Ο υπουργός Εξωτερικών του Ιράν, Javad Zarif απέρριψε τις κατηγορίες των ΗΠΑ κάνοντας λόγο για διπλωματία της δολιοφθοράς
Το Ιράν αρνήθηκε σήμερα (14/6) κάθε ευθύνη για τις επιθέσεις σε δύο πετρελαιοφόρα στον Κόλπο του Ομάν και επιβεβαίωσε πως έχει την ευθύνη για την ασφάλεια στο Στενό του Oορμούζ απ’ όπου διακινείται σχεδόν το ένα πέμπτο του παγκόσμιου πετρελαίου, μετέδωσε το κρατικό ραδιόφωνο.
Η Ουάσινγκτον έδειξε με το δάκτυλο την Τεχεράνη για τις χθεσινές επιθέσεις που οδήγησαν σε αύξηση της τιμής του πετρελαίου και ενέτειναν την ανησυχία για μια νέα αντιπαράθεση ανάμεσα στις ΗΠΑ και στο Ιράν.
To Iράν κρύβεται πίσω από τις επιθέσεις σε δύο τάνκερ στον κόλπο του Ομάν, δήλωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Donald Trump, την ώρα που εντείνεται η παγκόσμια ανησυχία για την ασφάλεια των δεξανοπλοίων που διέρχονται το στενό του Χορμούζ από όπου διακινείται το 30% της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου.
«Το Ιράν δεν θα αποκτήσει πυρηνικά όπλα», δήλωσε ο Αμερικανός πρόεδρος στο Fox News, ενώ ξεκαθάρισε ότι τα στενά του Ορμούζ δεν θα κλείσουν και αν αυτό συμβεί θα είναι για λίγο.
Ερωτηθείς πώς σχεδιάζει να απευθυνθεί προς το Ιράν και να σταματήσει τέτοιου είδους επεισόδια, ο Ρεπουμπλικανός απάντησε: «Θα δούμε».
«Προφανώς, το να κατηγορείς το Ιράν για ένα ύποπτο και ατυχές συμβάν όπως αυτό είναι ο απλούστερος και βολικότερος τρόπος για τον (υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ) M. Pompeo και άλλους αξιωματούχους των ΗΠΑ. Αυτές οι κατηγορίες είναι ανησυχητικές», δήλωσε ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών A. Musavi στο ιρανικό κρατικό ραδιόφωνο.
«Είμαστε υπεύθυνοι για την εγγύηση της ασφάλειας του Στενού και διασώσαμε το πλήρωμα των δεξαμενοπλοίων που δέχθηκαν επίθεση στον συντομότερο δυνατό χρόνο».
Προς το παρόν δεν είναι σαφές τι προκάλεσε τις εκρήξεις και ανάγκασε τα πληρώματα να εγκαταλείψουν το νορβηγικής ιδιοκτησίας πλοίο Front Altair και το ιαπωνικής ιδιοκτησίας Kokuka Courageous που έπλεαν ακυβέρνητα στη θάλασσα ανάμεσα σε κράτη του Κόλπου και το Ιράν.
Ο υπουργός Εξωτερικών του Ιράν J. Zarif δήλωσε ότι οι κατηγορίες των ΗΠΑ είναι μέρος μιας «διπλωματίας του σαμποτάζ».
Πριν από τις εκρήξεις αυτές, νότια του Στενού του Χορμούζ, είχαν σημειωθεί επιθέσεις, τον περασμένο μήνα, σε πλοία ανοικτά της Φουτζάιρα, πόλης-λιμάνι των ΗΑΕ.
Μια πηγή δήλωσε πως η έκρηξη στο Front Altair μπορεί να προκλήθηκε από μαγνητική νάρκη.
Η εταιρία που έχει ναυλώσει το δεξαμενόπλοιο Kokuka Courageous ανέφερε ότι φέρεται να χτυπήθηκε από τορπίλη, όμως πηγή με γνώση του θέματος δήλωσε πως δεν είναι αυτή η περίπτωση.
Ο στρατός των ΗΠΑ έδωσε στη δημοσιότητα αργά χθες ένα βίντεο στο οποίο, όπως υποστηρίζει, οι Φρουροί της Επανάστασης του Ιράν μετακινούν μια νάρκη που δεν είχε εκραγεί στο πλευρό του κύτους του ιαπωνικής ιδιοκτησίας δεξαμενόπλοιου.
Οι Φρουροί της Επανάστασης έχουν πει ότι το Ιράν θα μπλοκάρει όλες τις εξαγωγές από το Στενό αν οι άλλες χώρες ανταποκριθούν στις εκκλήσεις των ΗΠΑ να σταματήσουν να αγοράζουν ιρανικό πετρέλαιο.
Τον Απρίλιο, η Ουάσινγκτον χαρακτήρισε τους Φρουρούς της Επανάστασης ξένη τρομοκρατική οργάνωση.
Η Κεντρική Διοίκηση του στρατού των ΗΠΑ έδωσε επίσης στη δημοσιότητα φωτογραφίες που δείχνουν κατά τα φαινόμενα μια νάρκη, η οποία τοποθετείται μαγνητικά σε ένα πλοίο, προτού απομακρυνθεί αργότερα στη διάρκεια της ημέρας.
Χωρίς να αναφερθεί στις επιθέσεις, ο Ιρανός πρόεδρος H. Rouhani είπε κατά τη διάρκεια της υπό την αιγίδα της Κίνας συνόδου του Οργανισμού Συνεργασίας της Σανγκάης στην πρωτεύουσα του Κιργιστάν, Μπισκέκ, ότι η αποχώρηση των ΗΠΑ από την πυρηνική συμφωνία, που επιτεύχθηκε το 2015 ανάμεσα στις μεγάλες δυνάμεις και στο Ιράν, θέτει σοβαρή απειλή στη σταθερότητα στη Μέση Ανατολή.
Ο Κινέζος πρόεδρος Xi Jinping δήλωσε σήμερα στον Rouhani πως το Πεκίνο, μια από τις χώρες που υπέγραψαν τη συμφωνία, θα προωθήσει σταθερά την ανάπτυξη των σχέσεων με το Ιράν ανεξάρτητα από το πώς θα αλλάξει η κατάσταση, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Xinhua.
Εν τω μεταξύ, οι ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ έδωσαν στη δημοσιότητα βίντεο και φωτογραφία που φέρεται να δείχνει – όπως λένε οι ΗΠΑ – στελέχη των Φρουρών της Επανάστασης, του επίλεκτου σώματος των ένοπλων δυνάμεων του Ιράν, να προσεγγίζουν το ένα από τα δύο δεξαμενόπλοια και να αφαιρούν μια μαγνητική νάρκη που δεν είχε εκραγεί από το πλευρό του κύτους του τάνκερ έδωσαν στη δημοσιότητα οι ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ.
Παράλληλα δημοσιοποίησαν και μια φωτογραφία που εικονίζει τη νάρκη πάνω στο πλοίο πριν απομακρυνθεί.
«Στις 16:10 τοπική ώρα ένα περιπολικό πλοίο κλάσης Γκαστί του σώματος των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης προσέγγισε το M/T Kokuka Courageous και παρατηρήθηκε και βιντεοσκοπήθηκε καθώς απομάκρυνε μια μαγνητική νάρκη που δεν είχε εκραγεί», ανέφερε ο πλοίαρχος του αμερικανικού ΠΝ Bill Urban σε ανακοίνωση του την οποία διένειμε ηλεκτρονικά, προσθέτοντας «το βίντεο επισυνάπτεται».
Ιπτάμενο αντικείμενο πριν την έκρηξη
Μέχρι στιγμής δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρο τι προκάλεσε τις εκρήξεις στα δεξαμενόπλοια Front Altair (νορβηγικής ιδιοκτησίας) και Kokuka Courageous (ιαπωνικής ιδιοκτησίας).
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το δεξαμενόπλοιο Front Altair τυλίχθηκε στις φλόγες, ενώ έπλεε ανοιχτά του Ιράν στον Κόλπο του Ομάν, έπειτα από μια έκρηξη που μια πηγή τόνισε ότι προκλήθηκε από μαγνητική νάρκη.
Το πλήρωμα του πλοίου -που ανήκει στη νορβηγική εταιρεία Frontline και φέρει σημαία Νήσων Μάρσαλ – το περισυνέλεξε πλοίο που έπλεε στην περιοχή και στη συνέχεια μεταφέρθηκε σε ιρανικό σκάφος διάσωσης.
Το δεύτερο δεξαμενόπλοιο – ιδιοκτησίας γιαπωνέζικης εταιρείας- εκκενώθηκε μετά την έκρηξη, με τις πρώτες πληροφορίες να αναφέρουν πως το τάνκερ επλήγη από τορπίλη.
Τον ισχυρισμό αυτό πάντως διέψευσε σε σημερινή της συνέντευξη τύπου η διοίκηση της διαχειρίστριας εταιρείας του Kokuka Courageous, αναφέροντας πως το πλήρωμα του πλοίου λίγο πριν από τη δεύτερη έκρηξη, είδε ένα ιπτάμενο αντικείμενο.
Όπως ειπώθηκε το πλοίο δέχθηκε δύο επιθέσεις, οι οποίες σημειώθηκαν με αρκετή ώρα διαφορά ενώ υπογραμμίστηκε ότι όλα τα μέλη του πληρώματος επέστρεψαν στο πλοίο για να αποκαταστήσουν το σύστημα παροχής ενέργειας.
Εμπειρογνώμονες του Ιράν ελέγχουν αν μπορεί να επιστρέψει το πλήρωμα στο ένα από τα δύο πλοία
Το Ιράν έκανε γνωστό ότι έχει αποστείλει εμπειρογνώμονες στο πετρελαιοφόρο από το οποίο έσωσε μέλη του πληρώματος, μετά από την πυρκαγιά που ξέσπασε από επίθεση, για να διαπιστωθεί αν μπορούν να επιστρέψουν στο πλοίο.
Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ζητήσει μεγάλη αυτοσυγκράτηση εν μέσω αυξανόμενων καταγγελιών των ΗΠΑ εναντίον του Ιράν, σχετικά με τις επιθέσεις στα πετρελαιοφόρα, στον Κόλπο του Ομάν. Το Ιράν αρνείται κάθε ευθύνη για τις επιθέσεις, ενώ ο Allahmorad Afifipour, επικεφαλής του Λιμενικού στην ιρανική παράκτια επαρχία Hormozgan δήλωσε στο πρακτορείο ειδήσεων Tasnim
“Πυρκαγιά υπήρξε και στα δύο δεξαμενόπλοια.
Στέλνουμε εμπειρογνώμονες για να αξιολογήσουμε εάν το πλήρωμα που διασώθηκε από το Ιράν μπορεί να επιστρέψει στο ένα δεξαμενόπλοιο”.
Το ισπανικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων IRNA είχε αναφέρει την Πέμπτη ότι ιρανικές ομάδες έρευνας και διάσωσης μετέφεραν 44 ναυτικούς από τα δύο πετρελαιοφόρα στο λιμάνι του Bandar Jask.
Ωστόσο, η κεντρική διοίκηση των ΗΠΑ δήλωσε ότι 21 μέλη από το πλήρωμα του ιαπωνικού πλοίου Kokuka περισυλλέγησαν από ολλανδικό ρυμουλκό και μεταφέρθηκαν στο σκάφος USSBainbridge.
Τα ιρανικά τηλεοπτικά κανάλια έδειξαν εικόνες από 23 μέλη διάσωσης και ανέφεραν ότι 11 από αυτούς ήταν Ρώσοι, 11 Φιλιππινέζοι και ένας Γεωργιανός.
Rouhani: Η κατάσταση στη Μέση Ανατολή απαιτεί στενότερους δεσμούς με τη Ρωσία
Η κατάσταση στη Μέση Ανατολή απαιτεί στενότερους δεσμούς μεταξύ του Ιράν και της Ρωσίας, δήλωσε σήμερα (14/6) ο πρόεδρος της Ισλαμικής Δημοκρατίας H. Rouhani στη σύνοδο κορυφής για την ασφάλεια του Οργανισμού Συνεργασίας της Σανγκάης (OCS) στο Μπισκέκ, στο Κιργιστάν, σύμφωνα με το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων RIA.
O Rouhani δήλωσε νωρίτερα σήμερα ότι οι αμερικανικές ενέργειες θέτουν “σοβαρή απειλή για τη σταθερότητα” στη Μέση Ανατολή και παγκοσμίως, μετά τις κατηγορίες της Ουάσινγκτον εναντίον της Τεχεράνης για τις επιθέσεις την Πέμπτη εναντίον των δύο δεξαμενόπλοιων στον Κόλπο του Ομάν.
Οι κατηγορίες απορρίφθηκαν ως “αβάσιμες” από το ιρανικό υπουργείο Εξωτερικών.
“Τα δύο τελευταία χρόνια, η κυβέρνηση των ΗΠΑ επιδεικνύει μια επιθετική προσέγγιση και συνιστά μεγάλη απειλή για την περιφερειακή και τη παγκόσμια ασφάλεια, παραβιάζοντας όλους τους διεθνείς κανόνες”, δήλωσε ο Rouhani.
Η περιοχή είναι θέατρο τον τελευταίο και πλέον μήνα μιας κλιμάκωσης των εντάσεων μεταξύ των ΗΠΑ και του Ιράν.
Η Ουάσινγκτον δεν σταματά να σκληραίνει τις οικονομικές και τις διπλωματικές της κυρώσεις κατά της Τεχεράνης μετά την αποχώρηση των ΗΠΑ από τη διεθνή συμφωνία του 2015 για το ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα.
Στις αρχές Μαΐου ενέτεινε ξαφνικά την ανάπτυξη των στρατευμάτων της στη Μέση Ανατολή, κατηγορώντας το ιρανικό καθεστώς ότι ετοιμάζει “επικείμενες” επιθέσεις εναντίον των αμερικανικών συμφερόντων.
Συνεχίζεται η άνοδος για το πετρέλαιο εν μέσω γεωπολιτικών ανησυχιών
Άνοδο καταγράφει σήμερα Παρασκευή (14/6) το πετρέλαιο, διευρύνοντας τα κέρδη της προηγούμενης συνεδρίασης, μετά τις δύο επιθέσεις που σημειώθηκαν σε δύο δεξαμενόπλοια στον Κόλπο του Ομάν και οι οποίες έχουν προκαλέσει παγκόσμια ανησυχία.
Ειδικότερα, το προθεσμιακό συμβόλαιο Αυγούστου 2019 για το Brent ενισχύεται κατά +0,51% με την τιμή του να διαμορφώνεται στα 61,62 δολ. ανά βαρέλι, την ίδια στιγμή που το προθεσμιακό συμβόλαιο Ιουλίου 2019 για το αμερικανικό αργό καταγράφει άνοδο της τάξεως του +0,13% στα 52,35 δολ. ανά βαρέλι.
Παράλληλα, ο ΟΠΕΚ προχώρησε χθες σε επί τα χείρω αναθεώρηση των προβλέψεών του για την ανάπτυξη στη ζήτηση πετρελαίου το 2019, και συγκεκριμένα στα 1,14 εκατ. βαρέλια ημερησίως, έναντι 1,21 εκατ. βαρέλια ημερησίως προηγουμένως.
«Οι σημαντική καθοδικοί κίνδυνοι από την κλιμάκωση των εμπορικών εντάσεων που εξαπλώνονται στην παγκόσμια ανάπτυξη της ζήτησης παραμένουν», ανέφερε χαρακτηριστικά ο ΟΠΕΚ.
Ποιο είναι το στενό του Ορμούζ και γιατί έχει σημασία για την παγκόμια οικονομία
Αγωνία στις αγορές μετά την επίθεση στα δύο τάνκερ – Στενό του Χορμούζ: Ο θαλάσσιος δίαυλος απ’ όπου διέρχεται το 30% του παγκόσμιου πετρελαίου
Οι επιθέσεις εναντίον δύο δεξαμενόπλοιων στον Κόλπο του Ομάν προκάλεσαν άλμα στις τιμές του πετρελαίου κι εγείρουν νέες ανησυχίες για την ασφάλεια των πλοίων που διαπλέουν το Στενό του Χορμούζ, έναν μήνα αφότου άλλα τέσσερα δεξαμενόπλοια χτυπήθηκαν από νάρκες στην ίδια περιοχή.
Το Στενό του Χορμούζ, δίαυλος ζωτικής σημασίας για τη ναυτιλία που συνδέει τους πετρελαιοπαραγωγούς της Μέσης Ανατολής με τις αγορές στην Ασία, την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική κι όχι μόνο, βρίσκεται στο επίκεντρο των εντάσεων της περιοχής για δεκαετίες.
Οι επιθέσεις στα δεξαμενόπλοια «Kokuka Corageous» της ναυτιλιακής εταιρείας του Αμβούργου Schulte Group και στο «Front Altair» του νορβηγικού φορέα Frontline δεν στοίχισαν καμία ανθρώπινη ζωή, αλλά προκάλεσαν αναταραχή που θα μπορούσε να πλήξει το διεθνές εμπόριο πετρελαίου.
«Πριν από λίγο καιρό, η τιμή του πετρελαίου εκτοξεύτηκε μόνο και μόνο επειδή περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα δεν προσφερόταν στην αγορά εξαιτίας του εμφυλίου πολέμου στη Λιβύη. Μέσω του Στενού του Χορμούζ μεταφέρονται καθημερινά πάνω από 15 φορές μεγαλύτερες ποσότητες» εξήγησε ο Ε. Vainberg, επικεφαλής αναλυτής της Commerzbank.
Τα τελευταία χρόνια, εκπρόσωποι του Ιράν έχουν απειλήσει επανειλημμένα να σφραγίσουν τη θαλάσσια διαδρομή.
Η Lloyd’s του Λονδίνου χαρακτήρισε τον Περσικό Κόλπο και τμήματα του Κόλπου του Ομάν περιοχές υψηλού κινδύνου μετά τις επιθέσεις στα μέσα Μαΐου.
Ο Vainberg αναμένει ότι ο αριθμός των μεταφορών μέσω των Στενών θα μειωθεί.
Αυτό θα σήμαινε λιγότερη προσφορά, υψηλότερες τιμές.
Ποιο είναι το στενό του Ορμούζ
Ο θαλάσσιος δίαυλος χωρίζει το Ιράν και το Ομάν, συνδέοντας τον Κόλπο με τον Κόλπο του Ομάν και την Αραβική Θάλασσα.
Το στενότερο σημείο στο Στενό έχει πλάτος 33 χιλιομέτρων, αλλά η δίοδος ναυσιπλοΐας έχει πλάτος μόλις τρία χιλιόμετρα προς κάθε κατεύθυνση.
Γιατί έχει σημασία
Η αμερικανική Υπηρεσία Ενεργειακής Πληροφόρησης εκτιμά ότι 18,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα του πετρελαίου που μεταφέρεται διά θαλάσσης πέρασαν από τη δίοδο αυτή το 2016. Αυτό είναι περίπου το 30% του αργού και άλλων προϊόντων πετρελαίου σε υγρή μορφή που μεταφέρθηκαν διά θαλάσσης το 2016.
Περίπου 17,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα, αργό και συμπυκνώματα εκτιμάται ότι μεταφέρθηκαν μέσω του Στενού το 2017 και περίπου 17,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα το πρώτο εξάμηνο του 2018, σύμφωνα με την εταιρία αναλύσεων του πετρελαϊκού κλάδου Vortexa.
Με την παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου να είναι περίπου 100 εκατ. βαρέλια την ημέρα, αυτό σημαίνει ότι περίπου το ένα πέμπτο περνά μέσω των Στενών.
Η μεγαλύτερη ποσότητα αργού που εξάγεται από τη Σαουδική Αραβία, το Ιράν, τα ΗΑΕ, το Κουβέιτ και το Ιράκ – όλα κράτη-μέλη του Οργανισμού Πετρελαιοεξαγωγικών Κρατών – μεταφέρεται μέσω του θαλάσσιου αυτού διαύλου.
Είναι χρησιμοποιείται για σχεδόν όλο το υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ) που παράγεται από τον μεγαλύτερο εξαγωγέα ΥΦΑ του κόσμου, το Κατάρ.
Κατά τη διάρκεια του πολέμου Ιράν-Ιράν το 1980-1988, οι δύο πλευρές προσπάθησαν να διακόψουν η μία τις εξαγωγές πετρελαίου της άλλης, σε μια διαμάχη που έμεινε γνωστή ως «ο πόλεμος των δεξαμενόπλοιων».
Ο αμερικανικός 5ος Στόλος, που εδρεύει στο Μπαχρέιν, είναι επιφορτισμένος με την προστασία των εμπορικών πλοίων στην περιοχή.
«Ενώ η παρουσία του αμερικανικού 5ου Στόλου αναμένεται να διασφαλίσει ότι το κρίσιμης σημασίας θαλάσσιο πέρασμα παραμένει ανοικτό, είναι πιθανοί προκλητικοί ελιγμοί των ιρανικών στρατιωτικών δυνάμεων όπως και μια επανέναρξη των πυρηνικών δραστηριοτήτων», έγραψαν σε έκθεσή τους στις 22 Απριλίου αναλυτές της τράπεζας RBC.
Το Ιράν συμφώνησε να περιορίσει το πυρηνικό του πρόγραμμα με αντάλλαγμα τη χαλάρωση των κυρώσεων στο πλαίσιο συμφωνίας του 2015 με τις ΗΠΑ και πέντε άλλες μεγάλες δυνάμεις.
Η Ουάσινγκτον αποσύρθηκε από τη συμφωνία το 2018.
Οι δυτικές δυνάμεις φοβούνται ότι το Ιράν θέλει να κατασκευάσει πυρηνικά όπλα, κάτι που αρνείται η Τεχεράνη.
«Όλες αυτές οι γεωπολιτικές ιστορίες θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν ένα σκληρό θερινό σενάριο για τον πρόεδρο (Ντόναλντ) Τραμπ καθώς προσπαθεί να διατηρήσει υπό έλεγχο τις τιμές του πετρελαίου», έγραψαν αναλυτές της RBC.
Υπάρχουν εναλλακτικοί δίαυλοι για το πετρέλαιο του Περσικού Κόλπου;
Τα ΗΑΕ και η Σαουδική Αραβία έχουν προσπαθήσει να βρουν άλλες διόδους για να παρακάμψουν τα Στενά, συμπεριλαμβανομένης και της κατασκευής περισσότερων αγωγών πετρελαίου.
Έχουν υπάρξει στο παρελθόν συμβάντα στο στενό του Ορμούζ;
Τον Ιούλιο του 1988, το αμερικανικό πολεμικό πλοίο Vincennes κατέρριψε ιρανικό επιβατικό αεροσκάφος, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 290 επιβαίνοντες.
Η Ουάσινγκτον απέδωσε την κατάρριψη στο γεγονός ότι το πλήρωμα θεώρησε ότι το επιβατικό αεροσκάφος ήταν μαχητικό.
Η Τεχεράνη είπε ότι επρόκειτο για εσκεμμένη επίθεση.
Οι ΗΠΑ ανέφεραν ότι το Vincennes βρισκόταν στην περιοχή για να προστατεύσει τα ουδέτερα σκάφη απέναντι σε επιθέσεις του ιρανικού ναυτικού.
Στις αρχές του 2008, οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν ότι ιρανικά σκάφη απείλησαν αμερικανικά πολεμικά, πλησίασαν τρία σκάφη του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού στα Στενά.
Τον Ιούνιο του 2008, ο τότε διοικητής των Φρουρών της Επανάστασης, ο Mohamed Ali Jafari δήλωσε ότι το Ιράν θα επιβάλει ελέγχους στη ναυσιπλοΐα στο Στενό εάν δεχθεί επίθεση.
Τον Ιούλιο του 2010, το ιαπωνικό πετρελαιοφόρο M Star δέχθηκε επίθεση στο Στενό.
Την ευθύνη ανέλαβε μια ομάδα μαχητών με την ονομασία Ταξιαρχίες του Αμπντάλα Αζάμ που είχε σχέσεις με την Αλ Κάιντα.
Τον Ιανουάριο του 2012, το Ιράν απείλησε να μπλοκάρει το Στενό σε αντίποινα για τις αμερικανικές και ευρωπαϊκές κυρώσεις που είχαν στόχο τα έσοδα της χώρας από το πετρέλαιο, σε μια προσπάθεια να τερματιστεί το πρόγραμμα πυρηνικής ενέργειας της Τεχεράνης.
Τον Μάιο του 2015, ιρανικά σκάφη εξαπέλυσαν βολές κατά τάνκερ υπό σημαία Σιγκαπούρης. Υποστηρίχθηκε τα πυρά έπληξαν ιρανική πλατφόρμα πετρελαίου, με αποτέλεσμα το πλοίο να εγκαταλείψει την περιοχή.
Τον Ιούλιο του 2018, ο πρόεδρος H. Rouhani άφησε να εννοηθεί ότι το Ιράν θα μπορούσε να διακόψει τη ροή πετρελαίου μέσω του Στενού σε αντίδραση στην προσπάθεια των ΗΠΑ να μειωθούν στο μηδέν οι εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν.
Αξιωματικός των Φρουρών της Επανάστασης δήλωσε ότι το Ιράν θα μπλοκάρει όλες τις εξαγωγές μέσω του Στενού εάν διακοπούν οι εξαγωγές του Ιράν.