Έτος Μαθηματικών το 2018 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από την ίδρυση της ΕΜΕ

2430
σύμμαχοι

Το Υπουργείο Παιδείας ανακήρυξε το 2018 ως έτος Μαθηματικών, επειδή συμπληρώνονται 100 χρόνια από την ίδρυση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (ΕΜΕ). Η ΕΜΕ ιδρύθηκε το 1918 στην Αθήνα με πρώτο γενικό γραμματέα το Νείλο Σακελλαρίου, ο οποίος ήταν πρόεδρος της ΕΜΕ από το 1929 ως το θάνατό του, στις 16 Μαρτίου 1955. Η λειτουργία της ΕΜΕ βασίζεται στην εθελοντική προσφορά και μέλη της μπορούν να είναι πτυχιούχοι μαθηματικοί. Σκοπός της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας είναι η προαγωγή και η διάδοση των διαφόρων κλάδων της Μαθηματικής Επιστήμης.
Η ανακήρυξη του 2018 ως ‘Έτους Μαθηματικών δίνει την ευκαιρία στην ελληνική πολιτεία να αναπτύξει έναν βαθύ αναστοχασμό σχετικά με τους στόχους, το περιεχόμενο και τις πρακτικές της μαθηματικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες. Να κοιτάξει κριτικά τα αποτυχημένα μοντέλα επεξεργασίας και άσκησης εκπαιδευτικής πολιτικής που έχουν οδηγήσει μεγάλο αριθμό νέων σε γνωσιακή αποθάρρυνση και μαθησιακή απομάκρυνση από τα μαθηματικά.
Η πανηγυρική τελετή έναρξης του 2018 ως έτους Μαθηματικών, έγινε στο αμφιθέατρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (ΕΙΕ). Βασικός ομιλητής ο μεγάλος Έλληνας Μαθηματικός και ένας από τους σημαντικότερους μαθηματικούς στο κόσμο, ο Δημήτρης Χριστοδούλου, με θέμα: «Τα Μαθηματικά και η περιγραφή των φυσικών φαινομένων – μερικά στιγμιότυπα».
Ο Δ. Χριστοδούλου δίδαξε μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον, στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Καλιφόρνιας, στο CERN, στο Ινστιτούτο Μαξ Πλανκ για τη Φυσική και στο Πολυτεχνείο στη Ζυρίχη.
Ο Δημήτριος Χριστοδούλου τιμήθηκε με το Βραβείο Μποχέρ (Bôcher Memorial Prize) της Αμερικανικής Μαθηματικής Εταιρείας, για τη δουλειά του στα σφαιρικώς συμμετρικά βαθμωτά πεδία και στην ευστάθεια του χωροχρόνου Minkowski.
Στην διάλεξη που έδωσε στο ΕΙΕ κατά την τελετή έναρξης των εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια από την ίδρυση της ΕΜΕ, ο Δ. Χριστοδούλου, αναφέρθηκε στις προσπάθειες μεγάλων ερευνητών όπως ο Αρχιμήδης, ο Νεύτων, ο Αϊνστάιν, ο Χάιζενμπεργκ, να ερμηνεύσουν και να αποδείξουν με μαθηματικές σχέσεις, διάφορα φυσικά φαινόμενα. Για παράδειγμα, η θάλασσα είναι φουρτουνιασμένη, όχι επειδή είναι θυμωμένος ο ερωτύλος Ποσειδώνας, αλλά επειδή συμβαίνει ένα φυσικό φαινόμενο, που είναι πλήρως κατανοητό και αποτυπώνεται σε μια απλή μαθηματική σχέση. Όσο τα μαθηματικά θα είναι τα εργαλεία για να στοχάζονται, να μελετούν και να αποδεικνύουν, τα αίτια που προκαλούν τα φυσικά φαινόμενα οι επιστήμονες – ερευνητές, τόσο η Επιστήμη θα περιορίζει το εύρος της δογματικής Θρησκειολογίας, της μεταφυσικής και της παραψυχολογίας.
Ο Δημ. Χριστοδούλου στην διάλεξή του χρησιμοποίησε πολύπλοκες μαθηματικές σχέσεις και μαθηματικές έννοιες, μη προσβάσιμες σε όσους δεν διαθέτουν μαθηματική παιδεία. Στη διάλεξή του αναφέρθηκε στα έργα του, στις μη γραμμικές μερικές διαφορικές εξισώσεις στη λορεντζιανή και τη ριμάνεια γεωμετρία, και στις εφαρμογές τους στη γενική σχετικότητα και την τοπολογία. Και ακόμη ο Δ. Χριστοδούλου αναφέρθηκε μέσω εξισώσεων στο βραβευμένο έργο του πάνω στη δημιουργία μελανών οπών από ισχυρότατα βαρυτικά κύματα.
*Ο Χρήστος Καπούτσης είναι Μαθηματικός (μέλος της ΕΜΕ)

1 σχόλιο

  1. Πολύ σωστά τα λέει ο κ. Καπούτσης, μόνο που κατά την ταπεινή μου γνώμη η αρχή θα έπρεπε να γίνει από τα σχολικά βιβλία, ειδικά εκείνα του Λυκείου, που υπολείπονται κατά πολύ ενός σύγχρονου μαθηματικού μοντέλου διδασκαλίας. Ελπίζω τα κυοφορούμενα(;) νέα βιβλία να είναι σε αυτή την κατεύθυνση, με τη συνδρομή βεβαίως της ΕΜΕ.
    Σπύρος Καυτατζόγλου
    Μαθηματικός
    Μέλος ΚΚΕ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας