδες ώρες έρευνας και συνεντεύξεις με εργαζόμενους τους οποίους έχει γονατίσει η εντατικοποίηση της εργασίας, τα 12ωρα συνεχούς απασχόλησης χωρίς διάλειμμα ούτε καν για φαγητό, η ανασφάλιστη εργασία. Ο ήρωας της τελευταίας του ταινίας Ρίκυ, είναι οδηγός και αναγκάζεται να έχει στο αυτοκίνητο πλαστικό μπουκάλι για να ουρεί, αφού ο εργοδότης μετράει την απόδοσή του κάθε δευτερόλεπτο, κι ας του είπε με έμφαση την ώρα που υπέγραφε τη συμφωνία ότι η σχέση τους είναι συνεταιρική.
«Αυτό σημαίνει πρακτικά, ότι ο εργοδότης δεν έχει καμία ευθύνη απέναντι στον εργαζόμενο. Ούτε για την ασφάλισή του, ούτε για τις υπερωρίες του, ούτε για τα ρεπό του. Η εκμετάλλευση είναι τεράστια» τονίζει στο Τvxs.gr ο Κεν Λόουτς, ο οποίος θα γυρίσει πάλι έναν – έναν τους κοινωνικούς χώρους στη Βρετανία, προκειμένου να παρακολουθήσουν την ταινία οι άνθρωποι στους οποίους έδωσε φωνή με την τέχνη του. «Την προηγούμενη ταινία μου, I Daniel Blake, την προβάλαμε σε 700 κοινωνικούς χώρους. Θα το επαναλάβουμε».
Για τα ΜΜΕ
- «Τα ΜΜΕ στη Βρετανία είναι όλα ελεγχόμενα από τη δεξιά και η πλειοψηφία τους από την άκρα δεξιά. Η χειραγώγηση των συνειδήσεων είναι όπως τον μεσαίωνα που η εκκλησία σου έλεγε τι να κάνεις. Τώρα στο λένε τα ΜΜΕ»
- «Για την δεξιά, τα πράγματα είναι εύκολα. Λέει: Κατηγόρησε τον πρόσφυγα ή τον φτωχότερο από εσένα. Για την αριστερά όμως που πρέπει να δώσει απαντήσεις, είναι πιο δύσκολο. Πρέπει να παλέψει ενάντια στο θεμελιωμένο σύστημα της ελεύθερης αγοράς. Απέναντι στην εκμετάλλευση των εργαζομένων από τις εταιρείες που προκειμένου να αυξήσουν τα κέρδη τους, μειώνουν το κόστος εργασίας, δεν πληρώνουν άδειες, ασφάλιση»
- «Όσο έχουμε πολιτικούς που είναι στο πλάι των εργοδοτών κι όχι των εργαζομένων δεν θα προοδεύσουμε.»
- «Οι ηγέτες της αριστεράς δεν είναι τόσο δυνατοί όσο της δεξιάς. Η αριστερά πρέπει να δράσει άμεσα γι’ αυτό δεν έχουμε δυνατά σωματεία. Και εξαιτίας της ακροδεξιάς προπαγάνδας των ΜΜΕ»
- «Με τον Μπλερ η αριστερά εξυπηρέτησε την Θάτσερ. Αν επαναληφθεί αυτό σημαίνει ότι δεν έχουν μάθει τίποτα»
Για την Ελληνική κρίση
- «Οικονομικά, ναι, είσαστε ο πιο αδύναμος κρίκος. Πολιτικά όμως είσαστε ο πιο ισχυρός. Είπατε όχι στη συμφωνία. Η τιμωρία ήταν βαριά. Δεν έπρεπε να τη δεχτείτε. Και είναι ντροπή που δεν είχατε υποστήριξη από την ΕΕ. Έπρεπε να σας υποστηρίξουμε όλοι. Όπως πρέπει να υποστηρίξουμε τους απεργούς στη Γαλλία και όποιους είναι έτοιμοι να αγωνιστούν. Αυτός είναι ολόγος που πολλοί αριστεροί είμαστε κριτικοί στην ΕΕ»
Για το Brexit
- «Έχω ασκήσει έντονη κριτική στην ΕΕ, όμως μπορώ να πω, ότι η δεξιά που ήθελε να αποχωρήσουμε, δεν το έκανε για να προστατεύσει τον κόσμο της εργασίας αλλά για τον αντίθετο λόγο. Ήθελε να τον εκμεταλλευθεί ακόμα περισσότερο. Ο Μπόρις Τζόνσον ήθελε να κάνει μια συμφωνία με τις ΗΠΑ, για χειρότερες συνθήκες εργασίας. Να αυξήσει την εκμετάλλευση, να υποβαθμίσει τα στάνταρ στην παραγωγή τροφίμων και το περιβάλλον, ώστε η Βρετανία να εγκαταλείψει πλέον τα όρια που έθετε η ΕΕ. Είναι επικίνδυνοι καιροί. Συμμαχεί με τον Τραμπ και με όλους τους δεξιούς ανά τον κόσμο. Και είναι ένα ερώτημα για την αριστερά. Θα παλέψει ή θα εξυπηρετήσει τους δεξιούς όπως έκανε ο Μπλερ;»
Για το προσφυγικό
- «Η ΕΕ σας άφησε μόνους σας. Αν η ΕΕ σεβόταν τη συνθήκη της Γενεύης και ήταν πραγματικά αλληλέγγυα, δεν θα έκανε συμφωνίες με χώρες που παραβιάζουν το διεθνές δίκαιο.»
Για την τέχνη που «βλέπει» την κοινωνία
- «Υπάρχουν κι άλλοι σκηνοθέτες που είναι θυμωμένοι και θέλουν να ασχοληθούν με αυτά τα θέματα. Δεν πληρώνει όμως κανείς. Εγώ είμαι τυχερός, γιατί έγινα γνωστός σε μία εποχή που τα πράγματα ήταν λιγότερο ελεγχόμενα»
*Πηγή: tvxs.gr