ΕΚΤ: Ομολογεί, δια της απόκρυψης και των υπεκφυγών, το μέγα σκάνδαλο των δανείων τραπεζιτών στον εαυτό τους!

2747
χουντής

Την ίδια ώρα που κυβέρνηση, ΕΚΤ στηρίζουν τις τράπεζες, ώστε οι τραπεζίτες επιδίδονται στη μεγαλύτερη αρπαγή σπιτιών και λαϊκής περιουσίας μέσω μαζικών κατά χιλιάδες πλειστηριασμών, την ίδια ώρα οι ίδιοι οι τραπεζίτες, με τις πλάτες κυβέρνησης και ΕΚΤ, κουκουλώνουν το μέγα σκάνδαλο της καταλήστευσης των ίδιων των τραπεζών από τους ίδιους τους τραπεζίτες που τις διευθύνουν, με προνομιακά σκοτεινά δάνεια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, δανεικά και αγύριστα.

Το μέγα αυτό σκάνδαλο που αποκάλυψε η Iskra και ο ευρωβουλευτής της Λαϊκής Ενότητας, Νίκος Χουντής, θα έπρεπε να είχε οδηγήσει σε παραιτήσεις και κακουργηματικές ποινικές διώξεις των διοικήσεων των τραπεζών και σε ποινικές διώξεις των ελεγκτικών οργάνων και των συναρμόδιων υπουργών, ανοίγοντας την κόπρο του Αυγείου στο αμαρτωλό χρηματοπιστωτικό σύστημα της χώρας.

Δυστυχώς, όμως, στην μνημονιακή Ελλάδα των ενόχων και των συνενόχων, η τέχνη της συγκάλυψης και της αποσιώπησης ανάμεσα στις κυβερνήσεις, τα καθεστωτικά κόμματα, τα κυρίαρχα ΜΜΕ και την Δικαιοσύνη έχει καταστεί επιστήμη, με τους πολίτες να βλέπουν το θλιβερό θέαμα, δυστυχώς, χωρίς ανάλογες αντιδράσεις και χωρίς να εξεγείρονται, εξέγερση πλέον που αποτελεί τη μόνη διέξοδο.

Την πρακτική της μετάθεσης ευθυνών, της απόκρυψης και της υπεκφυγής για την υπόθεση των σκανδαλωδών πρακτικών μέσω των οποίων οι Έλληνες τραπεζίτες βρέθηκαν να έχουν λάβει από τις τράπεζες, που οι ίδιοι διοικούσαν, δάνεια άνω των 572 εκατ. ευρώ, κάτω από πλήρως αδιαφανείς έως σκοτεινές διαδικασίες, τα οποία σήμερα εμφανίζονται να έχουν μειωθεί, άγνωστο πως, μόλις στα 22 εκατ. ευρώ, επέλεξε η Πρόεδρος του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού (SSM) της ΕΚΤ, Ντανιέλ Νουί, «απαντώντας» σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή της Λαϊκής Ενότητας, Νίκου Χουντή.

Ο ευρωβουλευτής της Λαϊκής Ενότητας στις 11 Ιουλίου απηύθυνε ερώτηση στην ΕΚΤ για τα δάνεια των Ελλήνων τραπεζιτών, επικαλούμενος τις οικονομικές καταστάσεις των συστημικών ελληνικών τραπεζών για την περίοδο 2006-2017. Σύμφωνα με τα στοιχεία που επικαλείτο, μέλη Διοικητικών Συμβουλίων και άλλα ανώτατα στελέχη των τραπεζών έλαβαν τεράστια ποσά ως δάνεια, με εγγυήσεις κυρίως τραπεζικές μετοχές, οι οποίες προνομιακά είχαν περάσει στα χέρια τους κατά αυξήσεις μετοχικών κεφαλαίων των τραπεζών. Το ύψος αυτών των δανείων έφτασε το 2010 τα 572 εκατ. ευρώ, ενώ στη συνέχεια με άγνωστο τρόπο μειώθηκαν, το 2017, στα 22 εκατ. ευρώ.

Ο Νίκος Χουντής στην ερώτηση του έκανε λόγο για «πελώρια αναπάντητα ερωτηματικά που προκαλούν οι διαδικασίες και η σκοπιμότητα αυτών των προκλητικών δανείων, καθώς και οι τρόποι της εξόφλησής τους (φαίνεται να έχουν εξοφληθεί 550 εκατ. ευρώ!) αλλά και η σιωπή που περιβάλλει τη σκανδαλώδη αυτή κατάσταση». Με δεδομένο δε ότι οι σκανδαλώδεις ανακεφαλαιοποιήσεις των ελληνικών τραπεζών έχουν στοιχίσει δισεκατομμύρια στον ελληνικό λαό, ο ευρωβουλευτής της ΛΑΕ ζητούσε από την Πρόεδρο του Ενιαίου Μηχανισμού Εποπτείας (SSM) της ΕΚΤ να απαντήσει σε τρία βασικά ερωτήματα:

-Έχει ελεγχθεί η νομιμότητα, η φερεγγυότητα και η ακεραιότητα των διαδικασιών χορήγησης των συγκεκριμένων δανείων; Ποιο είναι το σχετικό πόρισμα ελέγχου και αν όχι, γιατί;

-Με ποιο τρόπο αποπληρώθηκαν και αποπληρώνονται τα εν λόγω δάνεια;

-Έχει ελεγχθεί, είτε από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, είτε από τον SSM, η αξιοπιστία, φερεγγυότητα και νομιμότητα των διαδικασιών αποπληρωμής αυτών των δανείων;

Ο SSM υπεκφεύγει

 

Η Γαλλίδα επικεφαλής του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού της ΕΚΤ, Ντανιέλ Νουί «απάντησε» στον Νίκο Χουντή στις 31 Αυγούστου, μετά από 51 ημέρες! Αλλά η εκτενής της απάντηση (σχεδόν 1.000 λέξεις) δεν έριξε φως σε κανένα από τα τρία ερωτήματα που έθεσε ο Νίκος Χουντής.  Ούτε στο εάν έχει ελεγχθεί η νομιμότητα των δανείων. Ούτε στο εάν όντως έχουν αποπληρωθεί αυτά τα δάνεια και πως. Ούτε εάν έχει ελεγχτεί από τον SSM η νομιμότητα των διαδικασιών της υποτιθέμενης αποπληρωμής αυτών των δανείων.

Το σημαντικότερο είναι πως η Ντανιέλ Νουί δεν διέψευσε τα μεγέθη που επικαλέσθηκε ο Έλληνας ευρωβουλευτής. Αλλά στρεψοδικώντας και υπεκφεύγοντας μετέθεσε το ζήτημα του ελέγχου της χορήγησης των δανείων στις ίδιες τις τράπεζες και στην ελληνική νομοθεσία, υποστηρίζοντας ευσχήμως πως ο SSMανέλαβε εποπτικά καθήκοντα το 2014 και πως η ελληνική νομοθεσία, άκουσον-άκουσον,  δεν δίνει στην ΕΚΤ τη δυνατότητα να εγκρίνει και να ελέγχει σε πρώτο χρόνο τις χορηγήσεις αυτών των δανείων.

Σε κάθε περίπτωση, η Ντανιέλ Νουί δεν αποκαλύπτει ούτε το τι έχουν κάνει, ούτε το τι σκοπεύουν να κάνουν οι μεικτές εποπτικές ομάδες του SSM για τα δάνεια των εν λόγω τραπεζών, ούτε το πώς θα αντιμετωπίσει η ΕΚΤ και ο SSM τη τεράστια σύγκρουση συμφερόντων, ήτοι τις περιπτώσεις τραπεζιτών που αποδεικνύονται οι κατεξοχήν στρατηγικοί κακοπληρωτές σε βάρος των τραπεζών τους.

Αν και η ίδια με αμήχανο τρόπο σημειώνει πως «η ΕΚΤ έχει αναλάβει τη σθεναρή δέσμευση να διασφαλίζει ότι τα ζητήματα που αφορούν συναλλαγές μερών με ειδική σχέση και οι συγκρούσεις συμφερόντων που επηρεάζουν την καταλληλότητα των διοικητικών στελεχών παρακολουθούνται διαρκώς με τον δέοντα τρόπο», ωστόσο επικαλείται το «επαγγελματικό απόρρητο» και δεν διαφωτίζει για το τι θα ισχύσει με τους τραπεζίτες που δανείσθηκαν βαριά από τα πιστωτικά ιδρύματα που διοικούν, δεν έχουν αποπληρώσει τα δάνεια τους, αλλά παρόλα αυτά ο SSM, η Τράπεζα της Ελλάδος και το ΤΧΣ δέχονται πως είναι «fit andproper», ήτοι κατάλληλοι να είναι στο τιμόνι των τραπεζών, τις οποίες έχουν βλάψει. Και η στάση αυτή της Ντανιέλ Νουί στην καλύτερη περίπτωση συνιστά στρεψοδικία.

Αναλυτικά η απάντηση της Ντανιέλ Νουί έχει ως εξής:

 

«Αξιότιμο μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κύριε Χουντή,

Σας ευχαριστώ για την επιστολή σας προς τον κ. Mario Draghi, Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), η οποία διαβιβάστηκε από τον κ. Roberto Gualtieri, Πρόεδρο της Επιτροπής Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, μαζί με συνοδευτική επιστολή, στις 23 Ιουλίου 2018. Στην επιστολή σας θέσατε ερωτήματα σχετικά με τις πρακτικές χορήγησης δανείων που ισχύουν για τραπεζικά στελέχη.

Καθώς το θέμα αυτό σχετίζεται με την τραπεζική εποπτεία, ο Πρόεδρος προώθησε την επιστολή σας σε εμένα.

Στην εν λόγω επιστολή ζητήσατε διευκρινίσεις σχετικά με δάνεια τα οποία χορηγήθηκαν από τα τέσσερα ελληνικά σημαντικά ιδρύματα σε μέλη των διοικητικών τους οργάνων και σε άλλα ανώτερα στελέχη κατά την περίοδο 2006-2017 και για τα οποία τα εν λόγω πρόσωπα χρησιμοποίησαν ως εξασφαλίσεις τραπεζικές μετοχές που διακρατούσαν.

Συγκεκριμένα, θέσατε ερωτήματα σχετικά με την εποπτική εξέταση των διαδικασιών που εφάρμοσαν οι τράπεζες τόσο για τη χορήγηση των δανείων όσο και για την αποπληρωμή τους. Εν προκειμένω, θα ήθελα πρώτα να τονίσω ότι είναι πρωτίστως αρμοδιότητα των τραπεζών, και ιδίως των διοικητικών τους συμβουλίων και των ανώτερων διοικητικών στελεχών τους, να σχεδιάζουν, να υλοποιούν και να επιβλέπουν την εφαρμογή άρτιων ρυθμίσεων εσωτερικής διακυβέρνησης. Αυτό αφορά μεταξύ άλλων τη διαδικασία χορήγησης πιστώσεων (και με τη μορφή δανείων) προς μέλη του διοικητικού οργάνου και ανώτερα στελέχη τα οποία συνήθως θεωρούνται μέρη με ειδική σχέση.

Οι τράπεζες είναι υποχρεωμένες να θεσπίζουν αποτελεσματικούς μηχανισμούς εσωτερικού ελέγχου προκειμένου να επαληθεύουν ανά πάσα στιγμή τη συμμόρφωση με τις ρυθμίσεις εσωτερικής διακυβέρνησης. Ως μέρος των καθηκόντων που ανατέθηκαν στην ΕΚΤ από τις 4 Νοεμβρίου 2014 με τον κανονισμό ΕΕΜ, η ΕΚΤ διενεργεί διαδικασίες εποπτικού ελέγχου και αξιολόγησης (Supervisory Review and Evaluation Process – SREP) των εποπτευόμενων ιδρυμάτων. Βασικά στοιχεία στα οποία στηρίζονται αυτές οι δραστηριότητες είναι αφενός ο έλεγχος της επάρκειας του πλαισίου διακυβέρνησης και ελέγχου του ιδρύματος, προκειμένου να διασφαλίζεται ότι οι κίνδυνοι τους οποίους αναλαμβάνει ή ενδέχεται να αναλάβει το ίδρυμα εντοπίζονται, επιμετρούνται και παρακολουθούνται επαρκώς, και αφετέρου ο έλεγχος του επιπέδου των διακρατούμενων ιδίων κεφαλαίων.

Ανάλογα με τις συγκεκριμένες περιστάσεις, ο έλεγχος αυτός μπορεί να οδηγήσει στην επιβολή απαιτήσεων ποιοτικού χαρακτήρα με σκοπό τη βελτίωση του εσωτερικού συστήματος χορήγησης πιστώσεων. Από τότε που ανέλαβε τα εποπτικά καθήκοντα που της ανατέθηκαν, η ΕΚΤ προωθεί συνεχώς την ενίσχυση των ρυθμίσεων εσωτερικής διακυβέρνησης των σημαντικών ιδρυμάτων, μεταξύ άλλων και των ελληνικών ιδρυμάτων. Αυτό περιλαμβάνει την επίβλεψη πιστώσεων προς μέρη με ειδική σχέση.

Σκοπός αυτών των προσπαθειών είναι να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα των οργάνων επίβλεψης και των μηχανισμών εσωτερικού ελέγχου των τραπεζών. Επιπλέον, χρησιμοποιούνται διάφορα εποπτικά εργαλεία, μεταξύ των οποίων η συνεχής παρακολούθηση των δραστηριοτήτων των τραπεζών και οι επιτόπιες επιθεωρήσεις, προκειμένου να εντοπίζονται τυχόν παρατυπίες στη διακυβέρνηση των τραπεζών.

Οι ελλείψεις που διαπιστώνονται κατά την άσκηση των εποπτικών δραστηριοτήτων κοινοποιούνται διμερώς στις θιγόμενες τράπεζες, από τις οποίες ζητείται να αντιμετωπίσουν τις εποπτικές ανησυχίες με έγκαιρο και αποτελεσματικό τρόπο. Επίσης, υπόκεινται σε περαιτέρω ενέργειες παρακολούθησης τις οποίες αναλαμβάνουν οι μεικτές εποπτικές ομάδες.

Θα ήθελα επίσης να επιστήσω την προσοχή σας στο σχετικό νομικό πλαίσιο που ισχύει για τις πιστώσεις προς μέρη με ειδική σχέση. Η άσκηση των εποπτικών καθηκόντων της ΕΚΤ όσον αφορά πιστώσεις προς μέρη με ειδική σχέση στηρίζεται στις υφιστάμενες εθνικές νομοθετικές διατάξεις που θέτουν σε εφαρμογή τις σχετικές οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες εφαρμόζονται άμεσα από την ΕΚΤ σύμφωνα με το άρθρο 4 παράγραφος 3 του κανονισμού ΕΕΜ. Θα ήθελα επίσης να υπενθυμίσω εν προκειμένω ότι η ελληνική νομοθεσία δεν προβλέπει εκ των προτέρων ή εκ των υστέρων εποπτική έγκριση για μεμονωμένες πιστώσεις προς μέρη με ειδική σχέση, όπως τα δάνεια προς τα μέλη του διοικητικού οργάνου ή ανώτερα στελέχη. Συγκεκριμένα, το άρθρο 15 παράγραφος 2 εδάφια (δ) και (ε) του ελληνικού νόμου περί τραπεζών1 και το άρθρο 4 του κεφαλαίου Ι.Α. της Πράξης Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος αριθ. 2651 της 20ής Ιανουαρίου 20122 ορίζουν το πλαίσιο που ισχύει στην Ελλάδα για τις πιστώσεις προς μέρη με ειδική σχέση και προβλέπουν μόνο την υποχρέωση υποβολής στοιχείων για ορισμένες πράξεις πιστωτικών ιδρυμάτων στην αρμόδια εποπτική αρχή κάθε τρίμηνο.

Αυτό σημαίνει ότι σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία η ΕΚΤ δεν διαθέτει εποπτικές εξουσίες να εγκρίνει επιμέρους πιστώσεις προς μέρη με ειδική σχέση ή να διατυπώνει αντίρρηση σε αυτές. Ωστόσο, ακόμη και αν δεν προβλέπεται στην εθνική νομοθεσία, αν στο πλαίσιο μη επιτόπιας εποπτείας ή επιτόπιων επιθεωρήσεων υποπέσουν στην αντίληψη της ΕΚΤ περιπτώσεις επιλήψιμων πράξεων, η ΕΚΤ μπορεί ακόμη να επισημαίνει τις προσδοκίες της εποπτικής αρχής σχετικά με άρτιες ρυθμίσεις εσωτερικής διακυβέρνησης. Βάσει των ανωτέρω, θεωρώ ότι οι εποπτικές εξουσίες που αφορούν τα μέρη με ειδική σχέση θα πρέπει να εναρμονιστούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο στο πλαίσιο της τρέχουσας αναθεώρησης της δέσμης που περιέχει την οδηγία/τον κανονισμό σχετικά με τις κεφαλαιακές απαιτήσεις (Capital Requirements Regulation/Capital Requirements Directive – CRR/CRD).

Η ΕΚΤ, στη νομική της γνώμη σχετικά με την πρόταση της Επιτροπής για αναθεώρηση της δέσμης CRR/CRD IV3 , έχει ήδη διατυπώσει ρητώς τις παρατηρήσεις της για το ζήτημα αυτό και προτείνει την εναρμόνιση του κανονιστικού πλαισίου που διέπει τις πιστώσεις προς τα μέρη με ειδική σχέση σύμφωνα με τη ενωσιακή νομοθεσία. Επιπλέον, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) διατύπωσε παρόμοια σύσταση στο έγγραφο «Financial Sector Assessment Program-Technical Note» που εξέδωσε το 2018 για τη ζώνη του ευρώ.

Τέλος, όσον αφορά την αξιολόγηση της καταλληλότητας των μελών των διοικητικών οργάνων και άλλων ανώτερων στελεχών, θα ήθελα να σας επισημάνω ότι, για λόγους επαγγελματικού απορρήτου βάσει της οδηγίας CRD IV, η ΕΚΤ δεν μπορεί να σχολιάσει περαιτέρω την κατάσταση μεμονωμένων ιδρυμάτων υπό την άμεση εποπτεία της ή τα διοικητικά τους στελέχη.

Η ΕΚΤ έχει αναλάβει τη σθεναρή δέσμευση να διασφαλίζει ότι τα ζητήματα που αφορούν συναλλαγές μερών με ειδική σχέση και οι συγκρούσεις συμφερόντων που επηρεάζουν την καταλληλότητα των διοικητικών στελεχών παρακολουθούνται διαρκώς με τον δέοντα τρόπο.

Με εκτίμηση,

Danièle Nouy».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας