Κατατέθηκε τελικά χθες και αναμένεται να ψηφιστεί αύριο Τετάρτη (17/4) το μεσημέρι στη Βουλή (με ονομαστική ψηφοφορία) η σκανδαλώδης τροπολογία αλλαγής της σύμβασης παραχώρησης του ιπποδρομιακού στοιχήματος για 20 έτη. Με την τροπολογία επέρχονται τρεις βασικές μεταβολές στη σύμβαση που υπέγραψαν ΤΑΙΠΕΔ και ΟΠΑΠ το 2015. Η πρώτη μεταβολή αφορά τη δυνατότητα συγχώνευσης της εταιρείας Ιπποδρομίες Α.Ε. με τη μητρική της εταιρεία ΟΠΑΠ Α.Ε. Με τον τρόπο αυτό η εταιρεία θα μπορεί να συμψηφίσει τις ζημίες της με κέρδη της μητρικής εταιρείας. Σύμφωνα με την έκθεση αξιολόγησης συνέπειας ρυθμίσεων, η εταιρεία Ιπποδρομίες Α.Ε. εμφάνισε αθροιστικά λειτουργικές ζημίες άνω των 18 εκατ. ευρώ και καθαρές ζημίες ύψους 34,6 εκατ. ευρώ κατά τη διετία 2016-17. Εκτιμάται δε ότι οι ζημίες μέσα στο 2018 διευρύνθηκαν περαιτέρω. Ο συμψηφισμός κερδών-ζημιών των δύο εταιρειών θα επιφέρει ζημία στο ελληνικό δημόσιο της τάξης των 10 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Η δεύτερη σημαντική αλλαγή αφορά το καταβαλλόμενο μίσθωμα. Η Ιπποδρομίες Α.Ε. ζητεί στο μέλλον να συμψηφίζει με το καταβαλλόμενο τίμημα, έξοδα ανάπτυξης και συντήρησης του ιπποδρόμου που βρίσκεται στο Μαρκόπουλο Αττικής. Η τροπολογία έδινε το δικαίωμα του συμψηφισμού του κόστους των συγκεκριμένων έργων με το καταβαλλόμενο τίμημα μέχρι ποσοστού 60% και μέχρι το 6ο έτος λειτουργίας του ιπποδρόμου (Ιανουάριος 2022). Ουσιαστικά στην ΟΠΑΠ Α.Ε. θέλουν να καλύψουν μέρος των δαπανών ανάπτυξης του ακινήτου μέσω καταβαλλόμενου τιμήματος. Το μίσθωμα χρήσης του νέου ιπποδρόμου Μαρκοπούλου ανέρχεται σήμερα σε 210.000 ευρώ μηνιαίως (2,5 εκατ. ευρώ ετησίως). Ωστόσο, με τη νέα σύμβαση, το μίσθωμα προβλέπεται να ανέρχεται σε 200.000 ευρώ το χρόνο, κάτι που θα προκαλέσει απώλεια δημοσίων εσόδων της τάξης των 30 εκατ. ευρώ ετησίως!
Η τρίτη σημαντική αλλαγή αφορά τη χρήση γης του ακινήτου. Σήμερα δεν μπορεί να περιλάβει άλλες χρήσεις πέραν εκείνων που προβλέπονται. Η Ιπποδρομίες Α.Ε. διατείνεται ότι σκοπεύει να δημιουργήσει και άλλου είδους εγκαταστάσεις (αθλητικές), πίστες τροχοφόρων και κάθε άλλου είδους εγκαταστάσεις παροχής υπηρεσιών τουρισμού και αναψυχής. Με τον τρόπο αυτό η μισθώτρια εταιρεία ισχυρίζεται ότι θα κεντρίσει περαιτέρω το ενδιαφέρον των επισκεπτών. Η μόνη χρήση γης που εξαιρείται είναι εκείνη του καζίνο. Ωστόσο, εκφράζονται οι φόβοι ότι οι «άλλες» χρήσεις γης μπορεί να προορίζονται για την εξυπηρέτηση άλλων σκοπών και όχι τη διεύρυνση δραστηριοτήτων του ίδιου του Ιπποδρόμου και να συγκαλύπτει, επί της ουσίας, άλλο ένα μεγάλο σκάνδαλο με ανυπολόγιστες ζημίες για το ελληνικό δημόσιο.
Σημειώνεται ότι ιπποδρομίες δεν διεξάγονται στη χώρα μας από το τέλος του 2018 έως και σήμερα, δημιουργώντας μεγάλα προβλήματα στους εργαζόμενους στον Ιππόδρομο και κατά παράβαση των συμβατικών όρων παραχώρησης. Η κόντρα της διοίκησης της Φιλίππου Ένωσης με την Ένωση Ιδιοκτητών Δρομώνων Ίππων Ελλάδος (ΕΙΔΙΕ) οδήγησε στη διακοπή των ιπποδρομιών, αφού οι ιδιοκτήτες ίππων ξεκίνησαν επ’ αόριστον αποχή. Η αποχή διεκόπη στο τέλος Μαρτίου, αλλά είναι πλέον στα χέρια της ΟΠΑΠ Α.Ε. να αποφασίσει για την επανέναρξη των ιπποδρομιών. Η τελευταία, ωστόσο, δεν προτίθεται, επί του παρόντος να πράξει κάτι τέτοιο, παρατείνοντας έτσι τα προβλήματα, αλλά και την αγωνία των εργαζόμενων στον Ιππόδρομο.
Συνολικά οι παραπάνω ρυθμίσεις θα επιφέρουν ζημία 40 εκατ. ευρώ ετησίως στο ελληνικό δημόσιο, χωρίς μάλιστα να υπάρχει η παραμικρή δέσμευση-διασφάλιση για την συνέχιση της διεξαγωγής των ιπποδρομιών!!!
Η κατάθεση χθες της τροπολογίας ήταν λίγο περιπετειώδης, καθώς αρχικά κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου για τη δημιουργία της ασιατικής τράπεζας υποδομών και στη συνέχεια αποσύρθηκε. Λίγες ώρες αργότερα κατατέθηκε σε άλλο σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, που αφορά τη δημιουργία της αναπτυξιακής τράπεζας (ΕΤΕΑΝ). Σύμφωνα με πληροφορίες, η αλλαγή αυτή έγινε διότι ο επισπεύδων υπουργός Ευκλείδης Τσακαλώτος καθυστέρησε να επιστρέψει από τη Νέα Υόρκη.