Zero Hedge, 27-9-21
[ Και νέες αρμόδιες μαρτυρίες για την απειλή ενός χειμώνα μεγάλης δοκιμασίας για τους λαούς της Ευρώπης, με ελλείψεις ενέργειας και των συνεπειών τους: στην θέρμανση, στην διακίνηση, στην λειτουργία των νοικοκυριών, στην ανατίμηση ειδών διατροφής και εμπορευμάτων, ρεύματος και κοινοχρήστων πολυκατοικιών, ιδίως σε χώρες των οποίων κυβερνήσεις –ακόμη και οι αναίσθητες στην οικολογική ισορροπία- υπείκουσες σε υπερπόντιες μόδες και ψυχώσεις, έσπευσαν να κλείσουν ορυχεία ανθράκων, να ξεπουλήσουν κρατικές εταιρείες ενέργειας και να εμπιστευθούν την θέρμανση και την σωστή λειτουργία της εθνικής μηχανής στους ανεμομύλους του Δον Κιχώτη και του Σάντσο Πάνσα.]
Μετάφραση: Μ. Στυλιανού
Μέχρι τώρα οι αναγνώστες γνωρίζουν καλά ότι η Ευρώπη υποφέρει από μια ιστορική κρίση φυσικού αερίου, η οποία, σύμφωνα με τη Rabobank, είναι τώρα ακόμη πιο ακραία από το σοκ των τιμών του αμερικανικού πετρελαίου.
Και δυστυχώς για τον πληθυσμό της Ευρώπης, κάθε μέρα που περνά – και σε μικρότερο βαθμό αμοιβαία κεφάλαια αντιστάθμισης κινδύνου όπως η Statar Capital που υπέστη μεγάλες απώλειες τις τελευταίες ημέρες –το κακό επιδεινώνεται. Όπως σημειώνει σήμερα ο Χαβιέ Μπλας του Bloomberg, τόσο η NBP του Ηνωμένου Βασιλείου όσο και οι ολλανδικοί δείκτες αναφοράς φυσικού αερίου TTF έκλεισαν την ημέρα στο υψηλότερο επίπεδο διακανονισμού που έχουν υπάρξει ποτέ, σημειώνοντας αύξηση ~11% την ημέρα (σε τιμή κλεισίματος ίση με περισσότερα από 26 δολάρια ανά mBtu).( mBtu = εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες)
Οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχουν αυξηθεί πάνω από 25 δολάρια ανά εκατομμύριο βρετανική θερμική μονάδα, περισσότερο από 400% υψηλότερες από τον μέσο όρο της περιόδου 2010-2020και σημαντικά υψηλότερες από ό, τι στις ΗΠΑ, όπου τα εμπορεύματα διαπραγματεύονται σε περίπου 5 δολάρια ανά εκατομμύριο Btu. Στην Ασία, το υγροποιημένο φυσικό αέριο έχει πωληθεί πρόσφατα σε περίπου 27 δολάρια ανά εκατομμύριο Btu, ένα εποχιακό ρεκόρ ύψους, καθώς η Κίνα έχει επίσης πληγεί από μια εκτεταμένη ενεργειακή κρίση (βλ. “Εκατομμύρια Κινέζοι κάτοικοι χάνουν την ηλεκτρική ενέργερια μετά από εκτεταμένες, «απροσδόκητες» διακοπές ρεύματος. Η εταιρεία ηλεκτρικής ενέργειας προειδοποιεί ότι αυτό είναι «νέα κανονικότητα»). Επίσης, για όσους δεν το έχουν διαβάσει ακόμα, ελέγξτε την εκτεταμένη ανακεφαλαίωση της ενεργειακής κρίσης της Ευρώπης από την Rabobank, την οποία δημοσιεύσαμε το Σαββατοκύριακο.
Η ενεργειακή κρίση της Ευρώπης δεν περιορίζεται στο φυσικό αέριο nat, και όπως συζητήσαμε το Σαββατοκύριακο σε μια άλλη αναδρομή στη δεκαετία του 1970 στις ΗΠΑ, οι αντλίες βενζινάδικων της Βρετανίας στεγνώνουν στις βρετανικές πόλεις από τη Δευτέρα με τους πωλητές να κατανέμουν τις πωλήσεις καθώς η έλλειψη οδηγών βυτιοφόρων πίεσε τις αλυσίδες εφοδιασμού σε κρίσιμο σημείο. Οι αντλίες σε βρετανικές πόλεις είτε έκλεισαν είτε είχαν πινακίδες που έλεγαν ότι δεν υπήρχαν διαθέσιμα καύσιμα τη Δευτέρα, ανέφεραν δημοσιογράφοι του Reuters, με κάποιους να περιορίζουν την ποσότητα καυσίμων που θα μπορούσε να αγοράσει κάθε πελάτης.
Η Ένωση Λιανοπωλητών Βενζίνης (PRA), η οποία εκπροσωπεί ανεξάρτητους λιανοπωλητές καυσίμων που αντιπροσωπεύουν το 65% όλων των 8.380 προαύλιων χώρων του Ηνωμένου Βασιλείου, δήλωσε ότι τα μέλη ανέφεραν ότι το 50% έως 90% των αντλιών ήταν στεγνές σε ορισμένες περιοχές.
Η έλλειψη οδηγών φορτηγών μετά το Brexit, καθώς η πανδημία COVID-19 χαλαρώνει, έχει σπείρει χάος μέσω των βρετανικών αλυσίδων εφοδιασμού σε όλα, από τρόφιμα έως καύσιμα, αυξάνοντας το φάσμα των διαταραχών και των αυξήσεων των τιμών ενόψει των Χριστουγέννων. Οι οδηγοί παρατάχθηκαν για ώρες για να γεμίσουν τα αυτοκίνητά τους σε πρατήρια καυσίμων που εξακολουθούσαν να πωλούν καύσιμα, αν και συχνά με διανομή. Υπήρξαν επίσης εκκλήσεις να δοθεί προτεραιότητα στο προσωπικό της Εθνικής Υπηρεσίας Υγείας (NHS) και σε άλλους εργαζομένους έκτακτης ανάγκης.
Με την αλλαγή από τη βενζίνη και το φυσικό αέριο στο πετρέλαιο, οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές φαίνονται ακόμα πιο δυσοίωνες. Σύμφωνα με τον Τραφιγκούρα, έναν από τους μεγαλύτερους διεθνώς εμπορικούς οίκους εμπορευμάτων, ο κόσμος αντιμετωπίζει υψηλότερες τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου αυτό το χειμώνα και πέραν αυτού, καθώς η προσφορά αγωνίζεται να καλύψει την ταχέως αυξανόμενη ζήτηση.
«Θα δούμε υψηλότερες τιμές πετρελαίου», δήλωσε ο Μπεν Λάκοκ, συν-επικεφαλής του εμπορίου πετρελαίου της Trafigura, σε συνέντευξή του στο Bloomberg.
Ο Λάκοκ ανέφερε ότι η αγορά υποτιμά προθεσμιακά συμβόλαια πετρελαίου για τα επόμενα δυο χρόνια, καθώς οι έμποροι δεν έχουν ακόμα ξυπνήσει στο γεγονός ότι το ισοζύγιο προσφοράς-ζήτησης θα παραμείνει σφιχτό για κάποιο χρονικό διάστημα. Μετάφραση: ακόμη υψηλότερες τιμές έρχονται χωρίς χαλάρωση.
«Το αναβαλλόμενης δοσοληψίας αργό, ιδιαίτερα για τον Δεκέμβριο του 2022 και το 2023, είναι φθηνό», ανέφερε. Το αργό Brent για παράδοση τον Δεκέμβριο του 2022 αλλάζει χέρια γύρω στα 70 δολάρια το βαρέλι, αλλά, είπε ο Λάκοκ, δεν θα εκπλαγεί αν το Brent έχει αυξηθεί σε περίπου 100 δολάρια το βαρέλι μέχρι τότε.
«Δυσκολεύομαι να δω οτιδήποτε άλλο εκτός από υψηλότερες τιμές να προχωρούν τα επόμενα δύο χρόνια», ανέφερε, μια ημέρα μετά την αύξηση του στόχου τιμής της Goldman, προβλέποντας τώρα ότι το Brent θα φτάσει τα 90 δολάρια κάποια στιγμή το Δεκέμβριο. Τη Δευτέρα, το αργό Brent για άμεση παράδοση αυξήθηκε στα 80 δολάρια το βαρέλι, φθάνοντας στην υψηλότερη τιμή του εδώ και σχεδόν τρία χρόνια.
Σχετικά με το φυσικό αέριο, ανέφερε ότι οι τιμές ενδέχεται να εκτοξευθούν ακόμα περισσότερο αυτό το χειμώνα εάν οι ψυχρές καιρικές συνθήκες απαιτήσουν υψηλότερη ζήτηση σε Ευρώπη και Ασία.
Οι ραγδαίες προοπτικές έρχονται καθώς η ζήτηση πετρελαίου ανακάμπτει γρήγορα προς το προ πανδημίας επίπεδό της, με τους περισσότερους εμπόρους να αναμένουν ότι η κατανάλωση θα φτάσει στο επίπεδο του 2019 μέχρι τις αρχές έως τα μέσα του 2022. Καθώς η ζήτηση ανακάμπτει, η προσφορά έχει αγωνιστεί να συμβαδίσει: οι αμερικανικές εταιρείες σχιστολιθικού αερίου έχουν κρατήσει ένα όριο στις δαπάνες, προτιμώντας να πληρώνουν μερίσματα στους μετόχους. Με τον σχιστόλιθο των ΗΠΑ να αντιδρά αργά σε υψηλότερες τιμές, το καρτέλ πετρελαίου OPEC+ κατάφερε να διατηρήσει τον έλεγχο της αγοράς.
«Η βιομηχανία σχιστολιθικού αερίου των ΗΠΑ δείχνει πολύ ισχυρή πειθαρχία. Οι τιμές του πετρελαίου είναι περίπου διπλάσιες από ό,τι ήταν πριν από ένα χρόνο και παρόλα αυτά δεν βλέπουμε τεράστια αύξηση στις γεωτρήσεις», δήλωσε ο Λάκοκ.
Ο Λάκοκ είπε ότι είναι δύσκολο να δούμε χαμηλότερες τιμές φυσικού αερίου αυτό το χειμώνα στην Ευρώπη. παρά το γεγονός ότι το εμπόριο αγαθών βρίσκεται ήδη σε πρωτοφανή υψηλά επίπεδα: «Εάν είναι κρύος χειμώνας στην Ευρώπη ή την Ασία, έχουμε μεγάλο πρόβλημα», ανέφερε. Αν κάνει κρύο, και στην κορυφή, δεν φυσάει, τότε έχουμε ένα πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα. Θα αντιμετωπίσουμε ελλείψεις».
Συγκεκριμένα, ο Λάκοκ δήλωσε ότι ακούει με σκεπτικισμό ότι η Ρωσία, ο μεγαλύτερος προμηθευτής φυσικού αερίου στην Ευρώπη, σφίγγει σκόπιμα την αγορά για πολιτικό όφελος, υποδηλώνοντας ότι η Μόσχα αντλεί ήδη όσο περισσότερο αέριο μπορούσε αυτή τη στιγμή.
«Είναι εύκολο να πούμε ότι είναι πολιτικά υποκινούμενο, αλλά νομίζω ότι είναι απλούστερο από αυτό: η Ρωσία αντιμετωπίζει συντήρηση σε πολλά κοιτάσματα φυσικού αερίου, πολύ χαμηλά εγχώρια αποθέματα, σημαντικά αυξημένες ροές προς την Τουρκία, και η Gazprom αγωνίζεται να αυξήσει την παραγωγή», ανέφερε.