Ο Αγροτικός Συνεταιρισμός “Στέβια Ελλάς” ιδρύθηκε το 2012 στην Λαμία και συμμετέχουν σε αυτόν 87 παραγωγοί. Διοικείται από ομάδα επταμελούς διοικήσεως και απασχολεί τρεις γεωπόνους. Υπό την επωνυμία La Mia Stevia άρχισαν να διανέμονται τα προϊόντα του στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Αυτά αρχικώς διετέθησαν σε καταστήματα βιολογικών προϊόντων, φαρμακεία και σε μεγάλα σούπερ μάρκετ. Μεγάλο βήμα για την παραπέρα πορεία του συνεταιρισμού αποτελεί η συνεργασία – εγκαινιάζοντας μια μορφή συμβολαιακής γεωργίας – με την ελληνική εταιρία παραγωγής αναψυκτικών Green Cola Hellas από την ακριτική Ορεστιάδα, ενώ υφίσταται και συνεργασία με την εταιρία αναψυκτικών “Νέκταρ- Αδελφών Κουρτίδη” των Σερρών και άλλες εταιρίες από άλλους κλάδους.
Ενδιαφέρον στοιχείο και στην περίπτωση του συγκεκριμένου συνεταιρισμού είναι το γεγονός ότι εκκίνησε με ίδια κεφάλαια, χωρίς καμία κρατική χρηματοδότηση ή άλλη επιδότηση. Τα προϊόντα La Mia Stevia εξάγονται σε ευρωπαϊκές χώρες, όπως το Βέλγιο, η Γαλλία, η Ολλανδία, η Γερμανία, η Πολωνία και η Ιταλία, ενώ στους σχεδιασμούς των ιθυνόντων του συνεταιρισμού είναι η επέκταση των εμπορικών δραστηριοτήτων του και στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.
Η “Στέβια Ελλάς” προετοιμάζεται να αυξήσει τον όγκο παραγωγής, παρότι τα 600 στρέμματα που καλλιεργούνται τώρα στο νομό Φθιώτιδος καλύπτουν τη μέχρι τούδε ζήτηση. Επειδή, ωστόσο, υπάρχει αναπτυξιακός σχεδιασμός και προσανατολισμός προς τις εξαγωγές, οι ιθύνοντες του συνεταιρισμού προετοιμάζονται για το ενδεχόμενο επέκτασης και ανάπτυξης. Όπως δήλωσε, στην εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος” και στη δημοσιογράφο Γωγώ Κατσέλη [Βλ. το άρθρο στο Διαδίκτυο (αναπαραγωγή της έντυπης έκδοσης της εφημερίδας “Ελεύθερος Τύπος” της Κυριακής 16 Απριλίου 2017), Γωγώ Κατσέλη,“Όλα πάνε… ζάχαρη για τη >Στέβια Ελλάς<”], ο διευθύνων σύμβουλος του συνεταιρισμού Χρήστος Σταμάτης, “στο πλάνο [της La Mia Stevia, Τ.Ο.] σε βάθος πενταετίας είναι φυσικά και το εργοστάσιο μεταποίησης στέβιας. Σε ευρωπαϊκό έδαφος υπάρχει μόνο μια μονάδα εκχύλισης στέβιας, αυτή στη Γαλλία, με την οποία συνεργαζόμαστε. Μια τέτοια επένδυση μπορεί να φτάσει και τα 5 εκατ. ευρώ. Σίγουρα, στόχος μας είναι να συναντήσουμε την αγορά πρώτα και μετά μεθοδικά να προχωρήσουμε σε μια τέτοια επένδυση, σε ελληνικό έδαφος”.
Η συμφωνία της “Στέβια Ελλάς” με την “Green Cola Hellas”, είναι στρατηγικής σημασίας όχι μόνο για τις δύο επιχειρήσεις, αλλά για όλο το ελληνικό επιχειρείν. Δεν είναι τυχαίο ότι η αμερικανική Coca Cola έχει λανσάρει στην αγορά, μετά τις ελληνικές επιχειρήσεις “ΕΨΑ”, “Λουξ”, “Βίκος” και “Green Cola” ένα προϊόν που χρησιμοποιεί ως γλυκαντικό εκχύλισμα στέβιας. Έχω επισημάνει σε άλλο άρθρο μου, ότι αυτές οι κινήσεις της Coca Cola εντάσσονται σε εκείνες τις βρόμικες μορφές ανταγωνισμού, που σκοπό έχουν να εξοντώσουν έναν αντίπαλο, παρά να προωθήσουν ένα προϊόν. [Βλ. αναφορικώς με τη συγκεκριμένη θεματική το άρθρο στο Διαδίκτυο: Όμηρος Ταχμαζίδης, Η Coca Cola και ο “οικονομικός δολοφόνος” της]. Αυτή η πρακτική δεν αφορά, ωστόσο, μόνο των κλάδο των αναψυκτικών και των χυμών, αλλά όλο το φάσμα χρήσης της στέβιας στον κλάδο των τροφίμων. Διότι η επίθεση της Coca Cola στα αναψυκτικά με στέβια – με απώτερο σκοπό να τα εξαφανίσει, οριστικώς και αμετακλήτως, από την αγορά – θέτει σε κίνδυνο την εκτεταμένη καλλιέργεια του συγκεκριμένου φυτού και τη μελλοντική χρήση των παράγωγων προϊόντων γλύκανσης σε ευρύτερους τομείς της βιομηχανίας των τροφίμων. Στο στόχαστρο της Coca Cola και του βρόμικου πολέμου που έχει εξαπολύσει σε όλα τα επίπεδα (πιέσεις στους καταστηματάρχες να τοποθετούν μόνο δικά της προϊόντα στα ψυγεία που χορηγεί με χρησιδάνειο στα σημεία λιανικής πώλησης, πρακτική παράνομη και καταχρηστική, διασπορά ανακριβών και ψευδών στοιχείων μέσω διαφόρων διαύλων ενημέρωσης και του Διαδικτύου) [Βλ. τα άρθρα στο Διαδίκτυο: Όμηρος Ταχμαζίδης, Η Coca Cola ρυπαίνει και εξαπατά, Όμηρος Ταχμαζίδης, Η Coca Cola διασπείρει ανακριβείς ειδήσεις] δε βρίσκονται, πλέον, οι ελληνικές εταιρίες αναψυκτικών, αλλά η πρωτογενής ύλη που καθορίζει τα νέα χαρτοφυλάκια των προϊόντων τους: της στέβιας. Κατά καιρούς εμφανίζονται σε διάφορες περιθωριακές και αμφιβόλου εγκυρότητας ιστοσελίδες διάφορες παραπλανητικές “ειδήσεις” που ως σκοπό έχουν να πλήξουν την στέβια. Ότι οι ειδήσεις αυτές εκπορεύονται από το προπαγανδιστικό εργαστήριο της αμερικανικής πολυεθνικής είναι εύκολα αναγνωρίσιμο γιατί έχουν όλες κοινά χαρακτηριστικά και φέρουν τη σφραγίδα της “μισής αλήθειας”, κύριας πρακτικής του μηχανισμού προπαγάνδας της Coca Cola.
Λίαν προσφάτως, ιστοσελίδα η οποία αναρτά διαρκώς διάφορες ανούσιες ειδήσεις, δηλαδή εκδοχές αρνητικής διαφήμισης, για την Coca Cola, προσέφυγε σε έρευνα – ποιος Έλληνας χρήστης περιθωριακής ιστοσελίδας γνωρίζει το Weizmann Institute της Ιερουσαλήμ και τις έρευνές του για ζητήματα που αφορούν τα τεχνητά γλυκαντικά; – σύμφωνα με την οποία θέλησε να μας ενημερώσει για την “στέβια: όλα όσα δεν γνωρίζετε για το υποκατάστατο της ζάχαρης”. Ήδη ο τίτλος προδιαθέτει τον αναγνώστη/στρια προς την κατεύθυνση ότι “κάτι μας κρύβουν”. Ο τίτλος είναι μια πρώτη διασπορά αμφιβολιών: άλλη μια προσφιλής πρακτική του εργαστήριου προπαγάνδας της Coca Cola στην οποία εκπαιδεύονται τα στελέχη της – σε διάφορα άρθρα που αναρτώνται στο Διαδίκτυο και αφορούν τον κλάδο και τις επιχειρήσεις των αναψυκτικών οι μισθωτοί επαγγελματίες σχολιαστές της Coca Cola χρησιμοποιούν κατά κόρον αυτού του είδους τη διασπορά αμφιβολιών.
Η “αλήθεια” που επικαλείται η ιστοσελίδα – Athens magazine – αφορά “μια πρόσφατη έρευνα από το Ινστιτούτο Επιστημών Weizmann” η οποία “έδειξε ότι οι τεχνητές γλυκαντικές ουσίες μπορεί να έχουν αρνητικές συνέπειες για το σώμα μας, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε αυξημένο κίνδυνο για παχυσαρκία και διαβήτη”. Εδώ ο αγναγνώστης/στρια αν δεν προσέξει μπορεί να πέσει θύμα του δόκανου, που έστησε ο συντάκτης του κειμένου για να τον παραπλανήσει. Ενώ ο τίτλος αναφέρεται στην στέβια (υπό τον παραπλανητικό τίτλο: “στέβια: όλα όσα δεν γνωρίζετε για το υποκατάστατο της ζάχαρης”) το κείμενο δεν αναφέρεται σε αυτήν, αλλά σε διάφορα τεχνητά γλυκαντικά, όπως οι σακχαρίνες. Ψευδής είναι και η αναφορά σε “πρόσφατη έρευνα”: πρόκειται για μια controversial – για να παραθέσω αυτούσιο το χαρακτηρισμό στον αγγλόφωνο τύπο – έρευνα που έγινε από το συγκεκριμένο ερευνητικό κέντρο του Ισραήλ δύο χρόνια νωρίτερα και δεν είχε καμία σχέση με τη στέβια. Αλλά το προπαγανδιστικό άρθρο του Athens magazine – αναρτήθηκε την Παρασκευή 9 Ιουνίου 2017 στις 12:33 – περιελάμβανε φράσεις, όπως οι ακόλουθες: “όσοι καταναλώνουν αναψυκτικά >διαίτης<, εκ των οποίων πολλά περιέχουν στέβια, είναι συχνά υπέρβαροι”. Αναζήτησα δημοσιεύματα του ξένου τύπου (π.χ. Jerusalem Post) για τη συγκεκριμένη έρευνα και σε κανένα, ακόμη και στα εκτενέστερα, δε βρήκα καμία αναφορά στη στέβια: η έρευνα αφορά στη χρήση των τεχνητών γλυκαντικών. Η στέβια, ωστόσο, είναι φυτό.
Έχουμε και εδώ τις γνωστές απάτες της Coca Cola: η αμερικανική πολυεθνική έχει κατηγορηθεί και χλευαστεί δημοσίως από το καταναλωτικό κίνημα της Γερμανίας, για την παραπλανητική χρήση επιστημονικών ερευνών αναφορικώς με τη σχέση ζάχαρης και πάχους. [Βλ. το άρθρο στο Διαδίκτυο: Όμηρος Ταχμαζίδης, Η Coca Cola >τρώει< τώρα από τις σάρκες της]
Η εναλλάξ χρήση των όρων “τεχνητά γλυκαντικά” και “στέβια” δημιουργούν συνειρμούς, εκεί που δεν υπάρχει καμία σχέση: μια πολύ εκλεπτυσμένη μορφή προπαγάνδας που στοχεύει στην παραπλάνηση του αναγνώστη/στριας. Η Coca Cola διεξάγει πόλεμο με όλα τα μέσα που διαθέτει, εναντίον όλης της ελληνικής κοινωνίας. Επειδή πολλοί αναγνώστες/στριες θα απορούν για τη σύνδεση του συγκεκριμένου άρθρου του Athens magazine με το εργαστήριο της προπαγανδιστικής βίας της Coca Cola, παραπέμπω μια σειρά από τίτλους ανυπόγραφων πάντοτε άρθρων (γελοία τα περισσότερα, όπως και αυτό που επικρίνω, αλλά προσπαθούν να κάνουν τη δουλειά τους, δηλαδή να σπείρουν αμφιβολίες στους καταναλωτές/τριες) με θέμα την Coca Cola στο συγκεκριμένο ιστολόγιο: “Αυτή είναι η νέα Coca Cola”, “Ξέχνα όσα ήξερες για την Coca Cola: πως θα μοιάζουν τα καινούργια κουτάκια και τα νέα μπουκάλια”, “Κι όμως η Coca Cola ξεκίνησε ως φάρμακο”, “Γέμισε μια πισίνα με 5.500 λίτρα Coca Cola και …”, “Οικοδόμος ήπιε κουτάκι Coca Cola που είχε λήξει…”, “τι συμβαίνει .. αν συνδυάσεις χλωρίνη και Coca–Cola”. “Το κόλπο που θα σου σώσει τη ζωή; Πριν πιείς μια Coca Cola…”, “Το νέο μπουκάλι της Coca Cola θα βγάζει selfies!”, “Επένδυση 24 εκατομμυρίων ευρώ της Coca Cola”, “Τι μπορεί να κάνει το νέο μπουκάλι της Coca Cola”, “Η διαφήμιση της Pepsi που έχει εξοργίσει την Coca…”, “ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ! Πέθανε ο διάσημος Άγιος Βασίλης της Coca Cola…”, “Το γνωρίζεις; Γιατί η Coca Cola είναι πιο γευστική …”, “Δεν είχε νερό και έκανε βάφτιση με Coca Cola!”, “Οικογένεια Δαυίδ: έχτισαν την αυτοκρατορία της Coca Cola και τώρα…”, “Απίστευτο και όμως αληθινό!”, “Οι φυσικοί χυμοί και τα smoothies έχουν περισσότερη ζάχαρη από την coca cola!”. “Τι σχέση έχει ο Jean Paul Goultier … με την Coca…”.
Η Coca Cola στην προσπάθειά της να ανακόψει τον καταποντισμό των πωλήσεών της, εξαιτίας του μποϊκοτάζ στα προϊόντα της από το Κίνημα “Ούτε γουλιά Coca Cola μέχρι να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο”, των απεργών της Θεσσαλονίκης και της δυναμικής εισόδου, πλέον, των ελληνικών επιχειρήσεων στην αγορά των αναψυκτικών, προσπαθεί να ανακόψει την εκτίναξη των πωλήσεων τους δυσφημίζοντας την πρώτη ύλη των νέων υγιεινών αναψυκτικών, την στέβια: αυτή υποκαθιστά με επιτυχία τη ζάχαρη, βασικό συστατικό της Coca Cola και υπεύθυνο για την παχυσαρκία – η στέβια, όμως, είναι μια οικονομική ανάσα για την αγροτική παραγωγή και για την εθνική οικονομία. Αυτή την ανάσα η Coca Cola προσπαθεί να την “κόψει” χρησιμοποιώντας κάθε μέσο, θεμιτό και αθέμιτο. Σημειώνω ότι το α΄ τετράμηνο του 2017 η Coca Cola είχε πτώση 10,6% σε όγκο πωλήσεων και 11,3% σε αξία: η πτώση αυτή, εάν κρίνω από την κατάσταση στην αγορά της Θεσσαλονίκης, επιταχύνεται μέρα με τη μέρα και όλα δείχνουν ότι δε θα ανακοπή ούτε και τη θερινή τουριστική περίοδο.
Η αμερικανική πολυεθνική ανακοίνωσε ότι θα προσθέσει στο χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της πέρα από την Coca Cola με στέβια και άλλα αναψυκτικά με στέβια: φυσικώς η πρώτη ύλη, όπως συμβαίνει και με τον συμπυκνωμένο χυμό της Amita και του Frulite, θα εισάγεται από την Λατινική Αμερική. Γύρω από την πρώτη ύλη της στέβιας, αυτόν τον εφιάλτη των golden boys της εταιρίας από την Ατλάντα, θα διεξαχθεί η τελική αναμέτρηση της αμερικανικής πολυεθνικής με τις ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου: και θα είναι μια αναμέτρηση καθολικής μορφής – αν επιβληθεί η Coca Cola θα πρέπει να αποχαιρετήσουμε την στέβια ως ελπίδα για την ελληνική οικονομία, αν δοθεί σε αυτή τη φάση ένα καίριο πλήγμα στη σαστισμένη από το μποϊκοτάζ αμερικανική πολυεθνική, τότε δε θα έχει τύχη μόνο η στέβια, αλλά ευρύτεροι τομείς της εθνικής μας οικονομίας.
Από την άλλη η συνεργασία της Green Cola και του συνεταιρισμού “Στέβια Ελλάς” καθιστά το μποϊκοτάζ στα προϊόντα της Coca Cola υπόθεση των τοπικών κοινωνιών: γιατί η Coca Cola δε θα στέκεται ες αεί με σταυρωμένα χέρια – γνωρίζει να δυναμιτίζει συλλογικά σχήματα εκ των έσω. Η μόνη προστασία για την τοπική κοινωνία (και τις πρωτοβουλίες των πολιτών της) είναι να κρατάει την πολυεθνική σε απόσταση ασφαλείας, τουτέστιν να την έχει διαρκώς υπό την πίεση του μποϊκοτάζ: “ούτε γουλιά Coca Cola.. για να αποκτήσει το ταχύτερο δυνατόν εργοστάσιο η La Mia Stevia” – όλοι μας μπορούμε να συνδράμουμε στην προώθηση των ελληνικών αναψυκτικών και χυμών και… των προϊόντων της La Mia Stevia.
Το τελευταίο ως μια φωναχτή σκέψη προς τα “μυαλά” του Κινήματος “Ούτε γουλιά…”
Υ.Γ.: Και ενώ ολοκλήρωνα την τελική επισκόπηση του άρθρου μια φευγαλέα ματιά στο Διαδίκτυο με οδήγησε στις ανακοινώσεις του ισπανικού τύπου για την παραγωγή της Green Cola από την εταιρία Green Cola Iberia!!! (Υπενθυμίζω αναφορικώς με αυτήν τη συνάφεια το παλαιότερο άρθρο στο Διαδίκτυο: Όμηρος Ταχμαζίδης, Πως η ελληνική Green Cola έγινε πολυεθνική από το μποϊκοτάζ στην Coca Cola).
*Ο Όμηρος Ταχμαζίδης είναι μέλος του Ε.Γ. της “Σοσιαλιστικής Προοπτικής”